Renault Zoe 52 kWh eller VW ID3 48 kWh?
Moderator: Redaktion
Renault Zoe 52 kWh eller VW ID3 48 kWh?
Renault Zoe 52Kwh, 385km räckvidd för netto 267.800kr.
Med 70.000kr i stöd.
viewtopic.php?f=27&t=21300&hilit=Renault+zoe
VW ID3 Pure 48 kWh. 330 km i WLTP.
349.900kr.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... fit-values
Med rabatt
4%
4500kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Minus 70.000kr i stöd.
VW ID3 Pure 48 kWh netto
261.404kr.
Vilken av dessa 2 bilar väljer ni?
Med 70.000kr i stöd.
viewtopic.php?f=27&t=21300&hilit=Renault+zoe
VW ID3 Pure 48 kWh. 330 km i WLTP.
349.900kr.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... fit-values
Med rabatt
4%
4500kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Minus 70.000kr i stöd.
VW ID3 Pure 48 kWh netto
261.404kr.
Vilken av dessa 2 bilar väljer ni?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Renault Zoe 52 kWh eller VW ID3 48 kWh?
Inte Zoen, fy sjutton vilken tråkig elbil. Den är instabil vid acceleration, spårar och har noll elbilseffekt trots 135hk. Framsätet kan inte justeras i höjd, bara fram/bak och lutning. Laddhastigheten är att den tar vad den behagar, man kan alltså inte ställa in någon gräns som andra elbilar. Trådlösa QI laddaren fungerade 1/10 gånger, fick alltid meddelande ”ta bort metalliskt föremål från laddplattan” hade ej skal på mobilen. Det enda som lockade med Zoen är: batteriet och förbrukningen, men det ska vara någorlunda bekvämt och kul att köra bilen, den är lika rapp som en VW lupo 3L.
Nu är väl ID3 Pure 48 kwh ingen raket med sina 93 kW=126 hk.NEO skrev:Inte Zoen, fy sjutton vilken tråkig elbil. Den är instabil vid acceleration, spårar och har noll elbilseffekt trots 135hk. Framsätet kan inte justeras i höjd, bara fram/bak och lutning. Laddhastigheten är att den tar vad den behagar, man kan alltså inte ställa in någon gräns som andra elbilar. Trådlösa QI laddaren fungerade 1/10 gånger, fick alltid meddelande ”ta bort metalliskt föremål från laddplattan” hade ej skal på mobilen. Det enda som lockade med Zoen är: batteriet och förbrukningen, men det ska vara någorlunda bekvämt och kul att köra bilen, den är lika rapp som en VW lupo 3L.
Men för 800 euro extra kan man få 110 kW=150 hk.
Bara 50 kW CCS laddning. 100 kW laddning kostar 650 euro extra.Ökar effekten från 93kW till 110kW och ökar accelerationen från 0-100km / h från 9,5s till 7,3s
Frågan är ungefär densamma som om man ska köpa en Renault Clio eller en Golf. Olika bilar i olika priskategorier.
Tyvärr är ID3 inte riktigt jämförbar med en Golf, men jag skulle ändå välja bort Renån.
Vi valde e-Golf före Zoe för tre år sedan, trots att Golfen var dyrare och räckvidden sämre. Och vi skulle göra det igen. Jag skulle nog hellre ta en ny e-Golf än en ny Zoe, trots att skillnaden i räckvidd är ännu större än för tre år sedan.
Tyvärr är ID3 inte riktigt jämförbar med en Golf, men jag skulle ändå välja bort Renån.
Vi valde e-Golf före Zoe för tre år sedan, trots att Golfen var dyrare och räckvidden sämre. Och vi skulle göra det igen. Jag skulle nog hellre ta en ny e-Golf än en ny Zoe, trots att skillnaden i räckvidd är ännu större än för tre år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NEO
- Teslaägare
Precis min tanke, Renault är budget, en E-golf har trots dålig räckvidd bättre känsla. Vi valde bort Renault trots större batteri och lägre förbrukning än i3 120Ah.mati skrev:Frågan är ungefär densamma som om man ska köpa en Renault Clio eller en Golf. Olika bilar i olika priskategorier.
Zoen kommer inte med CCS som standard, det är tillbehör för 9990kr och kan ej eftermonteras.
Handlar inte om att det ska vara en raket, man förväntar sig att en elbil ska vara quick of the line utan lagg, Zoen är riktigt tråkig, första gången jag provkörde trodde jag den var satt i eco mode. Den gör 0-100 på 10s.
Jag har kört e-Golf, Zoe 52 kWh och ID3.mati skrev:Frågan är ungefär densamma som om man ska köpa en Renault Clio eller en Golf. Olika bilar i olika priskategorier.
ID3 vinner alla dagar i veckan, men nya Zoe 52 kWh har spottat upp sig och är ett stort lyft jämfört med gamla Zoe 40 kWh.
Vi har en låne-ID3 över helgen som vi håller på att utvärdera. Leasingen på Golfen går ut snart och frågan är om vi ska leasa en iD3 till samma månadskostnad eller behålla e-Golfen. Hade iD3 vunnit alla dagar i veckan, som du säger, så hade vi inte behövt fundera. Men så självklart är det tyvärr inte. Visst, iD3 har sina fördelar, men det finns också rätt så stora nackdelar som är svåra att bortse från.Zalman3 skrev:ID3 vinner alla dagar i veckan, men nya Zoe 52 kWh har spottat upp sig och är ett stort lyft jämfört med gamla Zoe 40 kWh.
Jag kommer berätta om mina intryck i ID-tråden senare ikväll.
- NEO
- Teslaägare
Speciellt inredningen har fått ett lyft. Men obekväma säten utan ordentliga justeringsmöjligheter.Zalman3 skrev:Jag har kört e-Golf, Zoe 52 kWh och ID3.mati skrev:Frågan är ungefär densamma som om man ska köpa en Renault Clio eller en Golf. Olika bilar i olika priskategorier.
ID3 vinner alla dagar i veckan, men nya Zoe 52 kWh har spottat upp sig och är ett stort lyft jämfört med gamla Zoe 40 kWh.
mati skrev:Vi har en låne-ID3 över helgen som vi håller på att utvärdera. Leasingen på Golfen går ut snart och frågan är om vi ska leasa en iD3 till samma månadskostnad eller behålla e-Golfen. Hade iD3 vunnit alla dagar i veckan, som du säger, så hade vi inte behövt fundera. Men så självklart är det tyvärr inte. Visst, iD3 har sina fördelar, men det finns också rätt så stora nackdelar som är svåra att bortse från.Zalman3 skrev:ID3 vinner alla dagar i veckan, men nya Zoe 52 kWh har spottat upp sig och är ett stort lyft jämfört med gamla Zoe 40 kWh.
Har svårt att hitta saker som ID3 skulle vara sämre på.
A-stolpen är stor och skymmer sikten.
Är rädd att bakhjulsdrivet är sämre än framhjulsdrivet.
Har kört bakhjulsdrivna BMW i3 på hala spåriga vägar på vintern och det var ingen rolig upplevelse.
Nu är ID3 en större bil med ett axelavstånd i nästan Passatklass.
Så jag hoppas att den funkar på vintern.
Utgår ifrån att ID3 har mycket bra antispinn och antisladd som döljer bakhjulsdriftens tillkortakommanden.
Några saker som den är sämre på kan jag säga redan nu, utan att behöva testa bilen mer:Zalman3 skrev:Har svårt att hitta saker som ID3 skulle vara sämre på.
- ljudnivån i kupén (en helt uppenbar nackdel som inte går att diskutera bort)
- artificiellt motorljud (går att stänga av i Golfen, men inte i ID3)
- kvalitetskänslan (kanske en smaksak)
- infotainmentsystemet (herrejisses vad dåligt alltså)
- väldigt lite info på lilla skärmen bakom ratten
- högtalare bara i framdörrarna (mer kostar extra)
- inget kylt hanskfack (det går att leva utan, men det är en trevlig finess i Golfen)
- ingen strålkastarspolning (dååååligt!!!!) med svagare lampor som följd
- bara två regenereringsnivåer (av och på), e-Golfen har fem (av + 4)
- bara två nivåer för laddströmmen (full och halv), e-Golfen har 8, 10, 13 och 16A som valbara alternativ.
- ingen (fungerande) timer för laddning. Jag antar att det kommer senare, men just nu funkar det inte.
- A-stolparna ligger långt ifrån föraren och skymmer sikten en hel del (var nära att mosa ett rådjur igår)
Sen har den sina styrkor också, jag skriver som sagt en sammanfattning av mina intryck senare.
Jag tyckte den var relativt tyst jag. Men jag är iofs van vid Model 3 dåmati skrev:- ljudnivån i kupén (en helt uppenbar nackdel som inte går att diskutera bort)
...

Men infotainment är riktigt dåligt, där måste jag hålla med dig. Tror att VW måste börjar om från scratch där, nytt OS, ny hårdvara (CPU, GPU, större skärm). Och det bådar väl tyvärr inte gott för ID.4, Enyaq när det gäller den biten.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Motorljudet är ganska tydligt, men det stängs av vid 30km/h. Vid högre hastigheter blir det dock ett väldigt framträdande brummande däckljud, det var det jag tolkade som artificielt motorljud även i höga hastigheter vid min första provkörning. Det är alltså "bara" däckljud har vi konstaterat nu. Det är bättre på vissa vägavsnitt, dvs där asfalten är slätare. Men det är illa nog, det finns inget sådant tydligt däckljud i Golfen.Laban skrev:Jag tyckte den var relativt tyst jag. Men jag är iofs van vid Model 3 dåJag upplevde heller inget artificiellt motorljud, i alla fall inget jag störde mig på..
Men vad är dåligt med infotainment?Laban skrev:mati skrev:- ljudnivån i kupén (en helt uppenbar nackdel som inte går att diskutera bort)
.../quote]
Jag tyckte den var relativt tyst jag. Men jag är iofs van vid Model 3 dåJag upplevde heller inget artificiellt motorljud, i alla fall inget jag störde mig på. Kvalitetskänslan är sisådär men jag är nog mindre brydd om det än gemene man, ingen panelknackare direkt. Sen är den ganska plottrig då för mig som gillar Model 3's rena interiör men det hade jag kunnat leva med.
Men infotainment är riktigt dåligt, där måste jag hålla med dig. Tror att VW måste börjar om från scratch där, nytt OS, ny hårdvara (CPU, GPU, större skärm). Och det bådar väl tyvärr inte gott för ID.4, Enyaq när det gäller den biten.
Segt och buggig?
Ja. Se ex:Zalman3 skrev:Men vad är dåligt med infotainment?
Segt och buggig?
Första uppdateringen av mjukvaran tar tydligen 8h att utföra. Känns inte direkt förtroendeingivande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, och delvis väldigt rörigt. Om man nu absolut inte ska ha några fysiska knappar så får man åtminstone inte gömma dessa funktioner nånstans i en virrvarr av menyer.Zalman3 skrev:Men vad är dåligt med infotainment?
Segt och buggig?
Och röststyrningen är verkligen ett skämt. Vi försökte igår att navigera från Lidköping till Skara mha röststyrningen. Men den oresonabala kvinnan som man försöker prata med fattade ingenting och bestämde sig strax därefter att inte vilja lyssna alls längre. Hon sa "avaktiverar röstkommandon" eller nåt liknande och sen var hon inte anträffbar för resten av dagen. Meningen är kanske att det ska kännas realistiskt, men det är föga användbart i sin nuvarande form.

Senare försökte jag testa navigatorn manuellt, alltså utan röststyrning, men det funkade inte heller. Jag fick bara veta att funktionen tillfälligt inte var tillgänglig. Då gav jag upp. Orkar inte med sånt, det ska bara funka, annars får det vara. Jag ska testa igen senare under dagen.
Ut och kör mer Mati. Skit i infotainment, testa det som är viktigt. Om infotainment är viktigtså ska du ju inta ha VW överhuvudtaget, det vet du ju. 
Jag är övertygad om att mjukvaran kommer bli bättre, har talat med en av de som jobbar med den nämligen. Men det är inte det som jag tycker är viktigt för den här bilen.

Jag är övertygad om att mjukvaran kommer bli bättre, har talat med en av de som jobbar med den nämligen. Men det är inte det som jag tycker är viktigt för den här bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Citat från Recharge.
kvalitetsmarkörer" – dörrklang, tyngd i dörrar, materialval i bagageutrymmet, sätesklädsel är på samma nivå som hos Golf. Faktum är att dörrklangen faktisk är något mer solid i ID.3
Bagageutrymmet i ID.3 rymmer 385 liter. Golfen rymmer 381.
Men bullernivån är bättre hos ID.3 som faktiskt är riktigt tyst i kupén – mycket bra!
Båda bilarna känns hemma i stadsmiljö men ID.3 är snäppet smidigare. Det beror inte på att den är kortare än Golf (även om känslan när man ser bilarna utifrån är tvärtom), utan på att de korta överhängen fram och bak gör att man hela kan kan kryssa runt med en tydligt känsla av var bilen börjar och slutar och vändcirkeln är mycket snävare. Det är väldigt skönt när man ska parkera.
Jämfört med Golf är dock ID.3 väldigt mycket vassare. Det märks att gamlingen har ett tydligare komfortfokus. Med det sagt är ID.3 en pigg och välbalanserad bil som piper iväg raskt när man stoppar pjäxan i pannrummet.
Kupén i ID.3 upplevs rymligare än den hos Golf.
Eftersom ID.3 inte behöver någon kardantunnel är golvet i baksätet platt vilket också bidrar till den luftiga känslan. Soffan bak är högt monterad vilket gör att man sitter högre upp i förhållande till sidorutan, än man gör i Golf.
En snabb gallup på redaktionen talar sitt tydliga språk. ID.3 ger de flesta av oss mest habegär.
Grundfrågeställningen var: Har ID.3 vad som krävs för att kunna ta Volkswagen in i ett tredje paradigm? Svaret är att ja, det har den. Att hålla jämna steg med och i många fall till och med vara bättre än sin anfader och riktmärket Golf är imponerade. Det var nödvändigt.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Dedär med breda/dubbla A-stolparna tänkte jag på. Lär skymma eejält framförallt om man är lite kortare i rocken. Känns rent av farligt dålig sikt. Erfarenheter?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Nja, svårt att säga. Jag tycker det är ganska bra sikt tack vare lösningen med extraruta. Det blir så när vindrutan flyttas fram så långt. Upplever citroen C5 och Volvo V90 som sämre, där de har en bred A stolpe som lutar mycket och därför skymmer mycket.
Men alla moderna bilar har ju dålig sikt när man kommer in i rondeller, lätt att bilar blir skynda.
Men alla moderna bilar har ju dålig sikt när man kommer in i rondeller, lätt att bilar blir skynda.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.

Var lite snålt av VW!Zalman3 skrev:Nu är väl ID3 Pure 48 kwh ingen raket med sina 93 kW=126 hk.NEO skrev:Inte Zoen, fy sjutton vilken tråkig elbil. Den är instabil vid acceleration, spårar och har noll elbilseffekt trots 135hk. Framsätet kan inte justeras i höjd, bara fram/bak och lutning. Laddhastigheten är att den tar vad den behagar, man kan alltså inte ställa in någon gräns som andra elbilar. Trådlösa QI laddaren fungerade 1/10 gånger, fick alltid meddelande ”ta bort metalliskt föremål från laddplattan” hade ej skal på mobilen. Det enda som lockade med Zoen är: batteriet och förbrukningen, men det ska vara någorlunda bekvämt och kul att köra bilen, den är lika rapp som en VW lupo 3L.
Men för 800 euro extra kan man få 110 kW=150 hk.
Bara 50 kW CCS laddning. 100 kW laddning kostar 650 euro extra.Ökar effekten från 93kW till 110kW och ökar accelerationen från 0-100km / h från 9,5s till 7,3s

Tycker 100-150 kW DC borde vara standard.
Men positivt att det iaf. går att få 100 kW laddning, om än till extra kostnad. Så bättre det än att vara fast i 50 kW-träsket.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tack, ID3 är nog den bil som jag skall be pappa testa som nästa på listan (den enda elbil han testat förutom min M3, är e-Golf).Zalman3 skrev:Jag har kört e-Golf, Zoe 52 kWh och ID3.mati skrev:Frågan är ungefär densamma som om man ska köpa en Renault Clio eller en Golf. Olika bilar i olika priskategorier.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
För elbilar, som inte har en stor tung ICE-klump över framaxeln, så tror jag bakhjulsdrift är mycket lämpligare (om man inte väljer AWD). Ser det bara som en fördel.Zalman3 skrev:mati skrev:Vi har en låne-ID3 över helgen som vi håller på att utvärdera. Leasingen på Golfen går ut snart och frågan är om vi ska leasa en iD3 till samma månadskostnad eller behålla e-Golfen. Hade iD3 vunnit alla dagar i veckan, som du säger, så hade vi inte behövt fundera. Men så självklart är det tyvärr inte. Visst, iD3 har sina fördelar, men det finns också rätt så stora nackdelar som är svåra att bortse från.Zalman3 skrev:ID3 vinner alla dagar i veckan, men nya Zoe 52 kWh har spottat upp sig och är ett stort lyft jämfört med gamla Zoe 40 kWh.
Har svårt att hitta saker som ID3 skulle vara sämre på.
A-stolpen är stor och skymmer sikten.
Är rädd att bakhjulsdrivet är sämre än framhjulsdrivet.
Har kört bakhjulsdrivna BMW i3 på hala spåriga vägar på vintern och det var ingen rolig upplevelse.
Nu är ID3 en större bil med ett axelavstånd i nästan Passatklass.
Så jag hoppas att den funkar på vintern.
Utgår ifrån att ID3 har mycket bra antispinn och antisladd som döljer bakhjulsdriftens tillkortakommanden.

Jösses! Pinsamt töntigt!mati skrev:- artificiellt motorljud (går att stänga av i Golfen, men inte i ID3)Zalman3 skrev:Har svårt att hitta saker som ID3 skulle vara sämre på.
Sjukt att det inte ens går att stänga av...

Märkligt. Kan inte VAG-gruppen utveckla ett vettigt grundsystem för alla sina bilar, och så kan de sedan bara branda olika, och ta med olika funktioner, för Audi, VW, Skoda och Seat?mati skrev:Ja, och delvis väldigt rörigt. Om man nu absolut inte ska ha några fysiska knappar så får man åtminstone inte gömma dessa funktioner nånstans i en virrvarr av menyer.Zalman3 skrev:Men vad är dåligt med infotainment?
Segt och buggig?
Och röststyrningen är verkligen ett skämt. Vi försökte igår att navigera från Lidköping till Skara mha röststyrningen. Men den oresonabala kvinnan som man försöker prata med fattade ingenting och bestämde sig strax därefter att inte vilja lyssna alls längre. Hon sa "avaktiverar röstkommandon" eller nåt liknande och sen var hon inte anträffbar för resten av dagen. Meningen är kanske att det ska kännas realistiskt, men det är föga användbart i sin nuvarande form.![]()
Senare försökte jag testa navigatorn manuellt, alltså utan röststyrning, men det funkade inte heller. Jag fick bara veta att funktionen tillfälligt inte var tillgänglig. Då gav jag upp. Orkar inte med sånt, det ska bara funka, annars får det vara. Jag ska testa igen senare under dagen.

Håller med.PapaD skrev:Ut och kör mer Mati. Skit i infotainment, testa det som är viktigt. Om infotainment är viktigtså ska du ju inta ha VW överhuvudtaget, det vet du ju.
Det viktiga för denna typen av bilar är nog att kunna ersätta dagens små billiga ICE-bilar, och har är ju normalt inte heller direkt så bra infotainment. Det viktiga är att ha liknande range och bra laddmöjligheter; helt enkelt vara så enkelt som möjligt att gå över till elbil från ICE-bilägare.