Sida 65 av 113

Re: FSD Beta är imponerande

Postat: 19 jan 2022 19:38
av spacecoin
TomParkering skrev:
Mycket fakta åsikter har du. Det får jag ge dig.
Tack för din medverkan och dina kloka och faktatunga inlägg...

Re: FSD Beta är imponerande

Postat: 19 jan 2022 19:47
av spacecoin
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.

Re: FSD Beta är imponerande

Postat: 19 jan 2022 19:56
av Fredrik j
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.

Re: FSD Beta är imponerande

Postat: 19 jan 2022 21:10
av spacecoin
Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Man gör ju som man vill. Jag kan tänka mig att läsa en bok eller se en film istället för att köra i två timmar. Hellre det än att åka med en robotaxi i stan om jag måste välja.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 19 jan 2022 21:18
av Fredrik j
Visst. Det var sova från essingeleden till Malmö jag kommenterade.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 20 jan 2022 15:55
av Credde
https://apnews.com/article/tesla-autopi ... 1b5c2462ae

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 95809.html

"Man behind wheel in Tesla Autopilot crash that killed two charged with vehicular manslaughter in first case of its kind

Tesla says Autopilot and FSD system require driver to pay attention at all times"

Ganska viktig rättergång för Tesla och autonoma fordon generellt. Olyckan hände i 2019.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 20 jan 2022 17:11
av spacecoin
IIHS har nya riktlinjer/ratings för L2.
Jag har markerat de områden där jag tror Tesla inte får högsta betyg i dagsläget.

Requirements for a good partial automation safeguard rating:
  • Monitors both the driver’s gaze and hand position
  • Uses multiple types of rapidly escalating alerts to get driver’s attention
  • Fail-safe procedure slows vehicle, notifies manufacturer and keeps automation off limits for remainder of drive
  • Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver
  • Adaptive cruise control does not automatically resume after a lengthy stop or if the driver is not looking at the road
  • Lane centering does not discourage steering by driver
  • Automation features cannot be used with seat belt unfastened
  • Automation features cannot be used with automatic emergency braking or lane departure prevention/warning disabled
https://www.iihs.org/news/detail/iihs-c ... automation

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 20 jan 2022 17:23
av spacecoin
Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 20 jan 2022 17:51
av Maw
spacecoin skrev:
Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Det som möjligtvis kan läggas Tesla till last är väl att det kallas för autopilot och om det har marknadsförts som att det har den tekniska förmågan till autonomi och att det enda som hindrar är juridiken. Det fanns en del sånt snack för ett par år sedan men kom något av det från Tesla själva?

Fast jag tror inte att Tesla behöver vara speciellt oroat.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 07:53
av Peter Andersson
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Tesla försäkring kommer ju nu i allt fler stater i USA.
När kommer Tesla med denna teknik och försäkring till Europa?


Elon Musk says ‘Ok’ to making Tesla Safety Score available to all owners.
https://driveteslacanada.ca/news/elon-m ... ll-owners/

Tibor skriver om detta idag.
https://teslaclubsweden.se/din-tesla-ko ... yg-pa-dig/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 10:05
av spacecoin
Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 10:14
av Maw
spacecoin skrev:
Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Påminner mig om Kinas Sociala Kreditsystem.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kinas_s ... editsystem
Övervakningen blir allt mer omfattande och samtidigt som den i någon mån är frivillig så blir den allt svårare att undvika.

För att jag ska tycka att game-ifiering av säker körning ska vara OK så ska data ifrån den inte hamna hos varken storföretag som Tesla eller hos myndigheter utan stanna hos mig själv..

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 10:51
av nek0
Det här är nytt (för mig iallafall)

Checklista: Detta måste systemen klara

IIHS nya betygsbedömning för att en bil ska få högsta betyg.

• Övervakar var föraren har blicken och var händerna är.

• Varnar föraren på flera olika sätt om hen behöver ta över körningen. Varningen ska stegras ju längre den pågår.

• Om föraren inte agerar ska bilen sakta in och systemet ska inte gå att aktivera under resten av resan.

• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.

• Adaptiva farthållaren får inte köra iväg själv efter ett längre stopp eller om föraren inte tittar på vägen.

• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad.

• Systemen ska inte gå att använda när föraren inte har säkerhetsbälte.

• Systemen får inte användas om föraren har stängt av autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkel-varnare.
Vad menas med detta? "• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 11:20
av spacecoin
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 11:36
av nek0
spacecoin skrev:
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Ok Tesla stänger av AP?
Skoda, Seat och Volvo gör inte det

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 12:15
av BrooklynS
Tesla stänger av autosteering och du får aktivera det igen efteråt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 15:30
av loftux
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 15:53
av Hertsh
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 15:55
av Maw
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Det känns rätt rimligt så länge vi pratar L2, dvs förarstöd, och inte någon form av autokörning/självkörning i L3-L5.

Reglerna vi pratar om är väl för L2?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 15:56
av loftux
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jan 2022 15:58
av Maw
loftux skrev:
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.
Den svenska översättningen är lite missvisande. På engelska står det "Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver"

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 25 jan 2022 12:35
av spacecoin
Tesla QC strikes again. Vem hade trott att man måste kunna använda kamerorna och blinkers samtidigt?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 jan 2022 12:30
av spacecoin
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022

"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021

Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 jan 2022 12:40
av Fredrik j
Är det bara jag som får känslan att han free-basar ganska mycket. Något han säger där live går ju inte att ta tillbaka. Skulle dom kanske prova ett manus? Som att man bara säger saker man tänkt igenom.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 jan 2022 12:51
av Maw
spacecoin skrev:
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022

"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021

Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Kan vi kalla den här utfästelsen för ett löfte när det är en CEO på ett Gigaföretag som uttrycker sig så? Apropå tidigare diskussioner om huruvida Elon brutit löften eller inte. Eller måste Elon säga "I hereby solemnly swear..." för att det ska räknas i just hans hans fall? :)