Jag sitter och ska äntligen beställa en ny Tesla.
Jag visste exakt vad jag ville ha, en Tesla 3 long range AWD med vit interiör så klart!

Moderator: Redaktion
Jag kör en S75D och tycker följande saker är bättre på modell S:Froslee skrev:Hej.
Jag sitter och ska äntligen beställa en ny Tesla.
Jag visste exakt vad jag ville ha, en Tesla 3 long range AWD med vit interiör så klart!men då såg jag att det med nya priser inte skiljer mer än 25% i månadskostnad mot en Model S vilket gjort att jag velat fram och tillbaka mellan de två modeller. Jag skulle gärna höra lite synpunkter. Stort sett alla test säger att 3 är bäst i sin klass, men är det kanske bästa valet oavsett pris? Jag började tänka att oj jag får mer bil för pengarna med S på rea... Båda bilarna är super vackra, men S lite gammaldags ut och in - samtidigt med att 3 ser lite mindre premium ut. Så min fråga är väl - Ni som väljer 3:an skulle ni också vall den om ni hade möjlighet för S för ungefär samma kostnad?
Elon har ju tidigare pratat om att modell S får större batterier och Plaid version i september.taliz skrev:Beror på hur du ska använda den IMO.
Ska du köra långa sträckor motorväg så är S mer komfortabel med luftfjädring och bättre ljudisolering. Den lastar också mer.
3an är mkt smidigare i stan, att parkera osv samt mkt roligare att svänga med.
Det är ju "risk" att det kommer en ny S i höst/vinter/vår, dvs det kan bli ett hyfsat värdetapp om du då precis fått den gamla versionen..,
taliz skrev:Du ska inte ha en Model Y då?
just det! det har jag också tänkt på. Tyvärr sålde jag min just innan sommarlovet, så behöver bil senast oktober typ... Går från Jaguar XJ så det är ju ganska nära S... Ja det kanske är värt att vänta - Köpte jag 3:an är jag ju säker på att den inte blir ny iallafall (tänker Elon och Tesla har fullt upp med att få fram Y i europa / Cybertruck och så småningom ny S / X och Roadster - 3:an ändras nog inte närmsta året)Zalman3 skrev:Elon har ju tidigare pratat om att modell S får större batterier och Plaid version i september.taliz skrev:Beror på hur du ska använda den IMO.
Ska du köra långa sträckor motorväg så är S mer komfortabel med luftfjädring och bättre ljudisolering. Den lastar också mer.
3an är mkt smidigare i stan, att parkera osv samt mkt roligare att svänga med.
Det är ju "risk" att det kommer en ny S i höst/vinter/vår, dvs det kan bli ett hyfsat värdetapp om du då precis fått den gamla versionen..,
Kan sammanfalla med batteridagen.
Jag skulle vänta till efter batteridagen och hoppas på att mera info släpps om nya modeller.
Jo ja den hade ju passat med tre barn, släpp och allt det men jag är inte stormförtjust i SUV och räckvidden är i underkant 505 km mot 560 /610 på 3 eller S. Kör ofta mellan Lund och Uddevalla - så 360 km IRL måste den klara på 80% laddning 10% framme hade jag tänkt.taliz skrev:Du ska inte ha en Model Y då?
mycket så jag har resonerat också - när jag gått det hållet. frestades av S då priset är så nära.Legato skrev:Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
Inga problem att ladda till 90% dagligen dock. Tror knappt det går att mäta skillnaden i degradering under bilens livslängd.Froslee skrev:Jo ja den hade ju passat med tre barn, släpp och allt det men jag är inte stormförtjust i SUV och räckvidden är i underkant 505 km mot 560 /610 på 3 eller S. Kör ofta mellan Lund och Uddevalla - så 360 km IRL måste den klara på 80% laddning 10% framme hade jag tänkt.taliz skrev:Du ska inte ha en Model Y då?
Personligen tycker jag Model 3 är en avsevärt bättre bil helt utan att ha pris med i beräkningen. Den är så fantastisk att köra. Nu har vi en LR3AWD+ samt en XP100DL. Vi båda kör mycket hellre trean än Xen. Hade vi inte haft 4 barn så hade det stått två treor här helt klart!Froslee skrev:mycket så jag har resonerat också - när jag gått det hållet. frestades av S då priset är så nära.Legato skrev:Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
I USA är prisskillnaden mellan 3 och S (longrange båda) 65% då blir det en no brainer. Samma i Danmark prisskillnad 56%
I Sverige prisskillnad 30% och med lågt förmånsvärde på S blir det bara 25% skillnad att äga.
billigare att strunta i extra lastutrymme och köpa dubbelt av allt jag behöver hemma och i stugan iställetockså mindre bökigt att slippa lasta
Det har jag redan gjort. Den är mycket, mycket roligare att köra och känns allmänt mycket modernare som sagt. Den enda signifikanta fördelen med S är lastutrymmet imo.Verdi skrev:Tycker det är fel att skriva "bättre" som Legato gör. Då måste man skriva vad som är bättre också. Alla har vi olika behov och värderingar osv.
Jag själv är låst. Model 3 räcker helt enkelt inte till storleksmässigt. Har bara provkört Model 3 i Täby en gång. Trevlig kärra helt klart men i slutänden behöll vi vår BMW i3 som andrabil.
Tycker Model S är ganska ok att köra också om man jämför med klasskamraterna. Är en stor bil men den kränger faktiskt inte så mycket. Däremot är den enormt klumpig i stan och har en vändradie som en atlantångare.Curik skrev:Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.
Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.
Provkör/provåk båda, är mitt förslag.
Hastighet och avstånd för AP går bra att ställa med rattknappen. Behövs inget knappande på skärmen. Bakluckemotor håller jag med om att det borde finnas.Curik skrev:Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.
Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.
Motoriserad baklucka är såklart en fördel för S, även om jag tycker den är marginell. Kan ju enkelt fixas på trean, men för mig har det för litet mervärde.Curik skrev:Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.
Absolut, håller med.Verdi skrev:Tycker Model S är ganska ok att köra också om man jämför med klasskamraterna. Är en stor bil men den kränger faktiskt inte så mycket. Däremot är den enormt klumpig i stan och har en vändradie som en atlantångare.