Sida 1 av 2

När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 23 mar 2020 16:32
av Zalman3
Munro & Associates har plockat sönder en Tesla 3 i småbitar och analyserat den ner i minsta detalj.
Rapporten kan man köpa här:
Tesla 3 Teardown and Benchmarking Study
https://leandesign.com/pdf/Tesla-3-Anal ... mation.pdf

Sandy Munro har lovat att han beställt en Tesla Y och kommer med en rapport om den.
Det förväntas bättre kaross med färre smådelar, Superbottle 2.0 med värmepump, helt ny kabeldragning men ca 150m? kabel i stället för 1500m? kabel som i Tesla 3.
Allt detta gör att Tesla Y ligger på samma eller lägre tillverkningskostnad, jämfört med Tesla 3.

Elon har sagt att Munro ligger nära sanningen vad gäller Cybertruck.
“Tesla Cybertruck’s engineering and design might be genius — here’s why"
The recent CNET.com article “Tesla Cybertruck’s engineering and design might be genius — here’s why” offers an initial analysis of the Cybertruck by Munro & Associates CEO Sandy Munro. According to the author, Sandy “paints a pretty picture for Tesla.”
Elon Musk, co-founder and CEO at Tesla, noticed the article on Twitter and responded with his thoughts on Sandy’s analysis: “Munro’s analysis of Tesla engineering is accurate, both pro & con. I think he will appreciate some elements of the Model Y body design.”
So what did Sandy have to say about Tesla’s engineering?
Here’s one interesting tidbit: “Munro thinks the capital expenditure would be about $30 million … to build a pickup truck. That’s a downright incredible figure. An F-150 at 50,000 units per year is more like $210 million.”
Interested in more Tesla engineering insight? It has never been more affordable to get access to all of the Tesla Model 3 teardown secrets! To get the latest prices and descriptions of the teardown and benchmarking report click here: https://leandesign.com/pdf/Tesla-3-Anal ... mation.pdf.
https://leandesign.com/elon-musk-calls- ... -accurate/

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 23 mar 2020 16:43
av tobiaslej
Tack Zalman3 för att du lägger tiden och delar nyheter! Mycket uppskattat!

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 23 mar 2020 16:48
av Zalman3
tobiaslej skrev:
Tack Zalman3 för att du lägger tiden och delar nyheter! Mycket uppskattat!
Tack!

EDIT:
Debunking Tesla Cybertruck Myths
https://leandesign.com/debunking-tesla- ... uck-myths/

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 24 mar 2020 06:49
av Zalman3
Klart intressant att få veta hur Superbottle 2.0 med värmepump exakt fungerar.

Elon säger att den är bra!
Tesla CEO Elon Musk commented on the heat pump design on Twitter and praised the team that designed it:

“Model Y heat pump is some of the best engineering I’ve seen in a while. Team did next-level work.”

https://electrek.co/2020/03/23/tesla-mo ... gineering/

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 28 mar 2020 12:03
av Zalman3
Sandy Munro video.

Sandy Munro: Auto Industry's Current Crisis OUTLOOK


Sandy Munro: How TESLA Can Navigate Through This CRISIS



Munro tror att Tesla får en fördel på elbilsmarknaden pga Corona.

Tesla gör det mesta själva så de är inte så beroende av underleverantörer.
Tesla tog marknadsandelar i februari i kina, på en vikande elbilsmarknad.

Fossilbilstillverkarna ser elbilar som "lyx" som nedprioriteras i dessa svåra tider.

Dessutom kan det hända att vissa underleverantörer går i konkurs pga att de har lövtunna marginaler,
vilket stökar till det.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 28 mar 2020 13:51
av h37
troligen 14 april enligt hemsidan.
4-14: MunroLive: Rapid Disassembly Commences
Our team will work around the clock until the Model Y is completely disassembled. The team will dig into the intricacies of the batteries, HV electronics, thermal systems and user interface.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 01 apr 2020 00:36
av Zalman3

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 01 apr 2020 20:33
av Zalman3
Autoline besöker Munro och kollar på Tesla Y.


Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 02 apr 2020 13:33
av Zalman3
The Tesla Model 3 had the ingenious "Superbottle" at the heart of it's thermal managment system; we are excited to dig into the new "Octovalve". Stay tuned for more.
Octo-1.jpg

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 02 apr 2020 18:42
av Nicke Nyfiken
Zalman3 skrev:
Autoline besöker Munro och kollar på Tesla Y.

Sandy har tydligen fått tag på en bastard. En icke performance med 21” überturbine-fälgar, kolfiberspoiler och röda bromsok. :lol:

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 02 apr 2020 19:08
av Zalman3
Nicke Nyfiken skrev:
Zalman3 skrev:
Autoline besöker Munro och kollar på Tesla Y.

Sandy har tydligen fått tag på en bastard. En icke performance med 21” überturbine-fälgar, kolfiberspoiler och röda bromsok. :lol:
Munro sa sen att han sa fel. Det är en performance som han köpt.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 18:24
av Zalman3
Ser ni varje dag på Munro filmerna?

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 19:13
av tobiaslej
yes

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 19:29
av PapaM
Riktigt bra följetång. Är rejält sugen på att boka en Y men skulle helst vilja få bekräftat att det blir möjligt med dragkrok. Spännande att se vad han hittar när han plockar isär baken.

Ca 3:10 in i senaste klippet ( snackar han om att man använder en ny typ av bromsskivor som begränsar urvalet av tredjepartsfälgar. Eller missuppfattar jag?

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 19:45
av taliz
Samma storlek på bromsarna hos Y som Model 3 Performance, dvs 14 tum.
Om det är exakt samma låter jag vara osagt, men gissar det.
Finns klipp på youtube där man monterat tredjeparts 18" fälgar från en M3P på en Y, så...

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 20:11
av Nicke Nyfiken
PapaM skrev:
Ca 3:10 in i senaste klippet ( snackar han om att man använder en ny typ av bromsskivor som begränsar urvalet av tredjepartsfälgar. Eller missuppfattar jag?
Det är bara fästskruven som håller skivan på plats på hubben som är annorlunda. Istället för en försänkt skruv som det brukar vara har Tesla satt en skruv med sexkantsskalle som sticker ut på Model Y. Det är en fördel vid byte av bromsskiva men betyder också att fälgarna måste utformas därefter. Tesla är långtifrån först med detta och tredjepartstillverkarna anpassar sina fälgar därefter så jag ser inte problemet.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 03 apr 2020 20:19
av PapaM
Nicke Nyfiken skrev:
PapaM skrev:
Ca 3:10 in i senaste klippet ( snackar han om att man använder en ny typ av bromsskivor som begränsar urvalet av tredjepartsfälgar. Eller missuppfattar jag?
Det är bara fästskruven som håller skivan på plats på hubben som är annorlunda. Istället för en försänkt skruv som det brukar vara har Tesla satt en skruv med sexkantsskalle som sticker ut på Model Y. Det är en fördel vid byte av bromsskiva men betyder också att fälgarna måste utformas därefter. Tesla är långtifrån först med detta och tredjepartstillverkarna anpassar sina fälgar därefter så jag ser inte problemet.
Ah, då är jag med. Tack för förklaringen!

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 04 apr 2020 13:05
av Zalman3
Zalman3 skrev:
The Tesla Model 3 had the ingenious "Superbottle" at the heart of it's thermal managment system; we are excited to dig into the new "Octovalve". Stay tuned for more.
Octo-1.jpg

Octovalve är tydligen genialisk enligt Elon.
Notice that the Condenser is missing in the Model Y. In the Model 3 picture the Condenser is the thing on the bottom attached to the bumper (it usually has a fan on it). The giant cowling in the funk is the radiator.

Basically, the needs are as follows:

Motors: Cold (they only need to be chilled, never heated)
Battery: Heat/Cold
Cabin: Heat/Cold
Radiator: Heat/Cold
Return Flow: Heat/Cold

So as you can see, there are 8 different flows the Octovalve needs to manage (technically 9, but the motors always take cold so it's not really a managed flow). And 2 coolant loops, a hot side and a cold side.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 04 apr 2020 13:17
av kontakten2
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
The Tesla Model 3 had the ingenious "Superbottle" at the heart of it's thermal managment system; we are excited to dig into the new "Octovalve". Stay tuned for more.
Octo-1.jpg

Octovalve är tydligen genialisk enligt Elon.
Notice that the Condenser is missing in the Model Y. In the Model 3 picture the Condenser is the thing on the bottom attached to the bumper (it usually has a fan on it). The giant cowling in the funk is the radiator.

Basically, the needs are as follows:

Motors: Cold (they only need to be chilled, never heated)
Battery: Heat/Cold
Cabin: Heat/Cold
Radiator: Heat/Cold
Return Flow: Heat/Cold

So as you can see, there are 8 different flows the Octovalve needs to manage (technically 9, but the motors always take cold so it's not really a managed flow). And 2 coolant loops, a hot side and a cold side.
Måste vara tack vare den geniala lösningen med boxen i frunken som man kan förhindra stor isbildning av kondensorn i kallt klimat

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 05 apr 2020 17:18
av Zalman3
Dörrar av.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 05 apr 2020 19:32
av Zalman3
Påminner om när Munro pratar om Tesla Y och 3.


Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 06 apr 2020 06:55
av Zalman3
Zalman3 skrev:
The Tesla Model 3 had the ingenious "Superbottle" at the heart of it's thermal managment system; we are excited to dig into the new "Octovalve". Stay tuned for more.
Octo-1.jpg
Elon höjer Octavalve till skyarna.
Nackdelen med en värmepump mot ett PTC element är att den är lite långsammare.
Det har man löst med en lokal värmeslinga. Smart!
Yes. PCB design techniques applied to create a heat exchanger that is physically impossible by normal means. Heat pump also has a local heating loop to spool up fast & extend usable temperature range. Octavalve is pretty special too. Team did great work. No credit to me.


Octovalve sparar energi, utrymme, tillverkningskostnader och monteringstid.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 07 apr 2020 02:04
av Zalman3
Hyperchange pratar om Octovalve.


Varför är Octovalve så intressant?

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 07 apr 2020 08:05
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Hyperchange pratar om Octovalve.


Varför är Octovalve så intressant?
En vanlig värmepump har en fyrvägsventil. För att kunna byta riktning på flödet. Detta för att värma förångaren i syfte att avfrosta eller att kyla inomhus.

En octavalve kan mycket väl vara ett sätt att plocka in fler energikällor i VP, så som batteri eller motorer.

Re: När kommer Munro med en analys om Tesla Y?

Postat: 07 apr 2020 17:22
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Hyperchange pratar om Octovalve.


Varför är Octovalve så intressant?
Det var en dj-l att prata utan att förklara nåt...