Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av LarsL »

Finns det något sätt att säga upp Trygg-Hansa utan att behöva ringa till dem? Det känns ju som 1900-tal att behöva ta upp arbetstid med att ringa till ett företag. Bara det får mig att vilja undvika dem i framtiden.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av bylund »

Vet inte specifikt med Trygg-Hansa, men e-post har funkat för mig när jag bytt från andra bolag. Inte ens säker på att man måste säga upp, det kan räcka att helt enkelt inte förlänga försäkringen, men jag skulle helt klart e-postat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av d3marcus »

Byter bilförsäkring nästan varje år. Det enda jag gör är att förhandla med nya försäkringsgivaren och sedan inte betala fakturan från den gamla. Möjligt att de pratar med varandra utan att jag vet om det.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Bernando »

d3marcus skrev:
Byter bilförsäkring nästan varje år. Det enda jag gör är att förhandla med nya försäkringsgivaren och sedan inte betala fakturan från den gamla. Möjligt att de pratar med varandra utan att jag vet om det.
Jag har hört talas om att en del förhandlar priset. Själv har jag knappt ens tänkt tanken. Vad brukar du dra för argument? Och pratar vi någon större prutmån?
MS P85 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av heldiggrisen »

Bernando skrev:
d3marcus skrev:
Byter bilförsäkring nästan varje år. Det enda jag gör är att förhandla med nya försäkringsgivaren och sedan inte betala fakturan från den gamla. Möjligt att de pratar med varandra utan att jag vet om det.
Jag har hört talas om att en del förhandlar priset. Själv har jag knappt ens tänkt tanken. Vad brukar du dra för argument? Och pratar vi någon större prutmån?
Jag prutar på alt som prutas kan.
Nästintill en besatthet :lol:
Kan jag spara 100spänn på något, så försöker jag göra det.
(Bil)försäkringar är något av det enklaste att pruta på, och man bör göra det varje år när den gamla går ut, eller när du köper ny bil.
Jag brukar börja med en tjänst typ compriser för att skapa mig en bild av var priset bör ligga. Sen tar jag telefonen och ringer runt, med billigaste priset på compriser som hållhake. Ofta har compriser ringt upp mig och gett mig en lägre pris än jag fick på nätet.
Jag vet jo vad mitt ”gamla” försäkringsbolag vill ha, eftersom jag fått den nya fakturan, och om jag vill behålla de, så ringer jag det bolaget till slut med upplysning om billigaste pris. På 25 år har jag bytt försäkring 3 gånger för att mitt dåvarande bolag inte ville gå ner under billigaste pris. Totalt har jag nog sparat över 30000kr på att inte bara betala fakturan när den dök upp. Kostar mig ungefär en kvart varje år, så ungefär 5000kr i timlön är okej.
Annars har internet underlättat avsevärd, prisjakt och pricerunner gör nu att man kan pruta på allt också på typ Elgiganten etc. Jag gillar Elgiganten för att de har bra köpvillkor, och så ligger de nära i staden. Jag hittar prylen jag vill ha på prisjakt, cyklar ner på Elgiganten och frågar om jag verkligen måste beställa varan från konkurrenten på nätet, och inte sällan kan de matcha priset. Tyvärr funkar det inte på mataffären. Men kläder, elartiklar och andra småprylar så har ofta affären rabatter man kan få, bara man frågar schysst.
Banktjänster och huslån är något av det viktigaste att förhandla, och jag lägger nog en halvtimme varje år i telefonsamtal för att spara 0,5-1% i ränta mot om man inte gör något, varför ska bara nya kunder få bra ränterabatt?
Möjligheterna är oändliga, och företagen är inte din kompis som bara vill dig väl, bara du är schysst så skiter medarbetaren om du säger nej till att köpa varan till fullpris.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Toja »

När du beställer ny försäkring så sägs den automatiskt upp hos TryggHansa
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av johbe »

Bernando skrev:
d3marcus skrev:
Byter bilförsäkring nästan varje år. Det enda jag gör är att förhandla med nya försäkringsgivaren och sedan inte betala fakturan från den gamla. Möjligt att de pratar med varandra utan att jag vet om det.
Jag har hört talas om att en del förhandlar priset. Själv har jag knappt ens tänkt tanken. Vad brukar du dra för argument? Och pratar vi någon större prutmån?
När jag ringde Länsförsäkringar för att meddela att jag hade hittat en billigare hemförsäkring och ville avsluta min LF-försäkring så var de väldigt pigga på att komma ner i pris och matcha konkurrensen. Fick ett bättre pris på både hem- och båtförsäkring vilket gjorde att jag totalt sparade betydligt mer än vad bara bytet av hemförsäkring skulle genererat. Tror att det var minst 25-30% som de gick ner på båda försäkringarna.

Har inte testat samma sak på specifikt bilförsäkringen än men däremot använde jag en sajt för jämförelse av försäkringskostnad med väldigt gott resultat på vår förra bil. Hittade ett 40% billigare alternativ (byte från Volvia till LF i det fallet). Tyvärr genererar de tjänsterna knappt några svar på Teslor än (iaf inte Model 3) men det kanske kan bättra sig allt eftersom bilarna blir vanligare?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av fth »

Toja skrev:
När du beställer ny försäkring så sägs den automatiskt upp hos TryggHansa
I den bästa av världar, för mig så tog dock TH betalt trots att jag hade bytt bolag, det tog tre månader innan jag fick tillbaka pengarna :roll:

Det hör till saken att TH var "bakomliggande" bolag även i den nya försäkringen, så jag antar att det blev "does not compute" i deras system :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Curik »

fth skrev:
Toja skrev:
När du beställer ny försäkring så sägs den automatiskt upp hos TryggHansa
I den bästa av världar, för mig så tog dock TH betalt trots att jag hade bytt bolag, det tog tre månader innan jag fick tillbaka pengarna :roll:

Det hör till saken att TH var "bakomliggande" bolag även i den nya försäkringen, så jag antar att det blev "does not compute" i deras system :D

/fth
Det har hänt mig också, men i andra sammanhang än bilförsäkringar och TH. Så det händer nog då och då.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Stripe68 »

LarsL skrev:
Finns det något sätt att säga upp Trygg-Hansa utan att behöva ringa till dem? Det känns ju som 1900-tal att behöva ta upp arbetstid med att ringa till ett företag. Bara det får mig att vilja undvika dem i framtiden.
Du kan logga in på TH:s hemsida med mobilt BankID för att hantera dina försäkringar. Funkar både för privata och företagsförsäkringar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Mickep »

Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Curik »

Mickep skrev:
Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
Måste och måste. Det verkar variera från gång till gång. När jag ringde dit (för att säga upp) så hade försäkringen redan sagts upp av deras system då jag skaffat en annan försäkring.

Men för säkerhetsskull hade jag ringt och dubbelkollat iaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av LarsL »

Jag fick svar på mitt mail om varför jag inte kan avsluta försäkringen via Mail utan var tvungen att ringa.
Dessutom måste vi kunna säkerställa att vi mejlar med rätt person. Eftersom vi inte kan vara säkra på att det är du som mejlar, och inte någon som låtsas vara du, så svarar vi inte på specifika frågor via mejl.
”Nähä och hur vet ni att jag är jag när jag ringer in då?” Svarade jag dem... välkommen in i 20-talet liksom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av LarsL »

Stripe68 skrev:
LarsL skrev:
Finns det något sätt att säga upp Trygg-Hansa utan att behöva ringa till dem? Det känns ju som 1900-tal att behöva ta upp arbetstid med att ringa till ett företag. Bara det får mig att vilja undvika dem i framtiden.
Du kan logga in på TH:s hemsida med mobilt BankID för att hantera dina försäkringar. Funkar både för privata och företagsförsäkringar.
Nej, det går inte säga upp försäkringen på Mina Sidor. Det hade ju annars varit det naturliga valet eftersom jag loggar in med BankID där.

Min misstanke är så klart att de ska tjata om alla alternativ och fantastiska förmåner deras försäkring har om jag skulle ringa in till dem. Mitt svar kommer dock bli att jag vill inte göra affärer med ett bolag som man måste ringa in till.
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av ELA »

Samma erfarenhet av TryggHansa. Det är CSN på 80-talet-känsla. Sitta i telefonkö... inte ens ringatillbaka. Försäkringarna är ok men deras usla hemsida/kontaktmöjlighet gjorde att de missade nya Citigon. Och andrabilen.
Deppigt att företag har sådant självskadebeteende.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Retep »

Mickep skrev:
Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
En fördel med just försäkringar är att man inte måste betala dem. Det enda som händer om du inte betalar är att de inte gäller. De kan aldrig skicka det till inkasso.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Svenssons »

Retep skrev:
Mickep skrev:
Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
En fördel med just försäkringar är att man inte måste betala dem. Det enda som händer om du inte betalar är att de inte gäller. De kan aldrig skicka det till inkasso.
Förutom trafikförsäkring? Visserligen inte inkasso men billigt blir det inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Retep skrev:
Mickep skrev:
Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
En fördel med just försäkringar är att man inte måste betala dem. Det enda som händer om du inte betalar är att de inte gäller. De kan aldrig skicka det till inkasso.
Förutom trafikförsäkring? Visserligen inte inkasso men billigt blir det inte.
Gäller ju bara om du inte har någon försäkring alls. Jag skulle ju i värsta fall ha två försäkringar var av en som inte är betald.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Kilowatt »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Retep skrev:
Mickep skrev:
Man måste kontakta dem och säga upp. annars fortsätter försäkringen, och man måste betala även om man tex sålt bostad bil och saken.
om inte annat står i villkoren givetvis.
En fördel med just försäkringar är att man inte måste betala dem. Det enda som händer om du inte betalar är att de inte gäller. De kan aldrig skicka det till inkasso.
Förutom trafikförsäkring? Visserligen inte inkasso men billigt blir det inte.
Gäller ju bara om du inte har någon försäkring alls. Jag skulle ju i värsta fall ha två försäkringar var av en som inte är betald.
Man kan ofta be sitt nya bolag ombesörja uppsägningen, det brukar alltid funka bra tycker jag.

Ang Trygg Hansa så har jag varit helkund där i många år nu, gjorde en liten "utflykt" till Watercircles (nu Select) med min förra Tesla, för att återvända till TH när jag köpte nytt.

Nu har jag ruttnat på deras höga priser, särskilt deras konstanta höjningar efter att man väl blivit kund, och sagt upp hemförsäkring, två bilar och en elmoped och flyttat till annat håll med lika bra eller bättre villkor. Total årlig besparing ca 10.000 kr...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av d3marcus »

Hänvisa bara till Avtalsvillkorslagen. Som konsument har du laglig rätt att säga upp en tjänst på det sättet som passar dig. En leverantör kan inte tvinga dig att säga upp tjänsten på ett speciellt sätt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av Tellus »

En "kul" grej jag upplevt två gånger med trygg hansa på min sommarbil och hemförsäkring:
Pris ca 3000kr, sedan går försäkringen upp i pris ca 1000kr per år. När den var uppe i 6000kr så bytte jag till annat bolag och fick pris på ca 4000kr (2000kr besparing), efter ett år så kollade jag priset på TryggHansa igen, då låg det på 3500kr :lol:
Snacka om att missgynna trogna kunder.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
En "kul" grej jag upplevt två gånger med trygg hansa på min sommarbil och hemförsäkring:
Pris ca 3000kr, sedan går försäkringen upp i pris ca 1000kr per år. När den var uppe i 6000kr så bytte jag till annat bolag och fick pris på ca 4000kr (2000kr besparing), efter ett år så kollade jag priset på TryggHansa igen, då låg det på 3500kr :lol:
Snacka om att missgynna trogna kunder.
Så gör väl typ alla? Höjer priset år för år. Åtminstone har det blivit så för alla försäkringar jag har. Och jag har bytt bolag många ggr. Hemförsäkringen var tex efter 5-6 år dubbelt så dyr som när jag skaffade den. Bytte då bolag och vips var den tillbaka på ursprungskostnaden..
Fordon är ju vanligtvis betydligt dyrare. Dvs man bör kolla runt varje år när det är dags för förnyelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur säger man upp Trygg-Hansa?

Inlägg av LarsL »

Nu har de skickat påminnelse på min betalning. Jag skickade ett svar till dem att jag bestrider fakturan då försäkringen är uppsagd.
Jag beordrade dem också att ta bort all information om mini deras register, antar att det är möjligt enligt GDPR?
Skriv svar