Tråden TSLA är alltjämt aktuell, men vad investerar Tesla Club Swedens medlemmar i annars?
Kan börja med att en ständig aktie för mig genom åren, i stort sett sedan jag började handla, har varit Bahnhof AB. Kan sägas likna Tesla en smula med en smått excentrisk VD, ett företag som inte gör reklam för sig på de traditionella viset och förlitar sig istället mycket på att det goda ordet går om dem från nöjda kunder. Dock bra mycket stabilare i börsvärde.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Det som gått bästa för mig sista åren är Sinch (CLX), var tidigt in i Nikola (VTIQ) kring 11-12 dollar, har även en nostalgisk fing post. Ligger en del gamla Lundinbolag i en av mina depåer, dessa gör jag något åt i höst.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag gillar Minesto och Tomra när det gäller miljöteknik men det är svårt att hitta investeringar som känns lika lovande som Tesla.
En mindre aktie som jag tror mycket på är Phase Holographic men det är väl fortfarande mycket av ett förhoppninsbolag trots att de börjat leverera.
Proethos fond är trevlig med.
Jag hörde om Minesto för ett bra tag sedan nu på Solcellskollens podcast. Hur går det för dom?
Minesto gör sin första kommersiella installationer just nu på Färöarna. Det verkar gå bra och de har en hel del annat på gång. Jämfört med Tesla går det långsamt men det gör det väl för alla andra företag med.
Jag har inte så mycket pengar att investera men jag har lite Gladiator och så lite pengar i Lancelot Avalon och Lancelot Camelot.
Max Mitteregger som förvaltar Gladiator var snett ute under hela 2019 men har börjat 2020 bra. https://mittkap.se/V%C3%A4rdeutveckling Var nära att jag sålde allt men eftersom det inte längre går att köpa nya andelar så dröjde jag kvar...
Lancelots fonder utklassar iaf jämförbara börsindex. Tänker att det finns nån där bakom som tänker till. Iaf bättre än jag själv.
Mitt enda aktieinnehav är ett lokalt Uppsala-företag som jag har en del personliga band till. Det heter Kontigo Care och de jobbar med alkoholistvård. Men de aktierna går inte så bra tyvärr. Men skam den som ger sig.
Tyngsta post just nu är Cantargia för mig. Dom kan ha något stort på gång inom cancermedicin.
Problemen med biomedicinska bolag är att det går många floppar på varje kursraket. Gäller att verkligen vara vaksam på deras utveckling och hänga med i kurssvängningarna när de olika faserna av testande faller ut.
Finns gott om bolag som dippar 70-80% på en börsdag.
En mindre investering jag gjorde i AMD för en månad sedan visade sig vara ytterst vältajmad och allt för försiktig. Det går fantastiskt bra för dom nu (och väldigt jobbigt för Intel).
Blir man verkligen lyckligare av mer pengar?
Lyssnade på sommarprataren Kjell A. Nordström i P1. Enligt honom finns det ett lyckoindex. Lyckligast är vi om vi tjänar 50 000:- i månaden före skatt. Allt över det ger inga fler eller starkare lyckokickar.
Sant eller inte, så har jag i alla fall (bokstavligt) försäkrat mig om att denna ”pengalycka” varar livet ut. Uttrycket att man bara lever en gång är fel. Man lever varje dag men dör bara en gång...
Lyssnade på sommarprataren Kjell A. Nordström i P1. Enligt honom finns det ett lyckoindex. Lyckligast är vi om vi tjänar 50 000:- i månaden före skatt. Allt över det ger inga fler eller starkare lyckokickar.
Sant eller inte, så har jag i alla fall (bokstavligt) försäkrat mig om att denna ”pengalycka” varar livet ut. Uttrycket att man bara lever en gång är fel. Man lever varje dag men dör bara en gång...
Då prickar jag in nivån för lyckligast ganska bra
Iaf om man "bara " tittar på vanlig lön...
Jag investerar inte betydande summer så ofta, när jag gör det slänger jag in en säck pengar i bolag som jag tycker ser bra ut på kort-medellång sikt men enligt mig fått en oförtjänt dålig kurs, just nu ligger jag t.ex. rätt tungt i teckningsoptioner för Catena Media. Sålt av allt annat när jag tyckte de hämtade hem tillräckligt efter vårens kräftgång.
+46 skrev:
Jag är rätt säker på att det där är en feltolkning av de undersökningar som gjorts faktiskt. Det finns nog få människor på planeten som skulle bli mindre lyckliga om de på samma arbete och allt annat lika tjänade 70 tkr/mån istället för 50 tkr/mån, de flesta skulle nog få mer lycka av det. På samma sätt som många som som tjänar 50 tkr/mån kan vara mindre lyckliga om de jobbar dubbelt och har har mycket stressigare arbete än någon som någon som tjänar 25 tkr/mån.
Däremot så är det ju så att lite högre inkomster i många fall hänger samman med mer ansvar och högre krav mm vilket kan göra att folk blir mindre lyckliga trots att de tjänar mer. Så när man gör undersökningar där allt detta vägs in får man resultatet att runt 50 tkr/mån är det en bra mellanväg och där folk är ”lyckligast”, det kommer ju finnas variation beroende på var på planeten man bor osv. Det är iaf så upplägget har varit på de undersökningar jag sett och egentligen det man kan utröna om man frågar människor i verkliga livet.
Jag är rätt säker på att det där är en feltolkning av de undersökningar som gjorts faktiskt. Det finns nog få människor på planeten som skulle bli mindre lyckliga om de på samma arbete och allt annat lika tjänade 70 tkr/mån istället för 50 tkr/mån, de flesta skulle nog få mer lycka av det. På samma sätt som många som som tjänar 50 tkr/mån kan vara mindre lyckliga om de jobbar dubbelt och har har mycket stressigare arbete än någon som någon som tjänar 25 tkr/mån.
Däremot så är det ju så att lite högre inkomster i många fall hänger samman med mer ansvar och högre krav mm vilket kan göra att folk blir mindre lyckliga trots att de tjänar mer. Så när man gör undersökningar där allt detta vägs in får man resultatet att runt 50 tkr/mån är det en bra mellanväg och där folk är ”lyckligast”, det kommer ju finnas variation beroende på var på planeten man bor osv. Det är iaf så upplägget har varit på de undersökningar jag sett och egentligen det man kan utröna om man frågar människor i verkliga livet.
Som jag har förstått sådana här undersökningar så säger det att människor blir väsentligt lyckligare av högre lön men efter runt 50tkr per månad så planar det ut. Det handlar framförallt om frihet som pengar ger och vid 50tkr har man råd med den frihet som många drömmer om. Man kan välja fritt var man vill bo, man har råd med sportbil och resor till vart man vill. Lön över 50tkr ger inte lika mycket lycka tillbaka. Den enda skillnaden det gör är att tex sportbilen som redan var finare än de flesta andras bilar blir aningens finare.
Som jag har förstått sådana här undersökningar så säger det att människor blir väsentligt lyckligare av högre lön men efter runt 50tkr per månad så planar det ut. Det handlar framförallt om frihet som pengar ger och vid 50tkr har man råd med den frihet som många drömmer om. Man kan välja fritt var man vill bo, man har råd med sportbil och resor till vart man vill. Lön över 50tkr ger inte lika mycket lycka tillbaka. Den enda skillnaden det gör är att tex sportbilen som redan var finare än de flesta andras bilar blir aningens finare.
Ja, men påståendet här var att 50 tkr/mån var då man var lyckligast, dvs att man skulle vara mindre lycklig om man tjänade mer. Självklart är det som allt annat avtagande marginalnytta men det är inte sannolikt att man skulle bli mindre lycklig (eller ens exakt lika lycklig) om att man tjänar mer än så.
Att 50 tkr skulle räcka till att fritt bo var man vill är t.ex. något som inte alls stämmer, inte ens ett par där båda tjänar 50 tkr/mån har den valfriheten. Däremot är det ju så att sådana saker inte är det viktigaste här i livet, däremot tror jag som sagt inte man blir mindre lycklig om man får den valmöjligheten.
Ja, men påståendet här var att 50 tkr/mån var då man var lyckligast, dvs att man skulle vara mindre lycklig om man tjänade mer. Självklart är det som allt annat avtagande marginalnytta men det är inte sannolikt att man skulle bli mindre lycklig (eller ens exakt lika lycklig) om att man tjänar mer än så.
Att 50 tkr skulle räcka till att fritt bo var man vill är t.ex. något som inte alls stämmer, inte ens ett par där båda tjänar 50 tkr/mån har den valfriheten. Däremot är det ju så att sådana saker inte är det viktigaste här i livet, däremot tror jag som sagt inte man blir mindre lycklig om man får den valmöjligheten.
Har man 50tkr i månaden efter skatt så kan man nog välja rätt fritt var man vill bo i Sverige. Det är kanske inte kvarterets finaste hus men man är ändå i kvarteret. 50tkr i månaden är högre lön än 97% av Sveriges befolkning. De flesta anser att man är mycket rik då. Att ha råd med mer och dyrare ägodelar utöver det gör inte automatiskt att man blir lyckligare.
Har man 50tkr i månaden efter skatt så kan man nog välja rätt fritt var man vill bo i Sverige. Det är kanske inte kvarterets finaste hus men man är ändå i kvarteret. 50tkr i månaden är högre lön än 97% av Sveriges befolkning. De flesta anser att man är mycket rik då. Att ha råd med mer och dyrare ägodelar utöver det gör inte automatiskt att man blir lyckligare.
1) Läs igen vad jag skrev, det jag vände mig mot var att man skulle bli mindre lycklig bara för att man tjänade mer. Att marginalnyttan är lägre är dock fullt rimligt.
2) Det som diskuterades var 50 tkr/mån före skatt vilket ju är mindre.
3) Finns gott om villaområden där 50 tkr/mån netto inte räcker utan att ha en stor andel kontanter också, skall man dessutom ha plats för ett barn så får man ta bort lägenheter i många områden också. Det är helt enkelt inte så galet mycket pengar att man har full frihet, det ger mycket frihet dock.