privatavbetalning

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Coretug
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 maj 2020 16:04

privatavbetalning

Inlägg av Coretug »

Jag funderar på att skaffa en Model S på privatavbetalning hos tesla. Hur gör man med miltalet? Kan man ändra det under tiden? Dvs öka. Eller skall man sätta 4000 mil? Jag kör minst 2500 mil per år.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: privatavbetalning

Inlägg av NiklasTesla »

Går att lägga upp avbetalningen på 7år via DNB (ca 2% ränta). Glöm inte Referrel så du får 1500km gratis supercharging (Finns du klickar på profil och sedan konfigurerar) ;)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: privatavbetalning

Inlägg av LasseTM »

Vet inte riktigt när man tjänar på att köpa bilen med ett restvärde.
Jag har köpt mina två treor på 84 månader eller vad det nu är, fördelen med detta är att du får en bättre ränta över hela perioden för efter 3 år annars hoppar räntan upp ganska markant om du valt restvärde.
Månadskostnaden är ungefär densamma under de tre första åren så jag förstår inte riktigt vitsen med restvärde, men jag kanske har missat något för det verkar inte vara lika flexibelt.
Fördelar med att ta det på hela beloppet jag ser är följande:
Kör hur mycket eller hur lite du vill.
Du kan behålla bilen hur länge du vill med ungefär samma ränta, den kan ju justeras men efter 3 år med restvärde skulle räntan gå upp från 1,95% till 4,2% enligt DnB sist jag pratade med dem.
Lättare att sälja bilen i förtid.
Fördelarna med restvärde får någon annan berätta för jag förstår dem inte.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: privatavbetalning

Inlägg av OfarligTesla »

LasseTM skrev:
Fördelar med att ta det på hela beloppet jag ser är följande:
Kör hur mycket eller hur lite du vill.
Du kan behålla bilen hur länge du vill med ungefär samma ränta, den kan ju justeras men efter 3 år med restvärde skulle räntan gå upp från 1,95% till 4,2% enligt DnB sist jag pratade med dem.
Lättare att sälja bilen i förtid.
Fördelarna med restvärde får någon annan berätta för jag förstår dem inte.
Det är ju bara räntan efter 3 år som faktiskt är någon skillnad och det är ju bara en fördel om man faktiskt tänker ha bilen en bra stund längre än 3 år. Att ha restvärde gör ingen skillnad på hur mycket du kan köra eller på hur lätt det är att sälja bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: privatavbetalning

Inlägg av pejvic »

Coretug skrev:
Jag funderar på att skaffa en Model S på privatavbetalning hos tesla. Hur gör man med miltalet? Kan man ändra det under tiden? Dvs öka. Eller skall man sätta 4000 mil? Jag kör minst 2500 mil per år.

Tack på förhand

Nä det kan ej spela roll hur mkt du kör med bilen. Om du köper bilen så bestämmer du själv vad du gör med den. Priset per månad blir densamma.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Coretug skrev:
Jag funderar på att skaffa en Model S på privatavbetalning hos tesla. Hur gör man med miltalet? Kan man ändra det under tiden? Dvs öka. Eller skall man sätta 4000 mil? Jag kör minst 2500 mil per år.

Tack på förhand
Om det är privatavbetalning du verkligen menar så behöver du inte bekymra dig om värdet. Det är ju ett vanligt lån där du har bilen som säkerhet. Om bilen kör längre så kommer den vara värd lite mindre helt enkelt. Det miltal du anger till dem när du tar lånet är ju bara en gissning för att ge dig en rimligt avbetalningsplan. Jag fick 50% efter 3 årsedan 2500 mil tex.

När det gäller privatlån så har du alltid rätt att betala av dem när du vill. Det går tex att betala in de 60000kr du får i bonus och sänka månadskostnaden på det sättet.

Men du kanske menar privatleasing? Då får du inte köra bilen längre än vad du kommit överens om för då får du betala straffavgift.
Coretug
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 maj 2020 16:04

Re: privatavbetalning

Inlägg av Coretug »

Tack för svaren, syftar på alternativet ”privatavbetalning med restvärde” som tesla erbjuder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Coretug skrev:
Tack för svaren, syftar på alternativet ”privatavbetalning med restvärde” som tesla erbjuder.
Det är bara ett vanligt lån som löper på 3 år med ett restvärde kvar efter den tiden. Du äger bilen helt och hållet och står för hela risken. Om du kör lite mer så kan bilen vara värd lite mindre efter 3 år. Vill du betala in lite mer varje månad så är det också helt fritt. Tex kan du betala in 60kkr och få lägre månadskostnad resten av tiden som lånet löper på.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: privatavbetalning

Inlägg av Delpiero »

Jag har en fråga om att köpa en model 3 och ta lån via dnb.

Fick förslag på detta, avbetalning på 36 månader och sen restvärde.
Är ganska säker på att jag säljer den om ett år eller två och inte har kvar den tills 3-årsgränsen.

Så detta betyder ingenting i realiteten för mig?

Och till min huvudfråga.
DNB kan väl inte lägga till ngn avgift om jag cashar in lånet om 1 år och sen säljer bilen?
Typ ränteskillnadsersättning eller kompensation för deras missade intäkter år 2 och 3? Eller ngt annat?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: privatavbetalning

Inlägg av taliz »

DNBs privatlån går att lösa när som helst utan avgift. Det gjorde jag så sent som för ett par månader sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: privatavbetalning

Inlägg av iAkita »

LasseTM skrev:
Vet inte riktigt när man tjänar på att köpa bilen med ett restvärde.
Jag har köpt mina två treor på 84 månader eller vad det nu är, fördelen med detta är att du får en bättre ränta över hela perioden för efter 3 år annars hoppar räntan upp ganska markant om du valt restvärde.
Månadskostnaden är ungefär densamma under de tre första åren så jag förstår inte riktigt vitsen med restvärde, men jag kanske har missat något för det verkar inte vara lika flexibelt.
Fördelar med att ta det på hela beloppet jag ser är följande:
Kör hur mycket eller hur lite du vill.
Du kan behålla bilen hur länge du vill med ungefär samma ränta, den kan ju justeras men efter 3 år med restvärde skulle räntan gå upp från 1,95% till 4,2% enligt DnB sist jag pratade med dem.
Lättare att sälja bilen i förtid.
Fördelarna med restvärde får någon annan berätta för jag förstår dem inte.
Jag håller med. Den enda "fördelen" med restvärde är att man skjuter betalningarna på framtiden och därmed får en lägre månadskostnad initialt, alternativt ett större kvarvarande lånebelopp att lösa om man väljer att säga bilen efter tre år. Dessutom blir räntekostnaden högre i och med att man amorterar i en långsammare takt, till och med jämfört med ett lån med rak amortering upplagt över 7 år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar