Sida 1 av 2

Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 19 okt 2020 20:35
av macksie
Har i en annan tråd fått hjälp med felsökning ang ombordladdare.
Jag tror att både min UMC och ombordladdaren gick sönder samtidigt. Total kostnad för båda, ca 30k SEK
Misstänker, vet inte säkert, att det var när jag laddade vid vår fjällstuga. Där är elen ganska gammal. I de flesta uttag finns ingen jord framdragen. Elementen är tvåfas-400V element. Ibland mäter jag upp inte förväntade spänningsnivåer i vanliga uttag. Behöver inte alls ha med detta att göra, men kan inte uteslutas. Har egentligen inga andra el-apparater som har gått sönder här, men tänker att bilen och UMC'n är känsligare. Skulle också kunna vara otur och ha med en strömspik att göra.

Så slutligen min fråga.
Finns det någon bra skyddsanordning som skyddar mot dåligt 240V nät? Typ en transformator för att få en helt galvaniskt åtskild krets. Eller släpa med sig en UPS. Eller andra förslag.
Bästa är såklart att anlita en kompetent elektriker som får mäta/kontrollera huset, men frågan är ändå intressant.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 19 okt 2020 20:41
av Fredrik j
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 19 okt 2020 21:38
av macksie
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Tack för förslag. Låter som ett sannolikt scenario. Men har ingen jordfelsbrytare. Men dock så tror jag att jag sett att jag fått 400V ändå

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 06 nov 2020 21:22
av martinot
macksie skrev:
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Tack för förslag. Låter som ett sannolikt scenario. Men har ingen jordfelsbrytare. Men dock så tror jag att jag sett att jag fått 400V ändå
Tips kan vara att på sådana här osäkra ställen som du nämner ovan köra med en portabel EVSE som har inbyggd jordfelsbrytare som tex. denna:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 09:30
av Svenssons
Jordfelsbrytare hjälper inte om frekvensen, sinusvågen eller spänningen är fel/varierar. UMC:n har väl också jordfelsbrytare inbyggd, den kan i alla fall detektera jordfel. Misstänker att det är rätt dyrt för något som "tvättar" strömmen så att det är ren sinusvåg med stabil spänning och 50Hz i >10A på strömmen.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 09:50
av LarsL
macksie skrev:
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Tack för förslag. Låter som ett sannolikt scenario. Men har ingen jordfelsbrytare. Men dock så tror jag att jag sett att jag fått 400V ändå
400V kan ju definitivt döda UMC och laddaren i bilen. Kanske kan man ha ett överspänningsskydd någonstans i kedjan men man får ju passa sig så att man inte gör något annat dumt då. Enklast måste ju vara att låta någon se över elen i stugan så att felet inte uppstår.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 09:55
av LarsL
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Låter ju genuint obra! Vad säger elsäkerhetsverket om detta då de tvingar oss att installera jordfelsbrytare vid nybyggnation?

Mitt badrum blev säkert men min klockradio brände ner huset, tack för det liksom :roll: Tänk att man alltid måste dubbelkolla allt själv.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 10:59
av Off Grid Byggaren
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Låter ju genuint obra! Vad säger elsäkerhetsverket om detta då de tvingar oss att installera jordfelsbrytare vid nybyggnation?

Mitt badrum blev säkert men min klockradio brände ner huset, tack för det liksom :roll: Tänk att man alltid måste dubbelkolla allt själv.
Nolledaren separeras normalt alltid i inkommande elcentralen.

Ända skillnaden med jordfelsbrytare är att nolledaren dras genom den. Annars är det oftast en metallbygel.

Så ett avbrott på nolledarens anslutning mot elnätet blir alltid stort bekymmer.

Även avbrott på nolledaren i yttre elnätet ställer till mycket, den ledaren brukar då vara gemensam med skyddsjordsledaren.

Ett nytt rättsfall i veckan så blev E.on skadeståndsskyldig till allt
som gick sönder i ett helt kvarter efter att den ledaren lossat i transformatorstationen.

Så det är svårt att skydda elbilen, en egen transformator 2-fas 400 volt till 230 volt skulle kanske funka. Men det är en rejäl klump.

Annars kunde en bra spänningsprovare vara något, mät i uttaget som ska användas och sätt på spis, ugn, vattenkokare och se om spänningen ökar över 230 volt.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 11:42
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:
Annars kunde en bra spänningsprovare vara något, mät i uttaget som ska användas och sätt på spis, ugn, vattenkokare och se om spänningen ökar över 230 volt.
Det låter ju som en bra idé att ha med en spänningtestare för att mäta uttagen innan man ansluter. Hade ju varit ännu bättre om det varit inbyggt i UMC så att testet kan göras innan laddningen börjar.

Skönt att höra att själva jordfelsbrytaren i sig inte är problemet, även när den installerats i gamla hus.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 12:06
av Fredrik j
macksie skrev:
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Tack för förslag. Låter som ett sannolikt scenario. Men har ingen jordfelsbrytare. Men dock så tror jag att jag sett att jag fått 400V ändå
Jordfelsbrytare har ju en av dom största framstegen när det gäller elsäkerhet. Brytarna har räddat många liv och att inte ha en brytare får väl nästan anses som vårdslöst idag.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 15:00
av martinot
Svenssons skrev:
Jordfelsbrytare hjälper inte om frekvensen, sinusvågen eller spänningen är fel/varierar.
Stämmer. Har heller aldrig påstått det.

Har du så stora problem med elen, så får du likrikta den, och sedan skaffa dig en inverter. MEN jag ifrågasätter dig gällande att svensk el skulle vara så dålig.

Detta var ett förslag då TS kommenterade att han tyvärr saknade JFB på landet.
Svenssons skrev:
UMC:n har väl också jordfelsbrytare inbyggd
Det finns de som har det, som tex. just den jag länkade till.

Men majoriteten har det nog inte, och vet att det saknas på Teslas egna UMC.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 15:40
av Svenssons
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Jordfelsbrytare hjälper inte om frekvensen, sinusvågen eller spänningen är fel/varierar.
Stämmer. Har heller aldrig påstått det.

Har du så stora problem med elen, så får du likrikta den, och sedan skaffa dig en inverter. MEN jag ifrågasätter dig gällande att svensk el skulle vara så dålig.

Detta var ett förslag då TS kommenterade att han tyvärr saknade JFB på landet.
Svenssons skrev:
UMC:n har väl också jordfelsbrytare inbyggd
Det finns de som har det, som tex. just den jag länkade till.

Men majoriteten har det nog inte, och vet att det saknas på Teslas egna UMC.
Jag har inte hävdat att Sverige har dålig el eller att du sagt att jordfelsbrytare hjälper mot allt. Nu var det väl frågan om el till en fjällstuga någonstans. Varifrån elen kommer vet vi inte, i värsta fall kan den komma från en generator och jag tog frågan mer generellt. Sinus och frekvens är det troligen inga problem med on-grid i Sverige men i och med fjällstuga så är det fullt möjligt med låg spänning eller varierande spänning.

Med UMC menar jag Teslas, de andra kallar väl inte sina laddboxar för "Universal Mobile Connector"? Teslas UMC har möjlighet att känna av jordfel och har en jordfelsbrytare (GFCI på engelska) så där ifrågasätter jag dig. Wall Connector har det dock inte utan där skall den kopplas till JFB Typ B. Det är väl i princip krav på att en mobil laddbox ska ha inbyggd jordfelsbrytare?

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 15:56
av martinot
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Jordfelsbrytare hjälper inte om frekvensen, sinusvågen eller spänningen är fel/varierar.
Stämmer. Har heller aldrig påstått det.

Har du så stora problem med elen, så får du likrikta den, och sedan skaffa dig en inverter. MEN jag ifrågasätter dig gällande att svensk el skulle vara så dålig.

Detta var ett förslag då TS kommenterade att han tyvärr saknade JFB på landet.
Svenssons skrev:
UMC:n har väl också jordfelsbrytare inbyggd
Det finns de som har det, som tex. just den jag länkade till.

Men majoriteten har det nog inte, och vet att det saknas på Teslas egna UMC.
Jag har inte hävdat att Sverige har dålig el eller att du sagt att jordfelsbrytare hjälper mot allt. Nu var det väl frågan om el till en fjällstuga någonstans. Varifrån elen kommer vet vi inte, i värsta fall kan den komma från en generator och jag tog frågan mer generellt. Sinus och frekvens är det troligen inga problem med on-grid i Sverige men i och med fjällstuga så är det fullt möjligt med låg spänning eller varierande spänning.

Med UMC menar jag Teslas, de andra kallar väl inte sina laddboxar för "Universal Mobile Connector"? Teslas UMC har möjlighet att känna av jordfel och har en jordfelsbrytare (GFCI på engelska) så där ifrågasätter jag dig. Wall Connector har det dock inte utan där skall den kopplas till JFB Typ B. Det är väl i princip krav på att en mobil laddbox ska ha inbyggd jordfelsbrytare?
Nej. Det är inte krav på en JFB i en portabel UMC/EVSE (behöver inte vara språkpoliser här).

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 16:02
av martinot
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Fredrik j skrev:
Är elen tillbyggd? Har du jordfelsbrytare?
När man monterar jordfelsbrytare så separerar man nollan från skyddsjord. Om man sedan får avbrott på nolledaren kan man få två-fas in i uttagen. Det krävs dock att man har mer än ett uttag och att det sitter någon förbrukare även i det andra.
Tack för förslag. Låter som ett sannolikt scenario. Men har ingen jordfelsbrytare. Men dock så tror jag att jag sett att jag fått 400V ändå
Jordfelsbrytare har ju en av dom största framstegen när det gäller elsäkerhet. Brytarna har räddat många liv och att inte ha en brytare får väl nästan anses som vårdslöst idag.
Jo, det skall vara standard, men ibland slarvas det tyvärr med det gällande nya hemmagjorda lösningar. Inte heller alla installationer som är så moderna, och som satts upp i äldre dagar innan det blev krav på JFB.

Därav att visa portabla EVSE just går att få med inbyggd JFB om man så önskar (tyvärr har inte min egna det, fanns inte som alternativ när jag köpte den). JFB hjälper inte mot allt (bara läckströmmar mellan ledare och jord), men är ett billigt skydd i sammanhanget.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 17:10
av Off Grid Byggaren
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Stot.JPG
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Ledningar.JPG

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 17:32
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Stot.JPG
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Ledningar.JPG
Håller med helt!

Wow! Vad är det för grym elinstallation du hittat där? :)

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 18:13
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Bilagan Stot.JPG finns inte längre
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Bilagan Ledningar.JPG finns inte längre
Håller med helt!

Wow! Vad är det för grym elinstallation du hittat där? :)
Såg den i sommras på en loppis i Ångermanland. Den var fortfarande i drift, luft mellan ledningarna är trots allt väldigt bra isolation.

Så här kunde det se ut i verktygslådan för en elektriker på tidigt 1900-tal:
Installationsmat.JPG

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 18:31
av Svenssons
martinot skrev:

Nej. Det är inte krav på en JFB i en portabel UMC/EVSE (behöver inte vara språkpoliser här).
Är inte språkpolis men när jag anger namnet på en av Teslas produkter så syftar jag just på den produkten och inte en generell EVSE.

Skrev att det idag i princip är krav på jordfelsbrytare. Känner inte till någon nyare mobil EVSE som inte har jordfelsbrytare inbyggd. Teslas UMC har som sagt var detta.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 19:41
av martinot
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 19:43
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Stot.JPG
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Ledningar.JPG
Håller med helt!

Wow! Vad är det för grym elinstallation du hittat där? :)
Såg den i sommras på en loppis i Ångermanland. Den var fortfarande i drift, luft mellan ledningarna är trots allt väldigt bra isolation.

Så här kunde det se ut i verktygslådan för en elektriker på tidigt 1900-tal:
Installationsmat.JPG
Snyggt! 8-)

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 19:52
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v
Läser på tillverkarens hemsida, att om du köper den utan inbyggd jordfelsbrytare, får den endast användas i vägguttag som redan skyddas av en jordfelsbrytare.

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-1-phase/
noter.JPG

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 20:06
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Stot.JPG
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Ledningar.JPG
Håller med helt!

Wow! Vad är det för grym elinstallation du hittat där? :)
Såg den i sommras på en loppis i Ångermanland. Den var fortfarande i drift, luft mellan ledningarna är trots allt väldigt bra isolation.

Så här kunde det se ut i verktygslådan för en elektriker på tidigt 1900-tal:
Installationsmat.JPG
Men var det där verkligen för växelspänning? Det var väl likström i början?

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 20:29
av Off Grid Byggaren
Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar ju främst oss människor från otäcka elchocker.
Stot.JPG
Är det en äldre elanläggning i byggnaden bör nog inte en medtagen reseladdare (UMC / ESVE / Audi Compact charger/ etc. ) kopplas in alls.

Är det en 3-fas reseladdare som används, ska du vara helt säker på att det finns fungerande nolledare i uttaget innan användning.
Ledningar.JPG
Håller med helt!

Wow! Vad är det för grym elinstallation du hittat där? :)
Såg den i sommras på en loppis i Ångermanland. Den var fortfarande i drift, luft mellan ledningarna är trots allt väldigt bra isolation.

Så här kunde det se ut i verktygslådan för en elektriker på tidigt 1900-tal:
Installationsmat.JPG
Men var det där verkligen för växelspänning? Det var väl likström i början?
Det kan nog ha byggts för likström från början, men även där behövs bra isolation. Det var inte så att alla ledningarna behövde bytas ut när växelström dök upp.

Stockholm beslöt inte förrän 1928 att distribuera elen i form av växelström, och att successivt byta ut likströmsnäten.

Så sent som i slutet av 1950-talet hade 26 av Sveriges (då) 134 städer fortfarande likströmsdistribution.

https://www.foretagskallan.se/foretagsk ... onkurrens/

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 20:38
av Svenssons
Har ett likströmsuttag i traktorgaraget:
20181006_140327.jpg

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 07 nov 2020 23:53
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v
Läser på tillverkarens hemsida, att om du köper den utan inbyggd jordfelsbrytare, får den endast användas i vägguttag som redan skyddas av en jordfelsbrytare.

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-1-phase/
noter.JPG
Exakt.

När jag köpte min så fanns tyvärr inte alternativet med inbyggd JFB/RCD.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag självklart valt varianten med JFB/RCD (då man inte alltid vet hur olika uttag är kopplade).