Har idag en Model S från 2017 som gått ~3000 mil och som jag har betalat med privatlån från DnB från när dom hade 0.25 ränta (är idag dock uppe i nånstanns runt 0.5-1 om jag minnst rätt).
Lånet löper ut i November när jag haft bilen i 3 år. Jag har ett garanterat restvärde på 580k som tesla kan köpa tillbaka bilen för (säger dom, även om jag inte minns nått av det när jag tecknade finansieringen).
Lånet kvar kommer då ligga på ganska exakt 400k.
Vad ska man göra?
Har lite olika alternativ som jag förstår.
Antingen:
1) Löser lånet som är kvar och så äger jag bilen utan lån. Fördel: Skönt utan lån? Nackdel: Räntan är ändå så låg så jag sitter hellre kvar med den bufferten i kontanter samt att jag måste börja betala helförsäkring.
2) Förlänger lånet antingen via DnB (vet nån om dom brukar vilja göra det?) eller på huslån eller dylikt. Fördel: Får ha kvar kontantbufferten. Nackdel: Kommer kanske hamna över amorteringskrav på huset och antagligen få högre ränta än jag har idag (plus helförsäkring då här med).
2) Säljer bilen antingen till tesla eller nån annanstanns och byter till en ny bil, t.ex. Model Y. Fördel: Jag får en ny bil med längre räckvidd, jag slipper helförsäkring etc. Nackdel. Kostar ju såklart en massa men beroende på vilket ränta jag skulle få här jämfört med i förslag 2 så kanske inte överdrivet mycket mer per månad?
För att få samma lånebelopp på en Model Y long range skulle jag behöva lägga in ungefär 300k (totalpris på 700).
Alltså: Säljer jag bilen för 600 så får jag 200 kvar efter ha löst lånet på 400 så då skulle jag behöva lägga in 100k nya kontanter för att få samma 400 i lån som jag har idag på min Model S. Är det "smart"?
Ett annat bubblaralternativ är att jag startade ett nytt bolag tillsammans med ett gäng i höstas men inte riktigt vet vad det ger mig för möjligheter. Problemet är att vi inte har några intäkter förrutom pengar från investerare (Jag äger ca 25% av bolaget). Min kompis föreslår att jag skulle ta en "förmånsbil" då det inte kostar något för bolaget utan bara dras från min bruttolön och skulle göra kostnaden för en model y nånstanns i trakten 5-6k per månad i 3 år inklusive typ allt. Tycker såklart det låter som en sjukt bra deal men finns det inte några hakar förrutom sänkt pension etc? Tar bolaget några risker? Hur svårt är det få övriga ägare med på det om dom inte behöver en bil? =D
Har jag glömt något ännu bättre alternativ?
Tacksam för all hjälp jag kan få, är komplett business-rookie

/Olle