Skeleton Technologies' battery

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Skeleton Technologies' battery

Inlägg av Zalman3 »

Skeleton Technologies' battery can be charged in just 15 seconds, and can go through hundreds of thousands of recharge cycles.

Skeleton’s graphene-based battery is hoping to help bridge the gap where lithium-ion batteries or hydrogen fuel cells are still not quite meeting energy requirements. The company is today announcing a partnership with Karlsruhe Institute of Technology to complete the development. Skeleton recently signed a €1bn letter of intent with a leading automotive manufacturer to bring the technology to the market, most likely in 2023 says Madiberk.

Electric cars will be a key use case. Painfully slow recharge times are still one of the major headaches for electric vehicle owners. Even at Tesla’s super-fast recharge stations, it will take at least half an hour to get the battery re-powered, making it hard for electric vehicles to compete with the fast filling times at petrol stations.
https://sifted.eu/articles/estonian-superbattery-tesla/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av Bjorn »

Kort laddtid låter ju bra och är absolut ingen nackdel om man får det för samma pris, men inget jag skulle betala särskilt mycket extra för. Utveckling av batterier är viktig och kan den leda till hållbarare batteri, lägre vikt, mindre dåliga råvaror, och lägre pris så är det bra, men just laddtiden är verkligen inte "one of the major headaches" för mig.

Hur kommer en laddare att se ut som laddar en bil med säg 40kWh på 15 sekunder? Det blir 9,6MW! plus lite förluster.

Billig hemmaladdning över natt löser de flesta av mina resor utan nån som helst väntetid. Skulle den möjligheten försvinna som med en vätgas- eller bensinbil då kan vi prata "one of the major headaches".
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av Zalman3 »

Bjorn skrev:
Kort laddtid låter ju bra och är absolut ingen nackdel om man får det för samma pris, men inget jag skulle betala särskilt mycket extra för. Utveckling av batterier är viktig och kan den leda till hållbarare batteri, lägre vikt, mindre dåliga råvaror, och lägre pris så är det bra, men just laddtiden är verkligen inte "one of the major headaches" för mig.

Hur kommer en laddare att se ut som laddar en bil med säg 40kWh på 15 sekunder? Det blir 9,6MW! plus lite förluster.

Billig hemmaladdning över natt löser de flesta av mina resor utan nån som helst väntetid. Skulle den möjligheten försvinna som med en vätgas- eller bensinbil då kan vi prata "one of the major headaches".
Skeleton gör ju kondensatorer.
Gissar att de inte kan göra stora "batterier" med nämnd teknik.

Men framtiden kanske är hybridlösningar, batterier plus en kondensator är kanske det bästa av 2 världar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av Zalman3 »

Tror ni på Skeletons teknik?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av NiklasTesla »

Det är så otroligt mycket som händer just nu på forskningsområdet och "nästan färdiga batterier" att det börjar känns lite ointressant så länge det inte är ett färdigt batteri som sitter i en produkt som säljs idag (ex Teslas 4680-celler borde för länge sedan suttit i flera produkter och tillverkats i större volymer än det görs idag om man går tillbaka till Battery Day för några år sedan).

Lär finnas sjukt många olika typer av batterier och sjukt mycket mer lagringsvolym (GWH) totalt sätt för vår civilisation om 10år men resan till den punkten och vilken teknik som vinner får avgöras av vilka batterier som tillverkas och säljs på marknaden.

MVH
acb.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av Bjelke »

Håller med fullständigt, jag tittar knappt på några ”revolutionerande tekniker” inom batterier
längre, utan mest på färdiga produkter. Det blir tjatigt som… ja jag vet inte vad :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Skeleton Technologies' battery

Inlägg av mans71 »

Viktigare än laddhastighet tycker jag är energidensitet. Med ett större batteri kan man åka 60 mil på en dag och ladda över natten hemma. Friheten att kunna köra 55+ mil i verkligheten är overklig när man kommer från bilar med kapacitet runt 25+ motorvägsmil.
Model S P85DL+
Skriv svar