En 4,87m SUV.
520km NEDC räckvidd.
82,8kWh batteri.
https://www.electrive.net/2020/05/05/by ... noch-2020/BYD planerar att börja sälja elbilar i Europa senare i år. Förvånansvärt valde den kinesiska tillverkaren Norge som inträdesmarknad, där BYD initialt kommer att erbjuda den allelektriska Tang EV600-SUV.
BYD är trots allt den största elbiltillverkaren i Kina och den näst största i världen efter Tesla - men BYD: s NEV-division producerar också plug-in-hybrider, medan Tesla bara är känd som en batteri-elbil. Den europeiska lanseringen av BYD bör också äga rum med en BEV.
Tang EV600 är en mellanklass E-SUV, men med en längd på 4,87 meter når den redan den övre gränsen för segmentet. Räckvidden (tyvärr fortfarande specificerad i den föråldrade NEDC) är 520 kilometer, batteriet har ett energiinnehåll på 82,8 kWh.
Så mycket för den kända tekniska informationen om Kinamodellen. Det har ännu inte bekräftats huruvida BYD kommer att anpassa den för Europa - och om 180 kW-framhjulsdrivningsmodellen och / eller 360 kW fyrhjulsdrivningsmodellen kommer att erbjudas med två elmotorer. För övrigt sjunker NEDC-serien för AWD till 500 kilometer. I Kina finns Tang också som bensin och PHEV.
Priserna är ännu inte kända, de bör meddelas innan försäljningen startar i Norge. I Kina finns Tang EV600 från cirka 260 000 yuan (efter finansiering), motsvarande cirka 33 800 euro.
"Norge är den mest avancerade marknaden i Europa när det gäller den utbredda introduktionen och användningen av elfordon och ett omfattande laddningssystem", säger Isbrand Ho, VD för BYD Europe. Ho lämnade det öppet till vilket laddningsstandarden BYD konverterade Tang - den kinesiska standarden GB / T är inte heller utbredd i Norge, i Europa byggs främst CCS-snabbladdningsstationer och några CHAdeMO-lastare.
Enligt den europeiska chefen är en försäljning i andra länder också tänkbar. "Vi kommer att granska marknadsutvecklingen noga, men på lång sikt är det vårt mål att utöka bilsäljningen utanför Norge," säger Ho. Han beskriver erbjudandet i Norge som ett "marknadsföringstest". Men man är övertygad om att "sortimentet, designen, genomförbarheten och högteknologin hos BYD Tang kommer att vädja till krävande europeiska köpare".
BYD meddelar också att det kommer att ta med ett antal BEV-kommersiella fordon till Europa i år. Dessa inkluderar en skåpbil, en 7,5 ton och en 19 ton lastbil samt en terminal traktor. Hittills har BYD erbjudit elbussar i Europa.
https://www.bydeurope.com/article/319