Sida 1 av 1

Spåna över vad Tesla gör för att möta nya förmånsregeler.

Postat: 22 sep 2020 10:47
av Julleruff
Hej,

tänkte be folk här spåna på vad som kommer hända från nu fram till 1 juli, i Sverige.

Jag känner till det där med att om man inte är bekväm med att att köpa en bil som är "gammal" vid leverans så är inte Tesla en bil för dig så den ser vi bortom....


Just nu väntar jag leverans på en bil med VIN 781 xxx d v s lilla frunken men inga andra uppdateringar, känns lite av en loose-loose ihop med nya regelverket måste jag ärligt säga.
Sen kan man ju diskutera om Frunkens storlek betyder annat än att det inte finns några mattor till dom....än :D

Men sitter gärna med en ny fräsch bil med alla uppdateringar att hämta ut 1/6 2021 för att kunna åka på det "gamla " regelverket så länge som möjligt.

Givet infon som finns på borde just nu så är det optimala fönstret att hämta ut en ny elbil mellan 1/4 2021 och 30/6 2021.
- +833:- på förmånsvärdet 1/1 får man oavsett
- 70.000:- i premie från 1/4 hinner man få
- 25% ökning av förmånsvärde 1/7 klarar man sig ifrån
- Uppdateringar med Värmepump m m hinner man troligen få med
- man sitter med så ny-uttagen bil som möjligt innan nytt regelverk är igång

Så vad kommer Tesla hitta på mellan 1/4 och 30/6?
- Höja priset på bilarna?
- Passa på att sälja så många det går innan nya regler och ev. nedgång av försäljning kommer?
- kampanja hårt för att maximera försäljningen?


Jag gissar att battery day inte kommer betyda något för M3 på kort sikt (eller innan 1/7 2021 som är den riktigt "stora" förändringen för förmånsbilar.)

Re: Spåna över vad Tesla gör för att möta nya förmånsregeler

Postat: 22 sep 2020 11:31
av taliz
Om du tar leverans nu så får du väl lägre förmånsvärde?

Jag tror det kommer M3 från Kina med LFP-batterier i början av 2021.
Det kan vara deras sätt att kontra VWs push med ID3, 4 & Enyaq.
Gissar de kommer vara noterbart billigare än SR+, men ändå ha längre räckvidd samt uppgraderade med akustikrutor, värmepump etc.
Samtidigt kommer man fortsätta sälja LR och P med NCA-cellerna till högre pris(men kanske lite lägre än idag) men med uppgraderingarna.
Sen kommer ju också Model Y till sommaren troligtvis, garanterat med modeller och prissättning som kanske är lite högre än VW men ändå konkurrenskraftiga och bra "bang for the buck".

Re: Spåna över vad Tesla gör för att möta nya förmånsregeler

Postat: 22 sep 2020 11:41
av Julleruff
taliz skrev:
Om du tar leverans nu så får du väl lägre förmånsvärde?

Jag tror det kommer M3 från Kina med LFP-batterier i början av 2021.
Det kan vara deras sätt att kontra VWs push med ID3, 4 & Enyaq.
Gissar de kommer vara noterbart billigare än SR+, men ändå ha längre räckvidd samt uppgraderade med akustikrutor, värmepump etc.
Samtidigt kommer man fortsätta sälja LR och P med NCA-cellerna till högre pris(men kanske lite lägre än idag) men med uppgraderingarna.
Sen kommer ju också Model Y till sommaren troligtvis, garanterat med modeller och prissättning som kanske är lite högre än VW men ändå konkurrenskraftiga och bra "bang for the buck".
Jag får lägre (nuvarande) förmånsvärde i 3 månader, 1/1 försvinner:
"Reducering elbilar, laddhybridbilar, gas (ej gasol)
40 procent nedsättning av förmånsvärdet. Högst 10 000 kr för helt år. -10 000 kr /år = 833 kr /månad
"

Så den ökningen kommer man inte runt när man än köper.

Visste man att man hann få med alla de här uppdateringarna som är på G innan 1/7 så är det en no-brainer för mig att vänta in dom.

Får bara skaffa mig en gammal SAAB eller nått i Vinter för gamla förmånsbilen har jag hunnit sälja i veckan. :D :D