Djupsovande Halo Wallbox?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Djupsovande Halo Wallbox?

Inlägg av KalleL »

Jag har en Charge Amps Halo wallbox, 1-fas 16A, som jag ansluter till min Model 3 (via typ 2).

Om boxen är påslagen och jag kopplar in den till bilen och startar laddningen på en gång, så funkar det som det ska.

Om jag däremot väntar ett tag innan jag startar laddningen (kanske en kvart eller mer) så säger bilen att den får 2 volt och 0 ampere, och "Kontrollera strömförsörjningen".

Om jag slår av och sedan på boxen (som lyckligtvis går att göra via webbapp) så pratar bilen och boxen ihop sig efter ett par minuter och det går att starta laddningen. Men detta känns lite väl pyssligt.

Har någon samma problem, kanske även med andra laddboxar / andra Teslor?
Image from iOS.jpg
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Djupsovande Halo Wallbox?

Inlägg av themax »

KalleL skrev:
Jag har en Charge Amps Halo wallbox, 1-fas 16A, som jag ansluter till min Model 3 (via typ 2).

Om boxen är påslagen och jag kopplar in den till bilen och startar laddningen på en gång, så funkar det som det ska.

Om jag däremot väntar ett tag innan jag startar laddningen (kanske en kvart eller mer) så säger bilen att den får 2 volt och 0 ampere, och "Kontrollera strömförsörjningen".

Om jag slår av och sedan på boxen (som lyckligtvis går att göra via webbapp) så pratar bilen och boxen ihop sig efter ett par minuter och det går att starta laddningen. Men detta känns lite väl pyssligt.

Har någon samma problem, kanske även med andra laddboxar / andra Teslor?
Har inga problem med mina 2 Halo. Ring dem och felanmäl.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Djupsovande Halo Wallbox?

Inlägg av KalleL »

Jag har fått mailsvar från Charge Amps support nu:
Efter en mjukvaru uppdatering från Tesla så fungerar det inte att starta laddningen senare om man inte schemalägger det I halo samtidigt som man schemlägger identisk scheama i bilen
Så ingen hjälp därifrån... Får väl tweeta till Elon. ;)
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Djupsovande Halo Wallbox?

Inlägg av [JM] »

KalleL skrev:
Jag har fått mailsvar från Charge Amps support nu:
Efter en mjukvaru uppdatering från Tesla så fungerar det inte att starta laddningen senare om man inte schemalägger det I halo samtidigt som man schemlägger identisk scheama i bilen
Så ingen hjälp därifrån... Får väl tweeta till Elon. ;)
Ingen aning om hur HALO funkar men varför ska boxen sova? Kan den inte vara på hela tiden och sen styr du laddningen från bilen?
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Djupsovande Halo Wallbox?

Inlägg av KalleL »

[JM] skrev:
KalleL skrev:
Jag har fått mailsvar från Charge Amps support nu:
Efter en mjukvaru uppdatering från Tesla så fungerar det inte att starta laddningen senare om man inte schemalägger det I halo samtidigt som man schemlägger identisk scheama i bilen
Så ingen hjälp därifrån... Får väl tweeta till Elon. ;)
Ingen aning om hur HALO funkar men varför ska boxen sova? Kan den inte vara på hela tiden och sen styr du laddningen från bilen?
Jo det tycker man ju! Om boxen är på så hajar den väl till när jag pluggar in kontakten i bilen och därför går det att starta laddningen då och några minuter framöver. Men om jag inte startar laddningen där och då, så går det heller inte att starta laddningen senare. Tesla-appen anger då som sagt att det inte finns någon strömförsörjning. Jag vet ju inte om bilen bara struntar i att försöka starta laddningen efter att ha konstaterat att det inte finns någon spänning men det vore ju konstigt.
För (den starka) strömmen är inte på hela tiden antar jag, av säkerhetsskäl, utan startar först när bägge sidor pratat ihop sig över protokollet om att starta laddning. Och som sagt, antingen svarar inte boxen på Teslans förtvivlade anrop, eller så antar bilen att boxen är död. Alternativt skickar nån förfrågan som boxen inte svarar [korrekt] på i det läget. Och med "korrekt" menar jag "på ett sätt som Teslan kan hantera" alldeles oavsett vad som bör anses korrekt.
Jag jobbar till viss del med systemintegrationer och vet hur lätt det är att anta att det måste vara "den andra sidan som gör fel" när det inte lirar ihop, så jag har inga större förhoppningar om att få hjälp från endera supportorganisation.
Model 3 SR+ vit, drag.
Skriv svar