Ladda eldriven golfvagn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av perre »

Jag funderar på vad det finns för möjligheter att få ut lite mer ström ur min model 3.

Tex ladda min eldrivna golfvagn som har ett 30V batteri. Alternativt köra en kylväska i trunken. Jag antar det är 12 V som sitter i uttaget i mittkonsolens bakre del.

Har ännu inte sett några artiklar om detta men utgår ifrån att fler än jag funderat i liknande banor.
Model 3 LR AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av Svenssons »

På Model S/X går det få ut 180W (15A) från 12V. Det lilla 12V-batteriet i Teslan är dock inte gjort för att ladda en golfvagn och lär behöva bytas i förtid om man försöker ta ut för mycket effekt.

Model 3 kan skilja sig men troligen inte mot högre effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av fth »

Det ska väl inte vara några problem att använda en inverter och ladda med vanliga 220V-laddaren?

Vad gäller kylbox så måste ju 12V leverera ström även när bilen är avstängd för att det skall vara användbart, det går i S och X med lite "hack", vet dock inte hur det är i 3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Det ska väl inte vara några problem att använda en inverter och ladda med vanliga 220V-laddaren?
Tänkte fel när jag läste golfvagn. Tänkte en golfbil. Det går naturligtvis att köra med 230V inverter men du får ju inte ut mer än 180W från 12V och efter invertern till 230V så har du kanske 160W och sedan ska det ner till 30V så har du kanske 145W kvar som går till batterierna. Är batteriet på 0,7 kWh (som kanske är mycket för en golfvagn men lite för en golfbil) så tar det ca 5 timmar att ladda från tomt till fullt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av kikat »

Model 3 kan ge 12A kontinuerlig strömstyrka, max 16A korta perioder, i 12V-uttaget.

Uttaget stängs av först om bilen somnar så sätt på vaktläget eller klimatanläggningen för att förhindra att den somnar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av taliz »

Tror Remuz löst det i sin M3P?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ladda eldriven golfvagn

Inlägg av perre »

taliz skrev:
Tror Remuz löst det i sin M3P?
Tack. Ska kolla.
Model 3 LR AWD
Skriv svar