Inatt har bilen spontanlarmat 2 gånger, 01.30 och 05.30.
Har letat igenom hela bilen efter insekter, ingenting.
Det är också vindstilla.
Någon som haft problem med spontanlarm?
Bilen spontanlarmar
Moderator: Redaktion
Re: Bilen spontanlarmar
Ja, en gång med Model S och en gång med Model 3, båda gångerna hittade jag till slut en fluga.
Skoda Enyaq 85x 2025
Hade också det förra (eller var det förr-förra) sommaren. Slutade med att jag satte mig i bilen och efter en kvart/tjugo minuter hörde jag flug-uslingen..
Ok, en fluga kanske ändå.
Glömde tillägga att jag har problem med min frunk. Bilen tror inte den är stängd och felet ”blippar” upp på stora skärmen. Så imorse när jag startade bilen fick jag dessa fel.
Felet kan komma när som helst, när man är ute och kör eller står still. Ofta uppkommer det när man använt frunken och inte lyckats trycka dit den ordentligt igen.
Jag tror jag kan härleda larmningarna till felet med frunken. Men här har service center bytt låskista och kablage utan resultat. Suck...
Inte så kul att bilen larmar mitt i natten och barnen får panik för de tror det är brandvarnaren.
Bara boka ny tid igen... för sjätte gången iår.
Glömde tillägga att jag har problem med min frunk. Bilen tror inte den är stängd och felet ”blippar” upp på stora skärmen. Så imorse när jag startade bilen fick jag dessa fel.
Felet kan komma när som helst, när man är ute och kör eller står still. Ofta uppkommer det när man använt frunken och inte lyckats trycka dit den ordentligt igen.
Jag tror jag kan härleda larmningarna till felet med frunken. Men här har service center bytt låskista och kablage utan resultat. Suck...
Inte så kul att bilen larmar mitt i natten och barnen får panik för de tror det är brandvarnaren.
Bara boka ny tid igen... för sjätte gången iår.
Multicoat Red Model X P100D
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Har exakt samma problem på min MS 2015. Och det har med frunken att göra. När larmet går, kolla i appen då så kommer du med största sannolikhet att se att det ser ut som att frunken är öppen. För mig sker det oftast när bilen stårt i starkt solljus, dvs värmespänningar. Och jag tror mig veta vad felet är. Det sitter två jordpunkter fram och infästningarna korroderar. Det blir då ett glapp som gör att det helt enkelt blir ett jordfel som får bilen att tro att frunken är öppen. Kommer ibland när jag kör också.
Anledningen till att jag tror mig veta att detta är felet är att jag hade bilen inne på service för detta felet för ungefär ett år sedan och då gjordes bland annat en ny infästning för en av jordpunkterna med följd att felet försvann i nästan ett år. Sen hade jag ute en ranger för byte av en annan sak och då såg jag att det fanns två jordpunkter varvid den som inte var bytt såg rätt risig ut. Pratade en del med rangern om detta och han höll med om att det sannolikt beror på dålig jordning. Han tyckte det var konstigt att båda inte bytts samtidigt. Några veckor efter rangerbesöket så börjar bilen åter larma och visa att frunken är öppen.. Har inte orkat boka tid nu under semestern men får göra det lite senare då det är rätt irriterande både för mig och för grannarna.
Anledningen till att jag tror mig veta att detta är felet är att jag hade bilen inne på service för detta felet för ungefär ett år sedan och då gjordes bland annat en ny infästning för en av jordpunkterna med följd att felet försvann i nästan ett år. Sen hade jag ute en ranger för byte av en annan sak och då såg jag att det fanns två jordpunkter varvid den som inte var bytt såg rätt risig ut. Pratade en del med rangern om detta och han höll med om att det sannolikt beror på dålig jordning. Han tyckte det var konstigt att båda inte bytts samtidigt. Några veckor efter rangerbesöket så börjar bilen åter larma och visa att frunken är öppen.. Har inte orkat boka tid nu under semestern men får göra det lite senare då det är rätt irriterande både för mig och för grannarna.
Tack! Det är en 2015 jag har. Va skönt med någon som haft samma och som troligen hittat felet. Ska meddela det till service center.
Ja, jag får ta och stänga av larmet hemma. Bara svårt att komma ihåg det
Ja, jag får ta och stänga av larmet hemma. Bara svårt att komma ihåg det

Multicoat Red Model X P100D
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Jag hade samma problem på min. Det var en lös anslutning för jordkablar nära frunken. Som jag förstod det satt den på typ en jordplatta som flera anslutningar sitter på. Jag hade även problem med att Autopiloten/farthållare kopplade ur sporadiskt. Båda problemen försvann efter servicen.
Kör: Tesla Model 3 Performance Highland -24
Kör: Tesla model Y Performance -24 med Onair luftfjädring
Kör: Ford F100 -55
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model 3 LR -21
Tesla Model S P85D - 15
Kör: Tesla model Y Performance -24 med Onair luftfjädring
Kör: Ford F100 -55
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model S P85D - 15