Sida 1 av 2

Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 19:14
av B99
Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?

Hur fungerar det, går ens värmen på ren eldrift eller måste fossilmotorn starta för att värma upp bilen? Finns det dubbla system?

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 19:22
av tompanhuhu
B99 skrev:
Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?

Hur fungerar det, går ens värmen på ren eldrift eller måste fossilmotorn starta för att värma upp bilen? Finns det dubbla system?
Har provkört Volvo v60 och passat, detta var i somras men har för mig att passaten drog mkt mer på batteriet och gick helt på el på morgonen men Volvon startade förbränningsmotorn när man ville ha värmen.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 19:29
av Leo
Det är olika på olika plug-in hybrider.

Startar fossilmotorn (T ex Kia Optima)

Separat bränslevärmare, typ Webasto(Eberspächer. (T ex nya Volvo V60)

Separat elvärmare som i en elbil. (T ex Passat GTE/Skoda SuperB)

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 19:30
av martinot
B99 skrev:
Inte för att jag har tänkt köpa någon plug-in hybrid, men av ren nyfikenhet. Någon som vet?

Hur fungerar det, går ens värmen på ren eldrift eller måste fossilmotorn starta för att värma upp bilen? Finns det dubbla system?
De flesta, som inte var separat värmepump eller elvärmeelement, startar någon form ICE eller förbrännare för värme.

Detta är största orsaken till att mång PHEV inte är så lämpliga på vinterhalvåret i vårt klimat. Tyvärr svårt att köra många helt på el då, även vid kortare sträckor.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 20:13
av B99
Intressant, det bekräftar väl min farhåga att på vintern går de flesta på bensin oavsett körstäcka och laddning. Undrar om folk är medvetna om detta.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 20:23
av Jontez
B99 skrev:
Intressant, det bekräftar väl min farhåga att på vintern går de flesta på bensin oavsett körstäcka och laddning. Undrar om folk är medvetna om detta.
Jag tror folk har rätt dålig koll. Vi har en Kia ceed och om jag kör värme i den hopppar bensinmotorn igång för att värma kupén. Slår man av värmen och nöjer sig med sätes- och rattvärme startar inte motorn.

Frågade säljaren huruvida man kan köra i miljözonener med den men han hade inget svar.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 20:37
av heldiggrisen
Kör man länger än batteriernas räckvidd så spelar det inte större roll, kör man kortare, typ till Coop Nära, så vill man jo gärna köra på enbart el, också värmen.
Kikade på Kia Optima innan jag till slut valde gas V90, och det störde mig att man inte har en knapp för enbart el-läge när man ska köra kortare än typ 3 mil innan man kan ladda igen.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 03 nov 2020 21:08
av fodogen
Nya Toyota RAV4 pluginhybrid har värmepump och ska funka ner till -16 enligt manualen. Är grymt nyfiken vad som händer om man slår på förvärmningen under denna temperatur. Slår den igång motorn kanske?

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 15:30
av Esterox
heldiggrisen skrev:
Kör man länger än batteriernas räckvidd så spelar det inte större roll, kör man kortare, typ till Coop Nära, så vill man jo gärna köra på enbart el, också värmen.
Kikade på Kia Optima innan jag till slut valde gas V90, och det störde mig att man inte har en knapp för enbart el-läge när man ska köra kortare än typ 3 mil innan man kan ladda igen.
I Volvon kan du åka rent på el på vintern, fast då utan värme. Men har du en elektrisk värmare och sen kör cirkulation så klarar man sig bra.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 15:35
av ochso
Att förbränningsmotorn hoppar igång i korta intervall under färd medför många kallstarter vilket sliter väldigt mycket på motorn och riskerar medföra höga servicekostnader.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 15:41
av martinot
Tycker det borde vara standard (eller krav) på värmepump eller värmeelement på alla PHEV som säljs i vårt nordiska klimat.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 17:39
av Esterox
Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 18:46
av martinot
Esterox skrev:
Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?

ICE, och speciellt diesel, har ju bäst renade avgaser, och går som bäst/effektivast bränslemässigt när de för köra ett tag på jämn temperatur.

Korta perioder med kall/varm/kall/varm/kall/varm motor sliter dessutom mycket mer på motorn på en ICE (elmotor är det inget problem).

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 19:03
av Remuz
Hyrbilen jag kör nu blir varm efter typ 15min, eller lagom tills man kommit fram dit man ska. Min fru undrade lite varför det blåste iskall luft så inte rutan immade igen, men jag hade maxvärme på...

Kort sagt, den värmer inte med el.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 21:04
av Goblin
ochso skrev:
Att förbränningsmotorn hoppar igång i korta intervall under färd medför många kallstarter vilket sliter väldigt mycket på motorn och riskerar medföra höga servicekostnader.
Också funderat på detta. Nu har jag inte brytt mig om att kolla på de senaste vanliga ickehybrider som jag har haft då de har varit leasingbilar, men på äldre bilar så vet jag att de inte mådde bra av att köras kortare sträckor. Så frågan är hur dagens hybridmotorer mår? Borde vara täta oljebytesintervall om inte annat...

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 04 nov 2020 21:31
av bonath
Det var någon (Danni?) som tröttnade på sin Mitsubishi Outlander för motorn gick igång så fort det var lite kallt...

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 07:54
av Esterox
martinot skrev:
Esterox skrev:
Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?

ICE, och speciellt diesel, har ju bäst renade avgaser, och går som bäst/effektivast bränslemässigt när de för köra ett tag på jämn temperatur.

Korta perioder med kall/varm/kall/varm/kall/varm motor sliter dessutom mycket mer på motorn på en ICE (elmotor är det inget problem).

Varför skulle det vara bättre ?

1. BRÄNSLEVÄRMARE påverkar inte motorn ett skit om den går ett tag då och då.
2. Bara kryssa i att den skall vara avslagen om man bara skall åka någon mil.
3. Ser det som sämre att en el-värmare gör räckvidden 1-2 mil kortare så ICE motorn behöver starta tidigare.


Hybrid är idag det bästa alternativet förutom Tesla anser jag. Det 4-5 mil man får ut täcker mångas behov och man får en extremt låg förbrukning = lågt utsläpp!

För det är väll det som vi är på jakt efter, utsläpp över tid ? Elbilar är fortfarande inte för alla och kommer ta ett tag innan det blir det.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 08:21
av gellerstam
bonath skrev:
Det var någon (Danni?) som tröttnade på sin Mitsubishi Outlander för motorn gick igång så fort det var lite kallt...
Han hade första varianten. Sen vart den bättre mjukvarumässigt. Och sen kom en knapp för prioriterad eldrift och med den vart det inget problem längre att välja bort ICE för kortare turer med värme på.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 08:52
av Banane
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Har hellre en bränslevärmare som värmer än en värmepump. Värmepumpen tar alldeles för mycket räckvidd på vintern på så små batterier. Provkör en Passat GTE på vintern kontra Volvo så ser man hur mycket passaten tappar.
Men kan man inte lika gärna köra på ICE hela tiden då?

ICE, och speciellt diesel, har ju bäst renade avgaser, och går som bäst/effektivast bränslemässigt när de för köra ett tag på jämn temperatur.

Korta perioder med kall/varm/kall/varm/kall/varm motor sliter dessutom mycket mer på motorn på en ICE (elmotor är det inget problem).

Varför skulle det vara bättre ?

1. BRÄNSLEVÄRMARE påverkar inte motorn ett skit om den går ett tag då och då.
2. Bara kryssa i att den skall vara avslagen om man bara skall åka någon mil.
3. Ser det som sämre att en el-värmare gör räckvidden 1-2 mil kortare så ICE motorn behöver starta tidigare.


Hybrid är idag det bästa alternativet förutom Tesla anser jag. Det 4-5 mil man får ut täcker mångas behov och man får en extremt låg förbrukning = lågt utsläpp!

För det är väll det som vi är på jakt efter, utsläpp över tid ? Elbilar är fortfarande inte för alla och kommer ta ett tag innan det blir det.
Avgaserna från bränslevärmare renas inte alls. Inget partikelfilter, ingen katalysator, ingen adBlue... Bara elda bränslet rakt ut. Det är väl inga problem på landsbygden och kanske inte ens i villaförorter men om det står 20-30 bilar på rad i ett stadskvarter och bolmar varje morgon så är det nog inte helt hälsosamt. Däremot sparar du självfallet bränsle på att ha en sådan och köra på el jämfört med att köra direkt på bränslet.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 09:30
av mikebike
Stanken från dieselvärmaren var den främsta orsaken till att jag sålde min XC60 D5 för 6 år sedan. De två efterföljande bilarna har haft bensinvärmare som inte alls luktar lika mycket, men i alla tre bilarna har jag varit tvungen att byta startbatteri eftersom värmaren drar ganska mycket ström och jag kör mest korta sträckor på vintern.
Till nuvarande bilen har jag ett system där jag bär ut ett 45Ah batteri en gång i veckan vintertid och underhållsladdar bilens startbatteri med en DC/DC-omvandlare.

Allt detta räknar jag med att slippa om jag kör Tesla...

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 10:04
av Esterox
Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.

Men klart det är bättre att köra elvärmare och få sämre räckvidd.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 10:12
av MarkusL
Esterox skrev:
Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.

Men klart det är bättre att köra elvärmare och få sämre räckvidd.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.
Totalt utsläpp vet jag inget om men problemet är att den är på när du kommer till bilen. Jag har flera gånger packat in barn i bil med en dieselvärmare på och det gör jag tack och lov aldrig om!

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 14:42
av Teslaspolen
Värst vad krångliga förbränningsbilar är då... :roll:

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 15:20
av mikebike
Teslaspolen skrev:
Värst vad krångliga förbränningsbilar är då... :roll:
Särskilt dråpligt är att mitt största problem med min ICE-bil har varit att ladda batteriet! :mrgreen:

Re: Värme i plug-in hybrid

Postat: 05 nov 2020 16:01
av martinot
Teslaspolen skrev:
Värst vad krångliga förbränningsbilar är då... :roll:
Har tidigare varit delvis positiv till plugin-hybrider, men inser ju att det kanske inta alltid passar riktigt lika bra i vårt nordiska vinterklimat som i mindre kalla områden. Känns som om man borde ha elvärmeelement eller värmepump för att få en riktigt bra lösning (och ett tillräckligt stort och anpassat batteri).