Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Jag har spenderat de senaste veckorna med att provköra och få offerter på finansiell leasing för diverse elbilar (samt en pluginhybrid från Merca med lång räckvidd).
Tänkte att jag kunde dela med mig ifall det är fler som är i samma sits som jag. Jag har ett eget AB och kör ca 2800 mil om året i tjänsten (90% motorväg). Om ni vill testa med egna siffror kan ni spara en kopia på filen.
Ser ni några fel så säg till!
Annars, håll till godo!
Tänkte att jag kunde dela med mig ifall det är fler som är i samma sits som jag. Jag har ett eget AB och kör ca 2800 mil om året i tjänsten (90% motorväg). Om ni vill testa med egna siffror kan ni spara en kopia på filen.
Ser ni några fel så säg till!
Annars, håll till godo!
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Kör du bara korta sträckor? Annars är ju plugin inte mkt att ha.
Vissa går ju heller inte köra på el i motorvägshastighet.
Om du kör längre sträckor bör du faktorera in laddnätverk också. Vad de kostar dels i tid, dels i kWh-pris.
Vissa går ju heller inte köra på el i motorvägshastighet.
Om du kör längre sträckor bör du faktorera in laddnätverk också. Vad de kostar dels i tid, dels i kWh-pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Mm laddnätverk är en stor fördel för Tesla, men jag kommer inte åka tillräckligt många långa sträckor för att det ska vara en dealbreaker. Den kommer 95% av tiden användas till och från jobbet
Mm laddnätverk är en stor fördel för Tesla, men jag kommer inte åka tillräckligt många långa sträckor för att det ska vara en dealbreaker. Den kommer 95% av tiden användas till och från jobbet
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Har du testat "Teslakalkylen"?
Den gör i princip alla de beräkningar du har i ditt ark:
https://teslakalkylen.com/
Funkar för alla bilar, inte bara Tesla
/fth
Den gör i princip alla de beräkningar du har i ditt ark:
https://teslakalkylen.com/
Funkar för alla bilar, inte bara Tesla

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Ha! Ja då har jag spenderat lite tid i onödan dåfth skrev:Har du testat "Teslakalkylen"?
Den gör i princip alla de beräkningar du har i ditt ark:
https://teslakalkylen.com/
Funkar för alla bilar, inte bara Tesla![]()
/fth

Försökte bygga samma konfiguration i deras verktyg och fick inte riktigt samma resultat. får undersöka närmare ikväll
https://teslakalkylen.com/view?id=5f3bc ... 0007e3f5dd
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Jag har räknat på ca 5 mil el och 0,6l/mil med förbränningsmotor.tor-ake skrev:Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Ska kolla kupevärmning på el! Tror det är det, men ska dubbelkolla, tack för tipset.
Det som talar för mercan, förutom priset, är bättre byggkvalitet samt lane change assist vilket skulle kosta 70tkr extra på teslan. Jag ska pendla till Stockholm så allt som underlättar i köer premieras högt.
Det som talar emot är att det troligen är roligare att äga en Tesla med alla uppdateringar osv som kommer.
Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Efter att ha provsuttit alla modeller, samt åkt i en av modellerna, så en slutsats är att tesla har väääldigt plastig känsla över allt.mrmattsson skrev:Jag har räknat på ca 5 mil el och 0,6l/mil med förbränningsmotor.tor-ake skrev:Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Ska kolla kupevärmning på el! Tror det är det, men ska dubbelkolla, tack för tipset.
Det som talar för mercan, förutom priset, är bättre byggkvalitet samt lane change assist vilket skulle kosta 70tkr extra på teslan. Jag ska pendla till Stockholm så allt som underlättar i köer premieras högt.
Det som talar emot är att det troligen är roligare att äga en Tesla med alla uppdateringar osv som kommer.
Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Om du nu är fokuserad på ekonomin i det hela så bör du nog satsa på en ren elbil åtminstone.
Andrahandsvärdet om tre år lär vara betydligt bättre.
Du kommer troligen köra mer också, och känna dig begränsad med en plugin som man måste koppla in jämt och ständigt.
Andrahandsvärdet om tre år lär vara betydligt bättre.
Du kommer troligen köra mer också, och känna dig begränsad med en plugin som man måste koppla in jämt och ständigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.fth skrev:Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!![]()
/fth
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Den skulle väl iofs vara nere på 0.0L/mil om du körde på el?Gargamel skrev:Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.fth skrev:Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!![]()
/fth
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Max 5 mil, kanske.fth skrev:Den skulle väl iofs vara nere på 0.0L/mil om du körde på el?Gargamel skrev:Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.fth skrev:Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!![]()
/fth
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
/fth
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Låter ju helt sjukt, 5 mil, typ 10kWh, 5 timmar? Går det bara att ladda med typ 8A enfas?Gargamel skrev:Max 5 mil, kanske.
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
Att stryka hybriden från TS lista känns ju ännu mer rätt

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Tror den laddas med med typ 7kW, från cirka 12% till "fullt" (vad nu det är i % för bilen vet jag inte) skulle ta cirka 4 timmar när jag provade på en donken.fth skrev:Låter ju helt sjukt, 5 mil, typ 10kWh, 5 timmar? Går det bara att ladda med typ 8A enfas?Gargamel skrev:Max 5 mil, kanske.
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
Att stryka hybriden från TS lista känns ju ännu mer rätt![]()
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Brukar väl ladda med 16A enfas, så 3,7kw. Sen lite förluster på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Har du barn?mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa: https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Yes jag har två småbarn. Bilen kommer att användas till att skjutsa dem till förskolan för att sedan åka vidare till jobbet i Sthlm. Vi har en större opel astra som används vid längre resor eller om vi behöver packa med massa grejer. Ska få låna hem mercan på fredag för att testa ordentligt om barnstolar får platsSwedishAdvocate skrev:Har du barn?mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa: https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
Håller med om att miljö är viktigt, och jag vill ha en elbil eller mycket bensinsnål bil delvis av den anledningen.
taliz skrev:"Om du nu är fokuserad på ekonomin i det hela så bör du nog satsa på en ren elbil åtminstone.
Andrahandsvärdet om tre år lär vara betydligt bättre.
Du kommer troligen köra mer också, och känna dig begränsad med en plugin som man måste koppla in jämt och ständigt."
Andrahandsvärdet är något jag inte riktigt tänkt på. Har räknat med att bilen ska minska till 50% efter 8000 mil och tre år oavsett EV eller PHEV. Menar du att EVs minskar mindre i värde? Om ja, tror du att det håller i sig om tre år också?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Många (inklusive jag) tror att den pågående omställningen till elbilar oundvikligen leder till att andrahandsvärdet för fossilbilar kommer att rasa de närmaste åren.mrmattsson skrev:Menar du att EVs minskar mindre i värde? Om ja, tror du att det håller i sig om tre år också?
I takt med att nya elbilar närmar sig fossiler i pris och fler och fler elbilar kommer ut på begagnatmarknaden minskar efterfrågan för fossiler, frågan är förstås hur fort detta går, men att det kommer att ske är nog tämligen klart.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
En Model 3 med dragkrok kan ju lösa även det...tor-ake skrev:.../ Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3! /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 aug 2020 14:01
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Senast redigerad av mrmattsson, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Jag har satt högre (el egentligen lägre) "värdeminskningskoefficient" på Hyundai och Kia än TM3: ~0,88 vs 0,91.
På Zoe och Leaf har jag satt 0,85, och på fossilbilar har jag satt 0,82-0,83.
Formeln är helt enkelt nypris*(koefficient^år), detta för att få en jättegrov hum om hur andrahandspriset slår efter ett antal år (fler än tre).
(Koefficienten chansade jag fram mha begagnatpriser och fingret i luften. Samt lite god vilja märkesmässigt för att kunna visa för sambon att det kanske finns ekonomi i det ganska snabbt
)
På Zoe och Leaf har jag satt 0,85, och på fossilbilar har jag satt 0,82-0,83.
Formeln är helt enkelt nypris*(koefficient^år), detta för att få en jättegrov hum om hur andrahandspriset slår efter ett antal år (fler än tre).
(Koefficienten chansade jag fram mha begagnatpriser och fingret i luften. Samt lite god vilja märkesmässigt för att kunna visa för sambon att det kanske finns ekonomi i det ganska snabbt

-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Om du ska köra ca 50% av sträckan på bensin med Mercan så kanske det är bättre ur miljösynpunkt att köpa en gasbil (fordonsgas/biogas) istället...mrmattsson skrev:Yes jag har två småbarn. Bilen kommer att användas till att skjutsa dem till förskolan för att sedan åka vidare till jobbet i Sthlm. Vi har en större opel astra som används vid längre resor eller om vi behöver packa med massa grejer. Ska få låna hem mercan på fredag för att testa ordentligt om barnstolar får platsSwedishAdvocate skrev:Har du barn?mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa: https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
Håller med om att miljö är viktigt, och jag vill ha en elbil eller mycket bensinsnål bil delvis av den anledningen. /...
Tyvärr kan jag inte göra sådana 'miljöpåverkanskalkyler', men någon annan här kanske är duktig på det...
Den här verkar ju jämförbar med Mercan och kostar 'bara' från 250K...
https://www.skoda.se/modeller/scala/scala-g-tec
Som jag förstår det så kommer i princip 100% av den (metan)gas som tankas i fordon idag från återvunnet biologiskt avfall.
Har av ekonomiska skäl själv gasbil (en beg. ~2015 Golf kombi). Har just nu tyvärr inte råd med en Tesla 3… Det enda som är, är att det kan bli beläggningar i bensinsystemet om man som jag i princip endast kör bilen på gas. Det jag gör för att kontrollera så att det inte uppstår är att typ en gång i månaden kontrollera att bilen drar jämnt vid fullgasacceleration med varm motor på tvåans växel. Gör den det finns det inga beläggningar i bensinsystemet och då är det lugnt iallafall en dryg månad till.
Och skulle det uppstå beläggningar i bensinsystemet på en gasbil så finns det en bränsletillsats som man kan hälla i tanken, så det är heller ingen big deal...
Men sett ur miljösynpunkt är ju ren eldrift överlägset jämfört med fordonsgas/biogas...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Vid besiktning av gasbil tillkommer även en kostnad för inspektion av gassystemet. I praktiken görs detta av bilverkstan vid service. Då får man ett intyg som är giltigt hos bilprovningen i 18 månader. Har för mig att detta kostade ca 800:- nu senast jag gjorde det hos VW i Malmö i våras...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting