SR+ vs LR körkänsla
Moderator: Redaktion
Re: SR+ vs LR körkänsla
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Re: SR+ vs LR körkänsla
100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.taliz skrev:100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Re: SR+ vs LR körkänsla
Titta på enginering explained på youtube, han köpte en sr av detta skäl men bytte snart upp sig då den var slö.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Re: SR+ vs LR körkänsla
Ptjah, som att jämföra en 330 mot en 340 xDrive.Verdi skrev:Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.taliz skrev:100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Jag hade lätt tagit den senare om jag skulle ut och bränna på.
Som Markus skriver ovan så har ju LR en induktionsmotor fram, vilket ger det där extra "klippet". Permanentmagnetmotorn bak är effektiv, men inte lika rapp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt. Nu har jag bara kört LR (och åkt med i en P) och LR är väldigt snäll, är det prestanda man är ute efter så tror jag inte man blir nöjd med varken SR+ eller LR. P däremot, det var häftigt.
Vi ska beställa en SR+. Behöver inte räckvidden och LR var inte tillräckligt kul för att motivera prisskillnaden. En P får jag inte köpa för frugan.

Vi ska beställa en SR+. Behöver inte räckvidden och LR var inte tillräckligt kul för att motivera prisskillnaden. En P får jag inte köpa för frugan.

Re: SR+ vs LR körkänsla
Bara kört sr+ och min fru surar till varenda gång jag lägger plattan i mattan. Så den räcker gott o väl för oss..
Som Elon musk själv sa..At Tesla, We don’t make slow cars.
Som Elon musk själv sa..At Tesla, We don’t make slow cars.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Sr+ känns lite slöare 0-30 typ 30-100 är de likvärdiga i känslan.
Men på kurviga vägar är SR+ roligare, den känns lättare och ligger bättre på väge.
Känslan när man gasar ur kurvorna är skönare med RWD än AWD synd bara att man inte kan tillåta ett visst slip.
EE köpte en P och det är klart att den är roligare men den kan man ju ändra i så den känns mer som en SR+ fast med mer effekt.
Men på kurviga vägar är SR+ roligare, den känns lättare och ligger bättre på väge.
Känslan när man gasar ur kurvorna är skönare med RWD än AWD synd bara att man inte kan tillåta ett visst slip.
EE köpte en P och det är klart att den är roligare men den kan man ju ändra i så den känns mer som en SR+ fast med mer effekt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: SR+ vs LR körkänsla
Finns det några tester gjorda som backar upp detta?Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Personligen tycker jag det låter märkligt. Men visst, viktskillnaden är kanske så stor att ca 100 hk extra inte räcker.
Hur mkt mer väger LR jämfört med SR+?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: SR+ vs LR körkänsla
Det finns flera dynotester på Youtube som visar att motorn i SR+ behåller vidmomentet längre än LR som droppar vid 80 km/h. Inte så att den har högre vrid än LR men nästan samma, som i kombination med den lägre vikten gör att SR+ faktiskt kan vara piggare i högre hastigheter. Tyvärr var jag inte hittat något klipp där de jämför bilarna på riktigt.pefreli skrev:Finns det några tester gjorda som backar upp detta?Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Personligen tycker jag det låter märkligt. Men visst, viktskillnaden är kanske så stor att ca 100 hk extra inte räcker.
Hur mkt mer väger LR jämfört med SR+?
SR+ har ju en permanentmagnetmotor vilket varken LR eller P har och utan att vara någon expert så ser det ut att vara en riktigt trevlig liten sak, betydligt mer tekniskt raffinerad än konventionella elmotorer.

https://www.google.com/amp/s/cleantechn ... depth/amp/
Re: SR+ vs LR körkänsla
Tillåt mig vara först att peka ut att alla Model 3 har pm bakmotor.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ vs LR körkänsla
Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
Re: SR+ vs LR körkänsla
SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Kanske inte redan vid 80, men över 100...Verdi skrev:Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
"Since the SR+ is around 10% lighter, the SR+ ends up actually being the faster car above 65mph!"
https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/
Även tjejen från Tesla om var med när jag provkörde LR sa samma sak.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.Pontus skrev:SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Edit. Eller vad tusan heter motorn? Reluktansmotor.


http://www.moodle2.tfe.umu.se/mod/book/ ... pterid=440
Senast redigerad av Kolbackx, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Har inte LR samma motor som SR, men större batteri?Kolbackx skrev:Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.Pontus skrev:SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Fyrhjulsdrivna modeller har en motor av varje sort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SR+ vs LR körkänsla
Nu diskuterar den ena äpplen och den andra päron.
Vill göra er uppmärksamma på att LR RWD alltså den som moumtainpassperformance diskuterar, inte finns att köpa längre. Personligen tror jag OP, Arn, frågar efter LR Awd, alltså den bilen som faktiskt går att köpa (ny). Den har en PM-motor bak och en induktionsmotor fram.
Vill göra er uppmärksamma på att LR RWD alltså den som moumtainpassperformance diskuterar, inte finns att köpa längre. Personligen tror jag OP, Arn, frågar efter LR Awd, alltså den bilen som faktiskt går att köpa (ny). Den har en PM-motor bak och en induktionsmotor fram.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ vs LR körkänsla
Kolbackx skrev:Kanske inte redan vid 80, men över 100...Verdi skrev:Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
"Since the SR+ is around 10% lighter, the SR+ ends up actually being the faster car above 65mph!"
https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/
Även tjejen från Tesla om var med när jag provkörde LR sa samma sak.
Vikt spelar mindre och mindre roll ju fortare man kör.
Re: SR+ vs LR körkänsla
LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: SR+ vs LR körkänsla
Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
Re: SR+ vs LR körkänsla
Det är en P också....Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
Skillnaden är inte så stor. 1,6 vs 1,8 eller ngt sånt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: SR+ vs LR körkänsla
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.
Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.
Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: SR+ vs LR körkänsla
Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.pefreli skrev:Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.
Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.
Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021