Sprit i bilen
Moderator: Redaktion
Sprit i bilen
I dessa tider började jag undra eftersom frun ställde en flaska handsprit i bilen. Hur bra är det med handsprit på händerna och sedan hålla i rätten direkt efter, någon risk att man skadar rättens klädsel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Sprit i bilen
Du kan väl vänta någon second tills alkoholen dunstat bort.Pontus skrev:I dessa tider började jag undra eftersom frun ställde en flaska handsprit i bilen. Hur bra är det med handsprit på händerna och sedan hålla i rätten direkt efter, någon risk att man skadar rättens klädsel?
Är det riktigt skinn på ratten så lär spriten verka uttorkande och det kan spricka. Skulle jag tro... Men är det "veganskinn" så kanske det inte gör lika mycket?
- lator
- Teslaägare
Gör som riktiga män, kör med handskar! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ratten är väl fortfarande riktigt skinn, även när man har vegan i övrigt?Verdi skrev:Är det riktigt skinn på ratten så lär spriten verka uttorkande och det kan spricka. Skulle jag tro... Men är det "veganskinn" så kanske det inte gör lika mycket?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Korrekt, ratten är äkta skinn fast det är veganklädsel i övrigt. Så handsprit kan säkert verka uttorkande, går ju visserligen åtgärda.fth skrev:Ratten är väl fortfarande riktigt skinn, även när man har vegan i övrigt?Verdi skrev:Är det riktigt skinn på ratten så lär spriten verka uttorkande och det kan spricka. Skulle jag tro... Men är det "veganskinn" så kanske det inte gör lika mycket?
/fth
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
fth skrev:Ratten är väl fortfarande riktigt skinn, även när man har vegan i övrigt?Verdi skrev:Är det riktigt skinn på ratten så lär spriten verka uttorkande och det kan spricka. Skulle jag tro... Men är det "veganskinn" så kanske det inte gör lika mycket?
/fth
Ja att det är det på Model S och X vet jag men inte hur det är på Model 3. Men så kanske det är på den också?
+1lator skrev:Gör som riktiga män, kör med handskar!
Tips på några varianter i Stockholms området?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
-
Man bör alltid låta handspriten torka in/dunsta bort innan man tar i något. Då det är brandfarlig vätska så kan det om man har otur ta eld om man får en gnista statisk elektricitet på händerna just när man gnider in spriten. kan tänka mig att risken blir ännu större om man sätter sig i en soluppvärmd bil vilket kommer bli fallet inom en ganska snar framtid i vissa delar av landet. Så bråttom iväg har du väl inte?
Model 3 är ju helt vegan så det skulle förvåna om det finns något läder någonstans.
https://vegnews.com/2019/9/tesla-model-3-is-now-vegan
https://vegnews.com/2019/9/tesla-model-3-is-now-vegan
Jag trodde på fullaste allvar att tråden skulle handla om var man gömmer sprit när man åker genom tullen, så handlar den om handsprits möjlighet att torka ut ratten. Besviken 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Trodde man skulle börja tanka E85...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag rengör ratten med tvål då och då.
Oklart hur bra det är, men man slipper äcklig ratt iaf.
Oklart hur bra det är, men man slipper äcklig ratt iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Har väl hänt att trådar tagit andra vändningar, så det är fritt fram att dela med dig av dina gömma sprit erfarenheter också då jag medvetet skrev rubriken lite luddigRemuz skrev:Jag trodde på fullaste allvar att tråden skulle handla om var man gömmer sprit när man åker genom tullen, så handlar den om handsprits möjlighet att torka ut ratten. Besviken

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Kanske en dum fråga, men vad gör det för skillnad egentligen? Jag ser många nu som bär handskar lite överallt, men vad är det för nytta med det? Engångshandskar som man byter titt som tätt fattar jag såklart, förutsatt man verkligen byter dem jätteofta, men att gå omkring hela dagen i samma par handskar för att man inte vill ta i saker kan ju egentligen bara vara en psykisk grej, men knappast för hygienens skull.lator skrev:Gör som riktiga män, kör med handskar!
För bilen skulle jag tro att våtservetter duger bra. Det är väl också någon form av sprit i dem, men de är inte så aggressiva som handsprit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är väl oftast glycerin i handspriten vilket bör fungera som mjukgörande för skinnet och minska uttorkning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
Det att gömma spriten för tullfarbror är en gammal avlägsen grej, nu kan man enkelt hävda egen förbrukning med att tex ”skylla” på 50årsfest, bröllop etc.Remuz skrev:Jag trodde på fullaste allvar att tråden skulle handla om var man gömmer sprit när man åker genom tullen, så handlar den om handsprits möjlighet att torka ut ratten. Besviken
Numera vägs bilen på Lernacken vid misstanke om överdriven behållning av festfluidum, och då hjälper inte var man gömmer spriten.
Har alltid ett gäng våtservetter med handsprit i dörren. Torkar händerna och sen ratten. Har jag gjort i ett och ett halvt år, kanske en gång i veckan.
Ser inte uttorkad ut
Ser inte uttorkad ut
MYP
X90d
Beror på hur gammal bilen är.... Första treorna i Sverige inklusive min har skinn.Fredrik j skrev:Ratten är av plast. Den tål handsprit.
Sen rekommenderar ju inte Tesla isopropanol till klädseln längre, så skulle gissa att handsprit inte är optimalt heller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Problemet med handskar i trean är att man inte kan trycka på skärmen!! (i alla fall med mina)
Är du säker?M3apan skrev:Problemet med handskar i trean är att man inte kan trycka på skärmen!! (i alla fall med mina)
I en omodern volvo kan man köra skärmen med handskar.
Finns väl Driver Gloves utan fingertopparM3apan skrev:Problemet med handskar i trean är att man inte kan trycka på skärmen!! (i alla fall med mina)

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 hade läderratt tills någon gång i somras. Därefter vegan.
Min har läderratt och mina föräldrars har vegan, deras bil är helt ny - min är ett år gammal.
Jag sprayar alcospray på min ratt o torkar av, då blir den hur fin som helst, typ som ny, blir av med den där glansigheten som kommer med tiden.
Min har läderratt och mina föräldrars har vegan, deras bil är helt ny - min är ett år gammal.
Jag sprayar alcospray på min ratt o torkar av, då blir den hur fin som helst, typ som ny, blir av med den där glansigheten som kommer med tiden.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- ellerstrom
- Teslaägare
Tesla får snabba på med att få bilen självkörande. Då löser man problemet med alkoholen, oavsett om den är för utvärtes eller invärtes bruk. 

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2