Sida 14 av 17

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:32
av mikebike
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:34
av taliz
mikebike skrev:
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.
Du får väl köpa en Skoda med Crystal Face, så du tydliggör ditt behov av grill ordentligt.
Men nej, Porschen har inte någon grill IMO. Den har ett luftintag längre ner, men det har Teslan också...

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:37
av martinot
mikebike skrev:
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.
Den saknar inte en grill. Elbilar behöver ingen grill. Grillen är fö. det som jag tycker är fulast på PS2:an!

Däremot så tycker jag att fronten på M3 kunde gjorts snyggare. Räcker nog långt om man hade dragit ner på "läppen"/"munnen" 1 dm längre ner, så hade den blivit mycket snyggare. Nu ser den ut som en brud med för mycket botox/ankläppar. Inte snyggt.

Synd då M3 i övrigt är helt OK (till skillnad från SUV-looken på PS2 som jag tycker drar ner den, är bara bakpartiet som är snyggt på PS2).

Tycker Polestars kommande Precept har lyckats mycket bättre än både PS2 och M3 med fronten. Skall bli kul när den släpps i färdig version. Ser ut som en elbil med mycket genomtänkt formgivning.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:45
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.
Du får väl köpa en Skoda med Crystal Face, så du tydliggör ditt behov av grill ordentligt.
Men nej, Porschen har inte någon grill IMO. Den har ett luftintag längre ner, men det har Teslan också...
Jag påstår inte att Porschen har en grill, jag skriver att den inte saknar (sin) grill. P.g.a. annan design.
Det största problemet med M3 och MY designmässigt är den stora tomma ytan i fronten.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:46
av mikebike
martinot skrev:
mikebike skrev:
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.
Den saknar inte en grill. Elbilar behöver ingen grill. Grillen är fö. det som jag tycker är fulast på PS2
Då är den ändå snygg jämfört med XC40 P8 och Skoda med plasttänderna.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:48
av Fredrik j
taliz skrev:
Bild

Bild

Tycker Model 3 är riktigt snygg, snyggare än Porschen tom.
Men i vissa vinklar, precis som de flesta bilar, ser den lite skum ut.
Ja, lägger du dig på marken och tittar på model3 så blir den oproportionerliga vindrutan inte lika framträdande.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:48
av holden
Regskylten tar udden av M3s ankmun tycker jag, utan skylt blir den väl iögonfallande.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:48
av HelectriC
är så roligt när utseende på en bil ska jämföras. Här i sekt-HQ tycker självklart nästan alla att M3 är mest lyckad och PS2 ser ut som en SUV :lol: Går du in på Polestargrupper på FB, så får du extremt många som valde PS2 just för att de inte kan stå ut med utseendet hos M3. Jag köper inte SUV, så nej, PS2 är ingen SUV, färdig pratat! Något annat vi ska diskutera? :D

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:50
av martinot
holden skrev:
Regskylten tar udden av M3s ankmun tycker jag, utan skylt blir den väl iögonfallande.
Håller med. Ser helt klart sämre ut utan. Regskylten döljer en hel del (som tur är för oss i Europa).

Undrar varför de designat den med så så hög ankläpp?

Hade varit mycket mer harmoniskt om de dragit ner frontspetesen/läppen ett antal cm. Är det pga. att optimera för lågt luftmotstånd som de gjort den så hög?

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 10:56
av Fredrik j
Luftmotståndet har nog dikterat mycket av designen på model3. Handtagen t.ex.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 11:00
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Luftmotståndet har nog dikterat mycket av designen på model3. Handtagen t.ex.
Nu gillar jag inte designen på 3an speciellt mycket men handtagen är ju bland det bästa som finns designmässigt. Inga fula handtag som sticker ut från karossen gör ju en hel del för utseendet, Porschen på bilden skulle vara markant snyggare utan handtagen.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 11:01
av martinot
Intressant och läsvärd designjämförelse mellan nytt och klassiskt:

https://eu.detroitnews.com/story/opinio ... 228820001/

Bild

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 11:29
av ducce916
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Frippanecci skrev:
martinot skrev:
Bild
Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden. :)
Jag tycker inte M3 är särskilt snygg, men PS2:an på bilden är ju direkt ful.
Alla vita bilar är fula! :mrgreen:
Tyckte jag med ända till jag själv köpte en. En jättefördel är att den är otroligt lättvättad, hade en svart bil tidigare, stor skillnad.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 11:53
av mikebike
ducce916 skrev:
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Frippanecci skrev:
martinot skrev:
Bild
Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden. :)
Jag tycker inte M3 är särskilt snygg, men PS2:an på bilden är ju direkt ful.
Alla vita bilar är fula! :mrgreen:
Tyckte jag med ända till jag själv köpte en. En jättefördel är att den är otroligt lättvättad, hade en svart bil tidigare, stor skillnad.
Min svåger tycker att största fördelen med en vit bil är att man genast ser att den är smutsig så att man kan tvätta den.
Fördelen med min silvergrå är den inte ser smutsig ut förrän den är riktigt smutsig.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 12:22
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
M3 saknar en grill, det gör inte Porschen.
Du får väl köpa en Skoda med Crystal Face, så du tydliggör ditt behov av grill ordentligt.
Men nej, Porschen har inte någon grill IMO. Den har ett luftintag längre ner, men det har Teslan också...
Jag påstår inte att Porschen har en grill, jag skriver att den inte saknar (sin) grill. P.g.a. annan design.
Det största problemet med M3 och MY designmässigt är den stora tomma ytan i fronten.
Nu pejstade jag visserligen en bild på en Model 3 utan nummerplåt, och en Porsche med.
Om det varit tvärtom så hade Porschen haft mer "tom" yta än Teslan.
Hursomhelst är det en vanesak IMO. Precis som vissa är så benhårt inställda på att de MÅSTE ha en skärm bakom ratten.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 19 okt 2020 13:38
av martinot



Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 27 okt 2020 22:00
av martinot
Which is the best electric car on sale today? Tesla Model 3? Polestar 2? Rory Reid reviews both, back to back to see which offers the best performance, interior, range, tech and more.




Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 11:12
av HelectriC
Eftersom det var så mycket klagomål på att jag inte hade prövkört Model 3 (trots att jag aldrig uttalade mig om köregenskaperna hos Model 3), så tänkte jag att jag får väl bilda mig en uppfattning även om körkänslan. Sagt och gjort, idag körde jag en Model 3 Performance (helt ny, bara några få hundra km på mätaren, dock inte facelift med svarta lister etc.). Vit med svart interiör!

Mina tankar med Polestar 2 i bakhuvudet, som självklar referenspunkt.

Bilen känns i allmänhet ganska lik PS2, den har fin vägkänsla och ligger aningen lättare på vägen (naturligt iom 300kg skillnad). Fjädringen känns ganska lik den som jag har med Öhlins inställda på nivå 10. Dock så tycker jag det är mindre kontroll i Teslan, den lever lite sitt eget liv ibland. Tex vid stark inbromsning, så vill den gärna "tappa" baken aningen och känns inte lika rock solid som PS2. Styrningen är mer direkt i PS2, men ratten är liten och fin i M3. Saknade rattvärmen under hela provkörningen. De som säger att det inte behövs är antingen för att ni inte har erfarenhet av det eller helt enkelt för att försvara frånvaron av det. Det handlar inte om förvärmning och temperatur utan om generell mysighet specielt när det är ruggigt väder ute.
Teslan hade en del skrangel och knak interiört, som jag är van vid från mina Model S. Här känns PS2 betydligt bättre ihopskruvad. Jag saknar skärm framför ratten. Säkert något man vänjer sig vid, men det är helt klart bättre med än utan. Teslas val att skippa den för att spara pengar må vara, men det ersätter inte att det är bättre med. Klimatanläggningen låter en hel del. Just fläktljudet trodde jag skulle vara lägre med det innovativa systemet som Model 3/Y har. Men det störde jag mig på en del. Stolarna var ganska hårda med för kort sittdyna, helt klart hårdare än i Model S och definitivt hårdare än i PS2. En annan lite tråkig sak var avstånden till förardörrens armstöd, det är för långt för att jag naturligt ska kunna vila armen där. Det funkade fint i Model S och PS2, men inte i Model 3.

I stort sett så är Model 3 en fin bil om man accepterar designen och frånvaron av en del grundläggande utrustning. Priset var det inget att klaga på heller, jag kunde få en Long range med dragkrok och vinterdäck 100% finansierad utan förhöjd första hyra för 4500NOK/månad. Det är ju bra!

Summa summarum, så känns PS2 som en mer "vuxen" bil och den passar MIG bäst just nu. Får se vad som händer när Model Y kommer om den har fått diverse förbättringar, som gör den intressant.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 11:29
av taliz
Du körde en Performance, men nämner inget om just prestandan? ;)
Lustigt att du lyckats få "skrangel och knak" förresten, det har jag inte upplevt i Model 3. Däremot i en gammal S.
Också intressant att du tycker stolarna är hårda. Jag har kört rätt många elbilar nu och Model 3 har mjukare än såväl etron som EQC, Zoe och egolf. Mjukare än S och X också.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 11:40
av mikebike
Utrymmet då?
Jag uppfattar P2 som en crossover, mer lik MY än M3.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 12:00
av HelectriC
taliz skrev:
Du körde en Performance, men nämner inget om just prestandan? ;)
Lustigt att du lyckats få "skrangel och knak" förresten, det har jag inte upplevt i Model 3. Däremot i en gammal S.
Också intressant att du tycker stolarna är hårda. Jag har kört rätt många elbilar nu och Model 3 har mjukare än såväl etron som EQC, Zoe och egolf. Mjukare än S och X också.
accet var det inget fel på, men det räcker till på alla Tesla och Polestar, så det känns sekundärt. Det hade jag faktiskt med på min lista över positiva saker, glömde ta med det, sorry! Men alla vet ju att det är ett jäkla drag i Performance ändå.
Ja, stolarna var verkligen hårda. Betydligt hårdare än Model S och PS2.
Skranglet är nog inget man tänker på efter en stund, men eftersom jag kom direkt från min PS2, så blev det tydligt.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 12:04
av HelectriC
mikebike skrev:
Utrymmet då?
Jag uppfattar P2 som en crossover, mer lik MY än M3.
utrymmen är ungefär samma, men mer praktisk bagagelucka på PS2. Du slipper kardantunneln i M3, men har å andra sidan inga fördjupningar för de som sitter på vänster och höger sida. I PS2 har du s.k. "fotgarage", så du slipper sitta så högt med knäna. Frunken är större i M3. Jag tycker dock just utrymmen är väldigt svårt att beskriva eftersom det är så olika vad man behöver. Jag tycker nog ingen av varken PS2 eller M3 passar en familj med 2-3 små barn, vagn, resesäng etc. Det går självklart om man vill, men det finns andra mer praktiska bilar. Jag tycker inte heller någon av dessa två bilar passar om man ofta åker 4 storvuxna människor på långresa. Det går säkert, men finns bättre alternativ.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 12:29
av Anderzzon
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 12:36
av HelectriC
Anderzzon skrev:
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
det var ganska mycket vägljud i Model 3 faktiskt. Tystare i PS2, helt klart. Vindljud var väl ganska likt, men det är svårt att säga eftersom vindljud ofta är störande i högre hastigheter och vi har ju inga direkt snabba motorvägar här :D

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 09 dec 2020 14:08
av lukasf
HelectriC skrev:
Anderzzon skrev:
Hur upplevde du skillnad i vägljud och vindljud?
det var ganska mycket vägljud i Model 3 faktiskt. Tystare i PS2, helt klart. Vindljud var väl ganska likt, men det är svårt att säga eftersom vindljud ofta är störande i högre hastigheter och vi har ju inga direkt snabba motorvägar här :D
Det är intressant för jag upplevde tvärtom :D Men jag testade P2 19 tum sommardäck mot Long Range 18 tum sommardäck så det kanske är skillnad från din bil och framförallt performance.
Min testkörning var samma sträcka och med en bra bit motorväg i 120 km/h med båda bilarna.

Jag upplevde att den P2:an jag körde hade mer vägljud från framförallt bakvagnen än LR och den hade även väldigt gnälliga bakdämpare (kanske defekt testbil?) och mer tjut från motorerna. Det var tydligt i låga hastigheter där det lät mer ihåligt från bakvagnen och på motorväg så var det mycket ljud som kom bakifrån i kupén medans i LR så var det ljud från hela kupén men lägre ljud. Dock tycker jag nästan att karaktären på ljudet är viktigare än nivån när man jämför dessa bilar. Jag tyckte att det var ett mer dovt vägljud från P2 som jag tror är behagligare i längden. Med det sagt så har jag inte haft några problem med vägljudet under de 800 mil jag körde i Sverige i somras i en LR.

Sen upplevde jag att P2 hade bättre sidoisolering när det kommer till ljud, tex passerande bilar etc (det har säkert lite att göra med att P2 har högre sidolinjer än Model 3 också), vilket kanske gör att jag upplevde att vägljudet kom mer bakifrån? Oavsett så tror jag det är mer isolering i P2:an överlag, vilket knappast kan vara negativt.

Vindljudet var däremot mycket lägre i mina öron i P2:an och jag själv har aldrig varit ett fan av karmlösa dörrar som på LR som jag tror orsakar en del vindljud. Jag tror förhållandena var de samma mellan körningarna då jag körde sträckan samma dag med en knapp timme emellan.

Min slutsats kring väg och vindljud mellan bilarna var: Same, same but different :D