CHAdeMO 3.0 stöder prestanda på "över 500 kW"
CHAdeMO-föreningen har presenterat för sina medlemmar det nya CHAdeMO 3.0-protokollet som
utvecklats i samarbete med China Electricity Council (CEC). Enligt organisationen kommer
laddningsstandarden att möjliggöra DC-laddning med en effekt på "över 500 kW".
Med tanke på CCS-offensiven - särskilt i Europa - arbetar Japan och Kina tillsammans för att
vidareutveckla och integrera sina protokoll. Det första resultatet av detta samarbete:
CHAdeMO 3.0, en nästa generations laddningsstandard utvecklad under arbetstitel ChaoJi.
Förra året hade CEC och CHAdeMO Association redan visat en första bild av den nya laddkontakten
och sa att den nya laddningsstandarden skulle möjliggöra utgångar på upp till 900 kW.
I den aktuella utgåvan är utvecklarna lite mer måttliga: Anslutningen är designad för "över 500 kW" och högst 600 ampere, står det.
Den kinesiska versionen av den nya laddningsstandarden, som kommer att fungera under GB / T-kommunikationsprotokollet, förväntas släppas nästa år.
2021 bör de första fordonen som är kompatibla med den nya standarden släppas ut på marknaden - först kommersiella fordon, sedan alla andra fordonstyper.
>
När det gäller kontakten anger CHAdeMO Association att den är lättare och mer kompakt och kan komma förbi med en tunnare kabel.
Detta garanteras genom ny vätskekylning och eliminering av låsmekanismen. Också viktigt: CHAdeMO 3.0-kompatibla fordon kommer att vara bakåtkompatibla,
vilket innebär att de kan fortsätta att laddas med den senaste generationen laddare - "CHAdeMO, GB / T och eventuellt CCS", understryker organisationen.
Antingen med en adapter eller med en multi-standard laddare.
För alla som ännu inte är involverade i DC-laddningsstandarder: Medan Combined Charging System ( CCS ) definierades som
snabbladdningsstandarden i Europa, Nordamerika och vissa andra länder har Japan hittills förlitat sig på CHAdeMO och Kina på sin egen GB / T-standard .
Tesla, å andra sidan, har valt sin egen variant. För den kinesiska marknaden installerar dock kalifornierna ett extra GB / T-laddningsuttag i Stromer -
precis som i Europa CCS-laddningsporten åtminstone för Model 3 - en adapter kan beställas för Modeller S och Model X.
CHAdeMO och GB / T delar mer än 90 procent av den globala snabbladdningsmarknaden. Men de ser att deras nuvarande dominans hotas på lång sikt,
eftersom CCS stöds av stora spelare. Utvecklingen av en gemensam ny standard kan därför ses som en frontalattack på CCS-lägret,
som organiserades i Charging Interface Initiative (CharIN). Detta återspeglas också i retoriken i den nya kommunikationen:
"ChaoJi startade som ett bilateralt projekt och har utvecklats till ett internationellt samarbetsforum som mobiliserar
specialistkunskap och marknadsupplevelse för de viktigaste aktörerna från Europa, Asien, Nordamerika och Oceanien," står det.
Och ”Det blir tydligt att Indien snart kommer att gå med i laget.
Dragkampen över standardsuveränitet är i full gång. Både CHAdeMO-föreningen och Kinas elektricitetsråd betonar
det öppna tillvägagångssättet för deras projekt, som uttryckligen bör lämna utrymme för förslag från andra länder.
Några saker är dock också inställda: Båda parterna vill fortsätta att förlita sig på Controller Area Network (eller CAN-buss),
som är en standard för kommunikation inom och mellan fordon och laddare och som CHAdeMO och GB / T redan har gemensamt idag ,
https://www.electrive.net/2020/04/28/ch ... er-500-kw/