Värme i plug-in hybrid
Moderator: Redaktion
Värme i plug-in hybrid
Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?
Hur fungerar det, går ens värmen på ren eldrift eller måste fossilmotorn starta för att värma upp bilen? Finns det dubbla system?
Hur fungerar det, går ens värmen på ren eldrift eller måste fossilmotorn starta för att värma upp bilen? Finns det dubbla system?
- tompanhuhu
- Teslaägare
Re: Värme i plug-in hybrid
Har provkört Volvo v60 och passat, detta var i somras men har för mig att passaten drog mkt mer på batteriet och gick helt på el på morgonen men Volvon startade förbränningsmotorn när man ville ha värmen.B99 skrev:Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?
Det är olika på olika plug-in hybrider.
Startar fossilmotorn (T ex Kia Optima)
Separat bränslevärmare, typ Webasto(Eberspächer. (T ex nya Volvo V60)
Separat elvärmare som i en elbil. (T ex Passat GTE/Skoda SuperB)
Startar fossilmotorn (T ex Kia Optima)
Separat bränslevärmare, typ Webasto(Eberspächer. (T ex nya Volvo V60)
Separat elvärmare som i en elbil. (T ex Passat GTE/Skoda SuperB)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
De flesta, som inte var separat värmepump eller elvärmeelement, startar någon form ICE eller förbrännare för värme.B99 skrev:Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?
Detta är största orsaken till att mång PHEV inte är så lämpliga på vinterhalvåret i vårt klimat. Tyvärr svårt att köra många helt på el då, även vid kortare sträckor.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Intressant, det bekräftar väl min farhåga att på vintern går de flesta på bensin oavsett körstäcka och laddning. Undrar om folk är medvetna om detta.
Jag tror folk har rätt dålig koll. Vi har en Kia ceed och om jag kör värme i den hopppar bensinmotorn igång för att värma kupén. Slår man av värmen och nöjer sig med sätes- och rattvärme startar inte motorn.B99 skrev:Intressant, det bekräftar väl min farhåga att på vintern går de flesta på bensin oavsett körstäcka och laddning. Undrar om folk är medvetna om detta.
Frågade säljaren huruvida man kan köra i miljözonener med den men han hade inget svar.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
-
- elbilist
Kör man länger än batteriernas räckvidd så spelar det inte större roll, kör man kortare, typ till Coop Nära, så vill man jo gärna köra på enbart el, också värmen.
Kikade på Kia Optima innan jag till slut valde gas V90, och det störde mig att man inte har en knapp för enbart el-läge när man ska köra kortare än typ 3 mil innan man kan ladda igen.
Kikade på Kia Optima innan jag till slut valde gas V90, och det störde mig att man inte har en knapp för enbart el-läge när man ska köra kortare än typ 3 mil innan man kan ladda igen.
Nya Toyota RAV4 pluginhybrid har värmepump och ska funka ner till -16 enligt manualen. Är grymt nyfiken vad som händer om man slår på förvärmningen under denna temperatur. Slår den igång motorn kanske?
I Volvon kan du åka rent på el på vintern, fast då utan värme. Men har du en elektrisk värmare och sen kör cirkulation så klarar man sig bra.heldiggrisen skrev:Kör man länger än batteriernas räckvidd så spelar det inte större roll, kör man kortare, typ till Coop Nära, så vill man jo gärna köra på enbart el, också värmen.
Att förbränningsmotorn hoppar igång i korta intervall under färd medför många kallstarter vilket sliter väldigt mycket på motorn och riskerar medföra höga servicekostnader.
Tycker det borde vara standard (eller krav) på värmepump eller värmeelement på alla PHEV som säljs i vårt nordiska klimat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?Esterox skrev:Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
ICE, och speciellt diesel, har ju bäst renade avgaser, och går som bäst/effektivast bränslemässigt när de för köra ett tag på jämn temperatur.
Korta perioder med kall/varm/kall/varm/kall/varm motor sliter dessutom mycket mer på motorn på en ICE (elmotor är det inget problem).

Hyrbilen jag kör nu blir varm efter typ 15min, eller lagom tills man kommit fram dit man ska. Min fru undrade lite varför det blåste iskall luft så inte rutan immade igen, men jag hade maxvärme på...
Kort sagt, den värmer inte med el.
Kort sagt, den värmer inte med el.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Också funderat på detta. Nu har jag inte brytt mig om att kolla på de senaste vanliga ickehybrider som jag har haft då de har varit leasingbilar, men på äldre bilar så vet jag att de inte mådde bra av att köras kortare sträckor. Så frågan är hur dagens hybridmotorer mår? Borde vara täta oljebytesintervall om inte annat...ochso skrev:Att förbränningsmotorn hoppar igång i korta intervall under färd medför många kallstarter vilket sliter väldigt mycket på motorn och riskerar medföra höga servicekostnader.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Det var någon (Danni?) som tröttnade på sin Mitsubishi Outlander för motorn gick igång så fort det var lite kallt...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
martinot skrev:Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?Esterox skrev:Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
ICE, och speciellt diesel, har ju bäst renade avgaser, och går som bäst/effektivast bränslemässigt när de för köra ett tag på jämn temperatur.
Korta perioder med kall/varm/kall/varm/kall/varm motor sliter dessutom mycket mer på motorn på en ICE (elmotor är det inget problem).
Varför skulle det vara bättre ?
1. BRÄNSLEVÄRMARE påverkar inte motorn ett skit om den går ett tag då och då.
2. Bara kryssa i att den skall vara avslagen om man bara skall åka någon mil.
3. Ser det som sämre att en el-värmare gör räckvidden 1-2 mil kortare så ICE motorn behöver starta tidigare.
Hybrid är idag det bästa alternativet förutom Tesla anser jag. Det 4-5 mil man får ut täcker mångas behov och man får en extremt låg förbrukning = lågt utsläpp!
För det är väll det som vi är på jakt efter, utsläpp över tid ? Elbilar är fortfarande inte för alla och kommer ta ett tag innan det blir det.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Han hade första varianten. Sen vart den bättre mjukvarumässigt. Och sen kom en knapp för prioriterad eldrift och med den vart det inget problem längre att välja bort ICE för kortare turer med värme på.bonath skrev:Det var någon (Danni?) som tröttnade på sin Mitsubishi Outlander för motorn gick igång så fort det var lite kallt...
Tesla Model Y
Avgaserna från bränslevärmare renas inte alls. Inget partikelfilter, ingen katalysator, ingen adBlue... Bara elda bränslet rakt ut. Det är väl inga problem på landsbygden och kanske inte ens i villaförorter men om det står 20-30 bilar på rad i ett stadskvarter och bolmar varje morgon så är det nog inte helt hälsosamt. Däremot sparar du självfallet bränsle på att ha en sådan och köra på el jämfört med att köra direkt på bränslet.Esterox skrev:martinot skrev:Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?Esterox skrev:Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
Varför skulle det vara bättre ?
1. BRÄNSLEVÄRMARE påverkar inte motorn ett skit om den går ett tag då och då.
2. Bara kryssa i att den skall vara avslagen om man bara skall åka någon mil.
3. Ser det som sämre att en el-värmare gör räckvidden 1-2 mil kortare så ICE motorn behöver starta tidigare.
Hybrid är idag det bästa alternativet förutom Tesla anser jag. Det 4-5 mil man får ut täcker mångas behov och man får en extremt låg förbrukning = lågt utsläpp!
För det är väll det som vi är på jakt efter, utsläpp över tid ? Elbilar är fortfarande inte för alla och kommer ta ett tag innan det blir det.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Stanken från dieselvärmaren var den främsta orsaken till att jag sålde min XC60 D5 för 6 år sedan. De två efterföljande bilarna har haft bensinvärmare som inte alls luktar lika mycket, men i alla tre bilarna har jag varit tvungen att byta startbatteri eftersom värmaren drar ganska mycket ström och jag kör mest korta sträckor på vintern.
Till nuvarande bilen har jag ett system där jag bär ut ett 45Ah batteri en gång i veckan vintertid och underhållsladdar bilens startbatteri med en DC/DC-omvandlare.
Allt detta räknar jag med att slippa om jag kör Tesla...
Till nuvarande bilen har jag ett system där jag bär ut ett 45Ah batteri en gång i veckan vintertid och underhållsladdar bilens startbatteri med en DC/DC-omvandlare.
Allt detta räknar jag med att slippa om jag kör Tesla...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.
Men klart det är bättre att köra elvärmare och få sämre räckvidd.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.
Totalt utsläpp vet jag inget om men problemet är att den är på när du kommer till bilen. Jag har flera gånger packat in barn i bil med en dieselvärmare på och det gör jag tack och lov aldrig om!Esterox skrev:Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Värst vad krångliga förbränningsbilar är då... 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Särskilt dråpligt är att mitt största problem med min ICE-bil har varit att ladda batteriet!Teslaspolen skrev:Värst vad krångliga förbränningsbilar är då...

Volvo PV 544 Special 1963
Har tidigare varit delvis positiv till plugin-hybrider, men inser ju att det kanske inta alltid passar riktigt lika bra i vårt nordiska vinterklimat som i mindre kalla områden. Känns som om man borde ha elvärmeelement eller värmepump för att få en riktigt bra lösning (och ett tillräckligt stort och anpassat batteri).Teslaspolen skrev:Värst vad krångliga förbränningsbilar är då...
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.