Farthållare - TACC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Farthållare - TACC

Inlägg av lukasf »

En sak som jag funderat på och som jag insåg finns i annan form är hastighetsinställning på TACC. Alltså farthållaren utan Autopilot.

I min gamla bil så sattes alltid hastigheten till den hastighet man höll när man aktiverade farthållaren. Med TACC så blir det ju den inställning man har i menyn, alltså fast hastighet (tex 80km/h) eller relativ som jag har nu +5km/h utifrån kartans hastighet. Har även testat med +0km/h.

Det jag märkte när jag kopplade på dragkroken och en cykelhållare var att när trailer mode är aktiverat så fungerar farthållaren precis så som jag önskar. Dock är ju vissa funktioner ej tillgängliga, så antagligen är det väl inte TACC längre utan en enklare adaptiv farthållare som är aktiverad samtidigt som trailer mode.

Min fråga är då om någon lyckats hitta en inställning under vanliga förhållanden (ej trailer mode) som ger mig det jag vill ha? Alltså att varje gång jag aktiverar TACC med ett tryck ner på spaken så sätts min nuvarande hastighet som hastighet för TACC. Det fungerar ju så när man håller en hastighet över inställningarna, tex om det är 70km/h på vägen och jag kör i 77km/h så blir det ju 77 istället för 70 + 5 som inställningarna säger.

Det jag vill åt är att kunna sätta den på tex 65km/h om det är en 70-väg eller om det bara är fel på kartans information (vilket händer då och då). Alltså kunna sätta hastigheten snabbt vi aktivering av TACC till min nuvarande hastighet. Lite omständligt att behöva sätta den till 75km/h och sen scrolla ner till 60-65 eller vad jag nu vill ha.

Ställ gärna frågor om jag varit otydlig. Jag känner att det är lite svårt att förklara ibland :D
M3 LR AWD 2020