5 elbilar på 1 dag

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

5 elbilar på 1 dag

Inlägg av taliz »

Hade min M3P på service igår och passade då på att köra nya S och X LR, båda med cream-interiör.
När servicen var klar tänkte jag att det kunde vara kul att prova konkurrenterna med dem i färskt minne.
Svängde inom Audi först där jag fick låna en fullsmetad étron 55(pris 1,2+ mille).
Efter det drog jag till Mercedes och testade en EQC, 1886-varianten.

Nedan rate'ar jag olika punkter från bäst till sämst. Inkluderar min egen M3P.

Bromsar:
1) Model 3(duh)
2) étron(bra bett trots enorm tyngd)
3) EQC(lite mindre tung än étron men kändes inte riktigt lika skarpa)
4) Model S(ok)
5) Model X(tuuuuung)

Sikt:
1) Model 3 & X, grymt med stor vindruta i båda
2) EQC(nog nästan lika liten ruta som étron, men mkt närmare och mer upprätt vilket gör stor skillnad) och S(instrumentbrädan tar plats)
3) etron(som ett brevinkast långt fram, katastrof)

Inredning:
1) EQC(rosa luftblås kändes pråligt, men i övrigt mysigt och ombonat)
2) Model 3(cleant, luftigt och modernt)
3) Model X(luftigt och modernt)
4) Model S(som ovan men lite mer instängt)
5) étron(hårt, mörkt, instängt och deprimerande)

Fjädring:
1) EQC(mkt komfortabel men gick ändå bra att svänga med)
2) Model 3(överlägset sportigast, sämst om man är ute efter mest komfort)
3) étron(slukade det mesta även om skarvar kändes en del, rullade dock på 21")
4) Model X(bekväm, men mindre stabil än ovan)
5) Model S(ungefär som ovan, mer stabil men gick lite hårdare över skarvar)

Stereo:
1) Model 3(rent och bra tryck)
2) Model X(som ovan men inte riktigt lika skarpt)
3) EQC(rent men inte så bra tryck) & Model S(lite klenare än ovan)
4) Audi(klent, burkigt och orent ljud, särskilt basen)

Stolar:
1) Model 3(mjuka och rymliga) & EQC(lite mindre och hårdare men mkt bättre sidostöd)
2) Model X(rymliga men inte lika mjuka och bekväma som 3an)
3) Model S(lite för små, mina skuldror tar emot)
4) étron(som en träbänk)

Infotainment:
1) Model 3(stor tydlig skärm placerad högt upp med mkt trevlig mjukvara)
2) S & X(skärmen placerad lägre)
3) EQC(små skärmar, men placerade högre upp än étron, trevligare mjukvara med)
4) étron(små skärmar placerade långt ner ned, konstig vinkel på den framför ratten, väldigt grådassig och tråkig grafik)

Buller:
1) EQC(lite bättre än étron, och framförallt inget störande motorljud)
2) Model S & étron(bättre i 130+, men störigt tjutande motorer i lägre fart)
3) Model X(en hel del vindljud)
4) Model 3(mest däckljud)

Körkänsla:
1) Model 3(en ulv i fårakläder)
2) EQC(kändes mer som en bil än SUV)
3) Model S(för stor ratt och lång och bred som en finlandsfärja)
4) Model X(alldeles för stor)
5) étron(kändes väldigt väldigt tung, hög och klumpig)

Mest förvånande var nog hur mkt jag gillade EQC. Även att étron inte var så komfortabel som jag väntat mig. Åkkomfort skiljer inte mkt mot nya S och X IMO(över 150kmh var den dock betydligt tystare, men S och X har bekvämare stolar och "går mjukare"). Ordet "stram" summerar nog étrons komfort.
Tråkigt också med startknappar i étron och EQC. Särskilt étron kändes väldigt mkt konverterad avgasbil med gigantisk växelväljare(EQC har ju likadan som Tesla, rattspak). Bra att de har 360-kameror, men skärmarna är alldeles för små i båda. EQC hade en knapp för dragkrok som jag förstås kände mig tvungen att prova, najs.

Efter jag kört étron och jag satte mig i min M3P och tryckte på gasen kunde jag inte undvika att flina ordentligt, herrejävlar vad efter Audi är.
Men efter EQC kände jag att den faktiskt lockade lite. Mercedes kunde alltså överraska.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Re: 5 elbilar på 1 dag

Inlägg av d3marcus »

Kul med test. Ang. infotainment tycker jag Tesla är högst medelmåttig funktionsmässigt. Spotifyklienten är buggig och saknar simpla funktioner som att ladda ner spellistor och att låta passageraren lägga till låtar i spellistor. Navigationen saknar basala funktioner som waypoints, fartkameror och trafikdata det går att lita på. Finns heller ingen användardata om hinder på vägen som Waze har (dvs. alla bilar som erbjuder CarPlay, Android Auto). Kopplar du in en telefon går det inte att leta efter låtar på skärmen utan du måste ta upp telefonen (olagligt i Sverige). Röststyrningen ligger år efter de bilar som kör Android.
Stevvee

5 elbilar på 1 dag

Inlägg av Stevvee »

Växelväljaren i Teslan är väll väldigt väldigt mycket från fossilbilarna...

Men kul att läsa din recension.
Angående stereo, körde du alla på internetradio eller FM ?
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Tack för att du delar. Rolig läsning.
Buller punkten där du rankade M3 i botten är det som jag är mest missnöjd med i M3. Infotainmentsystem gillar jag bättre än alla andra jag testat (även om det saknas många av alla möjliga bilar)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Så bra att du är nöjd med din M3, överraskande ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Tack för du delar, roligt med. Självklart är en del av punkterna dina synpunkter och fair nog med det - sånt vill det alltid vara 8-)

Jag tycker t.ex att Model 3 är lite slö jämfört när jag kör min P90D :lol:

Men allt i allt objektivt sett så är det väl helt ok första ”ordentliga” elbilar som Audi och Mercedes har gjort?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Så bra att du är nöjd med din M3, överraskande ;)
Faktiskt. Efter över ett år med den är man ju vand vid allt bra och allt mindre bra. Det var helt otroligt uppfriskande att känna sig som att man satte sig i världens bästa bil igen.
Körde runt på chill nån vecka innan och var allmänt less, men efter étron drog jag på så både jag och däcken skrek. Yeeeehaaaa! :lol:

Jag hade ärligt talat trott att jag skulle få äta min hatt när det gällde étron(jag har ju bashat den en hel del...).
Har ju läst här om hur otroligt komfortabel den är, hur väl ihopskruvad och premium den känns etc.
Jag tänkte ahhhh... en luftfjädrad fåtölj att bara flyyyyta iväg med.
Men icke. Det var som att förvänta sig en härlig kurvig blondin, men mötas av en hård, läderklädd, skäggig tysk herre.
En träbänk monterad på en stridsvagn. Dessutom var det den enda bilen med skrammel från interiören.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

Kul metod och tack för du delar med dig!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

Jag gillar både S, X och 3:an.
Vill ha en X men landar nog in på en Model Y. Min S älskar jag!

Etron var bekväm men det saknades klipp och den är lite för tysk. :)

Men inredningen, det är märkligt med mönstrat trä i amerikanska bilar. Jag kan tänka mig både vitt och svart (som idag). Men en bil med crémefärgad inredning och ekpaneler går bort direkt. Känns som de får sämre andrahandsvärde? Säljer den kombinationen i Europa?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

taliz skrev:
över 150kmh
Hej då körkort :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

nicklasandersson skrev:
Jag gillar både S, X och 3:an.
Vill ha en X men landar nog in på en Model Y. Min S älskar jag!

Etron var bekväm men det saknades klipp och den är lite för tysk. :)

Men inredningen, det är märkligt med mönstrat trä i amerikanska bilar. Jag kan tänka mig både vitt och svart (som idag). Men en bil med crémefärgad inredning och ekpaneler går bort direkt. Känns som de får sämre andrahandsvärde? Säljer den kombinationen i Europa?
Vettefasiken. Hade den inställning också att det var gubbigt och fult men när jag provkörde model x med den kombon så blev jag rätt glatt överraskad. Kändes väldigt luftigt och fräscht och framförallt reptåligt i jämförelse med pianon. Frun vägrade dock så black is the new black, again. Ogillar verkligen den default blanka ådrade svarta. :/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag älskar att läsa såna här tester av verkliga människor med "rätt" referensramar :-)

Dock lite smolk i glädjebägaren, kan du inte fixa din autocorrect eller vad det är så att vi som kan franska inte sätter kaffet i vrångstrupet i varannat stycke? En "étron" är en sådan som kommer ut från "la derrière". :ugeek:

//oh la la
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
dfa

Inlägg av dfa »

taliz skrev:
Jag hade ärligt talat trott att jag skulle få äta min hatt när det gällde e-tron(jag har ju bashat den en hel del...).
Har ju läst här om hur otroligt komfortabel den är, hur väl ihopskruvad och premium den känns etc.
Jag tänkte ahhhh... en luftfjädrad fåtölj att bara flyyyyta iväg med.
Intressant. Har fått min e-tron nu och det är precis min upplevelse som du beskriver. Den är fantastiskt komfortabel och tyst jämfört med med vår TM3. Körde 100 mil motorväg och det är som att segla iväg med ett hangarfartyg.
Fast igentligen så är det ju två helt olika typer av bilar, så jag tycker att alla jämförelser haltar och det handlar väl rätt mycket om vad man har för personliga preferenser. Man kan ju inte beskylla e-tron för att vara sportig, ha bra vägkänsla eller vara snabb (fast det tror jag inte den har som ambition att vara)
Till TM3:ans fördel så får man ju även säga räckvidd, SuC nätverket, och att Audis MMI känns som något från 1990 i jämförelse.

Men som sagt, det är olika bilar och vi har olika smak.

Tråkig - Diskret
Dålig vägkänsla - Tyst
Gungig - Komfortabel
Tysk - Kvalitativ

Välj själv vilken fot du vill stå på :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
Men allt i allt objektivt sett så är det väl helt ok första ”ordentliga” elbilar som Audi och Mercedes har gjort?
Start/stoppknapp är enligt mig en irriterande brist och tecken på att de inte gjort det "ordentligt".
För vad är det som skall starta/stoppa egentligen? I en avgasbil med endast ett litet 12v batteri är det förstås obra om instrumentering/infotainment etc är igång utan att motorn är det. Men i en elbil med enormt batteri gör det ju ingen skada.

Polestar har till skillnad från Mercedes och Audi faktiskt gjort hemläxan ordentligt. Tryck på bromsen, i med drive och kör...
(Hoppas kunna testa den snart)

Förövrigt lyckades jag först inte komma in i Model X. Gick nära med fobben, dörren öppnades inte... tryckte på fobben... dörren öppnades ändå inte. Fick fråga.. "tryck 2ggr på fobben".
Man vänjer sig snabbt med Model 3. :lol:

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Credde skrev:
Start/stoppknapp är enligt mig en irriterande brist och tecken på att de inte gjort det "ordentligt".
För vad är det som skall starta/stoppa egentligen? I en avgasbil med endast ett litet 12v batteri är det förstås obra om instrumentering/infotainment etc är igång utan att motorn är det. Men i en elbil med enormt batteri gör det ju ingen skada.

Polestar har till skillnad från Mercedes och Audi faktiskt gjort hemläxan ordentligt. Tryck på bromsen, i med drive och kör...
(Hoppas kunna testa den snart)

Förövrigt lyckades jag först inte komma in i Model X. Gick nära med fobben, dörren öppnades inte... tryckte på fobben... dörren öppnades ändå inte. Fick fråga.. "tryck 2ggr på fobben".
Man vänjer sig snabbt med Model 3. :lol:

Att man inte gjort precis samma sak som Tesla är alltså bevis för att man inte gjort hemläxan?

Har du aldrig kört en S/X förut eftersom du tror att det där är std-behavior för en X? Som default behöver man inte trycka på nån knapp. Det går dock att gå in i inställningarna och ändra det. Då kanske det blir "tryck 2 ggr på fobben", men det vet jag faktiskt inte.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

[quote="taliz"

Man vänjer sig snabbt med Model 3. :lol:[/quote]
Min Model X är inställd så att dörren öppnas automatiskt och sedan är det bara att trycka på bromsen så stängs dörren. Det går att välja hur man vill öppna dörrarna:
IMG_20200821_142235908.jpg
Gissar att bildörren på Model 3 inte öppnas automatiskt utan att du tar på dörren? Model X kan öppnas utan fob genom att trycka på dörrknappen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Gissar att bildörren på Model 3 inte öppnas automatiskt utan att du tar på dörren? Model X kan öppnas utan fob genom att trycka på dörrknappen.
Precis. Jag förväntade mig att dörren skulle öppnas automatiskt på X. Men det gjorde den inte. Inte heller låste den upp när jag tryckte på handtaget.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Att man inte gjort precis samma sak som Tesla är alltså bevis för att man inte gjort hemläxan?
Har du nått bättre förslag?

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Verdi skrev:
T.ex. "riktiga" dörrhandtag som på t.ex Polestar istället för Tesla's som går sönder. Skulle man ha kopierad den designed? :mrgreen:
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:

Finns massor av saker där Tesla inte är facit. Har räknat upp flera av de i Palladium-tråden.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
Precis. Jag förväntade mig att dörren skulle öppnas automatiskt på X. Men det gjorde den inte. Inte heller låste den upp när jag tryckte på handtaget.
Var fobben i närheten och inte blockerad av tex en telefon så ska Model X öppna dörren oavsett inställningar när du trycker till på dörrknappen. Gjorde den inte detta är det antingen så att bilen inte kände av fobben eller är det del på dörrknappen när man klickar till på den. Bilen räknas som upplåst när fobben är i närhet.

Jag har dock aldrig hört talas om att dörrknappen på Model X har gått sönder så detta skulle vara första gång om det bekräftas. Många tror att det är touchknappat på Model X men så är inte fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Finns massor av saker där Tesla inte är facit. Har räknat upp flera av de i Palladium-tråden.
Säkert. Men nu var det startknapp vi diskuterade.

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Om du läst provkörningen av ID3 i Vibilägare hade du fått förklaringen varför man har startknapp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Om du läst provkörningen av ID3 i Vibilägare hade du fått förklaringen varför man har startknapp.
Kan du sammanfatta?

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Kan du sammanfatta?
Jo de har knappen för att kunderna vill ha den, men det går att köra utan att trycka på knappen :)
Skriv svar