CHAdeMO-föreningen har presenterat för sina medlemmar det nya CHAdeMO 3.0-protokollet som
utvecklats i samarbete med China Electricity Council (CEC). Enligt organisationen kommer
laddningsstandarden att möjliggöra DC-laddning med en effekt på "över 500 kW".
Med tanke på CCS-offensiven - särskilt i Europa - arbetar Japan och Kina tillsammans för att
vidareutveckla och integrera sina protokoll. Det första resultatet av detta samarbete:
CHAdeMO 3.0, en nästa generations laddningsstandard utvecklad under arbetstitel ChaoJi.
Förra året hade CEC och CHAdeMO Association redan visat en första bild av den nya laddkontakten
och sa att den nya laddningsstandarden skulle möjliggöra utgångar på upp till 900 kW.
I den aktuella utgåvan är utvecklarna lite mer måttliga: Anslutningen är designad för "över 500 kW" och högst 600 ampere, står det.
Den kinesiska versionen av den nya laddningsstandarden, som kommer att fungera under GB / T-kommunikationsprotokollet, förväntas släppas nästa år.
2021 bör de första fordonen som är kompatibla med den nya standarden släppas ut på marknaden - först kommersiella fordon, sedan alla andra fordonstyper.
>
När det gäller kontakten anger CHAdeMO Association att den är lättare och mer kompakt och kan komma förbi med en tunnare kabel.
Detta garanteras genom ny vätskekylning och eliminering av låsmekanismen. Också viktigt: CHAdeMO 3.0-kompatibla fordon kommer att vara bakåtkompatibla,
vilket innebär att de kan fortsätta att laddas med den senaste generationen laddare - "CHAdeMO, GB / T och eventuellt CCS", understryker organisationen.
Antingen med en adapter eller med en multi-standard laddare.
För alla som ännu inte är involverade i DC-laddningsstandarder: Medan Combined Charging System ( CCS ) definierades som
snabbladdningsstandarden i Europa, Nordamerika och vissa andra länder har Japan hittills förlitat sig på CHAdeMO och Kina på sin egen GB / T-standard .
Tesla, å andra sidan, har valt sin egen variant. För den kinesiska marknaden installerar dock kalifornierna ett extra GB / T-laddningsuttag i Stromer -
precis som i Europa CCS-laddningsporten åtminstone för Model 3 - en adapter kan beställas för Modeller S och Model X.
CHAdeMO och GB / T delar mer än 90 procent av den globala snabbladdningsmarknaden. Men de ser att deras nuvarande dominans hotas på lång sikt,
eftersom CCS stöds av stora spelare. Utvecklingen av en gemensam ny standard kan därför ses som en frontalattack på CCS-lägret,
som organiserades i Charging Interface Initiative (CharIN). Detta återspeglas också i retoriken i den nya kommunikationen:
"ChaoJi startade som ett bilateralt projekt och har utvecklats till ett internationellt samarbetsforum som mobiliserar
specialistkunskap och marknadsupplevelse för de viktigaste aktörerna från Europa, Asien, Nordamerika och Oceanien," står det.
Och ”Det blir tydligt att Indien snart kommer att gå med i laget.
Dragkampen över standardsuveränitet är i full gång. Både CHAdeMO-föreningen och Kinas elektricitetsråd betonar
det öppna tillvägagångssättet för deras projekt, som uttryckligen bör lämna utrymme för förslag från andra länder.
Några saker är dock också inställda: Båda parterna vill fortsätta att förlita sig på Controller Area Network (eller CAN-buss),
som är en standard för kommunikation inom och mellan fordon och laddare och som CHAdeMO och GB / T redan har gemensamt idag ,
Ja. Alternativet vore att du fick ladda med 2 krokodilklämmor och sen styra spänning o ström manuellt.
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 16:19
av chaffis75
Bjelke skrev:
Jippie det är så bra med standarder!
Man kan vi inte göra en standard som supportar alla standarder..
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 16:21
av kallekula
Det borde vara standard att följa standard!
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 16:38
av Bjelke
En "standard" per kontinent...typ...
Ja inte gynnar det mig som konsument iaf...
Kan dom inte bara ge upp CHAdeMO innan det är försent? Klumpig och känslig jämfört med CCS, sambon
lyckades ytterst sällan att få skiten att funka på Leafen och jag hade väl
kanske 50% hitrate
Fast det är väl kanske redan för sent och vi får acceptera olika system men
förhoppningsvis "bara" i olika delar av världen...
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 16:40
av Zalman3
kallekula skrev:
Det borde vara standard att följa standard!
Känns som tåget har gått för Chademo i Europa.
Till och med Tesla har ställt in sig i ledet och kör CCS nu.
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 16:44
av Bjelke
Zalman3 skrev:
kallekula skrev:
Det borde vara standard att följa standard!
Känns som tåget har gått för Chademo i Europa.
Till och med Tesla har ställt in sig i ledet och kör CCS nu.
Fullständigt solklart, det enda som kan ändra på det är något nytt som är
avsevärt bättre och något sånt verkar inte vara på G inom överskådlig framtid, den fyller
behovet gott och väl ett bra tag framöver...
Trådlös laddning kan komma men det är snarare ett komplement vid lägre effekter (än så länge iaf).
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 17:53
av [JM]
Snacket om standarder påminner om IBM gamla reklam gällande deras UBA:
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 18:18
av Svenssons
Zalman3 skrev:
kallekula skrev:
Det borde vara standard att följa standard!
Känns som tåget har gått för Chademo i Europa.
Till och med Tesla har ställt in sig i ledet och kör CCS nu.
Till och med? Tesla har väl aldrig varit emot CCS och gick med i CharIn rätt tidigt (2016 efter lansering av Model X). Det är väl mer att till och med delvis Nissan-ägda Renault har börjat gå över till CCS.
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 28 apr 2020 22:28
av bylund
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Jippie det är så bra med standarder!
Man kan vi inte göra en standard som supportar alla standarder..
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 29 apr 2020 08:54
av Jerka
Haha, hade precis tänkt posta den XKCDn men du hann före.
Ironiskt att alla tänker "låt oss göra en nya standard som ska ersätta alla andra" när de enda de egentligen behöver göra är att lägga ner sin egen standard så att en av dem blir universal.
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 29 apr 2020 09:49
av kontakten2
Det viktiga är att standarden är den samma för regionen. Exempelvis en och samma för Europa.
Kina , Asien kan ha en
Amerika en.
Problemet är inte jättestort?
Vi tar inte bilen med oss över kontinenten
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 29 apr 2020 10:12
av Bjelke
kontakten2 skrev:
Det viktiga är att standarden är den samma för regionen. Exempelvis en och samma för Europa.
Kina , Asien kan ha en
Amerika en.
Problemet är inte jättestort?
Vi tar inte bilen med oss över kontinenten
Näe kör dom lika på varje geografiskt område så funkar det ju för i princip alla
Nissan verkar ha börjat förstå det här nu tex
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 29 apr 2020 11:12
av chaffis75
bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Jippie det är så bra med standarder!
Man kan vi inte göra en standard som supportar alla standarder..
Precis den jag tänkte på när jag skickade min kommentar.
Re: CHAdeMO 3.0 klarar 500 kW
Postat: 29 apr 2020 11:53
av Bjelke
Den och "compiling" måste alltid finnas på ett kontor!