Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Moderator: Redaktion
Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Hej
Har två frågor som jag ej hittat svar på till vår model 3. Tacksam för svar innan fredag, då jag skall till landet (kan bli "point of no return" annars...)
a) Går det ens att använda "bonduttagen" på model 3?
Kan jag med min Tesla M3LR 2019 (lev 2020) ladda i vanliga "bonduttag" ute landet? Det är röda 3-fas uttag som brukar användas till vedklyvar m.m. Tror det funkar med modell S och X men verkar tveksamt för model 3 (många olika åsikter online). Vore bra om någon kunnig här på TCS kunde reda ut detta eller länka till en tidigare tråd där detta gjorts här. Se exempel på bifogad bild.
b) Funkar en skarv eller förstör jag bilens batteri m.m.?
När jag jag satte upp våra två WC hemma så blev det en lång bit 3-fas kabel över, som jag bad elektrikerna göra en skarvsladd av. Men när jag skulle testa den på landet mot "bonduttaget" så passade inte kopplingarna. Se bifogad bild på skarvsladden (röda) och Teslas laddsladd (blåa). Funkar det med en skarv mellan dessa och var hittar jag isf en sådan adapter?
För tydlighet: den röda skarvsladdens andra ändå är kopplad till husets "bonduttag" 3-fas.
Har två frågor som jag ej hittat svar på till vår model 3. Tacksam för svar innan fredag, då jag skall till landet (kan bli "point of no return" annars...)
a) Går det ens att använda "bonduttagen" på model 3?
Kan jag med min Tesla M3LR 2019 (lev 2020) ladda i vanliga "bonduttag" ute landet? Det är röda 3-fas uttag som brukar användas till vedklyvar m.m. Tror det funkar med modell S och X men verkar tveksamt för model 3 (många olika åsikter online). Vore bra om någon kunnig här på TCS kunde reda ut detta eller länka till en tidigare tråd där detta gjorts här. Se exempel på bifogad bild.
b) Funkar en skarv eller förstör jag bilens batteri m.m.?
När jag jag satte upp våra två WC hemma så blev det en lång bit 3-fas kabel över, som jag bad elektrikerna göra en skarvsladd av. Men när jag skulle testa den på landet mot "bonduttaget" så passade inte kopplingarna. Se bifogad bild på skarvsladden (röda) och Teslas laddsladd (blåa). Funkar det med en skarv mellan dessa och var hittar jag isf en sådan adapter?
För tydlighet: den röda skarvsladdens andra ändå är kopplad till husets "bonduttag" 3-fas.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
A) funkar inte med någon ny Tesla, alla kommer numera med enfas UMC. Du behöver en adapter från blå enfas till röd trefas, då kan du ladda i upp till 16A enfas via ett rött trefas. Eller shuko till trefas, då kan du ladda upp till 13A enfas.
B) den blåa sladden du fick med är för typ2-uttag, de funkar endast på just typ2. Går inte att ansluta med någon adapter.
Alternativt får du köpa en EVSE som klarar trefas, men det kostar många tusenlappar. Se tex nedan som Jerker länkar till.
Du kan också köpa tex en Tesla Wallcharger och ansluta med trefas, och på så vis göra den flyttbar.
B) den blåa sladden du fick med är för typ2-uttag, de funkar endast på just typ2. Går inte att ansluta med någon adapter.
Alternativt får du köpa en EVSE som klarar trefas, men det kostar många tusenlappar. Se tex nedan som Jerker länkar till.
Du kan också köpa tex en Tesla Wallcharger och ansluta med trefas, och på så vis göra den flyttbar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Med rätt portabel laddare så kan du få ut 11 kW ur ett sånt 3-fasuttag. T.ex. en sån här:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.
Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.
Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.
/fth
Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.
Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5569
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Möjligen går det att köpa Teslas trefas-UMC på SC. Den är nog dyrare än tredjepartsvarianten, men är snyggare. Den funkar dock mycket bra. Kan finnas begagnat också. Kolla Finn.no om du vill ha den mer mångsidiga norska varianten. Dyker upp någon på forumet ibland också till salu. Försök aldrig koppla ihop trefas med en typ2 kontakt själv! Blixt och dunder blir nog resultatet då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Tack för många bra svar redan, kom gärna med fler tips på lämpliga lösningar
Jag kollade precis på Juice booster 2, som verkar vettig men dyr. Någon som har några erfarenheter av denna? Någon som vet om "Tesla-låsningen" av kontakten i bilen funkar på den? Vore ju synd att köpa en dyr adapter som sedan är borta när man kommer tillbaka.
Har för mig att podden Bilar med sladd, hade någon rabattkod på den, men glömt vilket avsnitt...
- "https://www.juicebooster2.se/juice-boo ... basic-set/
Jag kollade precis på Juice booster 2, som verkar vettig men dyr. Någon som har några erfarenheter av denna? Någon som vet om "Tesla-låsningen" av kontakten i bilen funkar på den? Vore ju synd att köpa en dyr adapter som sedan är borta när man kommer tillbaka.
Har för mig att podden Bilar med sladd, hade någon rabattkod på den, men glömt vilket avsnitt...
- "https://www.juicebooster2.se/juice-boo ... basic-set/
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Nu är din WallConnector fast monterad och du ska låta den vara det men vi är några som har valt att montera WallConnectorn via det röda spionuttaget ("Bonduttaget" dvs röd trefas CEE-uttag). Vi har genom det fått en halvmobil laddbox som kan monteras på olika platser om man så vill.
Alla Model S, X, 3 kan ladda med minst 11 kW från rött trefasuttag på 16A. Det krävs dock laddbox och den som följer med dagens bilar (UMC:n) är enbart för enfas. Det går inte koppla en Typ 2 handske direkt till ett rött trefasuttag utan det krävs en laddbox med lite styrelektronik m.m. mellan dessa.
Alla Model S, X, 3 kan ladda med minst 11 kW från rött trefasuttag på 16A. Det krävs dock laddbox och den som följer med dagens bilar (UMC:n) är enbart för enfas. Det går inte koppla en Typ 2 handske direkt till ett rött trefasuttag utan det krävs en laddbox med lite styrelektronik m.m. mellan dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Bäst och billigast är att köpa en beg UMC till S/X fram till december 2018. Dom är ofta till salu på forumet och övriga annonssiter.
Se till att få med den röda adaptern.
Ska du bara använda den sporadiskt och tar in den mellan användningarna så funkar alla modeller.
Men dom äldra har problem (ca 2016 och äldre, med en tydlig utskuren "knapp" för laddluckan har tydligen problem med att handsken ej är 100% vattentät.
Vet du att du kommer använda den halvpermanent och lämna ute så se till att få tag på den nya modellen som ej har en utskuren knapp. Utan man trycker bara på plasten på samma sätt som UMCn som följer med M3n
Se till att få med den röda adaptern.
Ska du bara använda den sporadiskt och tar in den mellan användningarna så funkar alla modeller.
Men dom äldra har problem (ca 2016 och äldre, med en tydlig utskuren "knapp" för laddluckan har tydligen problem med att handsken ej är 100% vattentät.
Vet du att du kommer använda den halvpermanent och lämna ute så se till att få tag på den nya modellen som ej har en utskuren knapp. Utan man trycker bara på plasten på samma sätt som UMCn som följer med M3n
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Fundera på om du verkligen måste ladda så snabbt? Har du tänkt köra mer än 20 mil om dagen när du är på landet?
Annars räcker ju UMCn du fick med, via shuko eller som sagt med adapter till trefas som kostar nån hundring.
Annars räcker ju UMCn du fick med, via shuko eller som sagt med adapter till trefas som kostar nån hundring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Behöver du en norsk Tesla Umc med röd handske har jag en över, pma isåfall
Då kan du bondladda, öppna luckan med laddkabeln och slippa lägga 10-12000kr på en dyr lösning som juice booster
Då kan du bondladda, öppna luckan med laddkabeln och slippa lägga 10-12000kr på en dyr lösning som juice booster
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1454
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Denna köpte jag, laddar 11 kW, 6500 kr
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- jorgenkarls
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 01 jun 2019 20:13
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
fth skrev:a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.
Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.
Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.
/fth
Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Syrran använder Julas adapter från 16A 3fas till 1fas.jorgenkarls skrev:fth skrev:a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.
Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.
Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.
/fth
Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
Till den så ansluter hon sin laddkabel som klarar 16A 1fas.
För det är ovanligt att hitta 1fas anslutningar Schuko på mer än 10A annars.
Så 16A 1fas ger ju 60% snabbare laddning.
Teslas UMC 1fas klarar ju bara 13A Schuko men 16A med blå kontakt.
Känns som min UMC 3fas som klarar 16A 11kW är värd guld!
Använder den alltid på landet eftersom det är vanligt med 3fas röd kontakt på jordbruk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Egentligen ingenting om man bara tittar på hur mycket ström manjorgenkarls skrev:fth skrev:a) Du kan med den nya UMC endast ladda enfas, och du behöver en adapter från röda trefas till enfas för att använda uttaget på dina bilder.
Om du har en blå adapter till din UMC så kan du ladda med 16A, annars får du nöja dig med max 13A över schuko.
Exempel på adapter för schuko:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Adapter för blå enfas CEE till röd trefas CEE är lite knepigare att hitta, många skruvar ihop en egen från delar enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
b) CEE trefas (röda) och Type 2 (blåa sladden) kan aldrig kopplas ihop med en enkel adapter, det krävs en laddbox mellan med lite elektronik.
/fth
Vad vinner man på att använda Julas övergångsadapter ?
kan ta ut, men dom röda CEE är ju rejäla och gjorda för 16A kontinuerligt så med
en bra adapter så får man ett vanligt uttag som man kan lita på lite mer
Men det gäller ju bara om man bara har en vanlig kontakt att välja på
till sin laddkabel, annars är det ju bäst att använda det röda direkt till sin laddkabel såklart
(Och då få 16A)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Vad är priset?TeslaM3 skrev:Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Vet ej exakt pris men gissar på runt 6’.Zalman3 skrev:Vad är priset?TeslaM3 skrev:Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Klart prisvärt!TeslaM3 skrev:Vet ej exakt pris men gissar på runt 6’.Zalman3 skrev:Vad är priset?TeslaM3 skrev:Tesla service center säljer nya umc med röd 3-fas. Kontakta dom innan så det finns i lager.
När man köper en ny Tesla, kan man uppgradera till en 3fas UMC då?
Dels att få 3fas 11kW laddning, men också knappen så att man kan smidigt lossa laddkabeln från bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Hej Zalman3
Intressant, går det även att köpa till andra adaptrar och väska till denna?
Med vänlig hälsning,
Peter
Intressant, går det även att köpa till andra adaptrar och väska till denna?
Med vänlig hälsning,
Peter
kenjon skrev:Denna köpte jag, laddar 11 kW, 6500 kr
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Hej alla och tack igen för många bra förslag och lösningar på detta problemet!
Känner att jag nu står emellan två lösningar och behöver lite hjälp att reda ut vad som är bästa lösningen långsiktigt.
Alt. 1. Adapterkabeln
Köpa en ”adapterkabel” som bara funkar för just CCS2 - ”bonduttag”. Blir billigare men kanske inte går att komplettera med andra adaptrar framåt, när behov uppstår på långresor m.m. Funkar portlåsningen på dessa? Verkar hamna runt 6-8.000 kr och då är det ju inte så långt kvar till laddpaket lösningen...
Alt. 2. Laddpaket
Köpa ett ”laddpaket” med flera adaptrar som även ersätter vanliga Teslas laddkabel. Mindre tunga kablar i bilen, behöver aldrig oroa sig för att man inte kan ladda vart man än är på sina resor. Detta blir nästan dubbelt så dyrt, men mer allsidig lösning för ca 10-12.000 kr.
Vad tycker ni andra? Något jag missat, borde räkna med etc? Något alternativ jag missat?
BTW: Någon som vet vilket avsnitt (under 2019 tror jag) av Bilar med sladd, där de erbjöd en rabattkod på just Joice Booster 2?
Med vänlig hälsning,
Peter
Känner att jag nu står emellan två lösningar och behöver lite hjälp att reda ut vad som är bästa lösningen långsiktigt.
Alt. 1. Adapterkabeln
Köpa en ”adapterkabel” som bara funkar för just CCS2 - ”bonduttag”. Blir billigare men kanske inte går att komplettera med andra adaptrar framåt, när behov uppstår på långresor m.m. Funkar portlåsningen på dessa? Verkar hamna runt 6-8.000 kr och då är det ju inte så långt kvar till laddpaket lösningen...
Alt. 2. Laddpaket
Köpa ett ”laddpaket” med flera adaptrar som även ersätter vanliga Teslas laddkabel. Mindre tunga kablar i bilen, behöver aldrig oroa sig för att man inte kan ladda vart man än är på sina resor. Detta blir nästan dubbelt så dyrt, men mer allsidig lösning för ca 10-12.000 kr.
Vad tycker ni andra? Något jag missat, borde räkna med etc? Något alternativ jag missat?
BTW: Någon som vet vilket avsnitt (under 2019 tror jag) av Bilar med sladd, där de erbjöd en rabattkod på just Joice Booster 2?
Med vänlig hälsning,
Peter
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Gissar att med "CCS2" så menar du Teslans ladduttag som är Typ 2/CCS (övre delen är Typ 2 och Typ 2+de bägge nedre pinnarna är CCS). Adapter skulle vara att köpa en övergång från röd trefas CEE till antingen Schuko eller blå enfas CEE som du sedan kopplar din befintliga UMC till. Skulle kosta en eller ett par hundra kronor. Ditt alternativ 1 och 2 är väl egentligen samma sak, laddbox för mellan 5000-12000 kr._Peter skrev:Hej alla och tack igen för många bra förslag och lösningar på detta problemet!
Känner att jag nu står emellan två lösningar och behöver lite hjälp att reda ut vad som är bästa lösningen långsiktigt.
Alt. 1. Adapterkabeln
Köpa en ”adapterkabel” som bara funkar för just CCS2 - ”bonduttag”. Blir billigare men kanske inte går att komplettera med andra adaptrar framåt, när behov uppstår på långresor m.m. Funkar portlåsningen på dessa? Verkar hamna runt 6-8.000 kr och då är det ju inte så långt kvar till laddpaket lösningen...
Alt. 2. Laddpaket
Köpa ett ”laddpaket” med flera adaptrar som även ersätter vanliga Teslas laddkabel. Mindre tunga kablar i bilen, behöver aldrig oroa sig för att man inte kan ladda vart man än är på sina resor. Detta blir nästan dubbelt så dyrt, men mer allsidig lösning för ca 10-12.000 kr.
Vad tycker ni andra? Något jag missat, borde räkna med etc? Något alternativ jag missat?
BTW: Någon som vet vilket avsnitt (under 2019 tror jag) av Bilar med sladd, där de erbjöd en rabattkod på just Joice Booster 2?
Med vänlig hälsning,
Peter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Valet av lösning är beroende på hur mkt/hur du använder bilen på landet.
1 fas 16A ger dig 3,7kw wilket blir typ 2mil i timmen i laddhastighet.
Hur många mil om dan kör ni när ni är på landet? Hur många timmar står bilen still och kan ladda?
Vad har ni för huvudsäkringar etc?
Är det viktigt att dra 5A från tre faser, 15A, iställlet för 16A från en fas så att ni inte får problem med säkringar?
Tänk igenom hur ni använder bilen och hur laddningen påverkar elen i fastigheten. Först efter det så vet du om du kan nöja dig med en enkel 1-fas adapter eller om du ska köpa en dyr 3-fas lösning.
1 fas 16A ger dig 3,7kw wilket blir typ 2mil i timmen i laddhastighet.
Hur många mil om dan kör ni när ni är på landet? Hur många timmar står bilen still och kan ladda?
Vad har ni för huvudsäkringar etc?
Är det viktigt att dra 5A från tre faser, 15A, iställlet för 16A från en fas så att ni inte får problem med säkringar?
Tänk igenom hur ni använder bilen och hur laddningen påverkar elen i fastigheten. Först efter det så vet du om du kan nöja dig med en enkel 1-fas adapter eller om du ska köpa en dyr 3-fas lösning.
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Alternativ 1:
Befintlig UMC + adapter till Schuko, kostnad 100-200:- laddhastighet 13*230=3kW
+
Alternativ 2:
Befintlig UMC + adapter till blå enfas CEE, kostnad 150-250:- laddhastighet 16*230=3,7kW
+
Alternativ 3:
Ny laddbox som ersätter UMC:n, kostnad 5000-12000:-, laddhastighet 3*16*230=11kW. Finns mängder med varianter här.
Teslas trefas UMC runt 6000:-:
https://www.evconcept.se/mobila-laddbox ... -for-typ-2 runt 7000:-
https://www.evconcept.se/products/nrgki ... apterpaket
Befintlig UMC + adapter till Schuko, kostnad 100-200:- laddhastighet 13*230=3kW
+
Alternativ 2:
Befintlig UMC + adapter till blå enfas CEE, kostnad 150-250:- laddhastighet 16*230=3,7kW
+
Alternativ 3:
Ny laddbox som ersätter UMC:n, kostnad 5000-12000:-, laddhastighet 3*16*230=11kW. Finns mängder med varianter här.
Teslas trefas UMC runt 6000:-:
https://www.evconcept.se/mobila-laddbox ... -for-typ-2 runt 7000:-
https://www.evconcept.se/products/nrgki ... apterpaket
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Jag skulle i din situation köpa en Tesla trefas UMC (c:a 6000:-), sälja min enfas UMC (brukar gå för typ 2000:-), och komplettera med adaptrar efter behov, t.ex Italien, Danmark, Schweiz.
Helst då en norsk UMC för maximal flexibilitet, men det är väl bara delar av Norge och Belgien som den vanliga inte funkar?
Sen tenderar man som nybliven Tesla-ägare att överdriva behovet av adaptrar etc.
SuC och Type 2 kommer att täcka 99.999% av dina behov på långresa, antalet gånger jag har laddat på något annat än SuC eller Type 2 på mina många resor i Europa kan nog räknas på ena handens tummar, typ.
/fth
Helst då en norsk UMC för maximal flexibilitet, men det är väl bara delar av Norge och Belgien som den vanliga inte funkar?
Sen tenderar man som nybliven Tesla-ägare att överdriva behovet av adaptrar etc.
SuC och Type 2 kommer att täcka 99.999% av dina behov på långresa, antalet gånger jag har laddat på något annat än SuC eller Type 2 på mina många resor i Europa kan nog räknas på ena handens tummar, typ.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?
Tack igen för alla bra och utförliga svar samt en hel del bra ”att tänka på” tips. Det verkar verkligen finnas stor kunskap här på TCS-forumet!
Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.
Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?
Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.
Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?
Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma