Importera från Norge?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Perpendicular
elbilist

Importera från Norge?

Inlägg av Perpendicular »

Hej!

Första inlägget.
Jag vet att det finns fler importtrådar men de verkar alla handla om att köpa från EU.
Har en längre tid sneglat på finn.no och förstår inte varför man avråder från att importera från Norge?
Just nu är avistakursen för NOK 0.95.

Om man som exempel tar denna bil https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169190040 och antar att man betalar begärt pris.
Kalkyl för införsel blir 389’ * 0.95 * 1.375 (moms och tull) = 508’ SEK. Tillkommer reg och transportkostnader, men det gör det för bilar från kontinenten också.
Finns en nästintill identisk bil på blocket med begärt pris 522’ SEK.
Om man beaktar att det just nu finns 323 M3 på Finn.on och 40 på Blocket borde det rimligtvis finnas en del prutmån på norska sidan.
Dessutom får du bilar som garanterat har vinterpaket, oftast vinterdäck och i princip aldrig maxats på autobahn så borde en import från vårt broderfolk i väst vara tilltalande.

Kan någon med mer insikt i detta förklara om jag missat något som skulle avråda från att pröva import från Norge.
Banane

Re: Importera från Norge?

Inlägg av Banane »

Perpendicular skrev:
Hej!

Första inlägget.
Jag vet att det finns fler importtrådar men de verkar alla handla om att köpa från EU.
Har en längre tid sneglat på finn.no och förstår inte varför man avråder från att importera från Norge?
Just nu är avistakursen för NOK 0.95.

Om man som exempel tar denna bil https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169190040 och antar att man betalar begärt pris.
Kalkyl för införsel blir 389’ * 0.95 * 1.375 (moms och tull) = 508’ SEK. Tillkommer reg och transportkostnader, men det gör det för bilar från kontinenten också.
Finns en nästintill identisk bil på blocket med begärt pris 522’ SEK.
Om man beaktar att det just nu finns 323 M3 på Finn.on och 40 på Blocket borde det rimligtvis finnas en del prutmån på norska sidan.
Dessutom får du bilar som garanterat har vinterpaket, oftast vinterdäck och i princip aldrig maxats på autobahn så borde en import från vårt broderfolk i väst vara tilltalande.

Kan någon med mer insikt i detta förklara om jag missat något som skulle avråda från att pröva import från Norge.
Du besvarar det själv. Det finns ingen lönsamhet. 508 vs 522 är ingenting som täcker kostnaderna och besväret. Finns heller ingenting som talar för att prutmånen är större på den norska sidan.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Hur gör du transaktionen utan valutakostnad?
Perpendicular
elbilist

McFace skrev:
Adekvat fråga.
https://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Norway
Valutakostnad för banköverföring SEK->NOK 2 kr/1000SEK blir 800SEK i runda slängar.

https://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Germany
Valutakostnad för banköverföring SEK->EUR 7kr/1000SEK
Perpendicular
elbilist

Banane skrev:
Du besvarar det själv. Det finns ingen lönsamhet. 508 vs 522 är ingenting som täcker kostnaderna och besväret. Finns heller ingenting som talar för att prutmånen är större på den norska sidan.
Jag ser dock att många bilar prissänks på Finn.no, i synnerhet när det släpps nya modeller och märken i Norge.
Marknaden där verkar mer dynamisk men även lättare att överblicka än i Tyskland/Holland/Frankrike/Italien.
Självklart köper jag hellre en bil i Sverige men jag har sett ett antal riktigt bra prissatta MS och M3 i Norge passera förbi.

Min fråga var egentligen om det är något jag missat i importprocessen.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Perpendicular skrev:
McFace skrev:
Adekvat fråga.
https://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Norway
Valutakostnad för banköverföring SEK->NOK 2 kr/1000SEK blir 800SEK i runda slängar.

https://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Germany
Valutakostnad för banköverföring SEK->EUR 7kr/1000SEK
Ok.

Det där är ju en sanning med modifikationer. I skrivande stund är kursen 0,946 medans Handelsbanken tar betalt 0,953. Ca 0,7% valutakostnad snarare än de 0,2% som KO hävdar..

Att det skulle svänga 1-2% åt "fel" håll är ju inte heller osannolikt, så om du inte kan vänta med att genomföra betalningen eller gör överföringen till eget konto i Norge först, så tar du även en valutarisk som fort kan äta upp skillnaden.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

En sak som man måste hålla koll på är Tullverkets valutakurs. De ändrar den väldigt sällan så det följer inte nödvändigtvis den officiella kursen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Perpendicular
elbilist

lator skrev:
En sak som man måste hålla koll på är Tullverkets valutakurs. De ändrar den väldigt sällan så det följer inte nödvändigtvis den officiella kursen.
DET var intressant information. :shock:

http://tulltaxan.tullverket.se
NOK 0.955 per dagens datum. Som en vanlig svensk bank.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Nu står NOK hos tullen i 0,955
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Perpendicular skrev:
lator skrev:
DET var intressant information. :shock:

http://tulltaxan.tullverket.se
NOK 0.955 per dagens datum. Som en vanlig svensk bank.
Tydligen så ändrar de den första i månaden. Därav att det stämmer så bra just nu... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ang valuta så växlar man tex på nordnet och sen för över till valutakonto i sin bank för att minimera kostnaden.
Så tjänade jag massor när jag köpte min lägenhet i Spanien.
Men precis som alla skriver så är det ej värt att importera Tesla. inte ens om du spar 40.000:- Den har nämligen sämre andrahandsvärde i sverige när den är importerad.

igår gick en m3 LRAWD med FSD med 1900 mil för 570 på KVD. Importerad. Motsvarande svensksåld är MINST 40K mer.
Så det är helt ointressant precis som alla trådar får fram.

Det kan möjligen vara värt på en Tesla som börjar bli 5-10 år sen. Inte ens från Tyskland kan man tjäna nåt. Sen blir försäkring ofta dyrare när bilen ej är svensksåld.
Ger tesla ut alla dokument som behövs för en registreringsbesiktning gratis?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

pejvic skrev:
Ang valuta så växlar man tex på nordnet och sen för över till valutakonto i sin bank för att minimera kostnaden.
Så tjänade jag massor när jag köpte min lägenhet i Spanien.
Men precis som alla skriver så är det ej värt att importera Tesla. inte ens om du spar 40.000:- Den har nämligen sämre andrahandsvärde i sverige när den är importerad.

igår gick en m3 LRAWD med FSD med 1900 mil för 570 på KVD. Importerad. Motsvarande svensksåld är MINST 40K mer.
Så det är helt ointressant precis som alla trådar får fram.

Det kan möjligen vara värt på en Tesla som börjar bli 5-10 år sen. Inte ens från Tyskland kan man tjäna nåt. Sen blir försäkring ofta dyrare när bilen ej är svensksåld.
Ger tesla ut alla dokument som behövs för en registreringsbesiktning gratis?
M3 från Polen är ca 120 000 billigare än i Sverige. Jag har svårt att tro att det inte skulle löna sig om man kan komma över hindren med moms och finansiering.

Från Norge har jag väldigt svårt att föreställa mig att det kan bli lönsamt annat än om man importerar som flyttgods.
Perpendicular
elbilist

Många intressanta faktura och synpunkter som kommer upp.

@pejvic Du har helt rätt att det verkar osmart att importera en nyare (under 3 år) bil som i Sverige omfattas av vagnskadegaranti och konsumentköplag. Ergo 2017 och äldre (nästa år 2018).
Det lägre andrahandsvärdet är ju underförstått men min tanke är inte att importera i spekulationssyfte utan att kunna skaffa en drömbil för mindre pengar än i Sverige och sedan använda den en bra stund.

Vad gäller valutasäkring har jag goda vänner i Norge som kan agera lokalt ombud och mottagare av SEK.

Jag kan inte riktigt få ur huvudet att kvd, fordonsbolaget m.fl. importerar norska bilar och de gör ju rimligtvis en hacka på dem annars skulle de inte fortsätta.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

De importerar Norska bilar. När det gäller bilen igår så var den nog ej från Norge och de säljer på kommission, de köper inte in bilar. När det gäller Fordonsbolaget så köper de många bilar på just KVD som de sedan säljer (till överpriser ofta) och de tjänar väldigt mkt på annat än själva bilen. (finans osv). Känner inte till ett enda fall där Fordonsbolaget agerat importör från Norge. Isf är det nåt helt nytt de börjat med nu.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

pejvic skrev:
Känner inte till ett enda fall där Fordonsbolaget agerat importör från Norge. Isf är det nåt helt nytt de börjat med nu.
Dock har många bilar försvunnit åt andra hållet men nu med den lägre Norska Kronan så har det nog lugnat sig...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det kan absolut löna sig att importera från Norge nu. Tullens valutakurs (för beräkning av tull) ändras mer sällan, men den norska kronan har legat runt 95 öre ett bra tag nu, så sannolikt likartad kurs.
Det är superenkelt dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

I vanliga fall säljer man en elbil till Norge, man köper väl inte därifrån. ;)
Det jag kan se som en fördel (enda fördelen?) är att utbudet är mycket större än här. Vill man köpa en begagnad elbil så finns ju inte särskilt många här i Sverige, man får nästan ta det man får tag i. Prismässigt är det nog mindre intressant att handla ifrån Norge. Men om man kan få exakt den bilen man är ute efter, istället för att kompromissa med det ena eller det andra, så kan det ju vara värt det ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Det jag kan se som en fördel (enda fördelen?) är att utbudet är mycket större än här. Vill man köpa en begagnad elbil så finns ju inte särskilt många här i Sverige, man får nästan ta det man får tag i. Prismässigt är det nog mindre intressant att handla ifrån Norge. Men om man kan få exakt den bilen man är ute efter, istället för att kompromissa med det ena eller det andra, så kan det ju vara värt det ändå.
Jag vill påstå att det går att få ett bra pris på norska elbilar nu. Viktigt att köpa bilen ”naken” dvs utan tillbehör för att få ner importpriset så mycket som möjligt. Tillbehör ( däck å annat) kan man köpa separat och det har då inte med import av bilen att göra. Man behöver göra ursprungskontroll, försäkra, tulla och registreringsbesiktiga. Alltsammans går förvånansvärt smidigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Perpendicular
elbilist

mati skrev:
När jag köpte loss min leasade BMW i3 REX från ALD 2017 gratulerade säljaren mig till att bli ägare till en av de få leasade laddhybriderna som fanns kvar i landet.
Han pekade på två fullastade biltransporter (bil+släp) utanför och sade ”Alla andra går till Norge”.
Men då stod NOK i 1.10-1.15 vilket tillsammans med den då höga miljöbilspremien på laddhybrider gjorde att skattepengar lämnade landet.
mati skrev:
Det är precis så jag tänker. ;)
Perpendicular
elbilist

Gustafsson skrev:
Jag vill påstå att det går att få ett bra pris på norska elbilar nu. Viktigt att köpa bilen ”naken” dvs utan tillbehör för att få ner importpriset så mycket som möjligt. Tillbehör ( däck å annat) kan man köpa separat och det har då inte med import av bilen att göra. Man behöver göra ursprungskontroll, försäkra, tulla och registreringsbesiktiga. Alltsammans går förvånansvärt smidigt.
Tänker du på att importera ny elbil eller att köpa från handlare utan v-hjul och takräcke?
Normalt sett är ju sådant inkluderat när man köper privat och inte något man kan pruta bort.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tänker främst ett privat köp. Då får man ju ofta med en uppsättning däck, gummimattor, extra laddare/ adaptrar/ takbox/ takräcken eller liknande med på köpet.
Det kan man ju avtala att köpa separat och sänka priset på bilen. Det påverkar ju en hel del kostnaden att importera bilen.
Hur man sedan gör med tillbehören kan ju diskuteras.
Just nu är ju kostnaden moms + tull + valuta ca 30%. Om det går att köpa via bilhandlare på samma vis så tror jag säkert att det går.
Man har ju fem års ”garanti” från handlaren och 2 år från privatpersoner. Detta bör man kunna förhandla bort och få ner priset lite till.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Gustafsson skrev:
Jag tänker främst ett privat köp. Då får man ju ofta med en uppsättning däck, gummimattor, extra laddare/ adaptrar/ takbox/ takräcken eller liknande med på köpet.
Det kan man ju avtala att köpa separat och sänka priset på bilen. Det påverkar ju en hel del kostnaden att importera bilen.
Hur man sedan gör med tillbehören kan ju diskuteras.
Just nu är ju kostnaden moms + tull + valuta ca 30%. Om det går att köpa via bilhandlare på samma vis så tror jag säkert att det går.
Man har ju fem års ”garanti” från handlaren och 2 år från privatpersoner. Detta bör man kunna förhandla bort och få ner priset lite till.
Det är ej värt det. Det finns inte ett enda känt fall på forumen eller facebookgrupperna där någon i dessa grupper som är till för att hjälpa varandra - har lagt upp att de lyckats göra en bra affär med import-Tesslor.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju bara att kolla på Finn.no och lägga på 30%. Lägg till ett par tusenlappar till i diverse omkostnader. Samt ta bort prutmån då.
Sen är ju frågan hur mycket man ska tjäna för att ”det ska vara värt det”. Tror tex att man faktiskt kan göra en bra affär på t.ex. Roadstern. Det kommer ut några få sådana till bra priser emellanåt.
Även MS har jag sett låga priser på, men det är möjligt att det finns lika goda köp här hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Perpendicular skrev:
När jag köpte loss min leasade BMW i3 REX från ALD 2017 gratulerade säljaren mig till att bli ägare till en av de få leasade laddhybriderna som fanns kvar i landet.
Han pekade på två fullastade biltransporter (bil+släp) utanför och sade ”Alla andra går till Norge”.
Men då stod NOK i 1.10-1.15 vilket tillsammans med den då höga miljöbilspremien på laddhybrider gjorde att skattepengar lämnade landet.
Jag har för avsikt att eventuellt sälja min e-tron och Audi-säljaren har nog inte ens försökt att hitta en köpare för den innanför Sveriges gränser. Den går till export såklart, sa han bara. Det verkar vara oerhört svårt att sälja elbilar i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar