Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5, mindre suv-modell
Ioniq 6, sedanmodell med sportiga egenskaper
Ioniq 7, stor suv


Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke – tre nya modeller på ingång

Hyundai gör på samma sätt som Volvo med Polestar och bryter ut elbilsmodellerna till ett eget märke.

Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke – tre nya modeller på ingång

För biltillverkarna är det ett enormt projekt att starta ett nytt märke. Det är dyrt och invecklat, och det kan ta många år innan varumärket är inarbetat hos kunderna.

Men trots det har flera märken gjort precis det. Citroëns lyxmärke DS och Volvo avknoppning Polestar är bara två exempel, och nu ska Hyundai lansera ett helt separat elbilsmärke.

Hyundai ska göra om Ioniq, som i dag är en bilmodell, till ett helt separat elbilsmärke. Modellerna ska döpas enligt samma mall som Volkswagens ID-modeller och även Polestars modeller, nämligen med enstaka siffror. Hos Ioniq står udda nummer för suvar och jämna nummer för andra modeller.

För Hyundai är det ett stort beslut att skapa ett helt nytt ”undermärke”. Dels kostar det alltså stora belopp och dels skapar det vissa frågetecken kring vad som ska hända med Hyundaimärket när försäljningen av bensin- och dieselbilar börjar avta.

Men det kan också finnas en tydlig uppsida, nämligen att Hyundai har möjlighet att skapa något nytt utifrån ett blankt papper och inte behöver ta hänsyn till några bilmodeller med förbränningsmotor för det nya märket.

Läs också: Hyundai Prophecy är en ny elbil som styrs med joystick

Suv-modell först ut
Hyundai ska visa upp tre nya elbilar under de kommande fyra åren. Först ut hos det nya märket blir Ioniq 5, en mindre suv-modell som baseras på samma teknik som konceptbilen Hyundai 45 och som ska börja säljas 2021.

Ett år senare följer Ioniq 6 som blir en sedanmodell med sportiga egenskaper som inspireras av konceptbilen Prophecy. Ioniq 7 blir en stor suv och lanseras 2024.

De nya Ioniqmodellerna bygger på Hyundais så kallade EGMP-plattform som är anpassad för elbilar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... -pa-ingang
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av frippe »

Är det här ett ytterligare ett steg för att distansera ny elbilsteknik från gammal fossilteknik?

Låter som det är det nya på modet just nu. För att visa på nyhet och fräschhet. Och inte gammal ingrodd fossiltänkande.
Model Y LR.
Model S70D
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Hyundai Prophecy, ja tack.

Inte för att utseende spelar jättestor roll efter två veckor, men satan så snygg.

edit: Snygg utvändigt, kanske jag ska tillägga. Men svårt stora hjul på bilderna.
Jaja, initiala glädjen har redan dämpats lite :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

mastodontfilmsmats skrev:
Hyundai Prophecy, ja tack.

Inte för att utseende spelar jättestor roll efter två veckor, men satan så snygg.

edit: Snygg utvändigt, kanske jag ska tillägga. Men svårt stora hjul på bilderna.
Jaja, initiala glädjen har redan dämpats lite :)
Hyundai Prophecy är snygg.
https://www.carscoops.com/wp-content/up ... cy-3-2.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Låter som Ioniq 5 kommer i januari 2021.
According to information published by TheKoreanCarBlog.com, Hyundai Motor will reveal its new electric car in January 2021.

https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 758
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av bat »

Med bredare produktportfölj från de koreanska bolagen så kommer det nog börja bli lite prispress snart. Bra pris/prestanda är ju deras huvudsakliga konkurrensmedel jämfört med mer flashiga varumärken.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 3 blir en kompakt crossover.
Enligt en lokal medierapport vill Hyundai också producera elbilar i Singapore från 2022. Det första fordonet som kommer ut från fabriken kommer troligen att vara en kompakt crossover-modell som heter Ioniq 3.

Specifikt planerar Hyundai att producera 30 000 elbilar per år i den nya anläggningen i Singapore, varav upp till 6 000 ska säljas i stadsstaten. Byggandet av den 28 000 kvadratmeter stora Hyundai-fabriken i Singapore planerades ursprungligen i maj 2020, men har skjutits upp till oktober på grund av koronavirusutbrottet.

För bara några dagar sedan meddelade Hyundai att den skulle göra Ioniq till sitt eget undermärke för framtida BEV: er baserat på den nya Electric Global Modular Platform (E-GMP) med 800-volt teknik. Den första modellen kommer att vara Ioniq 5 baserad på Hyundai 45-konceptbilen under det kommande året, och ytterligare två Ioniq-modeller har redan tillkännagivits.

Som är väl känt, att regeringen i Singapore vill att expandera infrastruktur allmänheten laddning från 1600 till 28.000 laddningspunkter 2030 och planerar en rad monetära incitament från nästa år för att stödja införandet av elfordon. Målet är att år 2040 inte kommer att finnas fler förbränningsmotorer på gatorna i Singapore.


Ioniq 3, kompakt crossover
Ioniq 5, mindre suv-modell
Ioniq 6, sedanmodell med sportiga egenskaper
Ioniq 7, stor suv

https://www.electrive.net/2020/08/17/hy ... oduzieren/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 får V2G.
The Ioniq 5 would have V2G (vehicle-to-grid) and can be used as an electric power source.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/


Senast igår fick jag ett strömavbrott i stugan på landet pga blixten slog ut elen.
Och när routern inte får ström funkar det inte att ringa eller använda Internet.
Och täckning för 4g finns inte heller.

Vore bra att kunna använda elbilen som en UPS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av PapaD »

Men du förstår att internet och mobiltelefoner inte fungerar när elnätet går ner? De allra flesta basstationer har inte längre batterbackup, det har prutats bort. Och din fiberleverantör har inte heller batterbackup. Så om det är det du saknar, så sorry. Du kommer vara isolerad när elnätet är nere.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Ioniq 5 får V2G.
The Ioniq 5 would have V2G (vehicle-to-grid) and can be used as an electric power source.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/


Senast igår fick jag ett strömavbrott i stugan på landet pga blixten slog ut elen.
Och när routern inte får ström funkar det inte att ringa eller använda Internet.
Och täckning för 4g finns inte heller.

Vore bra att kunna använda elbilen som en UPS.
Det beror på hur många timmar eller dagar strömmen är borta. Att internet inte fungerar utan ström må kännas som en katastrof, men bara initialt. När strömmen är borta en längre tid kommer det helt andra och riktiga problem. Icke-fungerande telefoner blir tämligen ointressanta då.
Vi som har egen brunn blir av med vattnet så fort strömmen försvinner. I vårt fall ingen jättekatastrof eftersom vi har grävd brunn och vi kan pumpa för hand. De med borrad brunn står helt utan vatten.
Uppvärmningen slutar funka. På vintern blir det ett jätteproblem såklart. En braskamin kan vara räddaren i nöden, men inte alla har en sådan. På sommarn blir det istället ett problem att kylskåpet och frysboxen tinar upp efter några timmar utam ström.
För allt sånt skulle V2G vara fantastiskt användbart. Vi klarar oss bra ändå tack vare husvagnen. Där går det att laga mat, man har toalett, kyl, frys, osv. Men jag skulle absolut inte tacka nej till en bil med V2G.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Svenssons »

Bilen kommer inte heller fungera som en UPS för huset om du inte också kan koppla bort huset från nätet. Du behöver också investera i en växelriktare till huset förutom kostnaden för V2G i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Men du förstår att internet och mobiltelefoner inte fungerar när elnätet går ner? De allra flesta basstationer har inte längre batterbackup, det har prutats bort. Och din fiberleverantör har inte heller batterbackup. Så om det är det du saknar, så sorry. Du kommer vara isolerad när elnätet är nere.
Har inte täckning för 4g oavsett om jag har ström eller inte.

Man kanske får köpa en Honda e, som har ett 1500W eluttag så man kan driva routern och kyl frys i alla fall, vid strömavbrott.

Har en Vedolux vedpanna, den fungerar dåligt utan ström eftersom den har en fläkt som i princip måste vara igång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Mickep »

var utan ström 4 tim, för några veckor sedan. internet telefon (mobil) låg nere. Väligt snabbt man hamnar tillbara på stenåldern (inte ens frysen fungerade). sesan hände samma sak några dagar senare.
ibland har man tyckt att elnätet var utomordentligt och batteribackup var onödig. men just då...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 441
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av kikat »

Mickep skrev:
var utan ström 4 tim, för några veckor sedan. internet telefon (mobil) låg nere. Väligt snabbt man hamnar tillbara på stenåldern (inte ens frysen fungerade). sesan hände samma sak några dagar senare.
ibland har man tyckt att elnätet var utomordentligt och batteribackup var onödig. men just då...
Vi bor nog inte i samma del av Sverige om du tycker elnätet är utomordentligt och batteribackup är onödigt. Där jag bor är det minst 1 avbrott i kvartalet, för några år sedan var 1-2 avbrott i månaden inget ovanligt, sedan dess har elnätsbolaget börjat modernisera nätet efter påtryckningar vilket tycks ha gett resultat. Att ha egen reservkraft är en självklarhet för mig. Har däremot enbart UPS på nätverket och kontoret så det går att jobba även när strömmen går. Sedan blir det vedeldning vid längre avbrott under vintertid. Teslas Powerwall lösning för reservkraft i hela huset vore fantastiskt om det någonsin kommer till Sverige.

Den 10 juni i år började de skärpta kraven på reservkraft att gälla vilket innebär att det måste finnas minst 1 timmes reservkraft i tätort och minst 4 timmar i glesbygd. Det finns även krav på reservkraft för upp till 24 timmar för kritiska delar i nätet. Det kan även finnas krav på reservkraft i fibernät, det beror på hur många aktiva anslutningar det finns till den aktuella noden. Finns material att fördjupa sig kring detta hos PTS. Om det inte stämmer kan du förmodligen anmäla ditt område till PTS för granskning.
Kan åtminstone konstatera att det stämmer för mig då fibernoden jag är ansluten till tycks ha ~1 timme reservkraft och 4G-nätet ~5 timmar. Fibernoden har haft reservkraft sedan jag skaffade fiber för 4 år sedan men förr slog mobilen över till GSM vid strömavbrott så där har det ju hänt något åtminstone.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq blir tydligen inget eget märke, utan ett undermärke för deras elbilar.


Kim has told the EV-oriented site that the Ioniq cars would carry a Hyundai badge and retail through through Hyundai dealerships like other models. ‘Ioniq’ is not a brand, rather a sub-brand of Hyundai for electric cars.

https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/

Ioniq 5 känns som en av dom mest spännande elbilarna som kommer 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Men du förstår att internet och mobiltelefoner inte fungerar när elnätet går ner? De allra flesta basstationer har inte längre batterbackup, det har prutats bort. Och din fiberleverantör har inte heller batterbackup. Så om det är det du saknar, så sorry. Du kommer vara isolerad när elnätet är nere.
Har inte täckning för 4g oavsett om jag har ström eller inte.

Man kanske får köpa en Honda e, som har ett 1500W eluttag så man kan driva routern och kyl frys i alla fall, vid strömavbrott.

Har en Vedolux vedpanna, den fungerar dåligt utan ström eftersom den har en fläkt som i princip måste vara igång.
Blir det inte billigare och flexiblare med en sån?
https://www.teknikproffset.se/Hem-husha ... gIKdfD_BwE
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Men du förstår att internet och mobiltelefoner inte fungerar när elnätet går ner? De allra flesta basstationer har inte längre batterbackup, det har prutats bort. Och din fiberleverantör har inte heller batterbackup. Så om det är det du saknar, så sorry. Du kommer vara isolerad när elnätet är nere.
Har inte täckning för 4g oavsett om jag har ström eller inte.

Man kanske får köpa en Honda e, som har ett 1500W eluttag så man kan driva routern och kyl frys i alla fall, vid strömavbrott.

Har en Vedolux vedpanna, den fungerar dåligt utan ström eftersom den har en fläkt som i princip måste vara igång.
Blir det inte billigare och flexiblare med en sån?
https://www.teknikproffset.se/Hem-husha ... gIKdfD_BwE
Så du menar att jag kopplar en sån till Teslan?

Det är ju ett ganska litet 12V batteri på Teslan.
Undrar hur mycket kräm DC-DC invertern orkar ge?
Tror inte den klarar 1700W.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Men du förstår att internet och mobiltelefoner inte fungerar när elnätet går ner? De allra flesta basstationer har inte längre batterbackup, det har prutats bort. Och din fiberleverantör har inte heller batterbackup. Så om det är det du saknar, så sorry. Du kommer vara isolerad när elnätet är nere.
Har inte täckning för 4g oavsett om jag har ström eller inte.

Man kanske får köpa en Honda e, som har ett 1500W eluttag så man kan driva routern och kyl frys i alla fall, vid strömavbrott.

Har en Vedolux vedpanna, den fungerar dåligt utan ström eftersom den har en fläkt som i princip måste vara igång.
Blir det inte billigare och flexiblare med en sån?
https://www.teknikproffset.se/Hem-husha ... gIKdfD_BwE
Så du menar att jag kopplar en sån till Teslan?

Det är ju ett ganska litet 12V batteri på Teslan.
Undrar hur mycket kräm DC-DC invertern orkar ge?
Tror inte den klarar 1700W.
Tror ändå att teslas 12V batteri och DC-DC invertern kan driva fläkten i din vedpanna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Bilen kommer inte heller fungera som en UPS för huset om du inte också kan koppla bort huset från nätet. Du behöver också investera i en växelriktare till huset förutom kostnaden för V2G i bilen.
Att koppla bort huset från nätet är ju super enkelt bara att slå av huvudströmbrytaren. Men troligare att man istället kommer dra sladdar in till det man absolut vill ha igång. Växelriktaren är ju fixad med en 12V till 230V konverterare som man ansluter till bilbatteriet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Bilen kommer inte heller fungera som en UPS för huset om du inte också kan koppla bort huset från nätet. Du behöver också investera i en växelriktare till huset förutom kostnaden för V2G i bilen.
Att koppla bort huset från nätet är ju super enkelt bara att slå av huvudströmbrytaren. Men troligare att man istället kommer dra sladdar in till det man absolut vill ha igång. Växelriktaren är ju fixad med en 12V till 230V konverterare som man ansluter till bilbatteriet.
Slår du av huvudströmbrytaren så kan du inte använda samma ledningar till apparaterna i huset och måste dra kablar till allt. Svårt att då få el till fasta installationer. Drar du separata ledningar till allt som ska ha el så behöver du inte slå av huvudströmbrytaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 441
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av kikat »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Bilen kommer inte heller fungera som en UPS för huset om du inte också kan koppla bort huset från nätet. Du behöver också investera i en växelriktare till huset förutom kostnaden för V2G i bilen.
Att koppla bort huset från nätet är ju super enkelt bara att slå av huvudströmbrytaren. Men troligare att man istället kommer dra sladdar in till det man absolut vill ha igång. Växelriktaren är ju fixad med en 12V till 230V konverterare som man ansluter till bilbatteriet.
Slår du av huvudströmbrytaren så kan du inte använda samma ledningar till apparaterna i huset och måste dra kablar till allt. Svårt att då få el till fasta installationer. Drar du separata ledningar till allt som ska ha el så behöver du inte slå av huvudströmbrytaren.
Klart du kan använda samma ledningar i huset om du kopplar från nätet, förstår inte hur du tänkte där.
Men så enkelt är det inte att bara slå av brytaren för huvudströmbrytaren bryter enbart faserna. Du behöver ett eget jordtag också för att kunna koppla bort huset från nätet.
Anledningen är att du vid strömavbrott inte kan garantera att du har PEN intakt, kan ju vara hela ledningen i närheten av dig som har grävts av. Elnätsbolag har det dessutom som krav med reservkraftsomkopplare och godkänt jordtag vid reservkraft, men även om du skulle vilja vara olaglig så tycker jag inte det är en bra idé.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av Zalman3 »


Hyundai IONIQ 5 (Hyundai 45 EV) förväntas vara tillgänglig för beställning vid årsskiftet och levereras från Q1 2021.

https://www.ludego.com/hyundai-45/

Kan Ioniq 5 komma tidigare än ID4, Enyaq och Tesla MY ut på marknaden?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:

Hyundai IONIQ 5 (Hyundai 45 EV) förväntas vara tillgänglig för beställning vid årsskiftet och levereras från Q1 2021.

https://www.ludego.com/hyundai-45/

Kan Ioniq 5 komma tidigare än ID4, Enyaq och Tesla MY ut på marknaden?
Allting är möjligt, men ska de inte visa bilen innan man kan beställa?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke

Inlägg av LarsL »

kikat skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Bilen kommer inte heller fungera som en UPS för huset om du inte också kan koppla bort huset från nätet. Du behöver också investera i en växelriktare till huset förutom kostnaden för V2G i bilen.
Att koppla bort huset från nätet är ju super enkelt bara att slå av huvudströmbrytaren. Men troligare att man istället kommer dra sladdar in till det man absolut vill ha igång. Växelriktaren är ju fixad med en 12V till 230V konverterare som man ansluter till bilbatteriet.
Slår du av huvudströmbrytaren så kan du inte använda samma ledningar till apparaterna i huset och måste dra kablar till allt. Svårt att då få el till fasta installationer. Drar du separata ledningar till allt som ska ha el så behöver du inte slå av huvudströmbrytaren.
Klart du kan använda samma ledningar i huset om du kopplar från nätet, förstår inte hur du tänkte där.
Men så enkelt är det inte att bara slå av brytaren för huvudströmbrytaren bryter enbart faserna. Du behöver ett eget jordtag också för att kunna koppla bort huset från nätet.
Anledningen är att du vid strömavbrott inte kan garantera att du har PEN intakt, kan ju vara hela ledningen i närheten av dig som har grävts av. Elnätsbolag har det dessutom som krav med reservkraftsomkopplare och godkänt jordtag vid reservkraft, men även om du skulle vilja vara olaglig så tycker jag inte det är en bra idé.
Elbilen som backup batteri förtjänar egentligen en egen tråd.

När jag säger att ska driva tex kylskåpet med en sådan här 12V inverter så skulle jag så klart dra skarvsladdar från bilen till kylskåpet.
Skriv svar