Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick
Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Nja, det är en erkänd teknik för hypermiling, det finns medlemmar här på TCS som uppnått nästan osannolikt låga förbrukningssiffror med "pulse and glide".
Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Tro på du. Jag upplever en ganska stor skillnad i räckvidd. Men nu var det ju inte det frågan handlade, så ganska onödig kommentar
Jag har provat det i Leafen. Det funkar fantastiskt bra med pulse and Glide. Man är pain-in-the-ass för andra om det finns sådana bredvid i trafiken, men det funkar. Så det är verkligen inte så omotiverat som man tror om man bara sitter hemma och gissar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag använde det ofta i min tidigare diesel BMW och det funkade riktigt bra tycker jag. Kanske man kunde föreslå Elon att lägga in en feature om att kunna slå regen helt från i samma meny där man sätter låg och standard.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Borde det inte bli samma sak om man bara sätter bilen på att inte köra regen utan bara frirulla?
Edit: Fick för mig att det fanns en sån inställning, men det kanske bara är låg eller standard i tesla? (I Kian kunde man stänga av det helt om jag minns rätt)
Även om det fungerar hade jag nog aldrig utsatt mig själv för att hålla på och köra så som artikeln beskriver - men alla är vi olika.
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Som sagt ovan i tråden så är denna körstil extremt irriterande för övriga bilister, jag skulle själv bara använda den om jag var i princip ensam på vägen.
Det skulle nog inte vara bra PR för något bilmärke att bli förknippat med förare som hela tiden varierar sin hastighet mellan 80 och 110
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Som sagt ovan i tråden så är denna körstil extremt irriterande för övriga bilister, jag skulle själv bara använda den om jag var i princip ensam på vägen.
Det skulle nog inte vara bra PR för något bilmärke att bli förknippat med förare som hela tiden varierar sin hastighet mellan 80 och 110
Kunde inte se något svar på ursprungsfrågan. Bara kommentarer om det är bra eller dåligt.
Testade att lägga i N och sedan D. Gick bra på min M3 även med 12.5.
Hade varit inte trott att detta skulle vara snålkörning, men det vore roligt att testa om det blir snålare.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick
Är detta bra för motorerna? Man ska väl inte bogsera en Tesla?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick
Är detta bra för motorerna? Man ska väl inte bogsera en Tesla?
Vid neutral så stängs invertern av. Ungefär som standby. Du hör det om du lägger örat nära motorn.
Det går bra att bogsera i bilens färdriktning, så smörjpumparna roterar
Om du kör på motorväg och det är hyfsat platt kommer väl farthållaren se till att du får ungefär den effekt du är ut efter. Dvs dra så lite som möjligt. Och bara använda exakt det effektpådrag som behövs.
Den hyper-miling-tekniken som nämns är betydligt mer effektiv i bilar med förbränningsmotor som har mycket sämre verkningsgrad.
Kan förstå att skillnaden blir synbar om det är rejält kuperad och du tillåter bilen att rulla ovanför farthållarens inställda fart för att lagra energi i rörelse istället för tillbaka till batterierna. Skulle kunna vara mer effektivt än att regenerera och skicka tillbaka energi till batterierna som ju har långt ifrån försumbara förluster.
Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick
Jag har också noterat att den numera kräver lite hjälp med gaspedalen för att gå från N - > D.
Tyckte tidigare att det var najs, tex vid avfart från motorväg, att bara coasta och sen dra ner spaken för att ta regen det sista.
Har inte kört Taycan men om jag inte har fått det helt om bakfoten så har den väl coasting när du släpper gaspedalen och regen först när du trycker på bromsen.
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018 Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Men, har det verkligen blivit så att man behöver gasa för att kunna lägga i farthållaren eller börja regen?
Jag försökte testa lite och det kändes som att det bara har blivit en rejäl fördröjning mellan att man drar i spaken och driven går i, till att man får aktivera farthållaren igen.
Svårt att testa om man inte är ute på en helt tom väg, inte så bra att sitta och rycka i spaken medan bilen sakta in mer och mer, om det kommer bilar bakom...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Flera har automatiserat detta. Den mest kända lösningen är att göra en elhybrid som nyttjar skillnaden i verkningsgraden till att ladda batteriet så att motorn sedan kan stängas av helt. Mercedes har tagit det längst genom seglingstekniken i sin e300 hybrid. Info finns på nätet för den som är intresserad.