Hej, har 2 funderingar ang batteri
1. Är det bättre ställa in planerad avfart än att ladda när man precis kommit hem? Ärcdet detta som kallas?att batteriet ska vara förvärmt? Jag har aldrig noterat lägre förbrukning när batteriet varit varmt efter vanlig laddning eller supercharging. Förbrukningen är alltid hög för mig första 1-2 km innan den sjunker
På vintern kan jag förstå poängen om kupen då är förvärmd och fri från is. Vad
2. Vad är själva funktionen med " prekonditionera batteri för snabbladdning" är det för att laddningen skagå snabbare eller är det även skonsamt för batteriet? Detta alternativ kommer oftast först när man är mindre än 5 min ifrån
Är det dåligt för batteriet att inte prekonditionera?
Frågor om batteriet
Moderator: Redaktion
Re: Frågor om batteriet
När det gäller laddning hemma med växelström behöver batteriet inte förvärmas för att skydda batteriet. När det är vinter och batteriet är kallt kommer det dock ta ett tag innan det blir någon effekt. Är batteristatus under ca 20% bör du ladda så snart det går, dels kommer laddningen gå snabbare när batteriet är varmt och dels så mår batteriet inte bra av att ligga med låg laddning. När batteriet svalnar av efter körning kommer laddgraden minska med fler procentenheter.
Kommer du hem med 30-40% eller mer kan du lika gärna ladda på natten eller inför avfärd dock. På vintern ger detta fördelen att bilen och batteriet kommer vara lite varmare. Andra fördelen är att det är billigare el på natten.
Prekonditionera batteriet är till för att kunna ladda snabbare på snabbladdare. Kallare batteri kommer ladda långsammare för att skydda batteriet.
Kommer du hem med 30-40% eller mer kan du lika gärna ladda på natten eller inför avfärd dock. På vintern ger detta fördelen att bilen och batteriet kommer vara lite varmare. Andra fördelen är att det är billigare el på natten.
Prekonditionera batteriet är till för att kunna ladda snabbare på snabbladdare. Kallare batteri kommer ladda långsammare för att skydda batteriet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Frågor om batteriet
Tack för värdefulla svar.
Om man använder planerad tid för avfärd på sommaren kommer AC gå igång en stund innan? Skulle helst slippa det då det drar onödig el då bilen ändå kyls på 1-2 min
Kollade förresten menyn avfärd i bilen. Passar kanske inte om man har olika tider för olika vardagar?
Om man använder planerad tid för avfärd på sommaren kommer AC gå igång en stund innan? Skulle helst slippa det då det drar onödig el då bilen ändå kyls på 1-2 min
Kollade förresten menyn avfärd i bilen. Passar kanske inte om man har olika tider för olika vardagar?