https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sla-till/Är det med andra ord fritt fram att köra ned till Tyskland och hämta ut en tokbillig miljöbil? Tyvärr är det inte så enkelt. För att man som privatperson ska få ta del av miljöbonusen gäller det att bilen registreras i Tyskland. Dessutom måste bilen vara fortsatt registrerad i minst sex månader. För någon som inte bor i Tyskland blir det därmed snudd på omöjligt att ta del av bonusen för en nybil.
Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen.
Uppfyller bilen samtliga krav kan man ta del av miljöbonusen för bilar i prisklassen mellan 40 000 och 65 000 Euro, det vill säga 7 500 Euro för el- och vätgasbilar eller 5 625 Euro för laddhybrider. Samtidigt gäller att bilen (även efter importen till Sverige) måste vara registrerad i minst sex månader på den personen som söker miljöbidraget, annars blir man i värsta fall återbetalningsskyldig.
Man söker bidraget via en onlineformulär på bafa.de, där man även hittar en lista över de bilarna som är bidragsberättigade.
Lista med 307 elfordon i Tyskland.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129