SR+ vs LR körkänsla
Postat: 11 jul 2020 17:14
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.taliz skrev:100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Titta på enginering explained på youtube, han köpte en sr av detta skäl men bytte snart upp sig då den var slö.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Ptjah, som att jämföra en 330 mot en 340 xDrive.Verdi skrev:Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.taliz skrev:100hk mer i LR.Verdi skrev:SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.Arn skrev:Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
Finns det några tester gjorda som backar upp detta?Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Det finns flera dynotester på Youtube som visar att motorn i SR+ behåller vidmomentet längre än LR som droppar vid 80 km/h. Inte så att den har högre vrid än LR men nästan samma, som i kombination med den lägre vikten gör att SR+ faktiskt kan vara piggare i högre hastigheter. Tyvärr var jag inte hittat något klipp där de jämför bilarna på riktigt.pefreli skrev:Finns det några tester gjorda som backar upp detta?Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Personligen tycker jag det låter märkligt. Men visst, viktskillnaden är kanske så stor att ca 100 hk extra inte räcker.
Hur mkt mer väger LR jämfört med SR+?
Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Kanske inte redan vid 80, men över 100...Verdi skrev:Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.Pontus skrev:SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Har inte LR samma motor som SR, men större batteri?Kolbackx skrev:Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.Pontus skrev:SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Kolbackx skrev:Kanske inte redan vid 80, men över 100...Verdi skrev:Kolbackx skrev:Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.
Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
"Since the SR+ is around 10% lighter, the SR+ ends up actually being the faster car above 65mph!"
https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/
Även tjejen från Tesla om var med när jag provkörde LR sa samma sak.
Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Det är en P också....Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.pefreli skrev:Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.
Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.
Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.