Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Hej.

Min 2014 MS bakhjulsdrift tycks ha laddat ur 12 v batteriet helt. Finns det något sätt att komma in i frunken när foben eller bilen inte fungerar? För att därefter ta bort noskonen och försöka jumpstarta. Har sett klipp med två öglor bakom innerskärmarna framtill men vet inte om dessa finns även på 2014 års modell. Är väl lurigt att bända bort noskonen Utan frunken öppen?

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av frippe »

Magicmike skrev:
Hej.

Min 2014 MS bakhjulsdrift tycks ha laddat ur 12 v batteriet helt. Finns det något sätt att komma in i frunken när foben eller bilen inte fungerar? För att därefter ta bort noskonen och försöka jumpstarta. Har sett klipp med två öglor bakom innerskärmarna framtill men vet inte om dessa finns även på 2014 års modell. Är väl lurigt att bända bort noskonen Utan frunken öppen?

Mvh
Micke
Enligt denna videon ska det finnas en nödöppning vid passagerarsidan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Tack för snabbt svar MEN jag kommer inte in i bilen....Har foben på utsidan men bilen reagerar inte. Appen säger ”bilanslutningsfel”

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av per »

Du måste ta bort fronten. Den sitter med sex (tror jag) klämmor som kan vara aningen rostiga. men bänd med skruvmejsel till höger, eller försök ta undertill vid sidan om nummerplåtenoch ryck.

Du hittar plus o minus där man kan kickstarta 12 V.

Per
S70D -15
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Lessmog »

Magicmike skrev:
Tack för snabbt svar MEN jag kommer inte in i bilen....Har foben på utsidan men bilen reagerar inte. Appen säger ”bilanslutningsfel”

Mvh
Micke
Var just ute och kollade instrux i bilen (2015 S85D).
Nödöppnaren för frunken sitter under handskfacket, men om bilen är låst ... :cry:
MEN: I instrux för bärgare hittade jag denna bild.
Ta försiktigt loss noskonen med ett plastverktyg (bensinkort? :) ) och koppla starthjälp. Sen bör det gå att öppna.
Batteriet måste dock bytas så snart som möjligt om det varit urladdat, men Tesla har haft brist på 12V ... :roll:
20200531_111111.jpg
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av e5m1r »

Det finns en vajer innanför nosecone för att öppna frunk
2014 bör ha + och - klämma bakom frunken
Min 2015 saknar + :)
Bild
Titta längst till vänster så ser du vajern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Tack alla för svar och tips!
Storyn är lite mer än jag först skrev o tänkte att jag kan delge den också.... Brodern kunde ta bilen ner till Malmö SC när 12v batteriet började varna för ”Service”. När han fått batteriet bytt i fredags körde han den utan problem till Sjöbo där han sov över hos en bekant. På morgonen är bilen stendöd. Jag ringde teslas assistens och det enda de kan säga är att vi ska bogsera bilen till SC på måndag samt påminner om att jag kommer att debiteras om det är ”mitt” fel.
Nu har brorsan lyckat fo loss noskonen och satt en ctek batteriladdare på ”polerna” i fronten. Vi får se vad som händer under dagen. Appen säger som sagt ”bilanslutningsfel” men om några timmars laddande bör det väl visa sig om vi är på rätt spår.

Ingen riktigt bra känsla efter det servicebesöket..... Och om jag förstått er forumnister rätt så bör ju ett totalurladdat 12v batteri bytas. Isf åter till SC om det går att jumpstarta bilen eller ladda till tillräcklig nivå bakom noskonen.....Kan ju som tidigast ske på måndag....

Det som började med ett vanligt batteribyte........

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av lator »

Utifrån vad du skriver nu och även tidigare poster så tolkar jag det som att du antingen har ett fel i bilen som gör att den drar en massa ström eller att du har fått ett batteri från SC Malmö som var i princip dött...
Du får väl se hur det fungerar efter uppladdning om det överhuvudtaget går att ladda. Bilens strömförbrukning går ju att mäta (här kanske någon vet om ett trick för att mäta detta direkt i bilen) men tyvärr så måste man lyfta en pol för att koppla in en amperemätare och det sitter ju lite bökigt till ja... Alternativet är en tångamperemätare men man måste fortfarande komma åt ena batterikabeln... Sen kan man ju tycka att montören skulle reagera på om bilen drar en massa när denne ansluter polskon (gnistregnet) men jag vet ju inte viken erfarenhet de besitter.
Det vore säkert intressant att kolla batteriets kapacitet med en batteritestare innan ni bärgar den till Malmö igen med tanke på deras löfte om att debitera dig vid alla tänkbara omständigheter av "ditt fel"... Det kan ju vara något helt annat och i detta fall tar ju Tesla bara ansvar om det är ett tydligt fel på batteriet som de har monterat. :(

Lyckat till!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Tack lator. Jag var ett tag inne på att bilen inte hade krets till 12 v batt Brodern får nämligen inte igång någon laddning via polerna bakom noskonen. Men han stannade en gång innan nattstoppet och kunde då starta bilen igen. Tipset om riktigt kasst ersättningsbatteri låter nästan troligare då. Men han fick ingen varning om dåligt batteri när han körde från SC det borde väl kommit?

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Utifrån vad du skriver nu och även tidigare poster så tolkar jag det som att du antingen har ett fel i bilen som gör att den drar en massa ström eller att du har fått ett batteri från SC Malmö som var i princip dött...
Du får väl se hur det fungerar efter uppladdning om det överhuvudtaget går att ladda. Bilens strömförbrukning går ju att mäta (här kanske någon vet om ett trick för att mäta detta direkt i bilen) men tyvärr så måste man lyfta en pol för att koppla in en amperemätare och det sitter ju lite bökigt till ja... Alternativet är en tångamperemätare men man måste fortfarande komma åt ena batterikabeln... Sen kan man ju tycka att montören skulle reagera på om bilen drar en massa när denne ansluter polskon (gnistregnet) men jag vet ju inte viken erfarenhet de besitter.
Det vore säkert intressant att kolla batteriets kapacitet med en batteritestare innan ni bärgar den till Malmö igen med tanke på deras löfte om att debitera dig vid alla tänkbara omständigheter av "ditt fel"... Det kan ju vara något helt annat och i detta fall tar ju Tesla bara ansvar om det är ett tydligt fel på batteriet som de har monterat. :(

Lyckat till!
Är det verkligen + och - pol bakom nosecone
Får han nån respons alls ?
Ctec är lite kass att ladda ett batteri som används
Han borde köra starthjälp på dem polerna alternativt öppna frunken och koppla bort batteriet innan laddning med ctec
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av PoloPrinsen »

Vad indikerar Ctekladdaren, urladdat batteri eller nästan fulladdat?

99 till 199 kr kostar en enkel effektmätare på biltema/classe etc. Vad drar Cteken enligt effektmätaren? (om ni har eller inskaffar).

Min Ctek "ms7.0" nånting i modellnamn drar ca 3-5W i sig själv. Mer egenförluster/värmeavgivning vid höga effektuttag/laddningar.

Ett ca halvurladdat stort marinbatteri/bilbatteri på 70 till 105 Ah (ca25 resp 33 kg) som laddas med max effekt drar ca 120-145W. Ctek blir varm.
Ett ca halvurladdat 12 Ah (6kg) som laddas med desss maximala effekt den kan ta emot blir 40 till 80W effekt. Ctek inte alls lika varm.

Hoppas det kan vara till lite hjälp.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av lator »

Magicmike skrev:
Tack lator. Jag var ett tag inne på att bilen inte hade krets till 12 v batt Brodern får nämligen inte igång någon laddning via polerna bakom noskonen. Men han stannade en gång innan nattstoppet och kunde då starta bilen igen. Tipset om riktigt kasst ersättningsbatteri låter nästan troligare då. Men han fick ingen varning om dåligt batteri när han körde från SC det borde väl kommit?

Mvh
Micke
@e5m1r. Bilen är en pre. ap så ja, där finns framdraget plus-pol.

Ctec-laddarna är mycket riktigt kassa på att få igång ett batteri som är rejält urladdat. Startkablar från en annan bil eller en startbooster är att rekommendera om det inte finns en rejäl gammaldags laddare att tillgå.

Ja, varning borde ha kommit men man kan inte vara 100% säker ändå. En batteritestare ala Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750) är bra att ha tillhands men då måste batteriet laddas upp först.

En fråga... Hur mycket energi hade han i driftsbatteriet när bilen stod över natten?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Magicmike skrev:
Tack lator. Jag var ett tag inne på att bilen inte hade krets till 12 v batt Brodern får nämligen inte igång någon laddning via polerna bakom noskonen. Men han stannade en gång innan nattstoppet och kunde då starta bilen igen. Tipset om riktigt kasst ersättningsbatteri låter nästan troligare då. Men han fick ingen varning om dåligt batteri när han körde från SC det borde väl kommit?

Mvh
Micke
@e5m1r. Bilen är en pre. ap så ja, där finns framdraget plus-pol.

Ctec-laddarna är mycket riktigt kassa på att få igång ett batteri som är rejält urladdat. Startkablar från en annan bil eller en startbooster är att rekommendera om det inte finns en rejäl gammaldags laddare att tillgå.

Ja, varning borde ha kommit men man kan inte vara 100% säker ändå. En batteritestare ala Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750) är bra att ha tillhands men då måste batteriet laddas upp först.

En fråga... Hur mycket energi hade han i driftsbatteriet när bilen stod över natten?
Vad jag syftar på är att till skilnad från en fosilbil som i princip inte använder 12v så drar teslan en del speciellt när den är stendöd och ska starta upp
Så att ladda upp ett batteri med ctec blir svårt

Om de nu bytte batteri och bilen parkerades med mer än 20% kvar i batteriet så borde den ha laddats av stora batteriet

Jag skulle tippa på fel på laddning av 12V
Samtidigt kan man tycka att tesla bör kolla status på komponenter kring 12V när man byter batteri
Kör du in en vanlig bil till verkstad kollar dem att generator funkar och byter inte bara batteriet eller ?
Se till att dem tar sitt ansvar här
De är duktiga annars med att bolla sunt förnuft på ägare ner dem gör fel som sätter ner priset för mycket och backar på köpet och hänvisar till vad som är rimligt att anta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Hej. Återigen tack för tips och tankar.

Ctek-laddaren visar inte att den laddar alls, ingen av kontrolllamporna för varning,fullt eller ”halvladdat” batteri lyser.

Därav min tanke att kretsen inte är hel. Borde väl visa ”Halvt” batteri om den har krets och kan ladda i någon omfattning alls?

Bilen laddades till ca 80% soc i Malmö på SC och därefter körde han till Sjöbo, är väl en 6-8 mil tror jag. Alltså måste batteriet varit på omkring 50-60 soc som minst.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Gustafsson »

Haft urladdade MC batterier flera gånger. Brukar inte funka med ctek alls. Dock en gammal ”dum” batteriladdare har ofta fått igång dem. När de väl fått lite spänning har ctek-laddaren funkat igen.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Bernando »

Brukar ju finnas ett särskilt recond-läge för helt urladdat batteri. Funkar inte det heller?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av bonath »

Parallellkoppla ett annat batteri en stund för att få igång laddningen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Uppdatering
Ctek laddaren gav ingenting under natten. Nu kommer mobil enhet frå Tesla Malmö ut under dagen. Återkommer med upplösningen (förhoppningsvis)

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Magicmike »

Uppdatering.
Bilen är på rull.

Visade sig vara ofullständig åtdragning av terminalerna på nya 12 v batteriet. Alltså ofullständig krets. Det hängde tydligen ihop till en början men under körningen föll kontakten antagligen ifrån. Kom ut en trevlig kille från SC som fixade detta på plats där bilen dött. (Hade dock inte med sig bultförband i form av M8 mutter och brickor....)

Detta var min första kontakt med teslas service. Brorsan kommer hem från Skåne ca 2 dygn fördröjd. Roadside service/assistens uppmanade mig att bärga från Sjöbo till Malmö. Varför ska alla fördomar och gamla dåliga beskrivna erfarenheter av Teslas service ristas in min benmärg? Jag hade gärna varitundantaget som intygade att tesla sköter sin service, åtminstone enligt min egna erfarenhet.

Återigen tack för tips och tankar. Kanske denna upplevelse kan hjälpa någon annan...just nu är man mest bara matt. Inte roligaste helgen precis.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av Bjelke »

Imponerande dåligt att inte dra åt såna skruvar liksom :shock:
Eller alla skruvar såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Öppna frunk när 12 v batteriet dött? MS 2014

Inlägg av lator »

Bra att det ordnade sig till slut men det känns som att Tesla är skyldiga dig (eller din bror) lite goodwill... ;)

Servicen från "springaren" fungerade väl bra vad jag förstår men innan det var det väl närmast katastrofalt kan man anse.
Att byta ett batteri utan att dra år polerna är ju knappast professionellt så där ligger de ju på minus. Att rekommendera bärgning till SC är antagligen det enda de då kan göra om de inte har möjlighet att ansluta till bilen men det hjälper ju inte dig (undrar om Tesla hade tagit alla kostnader om du verkligen hade bärgat bilen...)

Jag skulle gärna vilja veta hur "springaren" resonerade runt detta ärende... Inte frågan om att debitera dig nåt i alla fall antar jag. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar