Re: FSD Beta är imponerande
Postat: 19 jan 2022 19:38
Tack för din medverkan och dina kloka och faktatunga inlägg...TomParkering skrev:Mycketfaktaåsikter har du. Det får jag ge dig.
Tack för din medverkan och dina kloka och faktatunga inlägg...TomParkering skrev:Mycketfaktaåsikter har du. Det får jag ge dig.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.Fredrik j skrev:Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?Jordad skrev:Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.spacecoin skrev:Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.Fredrik j skrev:Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?Jordad skrev:Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Man gör ju som man vill. Jag kan tänka mig att läsa en bok eller se en film istället för att köra i två timmar. Hellre det än att åka med en robotaxi i stan om jag måste välja.Fredrik j skrev:En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.spacecoin skrev:Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.Fredrik j skrev:Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?Jordad skrev:Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.Credde skrev:Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Det som möjligtvis kan läggas Tesla till last är väl att det kallas för autopilot och om det har marknadsförts som att det har den tekniska förmågan till autonomi och att det enda som hindrar är juridiken. Det fanns en del sånt snack för ett par år sedan men kom något av det från Tesla själva?spacecoin skrev:Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.Credde skrev:Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.
Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
https://driveteslacanada.ca/news/elon-m ... ll-owners/
Elon Musk says ‘Ok’ to making Tesla Safety Score available to all owners.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.Peter Andersson skrev:Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Påminner mig om Kinas Sociala Kreditsystem.spacecoin skrev:Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.Peter Andersson skrev:Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606nek0 skrev:Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Ok Tesla stänger av AP?spacecoin skrev:Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606nek0 skrev:Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.
Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?nek0 skrev:• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Så det är idag, genom att man måste blinka.loftux skrev:Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?nek0 skrev:• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Det känns rätt rimligt så länge vi pratar L2, dvs förarstöd, och inte någon form av autokörning/självkörning i L3-L5.Hertsh skrev:Så det är idag, genom att man måste blinka.loftux skrev:Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?nek0 skrev:• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.Hertsh skrev:Så det är idag, genom att man måste blinka.loftux skrev:Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?nek0 skrev:• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Den svenska översättningen är lite missvisande. På engelska står det "Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver"loftux skrev:Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.Hertsh skrev:Så det är idag, genom att man måste blinka.loftux skrev:Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?nek0 skrev:• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Kan vi kalla den här utfästelsen för ett löfte när det är en CEO på ett Gigaföretag som uttrycker sig så? Apropå tidigare diskussioner om huruvida Elon brutit löften eller inte. Eller måste Elon säga "I hereby solemnly swear..." för att det ska räknas i just hans hans fall?spacecoin skrev:“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022
"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021
Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.