Sida 1 av 2

SR+ vs LR körkänsla

Postat: 11 jul 2020 17:14
av Arn
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 11 jul 2020 19:30
av Verdi
Arn skrev:
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 11 jul 2020 23:18
av taliz
Verdi skrev:
Arn skrev:
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.
100hk mer i LR.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 11 jul 2020 23:58
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Arn skrev:
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.
100hk mer i LR.
Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 00:17
av MarkusL
Verdi skrev:
Arn skrev:
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.
Titta på enginering explained på youtube, han köpte en sr av detta skäl men bytte snart upp sig då den var slö.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 00:34
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Arn skrev:
Lite nyfiken, Ni som kört båda, hur skiljer sig vägkänsla, körglädje mm?
SR+ borde vara bättre. Bakhjulsdrift och lägre vikt.
100hk mer i LR.
Jaha? Det är inte så viktigt som man kan tro faktiskt. Körkänsla tolkar jag som uppträdande på kurviga vägar. Acceleration är en ganska liten del där faktiskt. Särskilt som SR+ faktiskt är ganska snabb.
Ptjah, som att jämföra en 330 mot en 340 xDrive.
Jag hade lätt tagit den senare om jag skulle ut och bränna på.
Som Markus skriver ovan så har ju LR en induktionsmotor fram, vilket ger det där extra "klippet". Permanentmagnetmotorn bak är effektiv, men inte lika rapp.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 00:47
av Kolbackx
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt. Nu har jag bara kört LR (och åkt med i en P) och LR är väldigt snäll, är det prestanda man är ute efter så tror jag inte man blir nöjd med varken SR+ eller LR. P däremot, det var häftigt. :twisted:

Vi ska beställa en SR+. Behöver inte räckvidden och LR var inte tillräckligt kul för att motivera prisskillnaden. En P får jag inte köpa för frugan. :cry:

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 04:20
av Tjosansa
Bara kört sr+ och min fru surar till varenda gång jag lägger plattan i mattan. Så den räcker gott o väl för oss..
Som Elon musk själv sa..At Tesla, We don’t make slow cars.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 08:11
av LasseTM
Sr+ känns lite slöare 0-30 typ 30-100 är de likvärdiga i känslan.
Men på kurviga vägar är SR+ roligare, den känns lättare och ligger bättre på väge.
Känslan när man gasar ur kurvorna är skönare med RWD än AWD synd bara att man inte kan tillåta ett visst slip.
EE köpte en P och det är klart att den är roligare men den kan man ju ändra i så den känns mer som en SR+ fast med mer effekt.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 10:28
av pefreli
Kolbackx skrev:
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Finns det några tester gjorda som backar upp detta?

Personligen tycker jag det låter märkligt. Men visst, viktskillnaden är kanske så stor att ca 100 hk extra inte räcker.

Hur mkt mer väger LR jämfört med SR+?

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 10:49
av Kolbackx
pefreli skrev:
Kolbackx skrev:
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt
Finns det några tester gjorda som backar upp detta?

Personligen tycker jag det låter märkligt. Men visst, viktskillnaden är kanske så stor att ca 100 hk extra inte räcker.

Hur mkt mer väger LR jämfört med SR+?
Det finns flera dynotester på Youtube som visar att motorn i SR+ behåller vidmomentet längre än LR som droppar vid 80 km/h. Inte så att den har högre vrid än LR men nästan samma, som i kombination med den lägre vikten gör att SR+ faktiskt kan vara piggare i högre hastigheter. Tyvärr var jag inte hittat något klipp där de jämför bilarna på riktigt.

SR+ har ju en permanentmagnetmotor vilket varken LR eller P har och utan att vara någon expert så ser det ut att vara en riktigt trevlig liten sak, betydligt mer tekniskt raffinerad än konventionella elmotorer. :)

https://www.google.com/amp/s/cleantechn ... depth/amp/

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:02
av tor-ake
Tillåt mig vara först att peka ut att alla Model 3 har pm bakmotor.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:07
av Verdi
Kolbackx skrev:
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.

Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:08
av Pontus
SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:11
av Kolbackx
Verdi skrev:
Kolbackx skrev:
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.

Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
Kanske inte redan vid 80, men över 100...

"Since the SR+ is around 10% lighter, the SR+ ends up actually being the faster car above 65mph!"

https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/

Även tjejen från Tesla om var med när jag provkörde LR sa samma sak.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:13
av Kolbackx
Pontus skrev:
SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.

Edit. Eller vad tusan heter motorn? Reluktansmotor. :?: :geek: En sån här iaf. Ganska säker på att det bara är SR+ som har en sån.

http://www.moodle2.tfe.umu.se/mod/book/ ... pterid=440

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:15
av bylund
Kolbackx skrev:
Pontus skrev:
SR+ har väl ingen i duktionsmotor utan samma som LR och P har bak?
Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.
Har inte LR samma motor som SR, men större batteri?
Fyrhjulsdrivna modeller har en motor av varje sort.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 11:54
av tor-ake
Nu diskuterar den ena äpplen och den andra päron.

Vill göra er uppmärksamma på att LR RWD alltså den som moumtainpassperformance diskuterar, inte finns att köpa längre. Personligen tror jag OP, Arn, frågar efter LR Awd, alltså den bilen som faktiskt går att köpa (ny). Den har en PM-motor bak och en induktionsmotor fram.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 12:05
av Verdi
Kolbackx skrev:
Verdi skrev:
Kolbackx skrev:
Över 80 km/h accelererar SR+ snabbare än LR om jag har förstått det rätt.

Det låter jättekonstigt. Varför skulle den göra det?
Kanske inte redan vid 80, men över 100...

"Since the SR+ is around 10% lighter, the SR+ ends up actually being the faster car above 65mph!"

https://www.mountainpassperformance.com ... o-testing/

Även tjejen från Tesla om var med när jag provkörde LR sa samma sak.

Vikt spelar mindre och mindre roll ju fortare man kör.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 12:17
av Legato
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 12:21
av Verdi
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 13:14
av taliz
Verdi skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?
Det är en P också....
Skillnaden är inte så stor. 1,6 vs 1,8 eller ngt sånt.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 18:01
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 12 jul 2020 23:07
av pefreli
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.

I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.

Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.

Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.

Re: SR+ vs LR körkänsla

Postat: 13 jul 2020 02:02
av Legato
pefreli skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.

I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.

Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.

Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.