Har någon den tråkiga erfarenheten av att Teslan stulits? Range Rover med keyless go ligger tydligen i riskzonen.
Kan man "ta över" signalen från Teslnyckeln och kan man själv göra något för att förhindra detta eller stoppa en bil som kommit på rull?
Hmmm. Intressant. Jag har funderat på de där grejerna förut, och sannolikt jobbar nyckeln med någon form av kryptografisk challenge/response-mekanism (tänk som en bankdosa - bilen skickar en kod och nyckeln ska generera rätt svar baserat på den koden) vilket gör att man inte bara kan avlyssna och återanvända en signal, eftersom det blir en annan kod nästa gång. Men det här med att köra ett relä och skicka signalen till och från nyckeln över avstånd var riktigt intressant. Det skulle säkert kunna användas för att stjäla en bil från en uppfart också, om nyckeln bara är tillräckligt nära en yttervägg. Och att tjuvarnas utrustning skulle vara begränsad till 100-150 meter som artikeln ser jag ingen teknisk anledning till - signalen borde gå bra att skicka över 4G halvvägs över världen om man vill.
Jag kan inte på rak arm säga vad man skulle kunna göra för att förhindra det här heller. Möjligen försvåra det lite, men inte förhindra.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 08:43
av Bod
Väldigt få Teslor har blvit stulna, färre än 10 st. Alla utom en har kommit tillbaka till sina ägare i och med att ägarna kunde se vad deras bilar var i sina mobiltelefoner och hela tiden informera polisen om var bilen fanns. En kom inte tillbaka. Det var en stöld av en model S från ett showroom. Tjuven körde ihjäl sig då vederbörande krockade i hög fart. Bilen gick två delar och bilder på de brinnande vraket spreds over världen till glädje för bl a FOX News.
I maj förra året skrev jag detta: "Enligt Wall Street Journal har bara 4 Tesla S blivit stulna. 1st 2011 och 3st 2013. WSJ anger två skäl:
Det första är att tjuvar är mest är ute efter reservdelar och ägare av "lyx"bilar inte är intresserade av stulna reservdelar. Med tanke på att Tesla S knappt har några delar jmfr med fossilbilar, kommer nog aldrig Model S att ligga högt upp i listan över stulna bilar pga efterfrågan på billighetsdelar.
Det andra skälet enligt WSJ, var att Tesla Centralt alltid visste var varje Tesla var. Förmodligen kan en tjuv koppla bort spårningen, men hur skall man kunna sälja den utan att tala om att den är stulen. Köparen vill säkert att GPS och servicefunktioner skall vara aktiverade."
Jag tor fortfarande det står sig. Teslas olika modeller må vara åtråvärda, men i och med att de hela tiden är spårbara och att de innehåller få delar att sälja vidare kommer Tesla att ligga mycket lågt i stöldstatistiken även framgent.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 08:46
av Herr X
Det har skrivits en del om detta i USA, då en liknande metod förbryllat polis och försäkringsbolag där under något år.
Det som hänt i USA är att bilarna helt sonika stjäls från garageuppfarten - tjuvarna bara förstärker signalen från nyckeln inne i huset så att den når bilen.
Är 99% säker på att ingen Tesla ännu stulits med denna metod (har i alla fall inte läst något), men tekniken borde funka fint på Tesla också. Fast om det händer så kan vi ju spåra bilen via 3G-modemet, så det finns nog andra bilar som tjuvarna hellre väljer.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 08:47
av TiborBlomhall
Visst kom den tionde Teslan också tillbaka, fast inte i ett stycke
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 08:48
av Kalle
Man kan ju spåra teslanefter den e stulen så de e nog svårt att komma undan med att sälga den vidare dock.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 09:13
av dstr
Just eftersom Teslan har ett beroende av "mothership" så är värdet på en stulen Tesla rätt lågt.
Som bankrånarbil är den oduglig eftersom den överhettar och stryper effekten efter några minuters "inspirerad" körning. Där lär RS6:an ligga ohotad en bra stund till.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 09:23
av TiborBlomhall
Ursäkta mig, men jag säger bara The Italian Job och Mini Cooper
(Film trivia: två specialbyggda eldrivna Mini Coopers fick byggas till filmen för scenerna i tunnelbanan, för inga bensindrivna fordon tilläts där. )
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 09:25
av bylund
Så länge i princip alla bilar är under garanti så är nog slaktvärdet ganska lågt oavsett hur rymligt samvete ägare har, då i princip alla reparationer går på garanti eller försäkring. Men när bilen blir vanligare och äldre kanske detta ändras till det sämre.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 12:49
av matbl
Herr X skrev:
Det har skrivits en del om detta i USA, då en liknande metod förbryllat polis och försäkringsbolag där under något år.
Det som hänt i USA är att bilarna helt sonika stjäls från garageuppfarten - tjuvarna bara förstärker signalen från nyckeln inne i huset så att den når bilen.
Är 99% säker på att ingen Tesla ännu stulits med denna metod (har i alla fall inte läst något), men tekniken borde funka fint på Tesla också. Fast om det händer så kan vi ju spåra bilen via 3G-modemet, så det finns nog andra bilar som tjuvarna hellre väljer.
Fast så fort du har stannat och klivit ur en gång så är det ju kört sen...
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 12:50
av AGCF
Man kan stjäla en, blockera 3G, pressa två falska regplåtar med samma reg som en annan tesla i samma färg och sedan använda bilen många år utan att bli upptäckt..
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 16:06
av Kalle
AGCF skrev:
Man kan stjäla en, blockera 3G, pressa två falska regplåtar med samma reg som en annan tesla i samma färg och sedan använda bilen många år utan att bli upptäckt..
Fast hur får du igång den efter första turen? Du har ju inte nyckeln.
Och så funkar inte navigationen heller
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 17:05
av Herr X
Kalle skrev:
AGCF skrev:
Man kan stjäla en, blockera 3G, pressa två falska regplåtar med samma reg som en annan tesla i samma färg och sedan använda bilen många år utan att bli upptäckt..
Fast hur får du igång den efter första turen? Du har ju inte nyckeln.
Och så funkar inte navigationen heller
Allt går att lösa.
När man väl har bilen i sin verkstad och kan arbeta ostört med den så bör man kunna kringgå immobilizern. SIM-kortet är det ju bara att plocka ut, och man bör nog isåfall också ordna en brytare för WiFi-chippet så att ingen av misstag råkar koppla upp bilen mot ett oövervakat wifi-nät. Men via WiFi kan man ju koppla upp bilen mot en liten internetrouter som man själv har kontroll över - där kan man tillåta anrop till Google för att ladda ner kartuppdateringar, men blockera anrop mot teslas servrar eller andra.
När man vill uppdatera bilens mjukvara behöver man tillgång till en annan bil och sniffa all trafik mellan bilen och Tesla. Sedan sätter man upp proxyservrar i ett lokalt nätverk som beter sig som teslas egna servrar, och svarar med den nya mjukvaran när bilen skickar ut en fråga i mot det den tror är teslas servrar.
Man skulle kunna sätta upp fejkade servrar som är tillgängliga på internet och styra om alla trafik i alla stulna bilar mot dessa simulerade servrar. Då skulle alla de stulna bilarna tro att de kommunicerar med Tesla, medan de i själva verket kommunicerar med biltjuven. De stulna bilarna skulle kunna köpas av intet ont anande bilköpare, där alla uppkopplade funktioner fortfarande skulle fungera, förutom "något litet fel på wifi-uppkopplingen".
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 17:22
av Surfaren
Blir nog inte så kul att använda SC. Antingen kan Tesla bara neka den stulna bilen, eller ännu hellre, skicka dit farbror blå medan bilen laddas.
Re: Stulen Tesla
Postat: 04 sep 2015 20:18
av Franz
Herr X skrev:
Allt går att lösa.
När man väl har bilen i sin verkstad och kan arbeta ostört med den så bör man kunna kringgå immobilizern. SIM-kortet är det ju bara att plocka ut, och man bör nog isåfall också ordna en brytare för WiFi-chippet så att ingen av misstag råkar koppla upp bilen mot ett oövervakat wifi-nät. Men via WiFi kan man ju koppla upp bilen mot en liten internetrouter som man själv har kontroll över - där kan man tillåta anrop till Google för att ladda ner kartuppdateringar, men blockera anrop mot teslas servrar eller andra.
När man vill uppdatera bilens mjukvara behöver man tillgång till en annan bil och sniffa all trafik mellan bilen och Tesla. Sedan sätter man upp proxyservrar i ett lokalt nätverk som beter sig som teslas egna servrar, och svarar med den nya mjukvaran när bilen skickar ut en fråga i mot det den tror är teslas servrar.
Man skulle kunna sätta upp fejkade servrar som är tillgängliga på internet och styra om alla trafik i alla stulna bilar mot dessa simulerade servrar. Då skulle alla de stulna bilarna tro att de kommunicerar med Tesla, medan de i själva verket kommunicerar med biltjuven. De stulna bilarna skulle kunna köpas av intet ont anande bilköpare, där alla uppkopplade funktioner fortfarande skulle fungera, förutom "något litet fel på wifi-uppkopplingen".
Mjukvaran skickas väl från Tesla till bilen via en VPN-anslutning? D.v.s. den skickas i krypterad form och låter sig inte enkelt laddas ner bara för att du har kontroll över Wifi-anslutningen. När bilen ansluter för att hämta hem programvaran så förväntas certifikat etc. finnas på servern. D.v.s. du skulle behöva modifiera programvaran i bilen för att kringå sådana kollar.
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 01:03
av Herr X
Franz skrev:
Mjukvaran skickas väl från Tesla till bilen via en VPN-anslutning? D.v.s. den skickas i krypterad form och låter sig inte enkelt laddas ner bara för att du har kontroll över Wifi-anslutningen. När bilen ansluter för att hämta hem programvaran så förväntas certifikat etc. finnas på servern. D.v.s. du skulle behöva modifiera programvaran i bilen för att kringå sådana kollar.
Allt kan kringgås - inget är idiotsäkert, särskilt inte när du har tillgång till ena noden i en punkt-till-punkt-anslutning.
Men supercharger-problemet är näst intill olösbart. Man skulle kunna identifiera sig som en annan bil för att få lov att ladda, men Tesla skulle ju upptäcka om den andra bilen är någon annanstans.
Det känns som att det skulle vara väldigt pyssligt att köra runt i en stulen Tesla...
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 08:05
av Martinen
Inget Är helt stöldsäkert. Det handlar bara om att försöka göra det så jobbigt att det inte är värt besväret. Än så länge så är det ju ingen, vad jag vet, som stulit en Tesla utan nyckel.
Dom som gjort detta har antingen inte varit smarta nog att fatta att de går att spåta eller inte brytt sig.
Om det går att nyss av nyckeln och sedan klona denna så att man kan starta bilen, så är detta ett tillräckligt stort problem. Det kan vi ju vara någon som inte tar bilen för att sälja den. Det kan ju bara vara ungdomar som vill ta sig en liten tur.
Oavsett så är det ju inget man vill råka ut för.
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 08:25
av Feddan
Är inte batteriet en stor del av värdet?
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 08:56
av MaLund13
Feddan skrev:
Är inte batteriet en stor del av värdet?
Njae, inte jättestor. Batteripriset håller Tesla hemligt, men om de kostar 200$/kWh är andelen batterier av bilens pris drygt 20%. Se elbilsmyt #9: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 09:37
av LarsL
Men det är nog batterier som kommer stjälas, fast först om några år när garantin gått ut. Finns ju knappast någon mening att stjäla så länge det är gratis att få dem utbytta.
Man kan ju hoppas att batterierna är det som kommunicerar med SC så att de blir hopplösa att använda.
Re: Stulen Tesla
Postat: 05 sep 2015 09:58
av AGCF
Man kan använda batteriet till annat med antar jag, det måste inte sitta i en Tesla. 85kWh powerwall är värt en hel del.