https://www.svd.se/volvo-sager-upp-650-anstallda
Inte helt oväntat, och Fabian fick rätt i senaste avsnittet av Bilar med sladd. Uppsägningar på Volvo Cars pga omställningen till eldrift. Man hävdar att det inte är pga Corona, utan att Corona endast är katalysatorn i denna omställning. Läser man här på forumet och håller sig lite uppdaterad blir man ju inte helt förvånad. Företag brukar ju dessutom passa på att varsla lite extra när stora händelser sker i samhället (Corona i detta fall), då är det ju lätt att skylla på något externt.
Man skulle vilja se en graf över antalet sysselsatta på Volvo Cars i Sverige (egen + inhyrd personal) för att följa utvecklingen och se om det blir fler eller färre som jobbar när elbilar produceras. Plus att man skulle vilja jämföra antalet sysselsatta varje månad med hur många bilar som rullar ut ur fabriken.
Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till el
Moderator: Redaktion
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Väldigt konstigt hur olika det blir. Volkswagen håller på och diskuterar möjligheten att införa lördagsskift i Zwickau-fabriken för att kunna utöka produktionen av ID3 och ID4 som byggs där. Detta skulle innebära att det krävs fler anställda och inte färre. Omställingen till eldrift medför alltså i det här fallet snarare en positiv effekt för arbetsmarknaden.
Jag tror att Volvo har fortfarande inte riktigt fattat. De har ju bara en enda elbil som de väl inte ens har börjat sälja, eller?
Jag tror att Volvo har fortfarande inte riktigt fattat. De har ju bara en enda elbil som de väl inte ens har börjat sälja, eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Handlar om vilka som får gå och vilka som behöver anställas. Konstruktion av fossilmotorer lär inte längre behövas och Volvo har väl på sätt och vis gått ut med att de inte kommer utveckla några nya fossilmotorer.mati skrev:Väldigt konstigt hur olika det blir. Volkswagen håller på och diskuterar möjligheten att införa lördagsskift i Zwickau-fabriken för att kunna utöka produktionen av ID3 och ID4 som byggs där. Detta skulle innebära att det krävs fler anställda och inte färre. Omställingen till eldrift medför alltså i det här fallet snarare en positiv effekt för arbetsmarknaden.
Jag tror att Volvo har fortfarande inte riktigt fattat. De har ju bara en enda elbil som de väl inte ens har börjat sälja, eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Enkelt att skylla på elektrificieringen och Covid-19, om målet är att dra ner antalet anställda i Sverige.
Hur mycket av XC40 recharge produceras i Sverige?
Hur mycket av XC40 recharge produceras i Sverige?
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Så är det såklart. Vissa för sluta, men andra kommer att nyanställas. Och jag tror ärligt talat inte att Volvo behöver anställa folk pga extremt stor efterfrågan på deras elbilar. I alla fall inte så som det ser ut idag.Svenssons skrev:Handlar om vilka som får gå och vilka som behöver anställas. Konstruktion av fossilmotorer lär inte längre behövas och Volvo har väl på sätt och vis gått ut med att de inte kommer utveckla några nya fossilmotorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Bankwupt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Får mig att tänka på vad Lars Wilderäng skrev i våras:
” Eller så startar man ett separat bilmärke i koncernen. Börjar med en laddhybrid, för att få igång produktionslinan. En lite udda laddhybrid, inte avsedd att sälja, t ex med bara två dörrar. Fossilmotorn använder man från den gamla delen av koncernen. Sedan lanserar man och börjar tillverka en riktigt fin riktig elbil när strukturerna är på plats. Man kör detta i ett annat land, i ägarens hemland. Bilen säljer man bara online, utan återförsäljare. Bilen är uppkopplad också, förstås.
I nästa steg lägger man ner fossilbildelen i den gamla delen av koncernen. Kanske sätter den i konkurs och går därifrån. Innan dess flyttade man över de ingenjörer man ville ha kvar till ett separat utvecklingsbolag, som inte kommer beröras av konkursen.
Så kan man transformera och göra sig av med den gamla fossildelen och ta steget in i den nya paradigmen för bilindustrin – utan återförsäljare, utan serviceverkstäder, och utan en massa gamla fabriker man inte längre behöver.
T ex om man heter Geely och köper Volvo Car, och börjar tillverka en utmärkt elbil i Kina under varumärket Polestar, samt skapar ett separat utvecklingsbolag utanför Volvo Car dit man flyttar önskade ingenjörer i Göteborg.
Så kan övriga gamla biltillverkare kämpa vidare med att pliktskyldigt lansera elbilar man inte egentligen vill sälja, eftersom man sitter med sina motor- och växellådefabriker, återförsäljarnät med procentuellt påslag och serviceverkstäder som är nödvändiga för att hantera slitaget på fossilbilarna.
Sedan, när de gamla biltillverkarna är på fallrepet, så sätter väl Tesla och andra rena elbilstillverkare in dödsstöten, och släpper en liten stadsbil riktad till 200 000-kronorsklassen.”
” Eller så startar man ett separat bilmärke i koncernen. Börjar med en laddhybrid, för att få igång produktionslinan. En lite udda laddhybrid, inte avsedd att sälja, t ex med bara två dörrar. Fossilmotorn använder man från den gamla delen av koncernen. Sedan lanserar man och börjar tillverka en riktigt fin riktig elbil när strukturerna är på plats. Man kör detta i ett annat land, i ägarens hemland. Bilen säljer man bara online, utan återförsäljare. Bilen är uppkopplad också, förstås.
I nästa steg lägger man ner fossilbildelen i den gamla delen av koncernen. Kanske sätter den i konkurs och går därifrån. Innan dess flyttade man över de ingenjörer man ville ha kvar till ett separat utvecklingsbolag, som inte kommer beröras av konkursen.
Så kan man transformera och göra sig av med den gamla fossildelen och ta steget in i den nya paradigmen för bilindustrin – utan återförsäljare, utan serviceverkstäder, och utan en massa gamla fabriker man inte längre behöver.
T ex om man heter Geely och köper Volvo Car, och börjar tillverka en utmärkt elbil i Kina under varumärket Polestar, samt skapar ett separat utvecklingsbolag utanför Volvo Car dit man flyttar önskade ingenjörer i Göteborg.
Så kan övriga gamla biltillverkare kämpa vidare med att pliktskyldigt lansera elbilar man inte egentligen vill sälja, eftersom man sitter med sina motor- och växellådefabriker, återförsäljarnät med procentuellt påslag och serviceverkstäder som är nödvändiga för att hantera slitaget på fossilbilarna.
Sedan, när de gamla biltillverkarna är på fallrepet, så sätter väl Tesla och andra rena elbilstillverkare in dödsstöten, och släpper en liten stadsbil riktad till 200 000-kronorsklassen.”
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Nära sanningen.Bod skrev:Får mig att tänka på vad Lars Wilderäng skrev i våras:
” Eller så startar man ett separat bilmärke i koncernen. Börjar med en laddhybrid, för att få igång produktionslinan. En lite udda laddhybrid, inte avsedd att sälja, t ex med bara två dörrar. Fossilmotorn använder man från den gamla delen av koncernen. Sedan lanserar man och börjar tillverka en riktigt fin riktig elbil när strukturerna är på plats. Man kör detta i ett annat land, i ägarens hemland. Bilen säljer man bara online, utan återförsäljare. Bilen är uppkopplad också, förstås.
I nästa steg lägger man ner fossilbildelen i den gamla delen av koncernen. Kanske sätter den i konkurs och går därifrån. Innan dess flyttade man över de ingenjörer man ville ha kvar till ett separat utvecklingsbolag, som inte kommer beröras av konkursen.
Så kan man transformera och göra sig av med den gamla fossildelen och ta steget in i den nya paradigmen för bilindustrin – utan återförsäljare, utan serviceverkstäder, och utan en massa gamla fabriker man inte längre behöver.
T ex om man heter Geely och köper Volvo Car, och börjar tillverka en utmärkt elbil i Kina under varumärket Polestar, samt skapar ett separat utvecklingsbolag utanför Volvo Car dit man flyttar önskade ingenjörer i Göteborg.
Så kan övriga gamla biltillverkare kämpa vidare med att pliktskyldigt lansera elbilar man inte egentligen vill sälja, eftersom man sitter med sina motor- och växellådefabriker, återförsäljarnät med procentuellt påslag och serviceverkstäder som är nödvändiga för att hantera slitaget på fossilbilarna.
Sedan, när de gamla biltillverkarna är på fallrepet, så sätter väl Tesla och andra rena elbilstillverkare in dödsstöten, och släpper en liten stadsbil riktad till 200 000-kronorsklassen.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo Cars säger upp 650 anställda pga omställning till
Så länge vi inte har några större tullar mot Kina lär nästan alla elbilar komma därifrån. Svårt att slåss mot slavlöner i ett civiliserat demokratiskt land...