I grunden en Matra från 1981 där motorn på 1.6 liter med dubbla Weber 36 skulle bytas mot modernare spis men det rann ut i sanden. Den gick bra på sina 90 hk och lät som den hade 400hk nä man gav full gas
Nu är det tänkt att få följande:
Tesla stor motor, gamla performance motorn
Kia soul batteripack
Orion bms
Raspberry pi för display
Du får komplett bakvagn med motor för 45'
Kiabatteri runt 25'
Styrning för motorn ca 20'
Bms runt 10'
Det tillkommer säkert ytterligare delar för bromsar, dcdc för ca 15-20'
Men det är väldigt kul att bygga, priceless
Ska man hämta delarna rekommenderas en model s så det får plats.
Frågor :
Kan du använda kias originalladdare? 7.2kw?
Är det orion BMS som sköter balansering?
Vars köpte du batteriet?
Går det att få snabbladdning att funka (chademo/ccs?)
Jag har en opel speedster som gärna skulle få blir en tesla roadster replika
Så har funderat på att sätta dit en liten model S motor och något liknande batteri.
Frågor :
Kan du använda kias originalladdare? 7.2kw?
Är det orion BMS som sköter balansering?
Vars köpte du batteriet?
Går det att få snabbladdning att funka (chademo/ccs?)
Jag har en opel speedster som gärna skulle få blir en tesla roadster replika
Så har funderat på att sätta dit en liten model S motor och något liknande batteri.
Kan vara intressant även för brickade roadsters.
En modernare motor med inbyggd motorstyrning skulle vara ett fall framåt. Roadsterns achilleshäl är ju batteri och laddning/motorstyrning, främst det senare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hade önskat en sådan lösning som teslondan använder. Kan dessvärre väldigt lite om programmering av detta men kul hur han har löst det med kodning för visning av canbusdata på en Raspberry
En raspberry med pican2 läser canbus. Skickar i sin tur utvalda Id och bytes till en webserver. Raspberry öppnar chromium some går in på HTML sidan för att visa värdena.
Kan tänka mig flera här inne vet exakt hur detta görs i HTML och JavaScript. För mig är det en ny värld