Trådlös laddning
Postat: 11 aug 2015 22:38
Vet inte om det varit uppe förr, men surfade runt och hamnade på den här sidan idag: http://www.engadget.com/2015/08/11/unde ... -charging/
Sydkoreanska Universitetet Kaist har utvecklat en teknik för detta som de kommersialiserat under namnet Olev (on line electric vehicle) och detta kostar ca. 1 miljon SEK per km att anlägga. Sträckan Göteborg-Stockholm skulle alltså kosta en halv miljard att elektrifiera, och alla svenska större vägar skulle vara elektrifierade för ca. 20 miljarder SEK. För att sätta denna kostnad i perspektiv så är det ungefär samma belopp som vi skattebetalare fram till nu förlorat på det icke-lönsamma enkelspåret som nyligen byggts i Norr, Bottniabanan.Martinen skrev:Men med tanke på hur mycket dessa projekt kostar så känns det som om det hade varit vettigare att börja med att bygga ett mer rikstäckande nät med snabbladdare.
http://www.svd.se/felinvesteringar-kostar-miljarderEnligt Riksrevisionen har samhället förlorat mer än 20 miljarder kronor hittills på Botniabanan. Riksrevisionen konstaterar vidare att det tidigare Banverket, numera Trafikverket, borde ha kunnat förutse problemen. Märkligast av allt är att glädjekalkylerna inte längre går att hitta.
Okay, då har du själva stolparna, men kostnaden för att dra fram ström till varje stolpe längs varenda väg då?LarsL skrev:Teslas fastcharger (motsvarar Chademo) kostade väl ungefär 500 000kr när den sattes upp i Karlskrona. Den har två uttag och jag räknade med en kostnad på 1 miljon per styck så antingen får man 4 uttag site eller en site var 5 mil väg.
Om det kostar mer än 500 000kr att dra fram en elkabel så ska jag byta bransch och börja gräva kabeldiketn.danni skrev:Cool idé. Det hade ju verkligen förändrat läget för elbilar helt om det fanns. Jag kan tänka mig att det blir en del förluster, men samtidigt borde de inte vara i närheten av förlusterna av exempelvis att köra på väte.
Okay, då har du själva stolparna, men kostnaden för att dra fram ström till varje stolpe längs varenda väg då?LarsL skrev:Teslas fastcharger (motsvarar Chademo) kostade väl ungefär 500 000kr när den sattes upp i Karlskrona. Den har två uttag och jag räknade med en kostnad på 1 miljon per styck så antingen får man 4 uttag site eller en site var 5 mil väg.
Du kan inte jämföra en snabbladdare var 10:e mil med induktiv laddning i alla större vägar. Snabbladdaren löser laddning bara för några tusen bilar, induktiva laddningen för hela fordonsflottan. Du skulle väldigt snabbt vara uppe i motsvarande belopp om du skulle bygga 50 laddplatser var femte mil för att tillgodose hela fordonsflottans snabbladdningsbehov. Sannolikt skulle din snabbladdningslösning bli väsentligt dyrare än induktiv laddning i vägarna.LarsL skrev:Fast för 160 miljoner så har du en snabbladdare var 10 mil på alla vägar. Om jag nu tolkat alla siffror hyggligt rätt.
Jag är ganska säker på att detta skulle vara ett väsentligt mindre projekt än att bygga snabbladdare över hela landet för att tillgodose samtliga fordons laddbehov. Redan nu är superladdaren i Uddevalla ofta full när en bråkdel av de 15 000 norska teslorna åker till Sverige på en liten helgtur. Tänk dig laddbehovet för 2,5 miljoner norska bilar och 5 miljoner svenska plus alla andra utländska turister och tung trafik på de svenska vägarna. Det skulle behövas en sådan gigantisk mängd snabbladdare, att kostnaden 20 miljarder för induktionsladdning skulle vara ett kap.JFAH skrev:Det blir för mycket infrastruktur att bygga och lösningen blir i slutändan oflexibel i alla fall. Även om vi byggde en sådan lösning skulle vi inte kunna ta fordonet utanför landets gränser. Det är extremt mycket billigare, och enklare att sätta upp snabbladdare istället lite varstans.
Om vi pratar om att dra el till snabbladdare längs alla vägar i Sverige, även ute i obygden, så kan vi absolut vara uppe i de summorna och långt högre. Du behöver ju inte bara gräva ett långt dike, utan du behöver även transportera strömmen, eventuellt lösa transformatorstationer med vissa mellanrum, etc.LarsL skrev:Om det kostar mer än 500 000kr att dra fram en elkabel så ska jag byta bransch och börja gräva kabeldiketn.danni skrev:Cool idé. Det hade ju verkligen förändrat läget för elbilar helt om det fanns. Jag kan tänka mig att det blir en del förluster, men samtidigt borde de inte vara i närheten av förlusterna av exempelvis att köra på väte.
Okay, då har du själva stolparna, men kostnaden för att dra fram ström till varje stolpe längs varenda väg då?LarsL skrev:Teslas fastcharger (motsvarar Chademo) kostade väl ungefär 500 000kr när den sattes upp i Karlskrona. Den har två uttag och jag räknade med en kostnad på 1 miljon per styck så antingen får man 4 uttag site eller en site var 5 mil väg.
Vi snackar härskillnaden mellan ett par hundra miljoner och 20 miljarder. För mig är det ganska uppenbart vad som är rätt lösning.
Håller inte med om detta. Snabbladdare är ändå på det hela taget en billigare lösning. Lägg till 8 laddpunkter till i uddevalla om det är ett problem. Köteori för dimensionsberäkning är ganska väl känt (i samband med att dimensionerar ex. data och telefonisystem). En överslags räkning ger att en bensinpump kan ersättas med 5 snabbladdare, ergo 10 laddpunkter ger en throughput som (ungefär) som 2 bensinpumpar (på ett ungefär) om väntetiden är 30 minuter på laddning. En normal mack som den vid brahehus har väl sisådär 6 pumpar? Så den skulle behöva 30 laddpunkter för att få samma throughput i högtrafik. Det skulle bli 15*135 kw per laddpunkt dvs uteffekt; lite styvt 2 megawatt. På region-nätet har man 20 kilovolt vilket skulle innebära ett ampere tal på (med brassklapp att det är draget rakt ur huvudet) sisådär 60 ampere (trefas och effektfaktor). O man får till batteribackupade laddare sjunker kraven på elnätet betydligt eftersom belastningen blir jämnare. Betänk också att huvuddelen av energibehovet kommer täckas från mer eller mindre standarduttag (10a 230, eller ännu hellre något i stil med 6a trefas) och övernattningsladdning. Gödsla med vanliga kontakter helt enkelt vid boendeparkeringarHerr X skrev:Jag är ganska säker på att detta skulle vara ett väsentligt mindre projekt än att bygga snabbladdare över hela landet för att tillgodose samtliga fordons laddbehov. Redan nu är superladdaren i Uddevalla ofta full när en bråkdel av de 15 000 norska teslorna åker till Sverige på en liten helgtur. Tänk dig laddbehovet för 2,5 miljoner norska bilar och 5 miljoner svenska plus alla andra utländska turister och tung trafik på de svenska vägarna. Det skulle behövas en sådan gigantisk mängd snabbladdare, att kostnaden 20 miljarder för induktionsladdning skulle vara ett kap.JFAH skrev:Det blir för mycket infrastruktur att bygga och lösningen blir i slutändan oflexibel i alla fall. Även om vi byggde en sådan lösning skulle vi inte kunna ta fordonet utanför landets gränser. Det är extremt mycket billigare, och enklare att sätta upp snabbladdare istället lite varstans.
Inom Sverige skulle det fungera utmärkt, och det är ju ändå där de flesta svenskarna kör.
Argumentet att "man inte skulle kunna köra utanför landets gränser" är inte särskilt starkt - de andra länderna skulle väl fortfarande ha sina snabbladdare även om vi byggde induktionsladdning?
De som kör mycket i utlandet skulle köpa en bil med ett större batteri så att de skulle slippa att snabbladda så ofta. Eller hyra bil under de turerna.
Om lösningen skulle fungera fint så skulle dessutom naturligtvis andra länder snabbt ta efter. Kostnaden är faktiskt inte så blodig - det är förhållandevis lätt att göra plats inom statsbudgeten för 20 miljarder.
Utvecklingstrenden för bussar går snarare hårt å andra hållet (i princip alla större affärer jag sett som aviserats); större batterier och räckvidd och övernatten laddning. Redan idag ligger tyngdpunkten på bussar som gör minst 12 mil, helst 20 på batteri. Vinsten är återigen billig och enkel infrastruktur och extrem flexibilitet. Som bonus laddas det över natten. Induktion kan ha sin plats, för att undvika jobbet med att ansluta kabeln. Men där finns det anda effektiva lösningar (pantograf på taket ex.). Med 20 mil räckvidd kör du i princip hela dagen utan laddning. Någonstans. Laddarna kan vara relativt enkla och därmed billiga.Martinen skrev:Tror framtiden kommer bli kombination. Till en början får nog induktionsladdningen vara en sak för kollektivtrafiken. Perfekt att installera på vissa streckor i kombination med mindre batterier i bussarna, så klarar dom sina rutter utan att ladda. Längre fram så kanske det kan komma på bilar och byggas ut på vissa streckor.
Ska man bygga streckor som ska klara av att försörja alla bilar med induktionsladdning, så blir det ganska stora effekter man ska komma upp i. Då kommer det inte räcka med några 20 miljarder.
Ja jag har sett det. Mycket kommer väl påverkas av batteripriser. Om priserna går ner så blir det mindre focus på denna typen av lösningar för att förlänga räckvidd. Däremot om batterierna inte blir billigare, så kan det finnas mer ekonomi att använda dessa för att förlänga räckvidd. Ska man bara förlänga räckvidden så behöver man kanske bara lägga ut några delar av busslinjerna.JFAH skrev:Utvecklingstrenden för bussar går snarare hårt å andra hållet (i princip alla större affärer jag sett som aviserats); större batterier och räckvidd och övernatten laddning. Redan idag ligger tyngdpunkten på bussar som gör minst 12 mil, helst 20 på batteri. Vinsten är återigen billig och enkel infrastruktur och extrem flexibilitet. Som bonus laddas det över natten. Induktion kan ha sin plats, för att undvika jobbet med att ansluta kabeln. Men där finns det anda effektiva lösningar (pantograf på taket ex.). Med 20 mil räckvidd kör du i princip hela dagen utan laddning. Någonstans. Laddarna kan vara relativt enkla och därmed billiga.Martinen skrev:Tror framtiden kommer bli kombination. Till en början får nog induktionsladdningen vara en sak för kollektivtrafiken. Perfekt att installera på vissa streckor i kombination med mindre batterier i bussarna, så klarar dom sina rutter utan att ladda. Längre fram så kanske det kan komma på bilar och byggas ut på vissa streckor.
Ska man bygga streckor som ska klara av att försörja alla bilar med induktionsladdning, så blir det ganska stora effekter man ska komma upp i. Då kommer det inte räcka med några 20 miljarder.
Siemens strömavtagare, lititum tiatanat batterier för höga C tal. Men Volvo är 3-4 år för sent till partyt, och de satsar dessutom på något som man av trenderna att döma kommer bli en återvändsgränd (både från batteripris synvinkel, och från praktiskt synvinkel). Deras konkurrenter är redan inne på andra generationens bussar, de investerar också i batteri fabriker och minskar stycke priset kontinuerligt från en redan konkurrenskraftig position, och nu börjar de riktigt stora affärerna komma (Amsterdam och London är bara några). I korthet tror jag Att Volvo har en rätt dyster framtid om man inte kommer igång, och det man för tillfället har, det räcker inte. Elbussen är inte i något experiment stadie som man verkar tro på Volvo.danni skrev:Elbussarna här i Göteborg har batterier på 76 kWh och de snabbladdar 30 kWh på sex minuter vid vardera ändhållplats (med 1,5 mil emellan) med pantograf som sänks ner från laddaren till taket.
Eller elbilen för den delen. De gjorde ju en god ansats med C30 Electric, men vad sjutton hände sen?JFAH skrev:I korthet tror jag Att Volvo har en rätt dyster framtid om man inte kommer igång, och det man för tillfället har, det räcker inte. Elbussen är inte i något experiment stadie som man verkar tro på Volvo.