Sida 1 av 1

Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 12:47
av Zalman3
Storaffär i bilhandeln – Volvo Cars köper återförsäljare

Volvo Cars köper återförsäljaren Upplands Motor och tar helt över Bra Bil i en storaffär i återförsäljarledet.
Tillsammans med Volvo Bil kontrollerar den nya återförsäljarkedjan 20-25 procent av svensk Volvohandel.
https://www.di.se/live/storaffar-i-bilh ... orsaljare/

Gör Volvo en Tesla?

Det ryktas ju om att Volvos återförsäljare är skeptiska till elbilar.
Är det därför Volvo Cars köper vissa återförsäljare?

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 12:48
av taliz
Jobbigt för övriga åf.

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 12:53
av Off Grid Byggaren
Var inte Ford rätt så griniga att Volvo lastvagnar behöll Bila när Volvo PV såldes till dem?

Det var väl Ford som sedan finansierade Upplands motor i Stockholmsområdet?

Förstår att Kineserna är på shoppingrunda nu, och tidigare ägare passar på att cascha in.

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 12:54
av Zalman3
Volvo är ett av flera bilmärken som storsatsat på digital bilförsäljning under vårens coronapandemi. Nu siktar Volvo på att sälja hälften av alla bilar online inom fem år.

Under måndagen kom beskedet att Volvo Cars vill köpa den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor och helt ta över Bra Bil-koncernen.

”Syftet är att slå ihop de två verksamheterna med Volvo Bil, vår egen återförsäljare. Strategin är att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Volvo måste dock avvakta ”rättsligt godkännande” innan affären kan bli av. Eventuellt kan Konkurrensmyndigheten ha åsikter om att Volvo nu själva vill äga en stor del av alla återförsäljare.

Ny teknik och affärsmodell
För att kunna öka andelen bilförsäljning som sker helt på nätet vill Volvo alltså slå ihop verksamheterna. Volvo vill kunna testa ny teknik och utveckla en ny affärsmodell som ökar onlineförsäljningen. Enligt Jon Wakefield, som är vd för Volvo Car Sverige, ska de digitala och fysiska platserna för att köpa, leasa, prenumerera på eller serva bilen hänga ihop.

”Det traditionella sättet att möta bilkunder har fungerat bra i årtionden men som det ledande bilmärket i Sverige förändras Volvo Cars för att möta framtida konsumentkrav”, skriver märket i pressmeddelandet.

Upplands Motor är en fristående återförsäljare med nio anläggningar som bildades redan 1964 och som nu ägs av Anders Lindström, vars familj länge varit engagerade i svensk bilhandel. Upplands Motor säljer även Mercedes men den verksamheten är inte inräknad i Volvos affär.

Bra Bil har åtta anläggningar i Stockholm, Mälardalen och Göteborg.

Att sälja bilar på nätet har länge varit en utmaning för biljättarna. Coronapandemin har inneburit att fler är beredda att köpa bil online, även om många fortfarande vill besöka en återförsäljare för att provköra bilen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ch-bra-bil

Man ska ju köpa bil på nätet tydligen.
Som Tesla länge gjort.

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 13:29
av Fredrik j
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 13:43
av Zalman3
taliz skrev:
Jobbigt för övriga åf.
Övriga åf kan få det svettigt om folk köper bilar på nätet till nettopriser.
Och servicen för elbilar blir en mycket mindre business än för ICE bilar.

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 13:48
av Zalman3
Bilia-vd:n varnar efter Volvoaffären: Då skjuter de sig själva i foten
https://www.di.se/nyheter/bilia-vd-n-va ... a-i-foten/

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 14:14
av Stevvee
Fredrik j skrev:
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 15:25
av Zalman3
Volvo Cars har offentliggjort att man köper den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor, och har samtidigt föreslagit att totalt övertagande av Bra Bil för att slå ihop dessa med Volvo Bil.

Anledningen bakom den här affären är att Volvo Cars vill modernisera sättet som deras kunder köper, leasar, prenumererar på och servar sina bilar i Sverige. Målet är att man ska sälja 50 procent av sina bilar online år 2025.

– De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet", säger Jon Wakefield, vd Volvo Car Sverige.

Den nya organisationen ska användas som förebild för Volvos 29 befintliga återförsäljare.

– Det här handlar om att förändras tillsammans. Den fysiska återförsäljaren och möjligheten för konsumenter att möta engagerad, entusiastisk och kvalificerad Volvopersonal är fortfarande avgörande för vår framtid. Vi är fast beslutna att förbättra kundernas upplevelser genom att arbeta nära - tillsammans - med våra återförsäljarpartners ", säger Björn Annwall, högst ansvarig för EMEA-regionen på Volvo Cars.


https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nds-motor/

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 21:39
av Fredrik j
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 22:29
av Stevvee
Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?
Tänkte mer på din fråga om konkurrensmyndigheterna. Lär ju vara samma sak för Volvo som för Hedin.

Att Hedin har både försäljning utav Ford samt äger Ford motor Company AB (agenturen för Ford Sverige) borde väll kunna räknas som samma sits med Volvo Cars och Upplands ?

Re: Volvo Cars köper återförsäljare

Postat: 07 sep 2020 22:40
av Fredrik j
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Måste väl tolkas som att Volvo inte får rätt signaler från sina återförsäljare och vill ha större kontroll själva? Kanske möter man tesla på mitten när även tesla skaffat sig ett nät av anläggningar?
Frågan är väl vad konkurrensmyndigheterna säger om den fördel den volvoägda verksamheten skulle få jämfört med den gamla privatägda?
Om jag är rätt underrättad så äger Hedin bil massa Ford ÅF och är samtidigt Ford generalagent i Sverige.
Ok? Hedin bil är ju fortfarande ett privat fristående företag som inte ägs av Ford. Finns det någon svensk bilåterförsäljare som ägs av tillverkaren?
Tänkte mer på din fråga om konkurrensmyndigheterna. Lär ju vara samma sak för Volvo som för Hedin.

Att Hedin har både försäljning utav Ford samt äger Ford motor Company AB (agenturen för Ford Sverige) borde väll kunna räknas som samma sits med Volvo Cars och Upplands ?
Skillnaden är ju att en annan Ford-återförsäljare som känner sig missgynnad av Hedin kan klaga hos Ford. En volvoåterförsäljare som tycker din bil missgynnar har ju ingen att vända sig till.