Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av [JM] »

https://www.nyteknik.se/premium/gemensa ... ag-7000058
Efter hot om lagstiftning från energiminister Anders Ygeman har laddbolagen nu lovat att presentera ett gemensamt betalsystem för elbilsladdning. Det kan komma att införas redan i början av nästa år.
Resultaten blev enligt Anders Ygeman att representanterna för laddleverantörerna ska presentera ett förslag på enhetlig betalningslösning på nästa möte om ett par månader. Aktörerna räknar därefter med att den ska ta ungefär ett kvartal att implementera, vilket i så fall skulle betyda i början av nästa år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av dd88 »

Åh nej, en svensk standard...

Det här borde lösas på internationell nivå, inte nationell.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Åh nej, en svensk standard...

Det här borde lösas på internationell nivå, inte nationell.
Exakt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av LarsL »

Så snart har vi ytterligare ett laddkort som måste med i bilen?
1998BF76-143A-49B5-BF1A-6735BA8F1ECF.jpeg
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av StefL »

Vad är det för fel med att använda samma "standard" som bensinmackarna kör med? Dvs betalning med valfritt betal/kreditkort...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av JoeMad »

StefL skrev:
Vad är det för fel med att använda samma "standard" som bensinmackarna kör med? Dvs betalning med valfritt betal/kreditkort...

...Och kanske införa ett krav på att visa priser?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

JoeMad skrev:
StefL skrev:
Vad är det för fel med att använda samma "standard" som bensinmackarna kör med? Dvs betalning med valfritt betal/kreditkort...

...Och kanske införa ett krav på att visa priser?
Det verkar vara helt omöjligt i samband med laddning. Jag förstår ärligt talat inte att det ens är tillåtet. Det måste ju i vanliga fall alltid framgå klart och tydligt vad en viss vara eller tjänst kostar. Men det är kanske inget lagkrav utan bara kutym att sätta prislappar på varorna man säljer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av olza »

Typ såhär?

'Bild
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av JoeMad »

olza skrev:
Typ såhär?

'Bild


Ja det där var ingen dum idé :lol:


Detta bör dock gälla även för laddning
https://www.hallakonsument.se/klaga-ang ... ionslagen/
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

olza skrev:
Typ såhär?
Nääää, det är för komplicerat, det går inte. Dessutom skulle det då vara möjligt för alla, även icke-elbilister, att jämföra priserna på ett enkelt sätt, vilket inte är önskvärt. Då skulle det nämligen komma fram att priserna skiljer sig våldsamt och att det dessutom är snordyrt att ladda hos vissa operatörer medan det är ganska billigt hos andra. Tänk om det hade funnits en sådan pristransparens. Då hade det kanske hänt en del på marknaden. Nej, det går inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
dd88 skrev:
Åh nej, en svensk standard...

Det här borde lösas på internationell nivå, inte nationell.
Exakt.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Först en nationell. Sen en europeisk. Och därefter kanske en eurasisk.

Don't let perfect be the enemy of good – eller vad det heter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av SwedishAdvocate »

olza skrev:
Typ såhär?

'Bild
...och för övrigt är jag inte så förtjust i OKQ8. Det är hälftenägt av militärdiktaturen Kuwait. (Ledtråd: Säg Q8 på engelska...). Preem gillar jag inte heller. Som jag förstår det så ägs det i praktiken av militärdiktaturen Saudiarabien.

IMO är fossila bränslen skit. Men om man måste föredrar jag Cirkle K.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
dd88 skrev:
Åh nej, en svensk standard...

Det här borde lösas på internationell nivå, inte nationell.
Exakt.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Först en nationell. Sen en europeisk. Och därefter kanske en eurasisk.

Don't let perfect be the enemy of good – eller vad det heter...
Så du menar att Sverige med sitt klena och halvdåliga laddnätverk ska leka besserwisser och skapa en egen standard som sedan ska exporteras till resten av Europa och världen? Sure. Jag har ju numera förstått att man i Sverige av någon anledning allt för ofta tycker att vi ska visa resten av världen hur man gör rätt. Men framförallt i samband med elbilar och laddinfra ska vi nog hålla käft och istället börja titta på de länder som har lyckats mycket bättre. Man behöver inte gå särskilt långt för att hitta dessa länder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av LarsL »

StefL skrev:
Vad är det för fel med att använda samma "standard" som bensinmackarna kör med? Dvs betalning med valfritt betal/kreditkort...
Det skulle innebära att Tesla skulle behöva ändra sitt system också? Det vill åtminstone inte jag göra då jag tycker att identifiering via kabeln är det bästa sättet att betala på.

Det Tesla och andra leverantör absolut skulle göra är att skylta tydligt med priset. Nu är ju iofs priset på tavlan vid bensinstationen inte det pris alla betalar då det finns kort eller avtal som ger rabatter.

Tesla är ju inte en offentlig laddstation så oavsett överenskommelse så kommer det inte gälla Superchargers så klart.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av MarkusL »

Finns det inte en klassisk historia kring dessa tankevurpor, typ:
”Vi har 12 olika system för betalning av elbilsladdning, vi borde utveckla ett gemensamt system!”
Resultat: det finns nu 13 olika system för betalning av elbilsladdning
Verdi

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av Verdi »

MarkusL skrev:
Finns det inte en klassisk historia kring dessa tankevurpor, typ:
”Vi har 12 olika system för betalning av elbilsladdning, vi borde utveckla ett gemensamt system!”
Resultat: det finns nu 13 olika system för betalning av elbilsladdning
Jo memen finns i den här tråden.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av MarkusL »

Verdi skrev:
MarkusL skrev:
Finns det inte en klassisk historia kring dessa tankevurpor, typ:
”Vi har 12 olika system för betalning av elbilsladdning, vi borde utveckla ett gemensamt system!”
Resultat: det finns nu 13 olika system för betalning av elbilsladdning
Jo memen finns i den här tråden.
Oj, läste inte hela tråden :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
StefL skrev:
Vad är det för fel med att använda samma "standard" som bensinmackarna kör med? Dvs betalning med valfritt betal/kreditkort...
Det skulle innebära att Tesla skulle behöva ändra sitt system också? Det vill åtminstone inte jag göra då jag tycker att identifiering via kabeln är det bästa sättet att betala på.

Det Tesla och andra leverantör absolut skulle göra är att skylta tydligt med priset. Nu är ju iofs priset på tavlan vid bensinstationen inte det pris alla betalar då det finns kort eller avtal som ger rabatter.

Tesla är ju inte en offentlig laddstation så oavsett överenskommelse så kommer det inte gälla Superchargers så klart.
Det finns nog inte många teslaägare som tycker att Teslas betalsystem är krångligt. Så sett finns inget som talar för att Tesla behöver ändra sitt system. Det är bra som det är. Och eftersom SuC ändå bara fungerar för Teslas egna bilar så ligger de helt utanför denna diskussion. Naturligtvis är det överlägset smidigast att bara koppla in bilen och resten sker automagiskt. Men det finns några fallgropar även med detta system. Hyr- och lånebilar kommer kanske inte vilja betala på det här sättet, och alla bilar kanske inte har stöd för detta rent tekniskt. Det måste alltså alltid gå att betala "vanligt". I Sverige är man ju van vid att betala med kort överallt och när man tankar. Men t.ex. i Tyskland är de flesta mackarna bemannade och man brukar betala i kassan, helst kontant. Precis som i vilken butik som helst som oftast inte accpeterar kortbetalning. Tänk vilken chock det blir för dem. De får anpassa sig ännu mer när det kommer till elbilsladdning. De flesta tyskar har inte ens ett kredikort. Dagens elbilsägare är ju troligen modernare och tekniskt intresserade, då är det inget större problem, men när den stora massan ska gå över till eldrift krävs det ett annat system som fungerar för alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av 12man »

Corona har förändrat mångas betalpreferenser i mest hela världen, inte bara i kronländer
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Men det finns några fallgropar även med detta system. Hyr- och lånebilar kommer kanske inte vilja betala på det här sättet, och alla bilar kanske inte har stöd för detta rent tekniskt.
Att det skulle vara ett problem för hyr- eller lånebilar köper jag inte alls. Det är ju en väldigt enkel sak att stämma av hur mycket kunden har laddat för under hyrestiden. Vid längre hyrestider hade det ju till och med gått att ansluta kundens kort till bilen direkt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av heldiggrisen »

Är det ens standard att alla elbilsproducenter kommunicerar fordonsindivid via ”kabeln”?
Om inte så måste man oavsett ha två system, en med kort på ”pumpen” eller identifiering via kabeln för de som kan, och har knutit ett kort till sitt fordon.
Vad förhindrar båda, så kan jag spärra identifiering via kabel om jag tex hyr ut bilen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Är det ens standard att alla elbilsproducenter kommunicerar fordonsindivid via ”kabeln”?
Nej. Inte än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Är det ens standard att alla elbilsproducenter kommunicerar fordonsindivid via ”kabeln”?
Nej. Inte än.
Jag trodde det fanns en standard för CCS men vi verkar redan ha två...

Autocharge och Plug and Charge/ISO 15118...

https://v2g-clarity.com/blog/autocharge ... 15118-pnc/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Är det ens standard att alla elbilsproducenter kommunicerar fordonsindivid via ”kabeln”?
Om inte så måste man oavsett ha två system, en med kort på ”pumpen” eller identifiering via kabeln för de som kan, och har knutit ett kort till sitt fordon.
Vad förhindrar båda, så kan jag spärra identifiering via kabel om jag tex hyr ut bilen?
Du kommer ju alltid kunna ta bort ditt betalkort från bilen om du inte vill att det ska debiteras vid laddning.


Att det finns bilar som inte kan indntifieras via kabeln betyder ju inte att systemet inte in bli standard. Vi kan inte bygga ett samhälle eller system som alltid ska rätta sig efter det sämsta. CCS blev ju standard trots att inte Leaf eller Tesla kunde använda det.
Skriv svar