Kan Skoda Citigo E iV ladda med 2-fas?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Kan Skoda Citigo E iV ladda med 2-fas?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det framgår ingenstans, men klarar den 2-fas 16 A eller är det endast 1-fas laddning 7,4 kW?

Seat Mii är ju i grunden samma bil, kommer väl från VW e-up men denna Skoda har 36 kWh batteri.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kan Skoda Citigo E iV ladda med 2-fas?

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Det framgår ingenstans, men klarar den 2-fas 16 A eller är det endast 1-fas laddning 7,4 kW?

Seat Mii är ju i grunden samma bil, kommer väl från VW e-up men denna Skoda har 36 kWh batteri.
Alla tre bilarna är likadana AFAIK.
Dvs samtliga har numera 36,8kwh eller vad det nu är.
Borde ha samma laddare också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Kan Skoda Citigo E iV ladda med 2-fas?

Inlägg av ELA »

I instruktionsboken låter det som att det är enfas 32A men det står inte uttryckligen vad som gäller. Men tittar man i laddluckan så finns stift L1 och L2 men inte L3. Det behöver ju inte betyda något.
Min lånecitigo laddar bara med 16A, kan vara inställt så i bilen, och har bara 1-fassladd. Har inte försökt med appen än. Det blir på egna bilen som kommer på tisdag.
Är det 2*16A så vore det ju väldigt bra.

Jaha, nu får man skämmas, trodde jag hade allt klart för mig. Men provade med 3-faskabel. Då började den ladda med 7 kW. 2x16A. Den är 2-fas! Suveränt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan Skoda Citigo E iV ladda med 2-fas?

Inlägg av Bjelke »

ELA skrev:
I instruktionsboken låter det som att det är enfas 32A men det står inte uttryckligen vad som gäller. Men tittar man i laddluckan så finns stift L1 och L2 men inte L3. Det behöver ju inte betyda något.
Min lånecitigo laddar bara med 16A, kan vara inställt så i bilen, och har bara 1-fassladd. Har inte försökt med appen än. Det blir på egna bilen som kommer på tisdag.
Är det 2*16A så vore det ju väldigt bra.

Jaha, nu får man skämmas, trodde jag hade allt klart för mig. Men provade med 3-faskabel. Då började den ladda med 7 kW. 2x16A. Den är 2-fas! Suveränt.
Empirisk forskning ska inte underskattas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar