Mycket trevlig nyhet
Postat: 11 sep 2020 09:17
Nu får man bara hoppas att det blir verklighet också !
https://www.dn.se/ekonomi/platserna-som ... ddstolpar/
https://www.dn.se/ekonomi/platserna-som ... ddstolpar/
Nä, så dumt är det inte. På vissa sträckor kommer det alltid vara svårt att få det kommersiella att fungera så då måste staten gå in.Azap skrev:Rent egoistiskt för oss i riktiga norrland så är det bra. Men håller med om att det är dumt att staten finansierar.
Men just tillgången på laddare här uppe gör att många är tveksamma till elbilar idag. Så det är som vanligt. Det finns alltid gungor och karuseller.
Ja det är ju bra för de få som kommer använda dem och någon gång måste vi ju ha ett heltäckande nät och får säkert spendera lite skattepengar för att uppnå det även om det inte gör så mycket nytta. Däremot nu i det tidiga skeden i omställningen så tror jag vi får mer nytta per spenderad krona om de pengarna bygger laddare på andra platser.Azap skrev:Rent egoistiskt för oss i riktiga norrland så är det bra. Men håller med om att det är dumt att staten finansierar.
Så du tror att vi säljer fler extra elbilar på att bygga laddare som vi från början antar att nästan ingen kommer utnyttja kontra att bygga laddare som vi antar att många kommer utnyttja? Vi har ju en begränsad summa pengar att lägga på laddare, i det här fallet verkar det vara 50 miljoner och då bör vi vill få så mycket valuta för pengarna som möjligt. Det är ju nämligen ett antingen eller scenario för dessa pengar, antingen bygga laddare som vi antar har låg efterfrågan eller bygga laddare som man kan anta har stor efterfrågan. Nu försöker ju Sverige vara världsledande på ineffektivt utnyttjande av skattemedel så jag är väl egentligen inte förvånad över att de gör såhär.fth skrev:Det är ju iofs lite av ett "hönan och ägget"-problem, eller kanske snarare "build it and they will come".
Bristen på laddare tas ju ofta fram som argument till varför man inte kan välja elbil idag, speciellt i Norrland, då kanske det inte är så dumt om staten går in och tar bort ett hinder för övergången.
Om/när underlaget blir större så bör möjligheten att driva laddare med lönsamhet öka, då kan väl incitamenten avvecklas.
/fth
Håller helt med, upphandlingen är kritisk här, tillförlitlighet och pris måste reglereras i avtalet, annars får vi opålitliga enstaka stolpar med Ionity-priser.LarsL skrev:Jag ifråga sätter Böda och Finspång lite och även Nässjö. Dessa platser borde kunna få laddare utan särskilt stöd.
Hoppas verkligen att upphandlarna är smarta och skriver bra kontrakt. Det gäller verkligen att dessa laddare får tillgänglighet! De ska alltså helst vara flera på samma plats och service ska ske direkt om de går sönder. Ett sätt att få till det är att leverantörerna måste garantera laddning annars får de stå för bärgning till nästa snabbladdare. Jag har stått vid en icke fungerande laddare med supporten i luren och när de inte lyckats få igång laddningen så har det bara blivit ett ”Jaha”. Det är inte okej när man tagit bidragspengar. Det är också därför jag väljer Tesla.
Ja, till viss del tror jag nog att der är så, på de platser där många laddar finns det ju redan laddplatser, där finns det ju ingen anledning att gå in med statliga pengar?OfarligTesla skrev:Så du tror att vi säljer fler extra elbilar på att bygga laddare som vi från början antar att nästan ingen kommer utnyttja kontra att bygga laddare som vi antar att många kommer utnyttja?
Fast statliga pengar behövs inte där det finns stor efterfrågan där löser Ionity, Tesla och Circle-k (tex) laddare. Det är ju på sträckor som aldrig kommer löna sig som staten ska gå in.OfarligTesla skrev:Det är ju nämligen ett antingen eller scenario för dessa pengar, antingen bygga laddare som vi antar har låg efterfrågan eller bygga laddare som man kan anta har stor efterfrågan. Nu försöker ju Sverige vara världsledande på ineffektivt utnyttjande av skattemedel så jag är väl egentligen inte förvånad över att de gör såhär.
Om det var så att många ville ladda där och det var det som stod ivägen för deras elbilsköp så borde deras analys visat att det fanns en större efterfrågan, vilket ju inte är vad som gjorts. Själv tror jag inte att det är bristen på snabbladdare i Norrland som är varför folk inte köper elbilar faktiskt. Tror t.ex. att 150 kW laddare på väg till fjällen hade övertygat fler, eller varför inte bygga ut massvis med hemmaladdning för alla som bor i lägenhet kring städer? Pengarna räcker ju dessutom till många fler AC-laddare än snabbladdare så att smälla upp tusentals AC-stolpar hade nog gjort bra mycket mer för omställningen.fth skrev:Ja, till viss del tror jag nog att der är så, på de platser där många laddar finns det ju redan laddplatser, där finns det ju ingen anledning att gå in med statliga pengar?
De här pengarna är ju avsedda just för att fylla ut dom "vita fläckarna", som jag tror iaf till viss del gör att folk tvekar att köpa elbil.
/fth
Staten bör gå in där det ger mest nytta, i det här fallet handlar det då om flest extra elbilar sålda per investerad krona eftersom det är fler elbilar vi försöker uppnå.LarsL skrev:
Fast statliga pengar behövs inte där det finns stor efterfrågan där löser Ionity, Tesla och Circle-k (tex) laddare. Det är ju på sträckor som aldrig kommer löna sig som staten ska gå in.
Kanske nån miljöpartist som bor därTiborBlomhall skrev:Så... lite statsbudgetmässiga kaffepengar som i stort sett ska "elektrifiera" en enda riksväg, E10 i norr?
Resten av Norrbotten, Västerbotten och Jämtland då? Är det fortfarande bara Tesla elbilar som har en chans att snabbladda där?
De kunde ha tagit hälften så många laddare längs E10 och spritt ut resten lite mer.
För båda dessa "användnigsfall" byggs det ju redan laddare av kommersiella aktörer, jag tror inte dom är så roade av att få konkurrensen snedvriden av statliga pengar.OfarligTesla skrev:Tror t.ex. att 150 kW laddare på väg till fjällen hade övertygat fler, eller varför inte bygga ut massvis med hemmaladdning för alla som bor i lägenhet kring städer?
Jag menade inte direkt Stockholms innerstad, där är det inte pengarna som saknas utan att det tar tid att gräva upp för att uppgradera infrastrukturen för laddarna (som de behövt göra här) och kommunen behöver dedikera parkeringsplatser för stolparna. Dock tycker jag det är för få laddare här när hybrider blockar dem och knappt laddar eller folk ICE:ar men det är som sagt inte pengar som saknas.fth skrev:För båda dessa "användnigsfall" byggs det ju redan laddare av kommersiella aktörer, jag tror inte dom är så roade av att få konkurrensen snedvriden av statliga pengar.
I Stockholms innerstad byggs det laddstolpar/laddplatser i överflöd just nu, vad jag kan bedöma finns det ingen som helst brist på destinationsladdning i City längre.
Bara i mitt garage har Aimo Park smällt upp >50 11kW-platser, som mest tror jag att jag har sett typ tio bilar som laddar, dvs minst 400% överkapacitet.
Samma visa på de "laddgator" som finns i min närhet, sällan mer än kanske 1/4 beläggning.
Nej, här behövs det inga statliga pengar, jag tror det är helt rätt att använda dom för att fylla ut där kommersiella aktörer i dagsläget inte är aktiva.
/fth
OfarligTesla skrev:Låter ju rätt dumt när de själva säger att de inte lär användas mycket, är det verkligen där vi bör lägga pengarna i så fall? Om de inte användas mycket är det helt enkelt inte laddare som saknas av speciellt många vilket gör att nyttan vi får per krona blir rätt låg. Det lär ju finnas ställen där vi kan lägga de pengarna på laddare som faktiskt kommer användas om vi prompt skall använda skattepengar till det, då lär nyttan per spenderad krona vara långt mycket större.
Ok, jag förstår, jag slarvläste nog "storstäder" i ditt inläggOfarligTesla skrev:Jag menade inte direkt Stockholms innerstad, där är det inte pengarna som saknas utan att det tar tid att gräva upp för att uppgradera infrastrukturen för laddarna (som de behövt göra här) och kommunen behöver dedikera parkeringsplatser för stolparna. Dock tycker jag det är för få laddare här när hybrider blockar dem och knappt laddar eller folk ICE:ar men det är som sagt inte pengar som saknas.
Där jag tänkte mig man skulle spendera pengarna var i områden med mycket lägenheter i städer som Luleå, Gällivare, Jokkmokk och liknande. Där skulle pengapåsen kunna användas till att smälla upp massa laddstolpar i många städer, det skulle gissningsvis driva på omställningen bra mycket mer. Det brukar ju vara det som vi säger är det viktigaste för att leva med elbil, att kunna ladda hemma eller på jobbet.
För jag som är resande i Norrland.Själv tror jag inte att det är bristen på snabbladdare i Norrland som är varför folk inte köper elbilar faktiskt
E10 är den enda (!) väg som försörjer Sverige med transporter mm till och från den tyngsta industri vi har. Eftersom det är glest befolkat har det varit svårt med infrastrukturella satsningar.TiborBlomhall skrev:Så... lite statsbudgetmässiga kaffepengar som i stort sett ska "elektrifiera" en enda riksväg, E10 i norr?
Resten av Norrbotten, Västerbotten och Jämtland då? Är det fortfarande bara Tesla elbilar som har en chans att snabbladda där?
De kunde ha tagit hälften så många laddare längs E10 och spritt ut resten lite mer.
Ja men vi måste ju dra gränser hela tiden, vi har ju inte 100% täckning för något idag så det är ju alltid en lägstanivå som måste uppnås för att det skall anses vara värt att erbjuda det. Idag stänger vi ju dessutom sjukhus på sina platser och säger "flytta om ni vill kunna hinna in till BB". Så länge vi inte har obegränsat med resurser så måste vi välja mellan olika alternativ och bör då försöka nyttomaximera, och även om Sossarna inte verkar tro det så är skattepengarna begränsade. När vi då pratar elbilar som är i en klar minoritet idag så har jag svårt att se hur det på något vis kan tolkas som en rättighet att ha snabbladdning var man än åker. Lönsamhet har inget att göra med det hela utan det handlar om nyttomaximering.Verdi skrev:Det handlar väl om "demokrati". Att man ska kunna leva på lika villkor i hela landet. Antar att det inte var särskilt lönsamt att dra ut el och telefon till ensligt belägna hus och stugor heller. Eller på senare tid mobilnätet och bredband.
Eller ska man säga typ "Ledsen, men ni är inte lönsamma så vi skiter i er. Flytta om ni vill kunna ha bredband, prata i mobil eller köra elbil".
Dessutom, tänk på de näringsidkare som lever på turism på avlägsna platser. Riksgränsen, Abisko osv. Ska folk hyra en fossilbil för att kunna ta sig dit?
För mig är bilen en frihetssymbol. Det handlar mycket om möjligheten att kunna om jag vill.
Så länge det inte är obegränsat med resurser så utesluter det ena alltid något annat, så när vi har en påse pengar så bör den spenderas på bästa sätt för att uppnå målet. Så jag anser helt enkelt att vi bör spendera pengar i den ordning vi tror det ger mest nytta, det innebär ju att jag håller med om att vi vid något skede bör bygga så det finns heltäckande snabbladdning (även om jag tycker vi borde fläska på med 150 kW som kan delas mellan 2 när vi ändå bygger) men att vi inte är där ännu.fth skrev:Ok, jag förstår, jag slarvläste nog "storstäder" i ditt inlägg![]()
Här finns det väl iofs redan incitament i form av investeringsstöd, men det kanske inte är tillräckligt generöst?
Det ena borde iofs inte utesluta det andra, sockra investeringsstödet ytterligare, ställ krav på antal laddplatser vid byggnation av garage, och ge stöd till snabbladdare i "obygden", etc.
/fth
OfarligTesla skrev:
Ja men vi måste ju dra gränser hela tiden, vi har ju inte 100% täckning för något idag så det är ju alltid en lägstanivå som måste uppnås för att det skall anses vara värt att erbjuda det. Idag stänger vi ju dessutom sjukhus på sina platser och säger "flytta om ni vill kunna hinna in till BB". Så länge vi inte har obegränsat med resurser så måste vi välja mellan olika alternativ och bör då försöka nyttomaximera, och även om Sossarna inte verkar tro det så är skattepengarna begränsade. När vi då pratar elbilar som är i en klar minoritet idag så har jag svårt att se hur det på något vis kan tolkas som en rättighet att ha snabbladdning var man än åker. Lönsamhet har inget att göra med det hela utan det handlar om nyttomaximering.
Så frågan kvarstår, om man bedömer att efterfrågan på stolparna är låg, är det verkligen det vi skall bygga för att sälja fler elbilar. Jag tror som sagt mer på kraftigt utbyggd hemmaladdning i den regionen istället.