Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av tofriis »

Flyttat från hus till lägenhet i stan, har nytt jobb på cykelavstånd och ska lägga ner egenföretagandet. Insett att en bil har förvandlats från "need to have" till "nice to have". Kunde inte motivera kostnaden för min Model S och sålde den igår.

Vad gör jag då nu? Har från och med igår ingen bil för första gången på 33 år! Har insett att jag på något sätt behöver ha en bil, eller iaf tillgång till bil. Det finns ju lösningar genom bilpool tex Sunfleet bara 100 m från min bostad, men blir dyrt om jag räknar med att behöva bil 1-2 ggr per vecka för kortare ärenden och kanske en gång i månaden för längre turer över helgen. Får nog bli ett köp av begagnad bil som på något sätt kan ge rimlig totalekonomi, eller kanske privatleasing för max ca 2500 i månaden. 

Om jag köper begagnad bil funderar jag på en kul bil som kanske inte sjunker i värde alls, som tex min gamla drömbil Jaguar XJ med V8 av lite äldre modell, helst 2003-2005 med aluminiumkaross. Kommer bli lite kostsammare med reparationer och bensin så klart, men kommer nog inte köra mer än 1000 mil om året. Eller ännu äldre "amerikanare" kanske, har ju faktiskr kört amerikanskt i 4 år nu :) ELLER så väljer jag andra vägen och köper en liten, driftsäker och tråkig bil som tex en Toyota Prius...

Väljer jag det bekvämaste spåret med billig privatleasing blir det nog en Ford Focus eller Skoda Octavia kombi, vilka båda går att få för ca 2500 ink service. 

Vad jag än gör blir det extremt mycket tråkigare att köra bil, har nu haft 4 år med en helt fantastisk bil, så allt blir till det sämre :( 

Miljökompensera med en kul V8? ;) 
Köpa tråkbil?
Privatleasa?
Köra bilpool?

Vet inte vad min fråga var med detta inlägg, kanske mest behövde tänka själv, men kom gärna med tankar, idéer och reflektioner!
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Min Model S är såld, vad gör jag nu?!

Inlägg av Johlei »

1-2 ggr/v innebär att det kan vara billigare att ta taxi eller hyra en bil än att äga en bil. Så det är ytterligare ett par alternativ.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Röstar för att köpa en drömbil, ska du köra så pass få gånger ska det vara kul. Inte ruttna i en tråkig prius. Sköter du den väl håller den sitt värde, frågan är om du har parkeringsmöjlighet? Är svaret ja är ju drömbil glasklart.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Antingen taxi eller drömbil tycke jag låter vettigast.
En vettig drömbil är ju en Roadster :roll: borde inte tappa direkt något, borde snarare bli en samlarbil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Du gör som jag, lever utan bil och använder bilpool och taxi i några månader, inser att det är asjobbigt och beställer en Model 3 för den är billigare men sen står den mest för det är Corona. Jag och frun körde typ 1200 mil om året innan Corona slog till så du kan ju gissa vad det är nu.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tillhör dem ruttnat i en Prius i många år. Det är helt OK. Började köpa Prius pga den goda ekonomin i bilen, men f.a. Uppskattade jag tillförlitligheten. Allteftersom skattereglerna ändrades blev det sämre ekonomi dock, men har man inte firma spelar det ju mindre roll. Haft fyra st och sålde den sista till ett av barnen för ett år sedan. Bilen är ”bulletproof”, men är ju inte ”kul” att köra precis.
För mig som hatar att ha bilen på verkstad var de perfekta. Aldrig några fel var värt extremt mycket för mig.
Finns säkert många alternativ som funkar lika bra, men få som ger mindre bekymmer. Varning för urladdat 12V batteri vintertid dock om du inte använder bilen. Saknar krok.
Grannen köpte en Hyundai i10 för 15 papp. Fyller behovet perfekt för honom, men man behöver ju meka lite då. Men billigt blir det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Tack för alla svar, jättebra för att få nya idéer och tankar!

Ja, taxi för kortare turer och hyra för helgresor är absolut också ett alternativ. Blir ungefär som bilpool. Nära de alternativen finns även tankar på att använda GoMore eller SnappCar i kombination med taxi.

Har tyvärr bara boendeparkering, dvs utomhus på gatan. Hade jag haft garageplats i huset hade "drömbilen" varit det självklara valet.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Börja med en tjänst som https://m.co/se/sv-SE/ (omstöpt Sunfleet) så kan du ju köpa eventuell bil senare om det inte funkar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hmm... insåg just att man kan inte avregistrera sig som Teslaägare på forumet...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Hmm... insåg just att man kan inte avregistrera sig som Teslaägare på forumet...
Man blir aldrig fri från sekten...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
GDPR
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jodå. Surfaren och jag har lyckats. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan göra det för hand.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Letade efter möjlighet att uppdatera mina uppgifter tidigare utan att lyckas. Någon som har möjlighet får gärna fixa så jag ej är registrerad som ägare längre.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
“You can check out anytime you like, but you can never leave” Hotel California, Eagles.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Någon påpekade här irl att man kan åka kollektivt också :o
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Enkelt köp en Model 3 :D
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jag har levt utan bil sen i våras, fuskar lite eftersom frugan har en som vi tar på långresor och/eller jag måste fixa något.

Har en bit till kontoret men eftersom jag jobbar till stor del hemma så har behovet av bil minskat avsevärt.

Cyklar eller tar bussen om jag måste ner till kontoret. Bra för miljön, konditionen och plånboken.

Att vara utan bil kan både vara en frihet och något som gör allt mycket svårare beroende på vilka förutsättningar man har omkring sig.

Tycker dock att det är något alla som har möjlighet borde prova i vuxen ålder.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skulle undvika ”kul drömbil” om den ska stå på gatan och köras sporadiskt. Risken är överhängande att den inte fungerar alls när du vill ha den och då blir det jobbigt.

Jag skulle nog köra på en tillförlitlig ointressant småbil eller bilpool. Har aldrig provat bilpool då det inte fanns när jag hade bil. Men jag har testa dålig bil som alltid trassla när man behövde den och utan bil med hyra när man behöver. Slutsatsen blev att jag flyttade ut från staden.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nu vet ju inte jag vad du har för inställning till miljö och elbilar men det verkar inte som om det är något du prioriterar direkt... :o

Hade det varit jag så hade jag försökt med MoveAbout bilpool med enbart eldrivna fordon. Finns massor i Gbg men om det finns där du bor vet jag ju inte. Kostnaden är 124 kr per månad plus 79 kr per timme (eller 275 kr för en halv dag) och 695 kr för en helg. Ditt scenario bör då ge 124 + (4x79)+ (2x275)+695 per månad förutsatt att du gör ett kortare ärende per vecka och två längre turer plus en helg per månad. Summan blir då 1685 kr per månad. Du kan fortsätta åka bekväm elbil och slipper parkera en bil på gatan (som kräver flytt om det är datumparkering...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jag kommer aldrig gå tillbaka till en fossilare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag vidhåller att Model 3 är rätt bra som bil som mest skall användas till lite ärenden och resor, den är inte direkt dyr (speciellt inte om man tar en SR+) och har låg vampire drain så den förlorar inte mycket på att stå. När vi hade S så tappade den typ 1% om dagen eller något liknande så det var inge skoj att låta den stå oanvänd länge, kanske blivit bättre med nya bilar.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

OfarligTesla skrev:
Jag vidhåller att Model 3 är rätt bra som bil som mest skall användas till lite ärenden och resor, den är inte direkt dyr (speciellt inte om man tar en SR+) och har låg vampire drain så den förlorar inte mycket på att stå. När vi hade S så tappade den typ 1% om dagen eller något liknande så det var inge skoj att låta den stå oanvänd länge, kanske blivit bättre med nya bilar.
Tänk vad olika man värderar vad som ”är inte direkt dyr ” 570’ riksdaler för en bil som knappt kommer att användas tycker jag är väääldigt mycket pengar.

Jag lägger min röst för en billig mindre bil :) bensinare eller t ex en begagnad Renault Zoe 22 kWh
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

thnis skrev:
Tänk vad olika man värderar vad som ”är inte direkt dyr ” 570’ riksdaler för en bil som knappt kommer att användas tycker jag är väääldigt mycket pengar.

Jag lägger min röst för en billig mindre bil :) bensinare eller t ex en begagnad Renault Zoe 22 kWh
Fast den kostar ju inte 570k, inte ens priset är 570k när man tar med miljöbilspremie. Kostnaden är ju dessutom något helt annat än priset och kommer vara markant lägre än så över 3 år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har också suttit och funderat de senaste veckorna vad jag ska göra med mitt bilinnehav. Jag var lite inne på att testa om vi klarar oss med en bil, men idén är ganska idiotisk eftersom jag vet att det inte fungerar i längden. Och detta trots att jag jobbar hemma för det mesta. Jag var utan bil i drygt en månad förra.året, mellan Teslan och Audin. Det gick bra i början eftersom jag hade planerat mina ärenden och möten så att det gick ihop med sambons lediga dagar, dvs dagarna som e-Golfen var tillgänglig. Men efter 4 veckor var jag tvungen att låna en bil som jag sedan behöll tills Audin kom. Det funkar alltså inte för oss.
Men skulle jag hamna i en situation där bilen bara blir en bra-att-ha pryl utan ett verkligt behov, så skulle jag troligen köpa en begagnad Leaf eller Zoe eller nåt sånt. Ingen "drömbil", men framförallt ingen som går på flytande kolväten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar