Jag har en MS 100D -18 med 21” staggered på sommardäcken. Bilen har gått ca 1500-1800 mil tror jag på dessa däck och det är 4,5mm kvar fram men 6mm kvar bak (jämt slitet på resp däck).
Är det fler som har samma fenomen? Min tanke var att den borde slita rätt jämt mellan fram och bak.
Kan det vara någon hjulinställning som är knas? Tänker det i så fall borde vara ojämt slitet jag på in och utsida..?
Följfråga - hur långt brukar ni komma på en uppsättning däck? I mitt fall är det Continental Contisport 5.
Däckslitage fram vs bak
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Däckslitage fram vs bak
På min P85 går det 4 omgångar bakdäck, på en omgång framdäck.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Range Mode lägger mer effekt fram och sliter alltså på framdäcken. Har du använt det?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Två säsonger för sommardäcken och tre för vinterdäcken. Bakdäcken slits mer än framdäcken så dom har jag fått byta en extra gång. Men vad man kan göra för att inte slita lika mycket är att köra på chill mode, vilket jag inte gjorde i början utan först när upptäckte att det blir dyrt att köpa däck. Bilen blir lite "slöare" men äter inte lika mycket gummi.
Nicke Nyfiken skrev:På min P85 går det 4 omgångar bakdäck, på en omgång framdäck.![]()
![]()

Möjligen första hälften av däckens tid. Nu kör jag aldrig på range mode. Kan ju förklara viss del men att nästan 4mm gummi skulle gått fram mot kanske 2-3mm bak låter ju mycket.jpetters skrev:Range Mode lägger mer effekt fram och sliter alltså på framdäcken. Har du använt det?
Har nog kört chill mode i typ 5min totaltGretsch skrev:Två säsonger för sommardäcken och tre för vinterdäcken. Bakdäcken slits mer än framdäcken så dom har jag fått byta en extra gång. Men vad man kan göra för att inte slita lika mycket är att köra på chill mode, vilket jag inte gjorde i början utan först när upptäckte att det blir dyrt att köpa däck. Bilen blir lite "slöare" men äter inte lika mycket gummi.

Kör nog inte superförsiktigt men tycker de i sig borde dra mer gummi bak än fram..
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag la aldrig på vinterdäcken förra vintern så det finns faktiskt någon mm kvar på dina däck, som dock kommer gå upp i rök nu i veckan i samband med att jag ska byta till sommarsulor.johan_w skrev:Nicke Nyfiken skrev:På min P85 går det 4 omgångar bakdäck, på en omgång framdäck.![]()
![]()
Har du kvar P85:an? Då har du förbrukat mina WRA4 för länge sedan?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015