Teslaring

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Teslaring

Inlägg av perre »

Är det någon som köpt och använt en teslaring än? Lite sugen på att ha en sån när jag är på gym eller badplatsen typ. Håller den för en skivstång och är den vattensäker. Jag såg några var gjorda i trä.

Har sett denna sida för beställning.
https://www.teslaring.com/
Finns det andra.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Teslaring

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslaring

Inlägg av perre »

Tack för tipset. Mycket roligare att handla inhemskt. Håller som bäst på att försöka lista ut vad jag har för fingerstorlek.
Model 3 LR AWD
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslaring

Inlägg av SwedishAdvocate »

För den eventualitet att någon inte känner till följande:

Det finns en risk med att ha metallringar på fingrar (kanske finns det fler risker...).

Hur det är med trä och diverse andra material vet jag inte.

Skulle man fastna med ringen i någonting finns det risk för allvarlig skada på fingret.

På engelska kallas denna typ av skada för "degloving injury" (se källa nedan).

Som exempel hände detta en fotbollspelare för några år sedan. Som jag minns det skulle han fira något (ett mål kanske). Han hoppade upp mot och tog tag i ett gallerstängsel. Tyvärr fastnade en ring han hade på något sätt i gallret. Det slutade inte bra... Gjorde en sökning efter den incidenten men kunde dock inte hitta den på Internätet...

Källa (som kanske innehåller info som kan verka stötande (eller nåt) för någon...): https://www.healthline.com/health/degloving
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Teslaring

Inlägg av ChristerSjo »

Det finns väl risker med allt så länge du lever och vill leva.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslaring

Inlägg av SwedishAdvocate »

ChristerSjo skrev:
Det finns väl risker med allt så länge du lever och vill leva.
Sant.

Men de risker du inte känner till kan du inte ta ställning till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Teslaring

Inlägg av ChristerSjo »

SwedishAdvocate skrev:
ChristerSjo skrev:
Det finns väl risker med allt så länge du lever och vill leva.
Sant.

Men de risker du inte känner till kan du inte ta ställning till...
Haha jo sant, men om man viste om alla risker kanske man inte skulle våga leva.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Teslaring

Inlägg av [JM] »

SwedishAdvocate skrev:
För den eventualitet att någon inte känner till följande:

Det finns en risk med att ha metallringar på fingrar (kanske finns det fler risker...).

Hur det är med trä och diverse andra material vet jag inte.

Skulle man fastna med ringen i någonting finns det risk för allvarlig skada på fingret.

På engelska kallas denna typ av skada för "degloving injury" (se källa nedan).

Som exempel hände detta en fotbollspelare för några år sedan. Som jag minns det skulle han fira något (ett mål kanske). Han hoppade upp mot och tog tag i ett gallerstängsel. Tyvärr fastnade en ring han hade på något sätt i gallret. Det slutade inte bra... Gjorde en sökning efter den incidenten men kunde dock inte hitta den på Internätet...

Källa (som kanske innehåller info som kan verka stötande (eller nåt) för någon...): https://www.healthline.com/health/degloving
Det går ju knapp en dag utan att man hör att nån råkat ut för nåt hemst pga förlovningsringen...
Eller?

Oops. Ironi och dubbla budskap i samma mening.
Kan ju aldrig misstolkas på detta forum...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslaring

Inlägg av SwedishAdvocate »

[JM] skrev:
SwedishAdvocate skrev:
För den eventualitet att någon inte känner till följande:

Det finns en risk med att ha metallringar på fingrar (kanske finns det fler risker...).

Hur det är med trä och diverse andra material vet jag inte.

Skulle man fastna med ringen i någonting finns det risk för allvarlig skada på fingret.

På engelska kallas denna typ av skada för "degloving injury" (se källa nedan).

Som exempel hände detta en fotbollspelare för några år sedan. Som jag minns det skulle han fira något (ett mål kanske). Han hoppade upp mot och tog tag i ett gallerstängsel. Tyvärr fastnade en ring han hade på något sätt i gallret. Det slutade inte bra... Gjorde en sökning efter den incidenten men kunde dock inte hitta den på Internätet...

Källa (som kanske innehåller info som kan verka stötande (eller nåt) för någon...): https://www.healthline.com/health/degloving
Det går ju knapp en dag utan att man hör att nån råkat ut för nåt hemst pga förlovningsringen...
Eller?

Oops. Ironi och dubbla budskap i samma mening.
Kan ju aldrig misstolkas på detta forum...
Antagligen också sant.

Och samtidigt finns det ett inte obetydligt antal som har bytt till ringar som inte kommer skada fingret ifall det relativt osannolika ändå skulle inträffa...

Se t.ex:

https://www.saferingz.com/#:~:text=Safe ... all%20jobs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslaring

Inlägg av SwedishAdvocate »

ChristerSjo skrev:
SwedishAdvocate skrev:
ChristerSjo skrev:
Det finns väl risker med allt så länge du lever och vill leva.
Sant.

Men de risker du inte känner till kan du inte ta ställning till...
Haha jo sant, men om man viste om alla risker kanske man inte skulle våga leva.
Ämnet 'jättestora filosofiska frågor'... ;)

Personligen tycker jag det finns massvis med risker som helt klart är värda att ta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslaring

Inlägg av Bjelke »

Är det enkelt att programmera ringen? Isf känns ju tekniken i sig lite osäker (kortet-tekniken alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Teslaring

Inlägg av bonath »

Man gör det i bilen med hjälp av ett annat kort.
Saknas kort måste man till SC.
Jag köpte extra kort som finns hemma om det i plånboken skulle försvinna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslaring

Inlägg av mikebike »

Jag bär inte gärna ring, det finns inte någon variant som man kan sätta på klockarmbandet?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslaring

Inlägg av perre »

mikebike skrev:
Jag bär inte gärna ring, det finns inte någon variant som man kan sätta på klockarmbandet?
Såg nånstans att de sålde armband. Tror det var på Teslaring.com
Såg också en youtube video där de gjorde en egen ring av ett original Teslakort. Löste upp kortet med nån vätska och kvar blev chipet som de sedan monterade in i något annat, vad som helst faktiskt.
Model 3 LR AWD
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Teslaring

Inlägg av mastodontfilmsmats »

SwedishAdvocate skrev:
För den eventualitet att någon inte känner till följande:

Som exempel hände detta en fotbollspelare för några år sedan. Som jag minns det skulle han fira något (ett mål kanske). Han hoppade upp mot och tog tag i ett gallerstängsel. Tyvärr fastnade en ring han hade på något sätt i gallret. Det slutade inte bra...
Paulo Diogo heter han. Han blev dessutom varnad för tilltaget, eftersom det tog för lång tid att fira målet (läs: leta fingerstumpen)... 8-)

Sannolikheten är nog låg att det händer, men aldrig noll...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslaring

Inlägg av mikebike »

perre skrev:
mikebike skrev:
Jag bär inte gärna ring, det finns inte någon variant som man kan sätta på klockarmbandet?
Såg nånstans att de sålde armband. Tror det var på Teslaring.com
Såg också en youtube video där de gjorde en egen ring av ett original Teslakort. Löste upp kortet med nån vätska och kvar blev chipet som de sedan monterade in i något annat, vad som helst faktiskt.
Bra tips, tack.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Teslaring

Inlägg av zata »

Jag har beställt en ring från Hamphi. Hae faktiskt aldrig funderat på risken att fastna med ringen. Bedömer helt ovetenskapligt risken betydligt större med det ringen skall användas till, dvs komma in i bilen. För att inte tala om att sen köra bilen. Där finns det ju faktiskt vetenskapligt underlag på att det inte är helt ofarligt.
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Teslaring

Inlägg av Leo »

Finns flera som hoppat ner från lastbilsflak, fastnat med ringen i lastbilslämmen och slitit av fingret...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Teslaring

Inlägg av Rubiks »

mikebike skrev:
Jag bär inte gärna ring, det finns inte någon variant som man kan sätta på klockarmbandet?
Bär heller aldrig ringar, skulle uppskatta om det fanns en helt vanlig "nyckeltagg". Kanske duger att vika ett av nyckelkorten två gånger och sätta en nit i det :lol:
Dusse
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 okt 2020 10:35

Re: Teslaring

Inlägg av Dusse »

Jerryrigeverything löste upp kortet i aceton, så de är väl bara gjuta in slingan och chipet i nåt annat roligt :)



Man kan ju ha den där ringen på nyckelringen till husnyckeln, dyrt lösning iofs. Men skulle ju funka om man inte vill ha den på fingret.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Teslaring

Inlägg av bonath »

Man lägger ett kort i aceton och använder sen chippet o antennen i en ring eller vad man nu vill ha...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslaring

Inlägg av perre »

zata skrev:
Jag har beställt en ring från Hamphi. Hae faktiskt aldrig funderat på risken att fastna med ringen. Bedömer helt ovetenskapligt risken betydligt större med det ringen skall användas till, dvs komma in i bilen. För att inte tala om att sen köra bilen. Där finns det ju faktiskt vetenskapligt underlag på att det inte är helt ofarligt.
Hur löste du storleksanpassningen? Har just lindat ett snöre runt fingret ett par varv och markerat med tusch. Då fick jag ett bra mm mått, men blir det för tight, för löst? Jag antar man inte kan gå till en juvelerare efteråt och ändra storlekenn.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Teslaring

Inlägg av bonath »

Har du inga andra ringar att prova med?
Nyckelringar har jag använt t.ex...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Teslaring

Inlägg av Rubiks »

bonath skrev:
Har du inga andra ringar att prova med?
Nyckelringar har jag använt t.ex...
Vill bara uppmana alla att vara väldigt försiktig med att prova olika typer av ringar som inte är avsedda för att just pryda fingrarna.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.34262454

Jag är ganska sugen på att prova att lösa upp ett kort och ljuta in i något som liknar en vanlig rfid-tagg. Någon här som vågat prova? Nyckelkorten kostar väll några 100-lappar. Betydligt billigare att komma undan med det än att beställa en färdig ring. Med risk för att det enda man gör är att sabba ett nyckelkort.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslaring

Inlägg av perre »

Så var det ju det här med RFID. Mitt vanliga kort förvarar jag i en hackersäker plånbok, efter tips från Tesla att man ska vara försiktig med korten. Tex förvara dem i en burk etc. Borde ju vara samma problem med en ring. Hur nära ringen måste en person med avläsningsutrustning komma och kan de närma sig obemärkt. Dvs är utrustningen liten så det inte syns om de ställer sig bredvid mig.

Att de ska veta att just jag har en ring med RFID-kod i kanske är liten men bra att ha koll på vad man ger sig in på.
Model 3 LR AWD
Skriv svar