Sida 1 av 2
Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 14:10
av mrmattsson
Jag har spenderat de senaste veckorna med att provköra och få offerter på finansiell leasing för diverse elbilar (samt en pluginhybrid från Merca med lång räckvidd).
Tänkte att jag kunde dela med mig ifall det är fler som är i samma sits som jag. Jag har ett eget AB och kör ca 2800 mil om året i tjänsten (90% motorväg). Om ni vill testa med egna siffror kan ni spara en kopia på filen.
Ser ni några fel så säg till!
Annars, håll till godo!
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 14:17
av taliz
Kör du bara korta sträckor? Annars är ju plugin inte mkt att ha.
Vissa går ju heller inte köra på el i motorvägshastighet.
Om du kör längre sträckor bör du faktorera in laddnätverk också. Vad de kostar dels i tid, dels i kWh-pris.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 14:33
av mrmattsson
Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Mm laddnätverk är en stor fördel för Tesla, men jag kommer inte åka tillräckligt många långa sträckor för att det ska vara en dealbreaker. Den kommer 95% av tiden användas till och från jobbet
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 14:35
av fth
Har du testat "Teslakalkylen"?
Den gör i princip alla de beräkningar du har i ditt ark:
https://teslakalkylen.com/
Funkar för alla bilar, inte bara Tesla
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 14:49
av mrmattsson
fth skrev:Har du testat "Teslakalkylen"?
Den gör i princip alla de beräkningar du har i ditt ark:
https://teslakalkylen.com/
Funkar för alla bilar, inte bara Tesla
/fth
Ha! Ja då har jag spenderat lite tid i onödan då
Försökte bygga samma konfiguration i deras verktyg och fick inte riktigt samma resultat. får undersöka närmare ikväll
https://teslakalkylen.com/view?id=5f3bc ... 0007e3f5dd
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 17:06
av tor-ake
mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 18:32
av mrmattsson
tor-ake skrev:mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Jag har räknat på ca 5 mil el och 0,6l/mil med förbränningsmotor.
Ska kolla kupevärmning på el! Tror det är det, men ska dubbelkolla, tack för tipset.
Det som talar för mercan, förutom priset, är bättre byggkvalitet samt lane change assist vilket skulle kosta 70tkr extra på teslan. Jag ska pendla till Stockholm så allt som underlättar i köer premieras högt.
Det som talar emot är att det troligen är roligare att äga en Tesla med alla uppdateringar osv som kommer.
Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 18:44
av Gargamel
mrmattsson skrev:tor-ake skrev:mrmattsson skrev:Mercan (a250e) kör ca 7,5 mil på el, i hastigheter upp till 140km/h. Det är därför jag tog med den för att den faktiskt går att köra rätt mycket på el.
Hoppas du inte tror att den skall gå att både köra 140 *och* 7,5 mil. WLTP motsvarar typ 85km/h med många bilar. Om man ligger på motorväg i 120+km/h så kanske man kan gissa på att den kommer 4-5 mil.
Ta också reda på om bilen i fråga kan värma kupén på höst/vinter/vår utan att starta förbränningsmotorn. Annars kan det bli en avsevärd fossilbränsleförbrukning i alla fall, trots att det såg bra ut på papperet.
Jag har räknat på ca 5 mil el och 0,6l/mil med förbränningsmotor.
Ska kolla kupevärmning på el! Tror det är det, men ska dubbelkolla, tack för tipset.
Det som talar för mercan, förutom priset, är bättre byggkvalitet samt lane change assist vilket skulle kosta 70tkr extra på teslan. Jag ska pendla till Stockholm så allt som underlättar i köer premieras högt.
Det som talar emot är att det troligen är roligare att äga en Tesla med alla uppdateringar osv som kommer.
Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Efter att ha provsuttit alla modeller, samt åkt i en av modellerna, så en slutsats är att tesla har väääldigt plastig känsla över allt.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 18:51
av fth
mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 18:56
av taliz
Om du nu är fokuserad på ekonomin i det hela så bör du nog satsa på en ren elbil åtminstone.
Andrahandsvärdet om tre år lär vara betydligt bättre.
Du kommer troligen köra mer också, och känna dig begränsad med en plugin som man måste koppla in jämt och ständigt.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 18:58
av Gargamel
fth skrev:mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.
/fth
Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:02
av fth
Gargamel skrev:fth skrev:mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.
/fth
Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
Den skulle väl iofs vara nere på 0.0L/mil om du körde på el?
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:04
av Gargamel
fth skrev:Gargamel skrev:fth skrev:mrmattsson skrev:Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Jag själv skulle stryka hybriden från listan, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande.
/fth
Bara att titta på kia optima phev:en jag har som hyrbil tills jag får min EQC.
bilen säger medelföbrukning 0.65L/mil. Skulle säkert vara nere på 0.5 och bilen slapp släpa på extra motor och batterierna.
Den skulle väl iofs vara nere på 0.0L/mil om du körde på el?
/fth
Max 5 mil, kanske.
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:09
av fth
Gargamel skrev:Max 5 mil, kanske.
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
Låter ju helt sjukt, 5 mil, typ 10kWh, 5 timmar? Går det bara att ladda med typ 8A enfas?
Att stryka hybriden från TS lista känns ju ännu mer rätt
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:11
av Gargamel
fth skrev:Gargamel skrev:Max 5 mil, kanske.
Kan ej ladda hemma, tar 5 timmar att ladda fullt, och laddar knappt när man kör.
Låter ju helt sjukt, 5 mil, typ 10kWh, 5 timmar? Går det bara att ladda med typ 8A enfas?
Att stryka hybriden från TS lista känns ju ännu mer rätt
/fth
Tror den laddas med med typ 7kW, från cirka 12% till "fullt" (vad nu det är i % för bilen vet jag inte) skulle ta cirka 4 timmar när jag provade på en donken.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:15
av taliz
Brukar väl ladda med 16A enfas, så 3,7kw. Sen lite förluster på det...
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 19:17
av SwedishAdvocate
mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Har du barn?
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa:
https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 20:21
av mrmattsson
SwedishAdvocate skrev:mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Har du barn?
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa:
https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
Yes jag har två småbarn. Bilen kommer att användas till att skjutsa dem till förskolan för att sedan åka vidare till jobbet i Sthlm. Vi har en större opel astra som används vid längre resor eller om vi behöver packa med massa grejer. Ska få låna hem mercan på fredag för att testa ordentligt om barnstolar får plats
Håller med om att miljö är viktigt, och jag vill ha en elbil eller mycket bensinsnål bil delvis av den anledningen.
taliz skrev:
"Om du nu är fokuserad på ekonomin i det hela så bör du nog satsa på en ren elbil åtminstone.
Andrahandsvärdet om tre år lär vara betydligt bättre.
Du kommer troligen köra mer också, och känna dig begränsad med en plugin som man måste koppla in jämt och ständigt."
Andrahandsvärdet är något jag inte riktigt tänkt på. Har räknat med att bilen ska minska till 50% efter 8000 mil och tre år oavsett EV eller PHEV. Menar du att EVs minskar mindre i värde? Om ja, tror du att det håller i sig om tre år också?
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 20:28
av fth
mrmattsson skrev:Menar du att EVs minskar mindre i värde? Om ja, tror du att det håller i sig om tre år också?
Många (inklusive jag) tror att den pågående omställningen till elbilar oundvikligen leder till att andrahandsvärdet för fossilbilar kommer att rasa de närmaste åren.
I takt med att nya elbilar närmar sig fossiler i pris och fler och fler elbilar kommer ut på begagnatmarknaden minskar efterfrågan för fossiler, frågan är förstås hur fort detta går, men att det kommer att ske är nog tämligen klart.
/fth
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 20:52
av tor-ake
Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 20:57
av SwedishAdvocate
tor-ake skrev:.../ Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3! /...
En Model 3 med dragkrok kan ju lösa även det...
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 20:58
av mrmattsson
tor-ake skrev:Nu har jag kollat lite på din kalkyl - det är 650kr per månad netto mellan A250e och Model 3 (SR+) - för mig är det en no brainer. Dessutom bygger de där 650kr på att du verkligen kan köra 50% av alla mil på el (typ). Om det visar sig att du behöver tanka lite mer, säg att snittförbrukningen istället blir 0,49l/mil, vilket jag inte finner osannolikt om du måste köra mycket motorväg och har bråttom, då är istället Model 3 billigare.
Och roligare på alla sätt som räknas.
Men bakluckan är ju en nackdel förstås om man vill frakta en frysbox eller tvättmaskin. Dock går en 60" platt-teve med kartong in liggande i model 3!
Gällande andrahandsvärdet var det helt galet på både elbilar *och* plug-in innan corona. Jag skulle inte räkna med att man får loss en 3 år/8000 mil begagnad Model 3 för halva nyvärdet dvs styvt 250-300'. Snarare 350-400', men den som lever får se.
Du har bra poänger. Tack för input! Vi har som sagt en större bil om det behövs, detta blir mest transportbil till jobbet (och lämning på förskola).
Okej en sista grej som gör att jag inte riktigt kan släppa taget om mercan... Lane change assist verkar så sjukt smidigt! Blinka så byter bilen fil själv när det är grönt. Tar ju bort hela stressmomentet som kommer med körning i rusningstid? Jag har dock inte provat det själv än - är det någon som vet ifall det är något att hänga upp sig på?
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 21:01
av mastodontfilmsmats
Jag har satt högre (el egentligen lägre) "värdeminskningskoefficient" på Hyundai och Kia än TM3: ~0,88 vs 0,91.
På Zoe och Leaf har jag satt 0,85, och på fossilbilar har jag satt 0,82-0,83.
Formeln är helt enkelt nypris*(koefficient^år), detta för att få en jättegrov hum om hur andrahandspriset slår efter ett antal år (fler än tre).
(Koefficienten chansade jag fram mha begagnatpriser och fingret i luften. Samt lite god vilja märkesmässigt för att kunna visa för sambon att det kanske finns ekonomi i det ganska snabbt

)
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 21:19
av SwedishAdvocate
mrmattsson skrev:SwedishAdvocate skrev:mrmattsson skrev:.../ Riktigt svårt det här. Alla inputs är välkomna!
Har du barn?
Är miljöhänsyn något som kan spela in i ditt val?
Som jag förstår det är klimatforskarna nu tyvärr eniga om att läget är mycket allvarligt och att tiden snabbt håller på att rinna ut ifall vi ska kunna rädda kvar ett klimat som det vi har idag…
Källa:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
Notera att den artikeln ovan nu är snart två år gammal (!)…
Det börjar nu även komma rapporter om att det tyvärr mycket väl kan vara för sent att rädda landisen på Grönland…
Källa:
https://edition.cnn.com/2020/08/14/weat ... index.html
Yes jag har två småbarn. Bilen kommer att användas till att skjutsa dem till förskolan för att sedan åka vidare till jobbet i Sthlm. Vi har en större opel astra som används vid längre resor eller om vi behöver packa med massa grejer. Ska få låna hem mercan på fredag för att testa ordentligt om barnstolar får plats
Håller med om att miljö är viktigt, och jag vill ha en elbil eller mycket bensinsnål bil delvis av den anledningen. /...
Om du ska köra ca 50% av sträckan på bensin med Mercan så kanske det är bättre ur miljösynpunkt att köpa en gasbil (fordonsgas/biogas) istället...
Tyvärr kan jag inte göra sådana 'miljöpåverkanskalkyler', men någon annan här kanske är duktig på det...
Den här verkar ju jämförbar med Mercan och kostar 'bara' från 250K...
https://www.skoda.se/modeller/scala/scala-g-tec
Som jag förstår det så kommer i princip 100% av den (metan)gas som tankas i fordon idag från återvunnet biologiskt avfall.
Har av ekonomiska skäl själv gasbil (en beg. ~2015 Golf kombi). Har just nu tyvärr inte råd med en Tesla 3… Det enda som är, är att det kan bli beläggningar i bensinsystemet om man som jag i princip endast kör bilen på gas. Det jag gör för att kontrollera så att det inte uppstår är att typ en gång i månaden kontrollera att bilen drar jämnt vid fullgasacceleration med varm motor på tvåans växel. Gör den det finns det inga beläggningar i bensinsystemet och då är det lugnt iallafall en dryg månad till.
Och skulle det uppstå beläggningar i bensinsystemet på en gasbil så finns det en bränsletillsats som man kan hälla i tanken, så det är heller ingen big deal...
Men sett ur miljösynpunkt är ju ren eldrift överlägset jämfört med fordonsgas/biogas...
Re: Totalkostnadsjämförelse vid eget företag
Postat: 18 aug 2020 21:23
av SwedishAdvocate
Vid besiktning av gasbil tillkommer även en kostnad för inspektion av gassystemet. I praktiken görs detta av bilverkstan vid service. Då får man ett intyg som är giltigt hos bilprovningen i 18 månader. Har för mig att detta kostade ca 800:- nu senast jag gjorde det hos VW i Malmö i våras...