Import av elbil från Tyskland

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Zalman3 »

Kan en Tysk få elbilsbonus även för en begagnad elbil?
Är det med andra ord fritt fram att köra ned till Tyskland och hämta ut en tokbillig miljöbil? Tyvärr är det inte så enkelt. För att man som privatperson ska få ta del av miljöbonusen gäller det att bilen registreras i Tyskland. Dessutom måste bilen vara fortsatt registrerad i minst sex månader. För någon som inte bor i Tyskland blir det därmed snudd på omöjligt att ta del av bonusen för en nybil.

Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.

Uppfyller bilen samtliga krav kan man ta del av miljöbonusen för bilar i prisklassen mellan 40 000 och 65 000 Euro, det vill säga 7 500 Euro för el- och vätgasbilar eller 5 625 Euro för laddhybrider. Samtidigt gäller att bilen (även efter importen till Sverige) måste vara registrerad i minst sex månader på den personen som söker miljöbidraget, annars blir man i värsta fall återbetalningsskyldig.

Man söker bidraget via en onlineformulär på bafa.de, där man även hittar en lista över de bilarna som är bidragsberättigade.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/


Lista med 307 elfordon i Tyskland.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Kan en Tysk få elbilsbonus även för en begagnad elbil?
Är det med andra ord fritt fram att köra ned till Tyskland och hämta ut en tokbillig miljöbil? Tyvärr är det inte så enkelt. För att man som privatperson ska få ta del av miljöbonusen gäller det att bilen registreras i Tyskland. Dessutom måste bilen vara fortsatt registrerad i minst sex månader. För någon som inte bor i Tyskland blir det därmed snudd på omöjligt att ta del av bonusen för en nybil.

Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.

Uppfyller bilen samtliga krav kan man ta del av miljöbonusen för bilar i prisklassen mellan 40 000 och 65 000 Euro, det vill säga 7 500 Euro för el- och vätgasbilar eller 5 625 Euro för laddhybrider. Samtidigt gäller att bilen (även efter importen till Sverige) måste vara registrerad i minst sex månader på den personen som söker miljöbidraget, annars blir man i värsta fall återbetalningsskyldig.

Man söker bidraget via en onlineformulär på bafa.de, där man även hittar en lista över de bilarna som är bidragsberättigade.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/


Lista med 307 elfordon i Tyskland.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129

Tokbillig? Hur mycket billigare? Efter importkostnader, helförsäkring ist för halvförsäkring och förmodat något sämre andrahandsvärde? Ge gärna exempel.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Zalman3 »

Elbilsstödet MÅSTE snabbt höjas till 100.000kr!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Elbilsstödet MÅSTE snabbt höjas till 100.000kr!
Varför då? 40 tusen i skillnad gör det inte värt att köpa från Tyskland.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Elbilsstödet MÅSTE snabbt höjas till 100.000kr!
Varför inte 200.000 nu vi är i gång?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Elbilsstödet MÅSTE snabbt höjas till 100.000kr!
Varför inte 200.000 nu vi är i gång?
:lol: spot on liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av westerlu77 »

När man går in på Tesla och Tysklands hemsida, så går modell Y LR på 56990€, vilket motsvarar 582000:- Det är ganska mycket mindre pengar än svenska priser. Är det något man ska överväga?
stefank
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 sep 2021 10:05

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av stefank »

Zalman3 skrev:
Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/
Men det där är väl bara ett hypotetiskt scenario, vem i Tyskland har en begagnad bil de inte tagit ut bonusen på?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av mati »

stefank skrev:
Zalman3 skrev:
Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/
Men det där är väl bara ett hypotetiskt scenario, vem i Tyskland har en begagnad bil de inte tagit ut bonusen på?
Det kan vara så att bilen av olika anledningar inte har fått bonus tidigare.
Det är inte som i Sverige där bonusen betalas ut automatiskt. Den som vill ha bonusen i Tyskland måste genomgå en lång och komplicerad extremt byråkratisk ansökningsprocess, som alltid i Tyskland när man har med myndigheter att göra. Varje ansökan handläggs individuellt, man måste skicka med en massa papper som bevis att man är bonusberättigad. Detta ger utrymme för att inte alla får bonus, alla orkar kanske inte heller.
Begagnade bilar kan få bonus, men det ställs en himla massa krav på dem. Bilen får bl.a. inte vara äldre än 12 månader, försäljningspriset får inte övererstiga 80% av nypriset och bilen får inte ha gått mer än 1500 mil vid tidpunkten när ansökan lämnas in. Det sistnämnda måste intygas av en godkänd värderingsman.
Jag orkar inte läsa igenom alla sidor som beskriver processen, men jag skulle inte ge mig in på detta. Det är nog inte värt besväret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Import av elbil från Tyskland

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
stefank skrev:
Zalman3 skrev:
Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/
Men det där är väl bara ett hypotetiskt scenario, vem i Tyskland har en begagnad bil de inte tagit ut bonusen på?
Det kan vara så att bilen av olika anledningar inte har fått bonus tidigare.
Det är inte som i Sverige där bonusen betalas ut automatiskt. Den som vill ha bonusen i Tyskland måste genomgå en lång och komplicerad extremt byråkratisk ansökningsprocess, som alltid i Tyskland när man har med myndigheter att göra. Varje ansökan handläggs individuellt, man måste skicka med en massa papper som bevis att man är bonusberättigad. Detta ger utrymme för att inte alla får bonus, alla orkar kanske inte heller.
Begagnade bilar kan få bonus, men det ställs en himla massa krav på dem. Bilen får bl.a. inte vara äldre än 12 månader, försäljningspriset får inte övererstiga 80% av nypriset och bilen får inte ha gått mer än 1500 mil vid tidpunkten när ansökan lämnas in. Det sistnämnda måste intygas av en godkänd värderingsman.
Jag orkar inte läsa igenom alla sidor som beskriver processen, men jag skulle inte ge mig in på detta. Det är nog inte värt besväret.
Tyskarna excellerar verkligen i detta. Hur kan det vara såhär? Borde finnas stor marknad för tjänster att hjälpa folk att hantera myndighetskontakter.
Skriv svar