Sida 1 av 1
Förändring vid växling från N till farthållare i senaste ver
Postat: 22 apr 2020 07:32
av Tech
Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick

Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 10:55
av TechNerd
Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 11:10
av fth
TechNerd skrev:Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Nja, det är en erkänd teknik för hypermiling, det finns medlemmar här på TCS som uppnått nästan osannolikt låga förbrukningssiffror med "pulse and glide".
Edit: Tibor har (förstås) skrivit om detta redan
https://teslaclubsweden.se/hypermiling-pulse-and-glide/
/fth
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 11:24
av Tech
TechNerd skrev:Har extremt svårt att tro att du vinner något nämnvärt, om något, att hålla på och lägga i neutralen.
Känns som någon knepig erfarenhet från gamla ice-bilar än något som behövs med en elbil som kan återföra energi till batteriet.
Tro på du. Jag upplever en ganska stor skillnad i räckvidd. Men nu var det ju inte det frågan handlade, så ganska onödig kommentar
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 12:28
av zyax
Jag har provat det i Leafen. Det funkar fantastiskt bra med pulse and Glide. Man är pain-in-the-ass för andra om det finns sådana bredvid i trafiken, men det funkar. Så det är verkligen inte så omotiverat som man tror om man bara sitter hemma och gissar.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 12:42
av Credde
Jag använde det ofta i min tidigare diesel BMW och det funkade riktigt bra tycker jag. Kanske man kunde föreslå Elon att lägga in en feature om att kunna slå regen helt från i samma meny där man sätter låg och standard.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 12:48
av Curik
Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 13:08
av TechNerd
Borde det inte bli samma sak om man bara sätter bilen på att inte köra regen utan bara frirulla?
Edit: Fick för mig att det fanns en sån inställning, men det kanske bara är låg eller standard i tesla? (I Kian kunde man stänga av det helt om jag minns rätt)
Även om det fungerar hade jag nog aldrig utsatt mig själv för att hålla på och köra så som artikeln beskriver - men alla är vi olika.

Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 13:09
av fth
Curik skrev:Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Som sagt ovan i tråden så är denna körstil extremt irriterande för övriga bilister, jag skulle själv bara använda den om jag var i princip ensam på vägen.
Det skulle nog inte vara bra PR för något bilmärke att bli förknippat med förare som hela tiden varierar sin hastighet mellan 80 och 110
/fth
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 13:16
av Curik
fth skrev:Curik skrev:Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Som sagt ovan i tråden så är denna körstil extremt irriterande för övriga bilister, jag skulle själv bara använda den om jag var i princip ensam på vägen.
Det skulle nog inte vara bra PR för något bilmärke att bli förknippat med förare som hela tiden varierar sin hastighet mellan 80 och 110
/fth
TS pratade ju om nedförsbackar och frirullning..
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 22 apr 2020 20:55
av Elix747
Kunde inte se något svar på ursprungsfrågan. Bara kommentarer om det är bra eller dåligt.
Testade att lägga i N och sedan D. Gick bra på min M3 även med 12.5.
Hade varit inte trott att detta skulle vara snålkörning, men det vore roligt att testa om det blir snålare.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 23 apr 2020 11:18
av niklasha01
Tech skrev:Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick

Är detta bra för motorerna? Man ska väl inte bogsera en Tesla?
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 23 apr 2020 11:21
av kontakten2
niklasha01 skrev:Tech skrev:Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick

Är detta bra för motorerna? Man ska väl inte bogsera en Tesla?
Vid neutral så stängs invertern av. Ungefär som standby. Du hör det om du lägger örat nära motorn.
Det går bra att bogsera i bilens färdriktning, så smörjpumparna roterar
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 23 apr 2020 13:10
av macksie
Om du kör på motorväg och det är hyfsat platt kommer väl farthållaren se till att du får ungefär den effekt du är ut efter. Dvs dra så lite som möjligt. Och bara använda exakt det effektpådrag som behövs.
Den hyper-miling-tekniken som nämns är betydligt mer effektiv i bilar med förbränningsmotor som har mycket sämre verkningsgrad.
Kan förstå att skillnaden blir synbar om det är rejält kuperad och du tillåter bilen att rulla ovanför farthållarens inställda fart för att lagra energi i rörelse istället för tillbaka till batterierna. Skulle kunna vara mer effektivt än att regenerera och skicka tillbaka energi till batterierna som ju har långt ifrån försumbara förluster.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 23 apr 2020 20:05
av Willerud
Tech skrev:Jag ligger ofta och kör på farthållare (eller AP) och kopplar över till N i nedförsbackar för att frirulla. Tidigare har det räckt att växla över till D och föra spaken nedåt för att aktivera farthållaren men efter senaste uppdateringen (2020.12.5) upplever jag att jag måste trycka på gasen och låta motorn driva innan jag kan koppla på farthållaren igen.
Är jag ensam om det eller har någon annan upptäckt samma?
En liten detalj kan tyckas, men det betyder att jag inte kan köra helt utan pedaler på t ex motorväg, något som tidigare gick

Jag har också noterat att den numera kräver lite hjälp med gaspedalen för att gå från N - > D.
Tyckte tidigare att det var najs, tex vid avfart från motorväg, att bara coasta och sen dra ner spaken för att ta regen det sista.
Har inte kört Taycan men om jag inte har fått det helt om bakfoten så har den väl coasting när du släpper gaspedalen och regen först när du trycker på bromsen.
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 24 apr 2020 18:44
av tor-ake
Men, har det verkligen blivit så att man behöver gasa för att kunna lägga i farthållaren eller börja regen?
Jag försökte testa lite och det kändes som att det bara har blivit en rejäl fördröjning mellan att man drar i spaken och driven går i, till att man får aktivera farthållaren igen.
Svårt att testa om man inte är ute på en helt tom väg, inte så bra att sitta och rycka i spaken medan bilen sakta in mer och mer, om det kommer bilar bakom...
Re: Förändring vid växling från N till farthållare i senaste
Postat: 24 apr 2020 18:57
av Alfa
Curik skrev:Om det är så effektivt, varför har då ingen biltillverkare automatiserat detta? Låter ju som ett enkelt sätt att få ned förbrukningen.
Flera har automatiserat detta. Den mest kända lösningen är att göra en elhybrid som nyttjar skillnaden i verkningsgraden till att ladda batteriet så att motorn sedan kan stängas av helt. Mercedes har tagit det längst genom seglingstekniken i sin e300 hybrid. Info finns på nätet för den som är intresserad.