Behöver man en shuko10A?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Behöver man en shuko10A?

Inlägg av PapaD »

Hej, till min Leaf 30 använder jag en schuko 10 A laddkabel nästan dagligen. Räckvidden är ju så dålig att jag reflexmässigt kopplar in bilen på jobbet eller andra destinationer. Men min ID3 har jag ingen till, och först tittade jag på alternativ. Men....
Jag börjar undra om jag skulle använda en 10 A schuko. Vad tycker ni? När man har bra räckvidd o laddkurva, ids man snigelladda längre?
Hemma har jag laddbox till bägge, 11 kW med lastvakt resp 16A230V till Leaf.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 2 gång.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av taliz »

Är väl lite som att ha ett reservhjul. Vissa tycker man måste ha det, andra inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7992
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag laddade också min Leaf alltid överallt. Sen bytte jag till elbil med större batterier. Plötsligt tycker man det är alldeles för meckigt att hala fram laddsladden på tex köpcentra. Behövs inte, man har mer än tillräckligt med laddning kvar i batterierna ändå.

Jag tror inte du behöver nån schuko laddsladd till vardags laddning av din ID.3. Möjligtvis till att ha nån gång per år när du åker och sover över hos någon.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Jag laddade också min Leaf alltid överallt. Sen bytte jag till elbil med större batterier. Plötsligt tycker man det är alldeles för meckigt att hala fram laddsladden på tex köpcentra. Behövs inte, man har mer än tillräckligt med laddning kvar i batterierna ändå.

Jag tror inte du behöver nån schuko laddsladd till vardags laddning av din ID.3. Möjligtvis till att ha nån gång per år när du åker och sover över hos någon.
Det är precis det där sista. Somliga är sällan ute, andra, så som jag är ofta runt på ställen. Hälsar på släkt, åker till fjällen, eller till norska kusten. Jag skulle aldrig vilja vara utan schuko, även om den aldrig används till vardags. Men andra kanske kör på andra vis, bor bara på hotell med destinationsladdning, osv. Då blir schuko endast som beskrevs tidigare; som en reservdunk.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av LarsL »

Använder Schuko mest på semestern då man är på ställen där Typ2 sladdar saknas. Det är kanske inte nödvändigt men väldigt trevligt med fulladdad bil på morgonen.
HenrikC
Inlägg: 782
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av HenrikC »

Leaf 24 borde egentligen kommit med en tio mil lång skarvsladd istället för batteri. Den behöver ju alla laddmöjligheter som går att få. Men på 8000 mil med Leaf 40 har jag aldrig saknat 10A laddaren på resa. Den ligger alltid inkopplad hemma.

På en långfärdsbil som Tesla eller ID3 ser jag inte alls behovet att ha med en sladd för snigelladdning.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av Daven »

Beror ju på användandet, åker M3 SR+ och har alltid umcn i frunken. Dock väldigt sällan den används men det är väldigt smidigt, mina två främsta användningsområden som händer ett par gånger per år:
1. När jag hälsar på vänner 20 mil bort (ingen närhet till typ2) så är det smidigt att koppla i över natten så man kan ta den där omvägen på hemresan utan att behöva bry sig om o ladda och planera det.
2. När jag åker till firmans filial i Södertälje från Växjö så kommer jag fram med ca 30 SoC om jag laddar en stund i Norrköping. Jätte smidigt att koppla in 3 fas den tiden man är där så man kan åka hemåt med fulladdat vilket ger kortare hemresa.

En av de första grejerna jag skaffade till bilen var en gammal umc med 3fas och schuko adapter. Jag tycker det underlättar massor man vill ju inte hänga på SuC mer än nödvändigt.
kontakten2

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av kontakten2 »

Samma här. Är ute vid norska kusten vid polarcirkel titt som tätt. Då är det väldigt skönt med Schuko
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av LasseTM »

Jag stoppar ner laddaren i frunken när jag vet att jag kommer behöva den dvs när jag ska ut och resa.
Annars ligger den hemma, orkar sällan ladda bilen även om det är gratis så länge inte 11kW eller högre erbjuds.
För meckigt att dra fram kablar på tex Ikea som bara ger 3,7kW det ger ju inget
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver man en shuko10A?

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Hej, till min Leaf 30 använder jag en schuko 10 A laddkabel nästan dagligen. Räckvidden är ju så dålig att jag reflexmässigt kopplar in bilen på jobbet eller andra destinationer. Men min ID3 har jag ingen till, och först tittade jag på alternativ. Men....
Jag börjar undra om jag skulle använda en 10 A schuko. Vad tycker ni? När man har bra räckvidd o laddkurva, ids man snigelladda längre?
Hemma har jag laddbox till bägge, 11 kW med lastvakt resp 16A230V till Leaf.
Har endast använt min1-fas Schuko UMC en enda gång så länge jag ägt min elbil (1,5 år).

Det var för någon månad sedan då jag parkerade på ett universitets parkering som skulle ha laddning för elbil. Hade aldrig behövt använda det innan, och förmodligen inte nu heller. Mitt batteru var lite lågt och ville "toppa upp" lite för säkerhets skull innan jag åkte hem på kvällen (hade dock egentligen inte behövts). Döm dock av min förvåning när jag insåg att dessa fantastiska "elbilsplatser" endast hade 1-fas "hemma-schuko"/motorvärmaruttag. Trodde det skulle vara minst 11 kW Typ 2 Mode 3. Vilket stort skämt! :D

Fick iaf. för första gången i mitt liv provat att ladda en elbil via vanligt schuko! :)

Var väl kul att packa upp och testa UMC:en som jag fick med i bilen utan kostnad (trodde det följde med till precis alla elbilar?), och sedan dess legat helt oanvänd i frunken.

Vad som jag däremot haft verklig nytta av flera gånger, både på landet, hos bekanta, hos kunder, och i båthamnen, är den kabel för 16A 3-fas CEE som jag köpte när jag precis skaffat min elbil. Kan verkligen rekommendera en sådan, och med den följer det även med en gratis adapter för 1-fas schuko:

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Finns dock många varianter, så måste ju inte vara just denna. Kanske finns till bättre priser andra ställen? Men jag gillar iaf. funktionen, och att det inte är en stor "klump" mitt på sladden (som på Teslas egna UMC:er).

Mitt råd: skippa en renodlad 1-fas schuko (väldigt liten nytta enligt min erfarenhet) och köp istället en 3-fas CEE, och möjligen med adapter för 1-fas schuko (bara för att vara helt säker, även om jag inte tror du kommer ladda 1-fas någonsin).

Jag antar att iaf. en kabel för 11 kW Typ 2 Mode 3 (ofta blå, men behöver inte vara det) följde med i bilköpet? Det är den du kommer använda allra mest när du inte AC-laddar hemma, eller snabbladdar med DC.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar