Letat men inte hittat riktigt nåt om detta.
Tänker att högre däckprofil på mindre fälg skulle reducera vägljudet i bilen.
Nu kanske det inte går att sätta på särskilt mycket mindre fälgar på mod3 för att bromsok mm ska få plats, men tänker att en 15 tum fälg med typ 80-profil skulle få ungefär samma diameter som standard hjul. Minskade man även på bredden från 235 till kanske ner under 200 skulle det väl också ha effekt. (antar dock att acc- och bromssträcka skulle öka?)
Nån som vet mer?
Hur mycket skulle man kunna få ner vägljudet?
Mindre fälg - mindre ljud?
Moderator: Redaktion
- Ekokobonden
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 05 okt 2019 22:04
- Ort: Grästorp
Mindre fälg - mindre ljud?
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Mindre fälg - mindre ljud?
Det är oerhört svårt att svara på. Ljudet från däcken letar sig in i kupen både som luftburna vibrationer och stomburna. Rent allmänt så minskar bullret med smalare däck och högre profil, men det är många parametrar som spelar in. Bland annat så tenderar breda däck med låg profil att prioritera sportegenskaperna, vilket ofta leder till mer buller, men skulle man hitta ett däck som är brett och lågt utan den prioriteringen (märkligt val i och för sig) så kanske de negativa konsekvenserna av breda/låga däck vore mindre.
Sen är olika bilar olika dåliga på att isolera de olika vägarna för bullret att ta sig fram till passagerarnas öron.
Sen är olika bilar olika dåliga på att isolera de olika vägarna för bullret att ta sig fram till passagerarnas öron.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Mindre fälg - mindre ljud?
Smalare däck tål sällan lika mkt last. Model 3 är ingen lätt bil.
Sikta på däck som har bullerdämpning och kör lite lägre däcktryck.
Sikta på däck som har bullerdämpning och kör lite lägre däcktryck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Mindre fälg - mindre ljud?
Att sänka hastigheten är förmodligen det enklaste, kostnadseffektivaste och säkraste (inte krypköra på motorväg dock typ!) Du nu kan göra. Sen som redan varit inne på så bör högre däcksprofil gynna vägljudet, gärna i kombination med en fälg vars design prioriterar minimalt vindbrus.
Mvh PP.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Mindre fälg - mindre ljud?
Tror att olika däck har större påverkan på ljudet.
Upplevde högt vägljud med Michelin däck och bytte till Nokian med lågt dB värde, vägljudet blev markant lägre (Detta var på en Jaguar XJ).
Mindre fälgar ger oftast en mjukare körning, vilket jag uppskattar.
Upplevde högt vägljud med Michelin däck och bytte till Nokian med lågt dB värde, vägljudet blev markant lägre (Detta var på en Jaguar XJ).
Mindre fälgar ger oftast en mjukare körning, vilket jag uppskattar.
Polestar 2 awd -21
Re: Mindre fälg - mindre ljud?
Tyvärr kan du inte montera mindre än 18"-fälgar på en model 3. Bromsarna är för stora. Möjligen att någon specialtunn 17-tums kolfiberfälg el.dyl går att få på, men inte vanliga. Du kan gå ner i bredd litegrann men inte så mycket, återigen för att bromsarna kräver plats.
Störst verkan på bullret är att välja tystare däck. Tyvärr görs det inga mätningar av däckbuller i kupen, gissningsvis helt enkelt eftersom olika bilar leder in däckljud i kupén olika mycket och på olika sätt. De ljudmärkningar som däcken har gäller buller vid vägkanten. Man måste därför chansa. Generellt är mjuka däck tystare. Generellt är lågfartsdäck tystare. Men det är mycket som påverkar och det går inte att tillförlitligt förutsäga från tillgänglig info hur bullrigt ett däck är.
Norska Megahjul har gjort en grej av att själva mäta kupébuller i Model S för några av däcken de säljer och använder det i sin marknadsföring. Jag köpte deras rekommenderade kinesiska vinterdäck Nereus och kan säga att de är de överlägset tystaste däck jag upplevt. Är deras rekommenderade sommardäck lika tysta? Ingen aning.
Kort sagt: Det är ett lotteri.
Störst verkan på bullret är att välja tystare däck. Tyvärr görs det inga mätningar av däckbuller i kupen, gissningsvis helt enkelt eftersom olika bilar leder in däckljud i kupén olika mycket och på olika sätt. De ljudmärkningar som däcken har gäller buller vid vägkanten. Man måste därför chansa. Generellt är mjuka däck tystare. Generellt är lågfartsdäck tystare. Men det är mycket som påverkar och det går inte att tillförlitligt förutsäga från tillgänglig info hur bullrigt ett däck är.
Norska Megahjul har gjort en grej av att själva mäta kupébuller i Model S för några av däcken de säljer och använder det i sin marknadsföring. Jag köpte deras rekommenderade kinesiska vinterdäck Nereus och kan säga att de är de överlägset tystaste däck jag upplevt. Är deras rekommenderade sommardäck lika tysta? Ingen aning.
Kort sagt: Det är ett lotteri.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok