FSD, värt vad det kostar?
Moderator: Redaktion
FSD, värt vad det kostar?
Hej
Har åkt Model S tidigare, men funderar på Tesla igen, denna gång Model 3 eftersom jag vill ha en mindre bil, men är helt beroende av dragkrok. Av alla val då så är frågan om FSD, värt det eller inte? Jag gillar ju att köra bil, inte bli körd om man säger så, så frågan är om de extra finesser FSD innebär just nu är värt det, och vad som kommer komma med alla regelverk osv vet kanske ingen.
Hur har ni resonerat kring detta? Som jag har förstått kan man ju betala dyra pengar och uppgradera senare?!?
Har åkt Model S tidigare, men funderar på Tesla igen, denna gång Model 3 eftersom jag vill ha en mindre bil, men är helt beroende av dragkrok. Av alla val då så är frågan om FSD, värt det eller inte? Jag gillar ju att köra bil, inte bli körd om man säger så, så frågan är om de extra finesser FSD innebär just nu är värt det, och vad som kommer komma med alla regelverk osv vet kanske ingen.
Hur har ni resonerat kring detta? Som jag har förstått kan man ju betala dyra pengar och uppgradera senare?!?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: FSD, värt vad det kostar?
Min syn på hela autopilot / fsd funktionen är att man betalar mycket i förväg för att man gillar att ha senaste tekniken och att man inte har något emot att vara en slags betatestare som får vara en del av skapandet av framtiden.
Tycker själv att det är jättekul när det kommer någon ny uppdatering, även om det bara gäller visualisering av soptunnor
Tycker själv att det är jättekul när det kommer någon ny uppdatering, även om det bara gäller visualisering av soptunnor

Håller helt med dig. Kunde inte sagt det bättre själv. Vore dock kul om man fick HW3 någon gång bara.HX100 skrev:Min syn på hela autopilot / fsd funktionen är att man betalar mycket i förväg för att man gillar att ha senaste tekniken och att man inte har något emot att vara en slags betatestare som får vara en del av skapandet av framtiden.

/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Jag hade gärna haft FSD för att ha det senaste. Särskilt auto-filbyte och Navigate on AP. Men det är i min ekonomi inte värt 66000 kr, så pga priset har jag avstått. Hade hoppats på något erbjudande, men det ser ju ut att bli dyrare istället. Just nu kostar det samma som när jag beställde förra året.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
De flesta (vilket inte är samma sak som alla) är nog ganska överens om att FSD-alternativet är för dyrt i förhållande till den funktion som man får i Europa.
Fast så länge priset på FSD-tillvalet inte sjunker, och det inte kommer någon HW4, så får man sannolikt igen pengarna som ett högre andrahandsvärde. Lite beroende på hur man finansierar sin bil och hur länge man tänker äga den, så kan nog nettokostnaden för tillvalet därför bli ganska låg.
Dock, all erfarenhet som vi har när det gäller innovationer i bilar isar att de börjar sin bana som dyrbara tillval i premiummodeller, för att sedan erbjudas som inte fullt så dyra tillval i volymmodeller, för att sedan bli standardutrustning som helt enkelt måste finnas för att ens kunna sälja bilen. FSD kommer inte att vara ett undantag. När självkörande bilar är normen så kommer det inte att gå att sälja något annat.
Vi får helt enkelt se vad konkurrenterna kommer med, och framför allt när. Just nu så verkar de flesta kämpa för fullt med att ens finnas på marknaden...
Fast så länge priset på FSD-tillvalet inte sjunker, och det inte kommer någon HW4, så får man sannolikt igen pengarna som ett högre andrahandsvärde. Lite beroende på hur man finansierar sin bil och hur länge man tänker äga den, så kan nog nettokostnaden för tillvalet därför bli ganska låg.
Dock, all erfarenhet som vi har när det gäller innovationer i bilar isar att de börjar sin bana som dyrbara tillval i premiummodeller, för att sedan erbjudas som inte fullt så dyra tillval i volymmodeller, för att sedan bli standardutrustning som helt enkelt måste finnas för att ens kunna sälja bilen. FSD kommer inte att vara ett undantag. När självkörande bilar är normen så kommer det inte att gå att sälja något annat.
Vi får helt enkelt se vad konkurrenterna kommer med, och framför allt när. Just nu så verkar de flesta kämpa för fullt med att ens finnas på marknaden...
Beror om man har nytta av det. och har råd.
Är det värt att bo i stockholm? New york? samma sak.
Och i jämförelse med vad? för mig är värdet med nuvarande funktioner värt 15-25 tusen. (adaptiv farthållare autoparkering m m inkl att läsa av skyltar)
Och i jämförelse med vad? för mig är värdet med nuvarande funktioner värt 15-25 tusen. (adaptiv farthållare autoparkering m m inkl att läsa av skyltar)
-
- elbilist
Följer FSD bilen när man säljer den vidare? Menar jag har läst motsatsen?job skrev:De flesta (vilket inte är samma sak som alla) är nog ganska överens om att FSD-alternativet är för dyrt i förhållande till den funktion som man får i Europa.
-
- elbilist
adaptiv farthållare? Ingår inte det som standard?Mickep skrev:Beror om man har nytta av det. och har råd.
Mitt tips är. Har du 66 papp att lägga på FSD, så lägg de häller i Teslaaktier. Den dagen FSD kommer för fullt, så kan du använda avkastningen från dina TSLA för att efterbeställa FSD.
Klart det gör när du säljer bilen till någon annan. Det som kan ha gjort att man kanske inte tror att det följer med är att Tesla plockar bort tillvalet på begagnade bilar som de sedan säljer.heldiggrisen skrev:Följer FSD bilen när man säljer den vidare? Menar jag har läst motsatsen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
Men hur vet jag som köpare att säljaren inte har köpt den begagnat från Tesla?Svenssons skrev:Klart det gör när du säljer bilen till någon annan. Det som kan ha gjort att man kanske inte tror att det följer med är att Tesla plockar bort tillvalet på begagnade bilar som de sedan säljer.heldiggrisen skrev:Följer FSD bilen när man säljer den vidare? Menar jag har läst motsatsen?
Klart det påverkar begagnatpriset kring FSD om det råder osäkerhet kring tredjepartsköp.
In early January 2020, Alec took the car to a Tesla service center to get the previously mentioned maintenance work done. It was here that he was presented with an invoice detailing the work and the fact that Enhanced Autopilot and FSD was removed as part of a software update back on December 18, 2019. The reason: “It was found that the customer did not purchase the software.”
It seems because Alec didn’t have an invoice record of specifically paying for EAP and FSD himself, Tesla decided he shouldn’t have it. So they removed it. But Alec didn’t actually own the vehicle at the time the audit was conducted, so this reasoning doesn’t entirely check out.
What happens to Enhanced Autopilot and Full Self-Driving features if someone sells their car to a private buyer who has never owned or paid for those features directly before and Tesla has no record of them?
Despite TNW and Jalopnik’s attempts, Tesla is still yet to issue an official statement on what happened.
https://thenextweb.com/cars/2020/02/13/ ... c-model-s/
Fanns en åsikt hos vissa mjukvarubolag att man som användare/konsument inte kunde sälja sin köpta mjukvarulicens till en annan användare, jobbar inte längre i den branschen så har ej koll på dagsläget
ms 76132 "Eleamore"
Följer den här tråden med intresse. För mig med en 2.0 hårdvara kostar uppgraderingen 33k, men fortfarande osäker. För mig skulle det mest vara för att framtidssäkra, och kanske lite grand höja bilens andrahandsvärde.
MYP
X90d
Vid leverans så kontrollerar du vilka options bilen har genom att ta fram detta på skärmen. Historien du refererar till gäller en bil där Tesla innan ägarbytet har inaktiverat FSD som aldrig var köpt. Säljer tidigare ägaren bilen med funktioner som hen aldrig köpt eller som inte ingår så är det lurendrejeri från säljaren.heldiggrisen skrev:Men hur vet jag som köpare att säljaren inte har köpt den begagnat från Tesla?
Klart det påverkar begagnatpriset kring FSD om det råder osäkerhet kring tredjepartsköp.
Spelar ingen roll om säljaren köpt bilen begagnad av Tesla eller ej. Köparen har ju val att köpa till FSD till begagnad bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
Man kan jo fortfarande hamna i en sits var du köper en bil med FSD, som Telsa väljer att plocka bort för att du inte har köpt tillvalet direkt av Tesla.Svenssons skrev:Vid leverans så kontrollerar du vilka options bilen har genom att ta fram detta på skärmen. Historien du refererar till gäller en bil där Tesla innan ägarbytet har inaktiverat FSD som aldrig var köpt. Säljer tidigare ägaren bilen med funktioner som hen aldrig köpt eller som inte ingår så är det lurendrejeri från säljaren.heldiggrisen skrev:Men hur vet jag som köpare att säljaren inte har köpt den begagnat från Tesla?
Spelar ingen roll om säljaren köpt bilen begagnad av Tesla eller ej. Köparen har ju val att köpa till FSD till begagnad bil.
Ägare 1 har köpt och betalat för FSD, det blir fel på MCU och ägare 1 säljer bilen tillbaka till Tesla, det står FSD om du kollar på skärmen.
Ägare 2 (Tesla) säljer bilen på auktion(15/11-2019) med FSD till Ägare 3 (3e parts bilförhandlare), det står FSD om du kollar på skärmen.
17/11 Tesla plocker bort FSD.
Ägare 3 säljer bilen vidare till Ägare 4 (Alec), det står inte FSD om du kollar på skärmen, men ägare 3 har köpt bilen med FSD, och i god tro säljer den vidare med FSD.
Vad om Tesla väntade en månad med att plocka bort FSD, eller att Alec köpte bilen 16/11?
Kontentan är att om du köper begagnat Tesla och det står FSD på skärmen, så är det ingen garanti för att Tesla inte plockar bort den eftersom du inte står som ägare av uppgraderingen.
Och jag har inte sett någon officiell förklaring från Tesla vad som gäller.
FSD följer ALLTID med bilen vid en vidareförsäljning när det väl är köpt och betalat för en gång till den specifika bilen. Det är inga undantag i dagsläget. Varken om bilen säljs via Tesla eller om det är någon privatperson. Enda undantaget som skulle kunna ske är om Tesla i framtiden ändrar sin process som jag beskriver i slutet av denna post.
Hela storyn om "Alec", som fått uppmärksamhet i denna tråden och på måna andra ställen, är ett edge-case. Problemet var att den ursprungliga ägaren till bilen som Alec köpte hade aldrig någonsin betalat för FSD. Bilen var beställd/byggd från fabrik med FSD påkopplat och det stod därför på Monroney stickern (standard i USA för att visa vilka tillbehör en viss bil har från fabrik). När den ursprungliga ägaren signerade kontraktet ångrade denne tillvalet FSD och bad Tesla plocka bort det innan leverans och betalade således inte för FSD och därmed ett lägre pris än fabriksspecen indikerade. Monroney stickern ändrades inte då det är en förtryckt lapp och denna låg alltså kvar i bilen som tredje part några månader senare fick tag i. Trots att den första ägaren inte betalade för FSD så fanns det felaktigt kvar i bilen då Tesla av misstag inte plockade bort det.
När Alec köpte bilen av tredje part hade bilen alltså felaktigt FSD aktiverat, trots att den ursprungliga ägaren inte betalat för detta. Monroney stickern som tredje part tagit del av indikerade FSD och bilen såldes på auktion inkl. FSD. När bilen sedan gjorde ägarbyte till Alec så upptäckte Tesla att det aldrig betalts för FSD och plockade därför per automatik bort tillvalet då Tesla aldrig fått några pengar för FSD för just den specifika bilen. I slutändan så skänkte Tesla FSD till Alec på goodwill.
Det här är ett bra exempel på var felaktig information blir en snöbollseffekt och misstolkas. Precis som i den här tråden.
Enda tillfället då FSD skulle kunna plockas bort i framtiden (vilket inte görs idag) är om Tesla får för sig att köpa in en begagnad bil som har FSD och därefter ta bort mjukvaran från bilen innan den säljs vidare som begagnad. Dock kommer bilen såklart då annonseras UTAN FSD vid försäljning begagnad genom Tesla och den eventuella kunden som köper den begagnade bilen vet exakt vad denne köper och betalar för.
Hela storyn om "Alec", som fått uppmärksamhet i denna tråden och på måna andra ställen, är ett edge-case. Problemet var att den ursprungliga ägaren till bilen som Alec köpte hade aldrig någonsin betalat för FSD. Bilen var beställd/byggd från fabrik med FSD påkopplat och det stod därför på Monroney stickern (standard i USA för att visa vilka tillbehör en viss bil har från fabrik). När den ursprungliga ägaren signerade kontraktet ångrade denne tillvalet FSD och bad Tesla plocka bort det innan leverans och betalade således inte för FSD och därmed ett lägre pris än fabriksspecen indikerade. Monroney stickern ändrades inte då det är en förtryckt lapp och denna låg alltså kvar i bilen som tredje part några månader senare fick tag i. Trots att den första ägaren inte betalade för FSD så fanns det felaktigt kvar i bilen då Tesla av misstag inte plockade bort det.
När Alec köpte bilen av tredje part hade bilen alltså felaktigt FSD aktiverat, trots att den ursprungliga ägaren inte betalat för detta. Monroney stickern som tredje part tagit del av indikerade FSD och bilen såldes på auktion inkl. FSD. När bilen sedan gjorde ägarbyte till Alec så upptäckte Tesla att det aldrig betalts för FSD och plockade därför per automatik bort tillvalet då Tesla aldrig fått några pengar för FSD för just den specifika bilen. I slutändan så skänkte Tesla FSD till Alec på goodwill.
Det här är ett bra exempel på var felaktig information blir en snöbollseffekt och misstolkas. Precis som i den här tråden.
Enda tillfället då FSD skulle kunna plockas bort i framtiden (vilket inte görs idag) är om Tesla får för sig att köpa in en begagnad bil som har FSD och därefter ta bort mjukvaran från bilen innan den säljs vidare som begagnad. Dock kommer bilen såklart då annonseras UTAN FSD vid försäljning begagnad genom Tesla och den eventuella kunden som köper den begagnade bilen vet exakt vad denne köper och betalar för.
-
- elbilist
Tack för förtydligandet.helix skrev:FSD följer ALLTID med bilen vid en vidareförsäljning när det väl är köpt och betalat för en gång till den specifika bilen. Det är inga undantag i dagsläget. Varken om bilen säljs via Tesla eller om det är någon privatperson. Enda undantaget som skulle kunna ske är om Tesla i framtiden ändrar sin process som jag beskriver i slutet av denna post.
Har du en källa för det du skriver, så kan jag uppdatera mitt arkiv?
Jag läste en hel del om det här specifika caset på TMC och andra ställen när det var aktuellt. Ska se om jag hittar en länk till informationen. Mycket av det som skrevs på Electrek mfl mediasiter var främst när det eskalerade och det skrev i princip inga artiklar senare när det kom fram mer detaljerad info likt det jag skriver ovan.heldiggrisen skrev:Tack för förtydligandet.
Kontentan är hur som helst att Tesla inte kommer plocka bort FSD hur som helst och man behöver därmed inte vara orolig att man betalar för något som man senare blir ifråntagen. Att den här storyn med Alec är ett edge-case tycker jag är det viktigaste budskapet.
-
- elbilist
Jag känner mig fortfarande inte säker, även om det här kanske är ett edge-case, så visar det på följande:helix skrev:Jag läste en hel del om det här specifika caset på TMC och andra ställen när det var aktuellt. Ska se om jag hittar en länk till informationen. Mycket av det som skrevs på Electrek mfl mediasiter var främst när det eskalerade och det skrev i princip inga artiklar senare när det kom fram mer detaljerad info likt det jag skriver ovan.heldiggrisen skrev:Tack för förtydligandet.
Kontentan är hur som helst att Tesla inte kommer plocka bort FSD hur som helst och man behöver därmed inte vara orolig att man betalar för något som man senare blir ifråntagen. Att den här storyn med Alec är ett edge-case tycker jag är det viktigaste budskapet.
-Tesla har den fysiska möjligheten via OTA att plocka bort mjukvara från en bil.
-Tesla har någon form för uppföljning gällande Teslabilars ägare och utrustningsnivå.
Sen är det frågan om Tesla anser att mjukvarelicensen För FSD tillhör 1. Den ursprungliga ägaren(eller den som betalat för uppgraderingen), 2. Tesla eller 3. bilen.
Jag känner mig inte trygg på att Tesla i framtiden anser att 3. Ska gälla. Speciellt inte nu när FSD ska komma som månadsprenumeration, vad händer då med alla 3eparts begagnade bilar med ”Friköpt” FSD?
Du får jättegärna komma med källor som kan lugna mig.
Jag tror du uppförstorar ett icke-problem och gör en höna av en fjäder. Vilket scenario är det du känner dig orolig för?heldiggrisen skrev:Jag känner mig fortfarande inte säker, även om det här kanske är ett edge-case, så visar det på följande:helix skrev:Jag läste en hel del om det här specifika caset på TMC och andra ställen när det var aktuellt. Ska se om jag hittar en länk till informationen. Mycket av det som skrevs på Electrek mfl mediasiter var främst när det eskalerade och det skrev i princip inga artiklar senare när det kom fram mer detaljerad info likt det jag skriver ovan.heldiggrisen skrev:Tack för förtydligandet.
-Tesla har den fysiska möjligheten via OTA att plocka bort mjukvara från en bil.
-Tesla har någon form för uppföljning gällande Teslabilars ägare och utrustningsnivå.
Sen är det frågan om Tesla anser att mjukvarelicensen För FSD tillhör 1. Den ursprungliga ägaren(eller den som betalat för uppgraderingen), 2. Tesla eller 3. bilen.
Jag känner mig inte trygg på att Tesla i framtiden anser att 3. Ska gälla. Speciellt inte nu när FSD ska komma som månadsprenumeration, vad händer då med alla 3eparts begagnade bilar med ”Friköpt” FSD?
Köper du och betalar för FSD så kommer du att ha det så länge du äger bilen och nästa ägare du säljer bilen till kommer också att ha det. Om du byter in din bil till Tesla så får du ett inbytespris. Take it or leave it. Väljer du att byta in bilen till Tesla är den därefter i deras ägo. När de sen väljer att annonsera bilen vidare är det deras fulla rätt att annonsera den med eller utan FSD så länge det är tydligt i specen mot den potentiella nya köparen. Tesla kan även annonsera bilen med FSD och en kund som är intresserad av bilen kanske inte vill ha FSD och frågar Tesla om de kan plocka bort FSD från bilen och därmed få ett lägre pris. Detta är då ett bra scenario för den nya kunden där det kan finnas viss flexibilitet. Hittills vad jag vet så ändrar inte Tesla på FSD alls för begagnade bilar. Har bilen FSD så säljs den med FSD och tvärtom.
Allt ovan är helt irrelevant om bilen säljs till privatperson eller någon annan handlare. Då kommer FSD följa bilen precis som inget har hänt.
Vad gäller månadsprenumeration så påverkar detta såklart inte de som tidigare köpt FSD utan tidsbegränsning. Jämför detta med Premium Connectivity. Bilar som är köpta innan halvårsskiftet 2018 har detta inkluderat under bilens livstid. Köpte man därefter så får man 1 år gratis och sen betala per månad. Inga konstigheter och allt styrs via Teslas mjukvara och enligt gällande avtal.
-
- elbilist
Var länken jag bifogade innan fel?helix skrev:Jag tror du uppförstorar ett icke-problem och gör en höna av en fjäder. Vilket scenario är det du känner dig orolig för?heldiggrisen skrev:Jag känner mig fortfarande inte säker, även om det här kanske är ett edge-case, så visar det på följande:helix skrev:Jag läste en hel del om det här specifika caset på TMC och andra ställen när det var aktuellt. Ska se om jag hittar en länk till informationen. Mycket av det som skrevs på Electrek mfl mediasiter var främst när det eskalerade och det skrev i princip inga artiklar senare när det kom fram mer detaljerad info likt det jag skriver ovan.heldiggrisen skrev:Tack för förtydligandet.
Köper du och betalar för FSD så kommer du att ha det så länge du äger bilen och nästa ägare du säljer bilen till kommer också att ha det. Om du byter in din bil till Tesla så får du ett inbytespris. Take it or leave it. Väljer du att byta in bilen till Tesla är den därefter i deras ägo. När de sen väljer att annonsera bilen vidare är det deras fulla rätt att annonsera den med eller utan FSD så länge det är tydligt i specen mot den potentiella nya köparen. Tesla kan även annonsera bilen med FSD och en kund som är intresserad av bilen kanske inte vill ha FSD och frågar Tesla om de kan plocka bort FSD från bilen och därmed få ett lägre pris. Detta är då ett bra scenario för den nya kunden där det kan finnas viss flexibilitet. Hittills vad jag vet så ändrar inte Tesla på FSD alls för begagnade bilar. Har bilen FSD så säljs den med FSD och tvärtom.
Allt ovan är helt irrelevant om bilen säljs till privatperson eller någon annan handlare. Då kommer FSD följa bilen precis som inget har hänt.
Vad gäller månadsprenumeration så påverkar detta såklart inte de som tidigare köpt FSD utan tidsbegränsning. Jämför detta med Premium Connectivity. Bilar som är köpta innan halvårsskiftet 2018 har detta inkluderat under bilens livstid. Köpte man därefter så får man 1 år gratis och sen betala per månad. Inga konstigheter och allt styrs via Teslas mjukvara och enligt gällande avtal.
Tesla auktionerade bort bilen med FSD, en extraoption som säkerligen gav ett högre pris på auktionen än om bilen inte hade haft FSD.
Sen kollar de sina register och hittar att bilen inte ursprungligen var utrustat med FSD, och plockade bort den.
Ägare 3 hade bjudit på en bil med FSD, ägare 4 fick en utan för priset av en med.
Tesla är ett genomkommersialiserat företag, och om de får möjligheten att sälja samma produkt flera gånger, så gör de det.
Varför du försöker att försvara eller bortförklara fattar jag inte.
Det är imho inte säkert fastställd att licensen följer bilen Eller att det kan förändras i framtiden, och innan du kommer med officiella källor på att det faktisk gäller, så är dina killgissningar lika bra som mina.
Tesla har bevisligen sålt en bil med FSD, tagit betalt för FSD, för sedan att plocka bort FSD, så att det är ett icke-problem är fel.
Med så mycket osäkerhet kring vem som äger rättigheterna till licensen, så ser inte jag att FSD håller sitt värde när bilen ska säljas begagnat, och det var ursprungsfrågan.
Nejdå, länken var inte fel, men den innehåller spekulationer precis som alla andra artiklar i ämnet, eller killgissningar som du själv benämner det.heldiggrisen skrev:Var länken jag bifogade innan fel?
Tesla auktionerade bort bilen med FSD, en extraoption som säkerligen gav ett högre pris på auktionen än om bilen inte hade haft FSD.
Sen kollar de sina register och hittar att bilen inte ursprungligen var utrustat med FSD, och plockade bort den.
Ägare 3 hade bjudit på en bil med FSD, ägare 4 fick en utan för priset av en med.
Tesla är ett genomkommersialiserat företag, och om de får möjligheten att sälja samma produkt flera gånger, så gör de det.
Varför du försöker att försvara eller bortförklara fattar jag inte.
Det är imho inte säkert fastställd att licensen följer bilen Eller att det kan förändras i framtiden, och innan du kommer med officiella källor på att det faktisk gäller, så är dina killgissningar lika bra som mina.
Tesla har bevisligen sålt en bil med FSD, tagit betalt för FSD, för sedan att plocka bort FSD, så att det är ett icke-problem är fel.
Med så mycket osäkerhet kring vem som äger rättigheterna till licensen, så ser inte jag att FSD håller sitt värde när bilen ska säljas begagnat, och det var ursprungsfrågan.
Här finns ännu mer spekulationer och även uttalanden från Tesla UK där man bekräftar att FSD/AP inte ändras och följer med bilen:
https://thenextweb.com/cars/2020/02/13/ ... c-model-s/
Jag är inte alls ute efter att försvara Tesla i den här frågan utan snarare använda sunt förnuft och dra slutsatser utifrån de fakta som finns på bordet och mina tidigare erfarenheter av hur Tesla agerar kring den här och liknande frågor. För mig är det väldigt tydligt vad som gäller för FSD och dess licens, men i den här frågan har vi helt enkelt olika syn och det är helt okay

Det är ganska ointressant om huruvida bilen såldes av Tesla med eller utan fsd och om det var fel.
Det intressanta är att Tesla aktivt gått in och ändrat utrustning på en bil dom inte äger.
Det intressanta är att Tesla aktivt gått in och ändrat utrustning på en bil dom inte äger.
Eller med andra ord tog tillbaka en sak som det inte hade betalats för som de sedan gav till ny ägare gratis så han inte kom i kläm.kontakten2 skrev:Det är ganska ointressant om huruvida bilen såldes av Tesla med eller utan fsd och om det var fel.
Skulle en bilförsäljare låna en fysisk sak av återförsäljaren och sedan sälja bilen som att denna fysiska sak är med i köpet men där återförsäljaren ser till att begära tillbaka denna sak innan bilen säljs vidare så är det väl inget konstigt?
Det gick ju att testa autopilot/FSD ett par veckor tidigare. Vet inte om det fortfarande är möjligt. Skulle Tesla inte få dra tillbaka denna funktionalitet ifall det sker en försäljning?
-
- elbilist
Men det är jo fel, eller har jag missat något?Svenssons skrev:Eller med andra ord tog tillbaka en sak som det inte hade betalats för som de sedan gav till ny ägare gratis så han inte kom i kläm.kontakten2 skrev:Det är ganska ointressant om huruvida bilen såldes av Tesla med eller utan fsd och om det var fel.
Skulle en bilförsäljare låna en fysisk sak av återförsäljaren och sedan sälja bilen som att denna fysiska sak är med i köpet men där återförsäljaren ser till att begära tillbaka denna sak innan bilen säljs vidare så är det väl inget konstigt?
Det gick ju att testa autopilot/FSD ett par veckor tidigare. Vet inte om det fortfarande är möjligt. Skulle Tesla inte få dra tillbaka denna funktionalitet ifall det sker en försäljning?
Tesla gjorde ett återköp av en MS med trasig MCU.
La bilen ut på auktion med FSD, och fick ett pris därefter, Tesla sålde en MS med FSD för FSD pengar. Tveksamt om de fått samma pris på auktionen om de annonserat den utan FSD.
Sen när auktionen var avslutat, och ny ägare stod på bilen, så valde Tesla att plocka bort FSD på en bil de inte längre ägde.
Hade Tesla antingen plockat bort FSD från bilen från ägare 1(som inte betalat för det), eller senare när de själv ägde den för attt lägga ut den på auktion utan FSD, så hade jag förstått, men nu säljer de en MS med FSD, till en ägare som indirekte har betalat För det (en högre auktionspris), för sedan plocka bort det för att ägare 1 inte har betalat.
Det blir fel i min bok, och gör att mitt förtroende för Teslas hantering , och syn på, licenser är lagom lågt.
Det finns liksom inget att försvara gällande Teslas agerande, de plockar bort en vara de har tagit betalt för, på en bil de inte själv äger.
Om jag då inte har missförstått något, men jo mer jag läser om det, jo mer verkar det som Tesla straffar fel kund.
Jo, adaptiv farthållare är i autopiloten utan FSD.heldiggrisen skrev:adaptiv farthållare? Ingår inte det som standard?Mickep skrev:Beror om man har nytta av det. och har råd.
Mitt tips är. Har du 66 papp att lägga på FSD, så lägg de häller i Teslaaktier. Den dagen FSD kommer för fullt, så kan du använda avkastningen från dina TSLA för att efterbeställa FSD.