Storaffär i bilhandeln – Volvo Cars köper återförsäljare
Volvo Cars köper återförsäljaren Upplands Motor och tar helt över Bra Bil i en storaffär i återförsäljarledet.
Tillsammans med Volvo Bil kontrollerar den nya återförsäljarkedjan 20-25 procent av svensk Volvohandel.
Volvo är ett av flera bilmärken som storsatsat på digital bilförsäljning under vårens coronapandemi. Nu siktar Volvo på att sälja hälften av alla bilar online inom fem år.
Under måndagen kom beskedet att Volvo Cars vill köpa den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor och helt ta över Bra Bil-koncernen.
”Syftet är att slå ihop de två verksamheterna med Volvo Bil, vår egen återförsäljare. Strategin är att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Volvo måste dock avvakta ”rättsligt godkännande” innan affären kan bli av. Eventuellt kan Konkurrensmyndigheten ha åsikter om att Volvo nu själva vill äga en stor del av alla återförsäljare.
Ny teknik och affärsmodell
För att kunna öka andelen bilförsäljning som sker helt på nätet vill Volvo alltså slå ihop verksamheterna. Volvo vill kunna testa ny teknik och utveckla en ny affärsmodell som ökar onlineförsäljningen. Enligt Jon Wakefield, som är vd för Volvo Car Sverige, ska de digitala och fysiska platserna för att köpa, leasa, prenumerera på eller serva bilen hänga ihop.
”Det traditionella sättet att möta bilkunder har fungerat bra i årtionden men som det ledande bilmärket i Sverige förändras Volvo Cars för att möta framtida konsumentkrav”, skriver märket i pressmeddelandet.
Upplands Motor är en fristående återförsäljare med nio anläggningar som bildades redan 1964 och som nu ägs av Anders Lindström, vars familj länge varit engagerade i svensk bilhandel. Upplands Motor säljer även Mercedes men den verksamheten är inte inräknad i Volvos affär.
Bra Bil har åtta anläggningar i Stockholm, Mälardalen och Göteborg.
Att sälja bilar på nätet har länge varit en utmaning för biljättarna. Coronapandemin har inneburit att fler är beredda att köpa bil online, även om många fortfarande vill besöka en återförsäljare för att provköra bilen.
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Volvo Cars har offentliggjort att man köper den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor, och har samtidigt föreslagit att totalt övertagande av Bra Bil för att slå ihop dessa med Volvo Bil.
Anledningen bakom den här affären är att Volvo Cars vill modernisera sättet som deras kunder köper, leasar, prenumererar på och servar sina bilar i Sverige. Målet är att man ska sälja 50 procent av sina bilar online år 2025.
– De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet", säger Jon Wakefield, vd Volvo Car Sverige.
Den nya organisationen ska användas som förebild för Volvos 29 befintliga återförsäljare.
– Det här handlar om att förändras tillsammans. Den fysiska återförsäljaren och möjligheten för konsumenter att möta engagerad, entusiastisk och kvalificerad Volvopersonal är fortfarande avgörande för vår framtid. Vi är fast beslutna att förbättra kundernas upplevelser genom att arbeta nära - tillsammans - med våra återförsäljarpartners ", säger Björn Annwall, högst ansvarig för EMEA-regionen på Volvo Cars.
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?
Tänkte mer på din fråga om konkurrensmyndigheterna. Lär ju vara samma sak för Volvo som för Hedin.
Att Hedin har både försäljning utav Ford samt äger Ford motor Company AB (agenturen för Ford Sverige) borde väll kunna räknas som samma sits med Volvo Cars och Upplands ?
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?
Tänkte mer på din fråga om konkurrensmyndigheterna. Lär ju vara samma sak för Volvo som för Hedin.
Att Hedin har både försäljning utav Ford samt äger Ford motor Company AB (agenturen för Ford Sverige) borde väll kunna räknas som samma sits med Volvo Cars och Upplands ?
Skillnaden är ju att en annan Ford-återförsäljare som känner sig missgynnad av Hedin kan klaga hos Ford. En volvoåterförsäljare som tycker din bil missgynnar har ju ingen att vända sig till.