Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Hej
Har två frågor som jag ej hittat svar på till vår model 3. Tacksam för svar innan fredag, då jag skall till landet (kan bli "point of no return" annars...) :?

a) Går det ens att använda "bonduttagen" på model 3?
Kan jag med min Tesla M3LR 2019 (lev 2020) ladda i vanliga "bonduttag" ute landet? Det är röda 3-fas uttag som brukar användas till vedklyvar m.m. Tror det funkar med modell S och X men verkar tveksamt för model 3 (många olika åsikter online). Vore bra om någon kunnig här på TCS kunde reda ut detta eller länka till en tidigare tråd där detta gjorts här. Se exempel på bifogad bild.

b) Funkar en skarv eller förstör jag bilens batteri m.m.?
När jag jag satte upp våra två WC hemma så blev det en lång bit 3-fas kabel över, som jag bad elektrikerna göra en skarvsladd av. Men när jag skulle testa den på landet mot "bonduttaget" så passade inte kopplingarna. Se bifogad bild på skarvsladden (röda) och Teslas laddsladd (blåa). Funkar det med en skarv mellan dessa och var hittar jag isf en sådan adapter?
För tydlighet: den röda skarvsladdens andra ändå är kopplad till husets "bonduttag" 3-fas.
b-skarvkabel-IMG_5801.jpeg
a-bonduttag2-IMG_6096.jpeg
a-bonduttag1-IMG_6094.jpeg
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av taliz »

A) funkar inte med någon ny Tesla, alla kommer numera med enfas UMC. Du behöver en adapter från blå enfas till röd trefas, då kan du ladda i upp till 16A enfas via ett rött trefas. Eller shuko till trefas, då kan du ladda upp till 13A enfas.

B) den blåa sladden du fick med är för typ2-uttag, de funkar endast på just typ2. Går inte att ansluta med någon adapter.

Alternativt får du köpa en EVSE som klarar trefas, men det kostar många tusenlappar. Se tex nedan som Jerker länkar till.
Du kan också köpa tex en Tesla Wallcharger och ansluta med trefas, och på så vis göra den flyttbar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Jerker »

Med rätt portabel laddare så kan du få ut 11 kW ur ett sånt 3-fasuttag. T.ex. en sån här:

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
nrgkick_1024x1024.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av fth »

a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.

Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.

Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40

b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Gustafsson »

Möjligen går det att köpa Teslas trefas-UMC på SC. Den är nog dyrare än tredjepartsvarianten, men är snyggare. Den funkar dock mycket bra. Kan finnas begagnat också. Kolla Finn.no om du vill ha den mer mångsidiga norska varianten. Dyker upp någon på forumet ibland också till salu. Försök aldrig koppla ihop trefas med en typ2 kontakt själv! Blixt och dunder blir nog resultatet då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Tack för många bra svar redan, kom gärna med fler tips på lämpliga lösningar :D

Jag kollade precis på Juice booster 2, som verkar vettig men dyr. Någon som har några erfarenheter av denna? Någon som vet om "Tesla-låsningen" av kontakten i bilen funkar på den? Vore ju synd att köpa en dyr adapter som sedan är borta när man kommer tillbaka.
Har för mig att podden Bilar med sladd, hade någon rabattkod på den, men glömt vilket avsnitt...
- "https://www.juicebooster2.se/juice-boo ... basic-set/
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

Nu är din WallConnector fast monterad och du ska låta den vara det men vi är några som har valt att montera WallConnectorn via det röda spionuttaget ("Bonduttaget" ;) dvs röd trefas CEE-uttag). Vi har genom det fått en halvmobil laddbox som kan monteras på olika platser om man så vill.

Alla Model S, X, 3 kan ladda med minst 11 kW från rött trefasuttag på 16A. Det krävs dock laddbox och den som följer med dagens bilar (UMC:n) är enbart för enfas. Det går inte koppla en Typ 2 handske direkt till ett rött trefasuttag utan det krävs en laddbox med lite styrelektronik m.m. mellan dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Joohan »

Bäst och billigast är att köpa en beg UMC till S/X fram till december 2018. Dom är ofta till salu på forumet och övriga annonssiter.
Se till att få med den röda adaptern.

Ska du bara använda den sporadiskt och tar in den mellan användningarna så funkar alla modeller.
Men dom äldra har problem (ca 2016 och äldre, med en tydlig utskuren "knapp" för laddluckan har tydligen problem med att handsken ej är 100% vattentät.

Vet du att du kommer använda den halvpermanent och lämna ute så se till att få tag på den nya modellen som ej har en utskuren knapp. Utan man trycker bara på plasten på samma sätt som UMCn som följer med M3n
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av taliz »

Fundera på om du verkligen måste ladda så snabbt? Har du tänkt köra mer än 20 mil om dagen när du är på landet?
Annars räcker ju UMCn du fick med, via shuko eller som sagt med adapter till trefas som kostar nån hundring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av NEO »

Behöver du en norsk Tesla Umc med röd handske har jag en över, pma isåfall :)

Då kan du bondladda, öppna luckan med laddkabeln och slippa lägga 10-12000kr på en dyr lösning som juice booster
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av kenjon »

Denna köpte jag, laddar 11 kW, 6500 kr
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av jorgenkarls »

fth skrev:
a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.

Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.

Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40

b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.

/fth

Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Zalman3 »

jorgenkarls skrev:
fth skrev:
a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.

Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.

Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40

b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.

/fth

Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
Syrran använder Julas adapter från 16A 3fas till 1fas.
Till den så ansluter hon sin laddkabel som klarar 16A 1fas.

För det är ovanligt att hitta 1fas anslutningar Schuko på mer än 10A annars.

Så 16A 1fas ger ju 60% snabbare laddning.

Teslas UMC 1fas klarar ju bara 13A Schuko men 16A med blå kontakt.

Känns som min UMC 3fas som klarar 16A 11kW är värd guld!
Använder den alltid på landet eftersom det är vanligt med 3fas röd kontakt på jordbruk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Bjelke »

jorgenkarls skrev:
fth skrev:
a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.

Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.

Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40

b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.

/fth

Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
Egentligen ingenting om man bara tittar på hur mycket ström man
kan ta ut, men dom röda CEE är ju rejäla och gjorda för 16A kontinuerligt så med
en bra adapter så får man ett vanligt uttag som man kan lita på lite mer :)
Men det gäller ju bara om man bara har en vanlig kontakt att välja på
till sin laddkabel, annars är det ju bäst att använda det röda direkt till sin laddkabel såklart :)
(Och då få 16A)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av TeslaM3 »

Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Zalman3 »

TeslaM3 skrev:
Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
Vad är priset?

När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av TeslaM3 »

Zalman3 skrev:
TeslaM3 skrev:
Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
Vad är priset?

När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Vet ej exakt pris men gissar på runt 6’.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Zalman3 »

TeslaM3 skrev:
Zalman3 skrev:
TeslaM3 skrev:
Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
Vad är priset?

När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Vet ej exakt pris men gissar på runt 6’.
Klart prisvärt!
Dels att få 3fas 11kW laddning, men också knappen så att man kan smidigt lossa laddkabeln från bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Hej Zalman3

Intressant, går det även att köpa till andra adaptrar och väska till denna?
Med vänlig hälsning,
Peter
kenjon skrev:
Denna köpte jag, laddar 11 kW, 6500 kr
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Hej alla och tack igen för många bra förslag och lösningar på detta problemet!

Känner att jag nu står emellan två lösningar och behöver lite hjälp att reda ut vad som är bästa lösningen långsiktigt.

Alt. 1. Adapterkabeln
Köpa en ”adapterkabel” som bara funkar för just CCS2 - ”bonduttag”. Blir billigare men kanske inte går att komplettera med andra adaptrar framåt, när behov uppstår på långresor m.m. Funkar portlåsningen på dessa? Verkar hamna runt 6-8.000 kr och då är det ju inte så långt kvar till laddpaket lösningen...

Alt. 2. Laddpaket
Köpa ett ”laddpaket” med flera adaptrar som även ersätter vanliga Teslas laddkabel. Mindre tunga kablar i bilen, behöver aldrig oroa sig för att man inte kan ladda vart man än är på sina resor. Detta blir nästan dubbelt så dyrt, men mer allsidig lösning för ca 10-12.000 kr.

Vad tycker ni andra? Något jag missat, borde räkna med etc? Något alternativ jag missat?

BTW: Någon som vet vilket avsnitt (under 2019 tror jag) av Bilar med sladd, där de erbjöd en rabattkod på just Joice Booster 2?

Med vänlig hälsning,
Peter :)
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

_Peter skrev:
Hej alla och tack igen för många bra förslag och lösningar på detta problemet!

Känner att jag nu står emellan två lösningar och behöver lite hjälp att reda ut vad som är bästa lösningen långsiktigt.

Alt. 1. Adapterkabeln
Köpa en ”adapterkabel” som bara funkar för just CCS2 - ”bonduttag”. Blir billigare men kanske inte går att komplettera med andra adaptrar framåt, när behov uppstår på långresor m.m. Funkar portlåsningen på dessa? Verkar hamna runt 6-8.000 kr och då är det ju inte så långt kvar till laddpaket lösningen...

Alt. 2. Laddpaket
Köpa ett ”laddpaket” med flera adaptrar som även ersätter vanliga Teslas laddkabel. Mindre tunga kablar i bilen, behöver aldrig oroa sig för att man inte kan ladda vart man än är på sina resor. Detta blir nästan dubbelt så dyrt, men mer allsidig lösning för ca 10-12.000 kr.

Vad tycker ni andra? Något jag missat, borde räkna med etc? Något alternativ jag missat?

BTW: Någon som vet vilket avsnitt (under 2019 tror jag) av Bilar med sladd, där de erbjöd en rabattkod på just Joice Booster 2?

Med vänlig hälsning,
Peter :)
Gissar att med "CCS2" så menar du Teslans ladduttag som är Typ 2/CCS (övre delen är Typ 2 och Typ 2+de bägge nedre pinnarna är CCS). Adapter skulle vara att köpa en övergång från röd trefas CEE till antingen Schuko eller blå enfas CEE som du sedan kopplar din befintliga UMC till. Skulle kosta en eller ett par hundra kronor. Ditt alternativ 1 och 2 är väl egentligen samma sak, laddbox för mellan 5000-12000 kr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av [JM] »

Valet av lösning är beroende på hur mkt/hur du använder bilen på landet.
1 fas 16A ger dig 3,7kw wilket blir typ 2mil i timmen i laddhastighet.
Hur många mil om dan kör ni när ni är på landet? Hur många timmar står bilen still och kan ladda?
Vad har ni för huvudsäkringar etc?
Är det viktigt att dra 5A från tre faser, 15A, iställlet för 16A från en fas så att ni inte får problem med säkringar?

Tänk igenom hur ni använder bilen och hur laddningen påverkar elen i fastigheten. Först efter det så vet du om du kan nöja dig med en enkel 1-fas adapter eller om du ska köpa en dyr 3-fas lösning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av Svenssons »

Alternativ 1:
Befintlig UMC + adapter till Schuko, kostnad 100-200:- laddhastighet 13*230=3kW
Bild +
Bild

Alternativ 2:
Befintlig UMC + adapter till blå enfas CEE, kostnad 150-250:- laddhastighet 16*230=3,7kW
Bild +
Bild

Alternativ 3:
Ny laddbox som ersätter UMC:n, kostnad 5000-12000:-, laddhastighet 3*16*230=11kW. Finns mängder med varianter här.

Teslas trefas UMC runt 6000:-:
Bild

https://www.evconcept.se/mobila-laddbox ... -for-typ-2 runt 7000:-
Bild

https://www.evconcept.se/products/nrgki ... apterpaket
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av fth »

Jag skulle i din situation köpa en Tesla trefas UMC (c:a 6000:-), sälja min enfas UMC (brukar gå för typ 2000:-), och komplettera med adaptrar efter behov, t.ex Italien, Danmark, Schweiz.

Helst då en norsk UMC för maximal flexibilitet, men det är väl bara delar av Norge och Belgien som den vanliga inte funkar?

Sen tenderar man som nybliven Tesla-ägare att överdriva behovet av adaptrar etc.

SuC och Type 2 kommer att täcka 99.999% av dina behov på långresa, antalet gånger jag har laddat på något annat än SuC eller Type 2 på mina många resor i Europa kan nog räknas på ena handens tummar, typ.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Inlägg av _Peter »

Tack igen för alla bra och utförliga svar samt en hel del bra ”att tänka på” tips. Det verkar verkligen finnas stor kunskap här på TCS-forumet!

Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.

Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?

Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Skriv svar